Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door saskia25
#1412395
Hoi ik ben saskia en nieuw op het forum. Ik heb twee honden, lupo (vader) en faunus (zoon), waarvan lupo een voedselallergie heeft. Na een testdieet, rijst+ tofu+ groenten heb ik dit ontdekt.
Al een hele tijd eet lupo Rodi kvv maar dat is niet meer te krijgen in mijn stad dus ben ik op zoek naar iets andes gegaan. en zie mij hier, aan het barfen geslagen  :D

Omdat Lupo een ontstoken neusje had ging ik met hem naar de DA. Ik kreeg het idee dat zij het er helemaal niet mee eens was dat honden barfen. nee..... royal canin hypoallegeen zou het beste zijn. Onder het mom van " hij mist met barfen een hoop vitamines en mineralen" zou ik mijn hond hypoallegene brokken MOETEN geven.

tja... beetje vreemd. Waarom vind mijn dierenarts het zo'n slecht idee om te barfen? Iemand meer ervaring ermee dat een Da het er ECHT niet mee eens is??  :-\
#1412402
Ze hebben gewoon niet anders geleerd, krijgen info van de vertegenwoordigers van de brokkenfabrikant en hebben geen flauw idee wat BARF precies inhoudt  ;)

Je bent niet de enige hoor die dit meemaakt. Mijn da's zijn dan niet zo tegen, maar adviseren toch liever RC.
#1412411
Ik zit met mijn honden ook bij een da-praktijk waarin een zestal artsen rondhuppelen.
De meeste artsen daar zijn ook niet voor kvv of barf.
Er is er eentje zover ik weet die een symposium bezocht heeft over Carnibest en is dat ook gaan geven.
Hoewel ze barf een "eng " iets vind, staat ze er niet verkeerd tegenover.
Als ik nu iets heb met vacht ofzo, maak ik een afspraak bij haar.
En voor de gewone dingen ga ik bij een ander.
#1412428
Omdat ze alleen leren over brokken en niet over vers voeren of zelf samenstellen. Omdat ze leren dat honden/katten voeren heel erg ingewikkeld en moeilijk is en eigenaren daar veel te dom voor zijn. Omdat ze leren over 'all meat syndrome' (= ziekte die honden/katten krijgen als ze met uitsluitend spiervlees gevoerd worden) en denken dat vers gevoerde honden alleen spiervlees krijgen. Omdat ze leren dat botten heel erg gevaarlijk zijn en zich nooit afvragen hoe het dan komt dat carnivoren in het wild gewoon overleven op het eten van dooie beesten inclusief botten.
#1412562
Ach de meeste dierenartsen weten alles van brokvoeding, maar niets over gezonde voeding.
Uiteindelijk wennen ze er wel aan als ze zien hoe goed de Barfende honden en katten er uit zien.

Overigens heb ik een hekel aan een DA die zegt dat ik iets MOET, niemand vertelt mij wat ik moet. Een advies geven is prima, maar daar houdt het wat mij betreft toch wel op  >:(
Gebruikersavatar
Door nova
#1412697
Borke schreef: Ach de meeste dierenartsen weten alles van brokvoeding,

Nou, als ze echt wisten hoe die gore troep gemaakt werd, adviseerden ze volgens mij niet iedere klant brokjes te geven  ::). Wat een DA wel weet van brokken is , dat een brok  compleet is, maar dat compleet een hele hoop ballast is voor een hond, dat weet de DA kennelijk niet, of hij wil het niet weten , dat weet IK weer niet  :o. snap je het nog?/

Maar , mijn DA is wel voor vers, maar dan voor KVV.
Verder ga ik de discussie niet aan met mn DA. Maar sinds ik vers voer , zijn mijn bezoekjes aan de DA wel sterk gereduceerd simpel omdat mijn honden een stuk gezonder zijn  :D
En ik zal maar zwijgen over de reactie van de DA om mijn honden niet meer dan de Weilenting te laten zetten  :-\. Ik ben vanaf dat moment n slecht baasje  :'(
Laatst gewijzigd door nova op ma 09 nov 2009, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#1412872
Ja, dit is wel een beetje een standaard probleempje met vee DA's..... Maar joh, het is ook maar hoe jij er tegen aan kijkt! Het interesseert mij namelijk eerlijk gezegd geen barst, wat mijn DA er van vindt. Mijn eigen DA weet dat ik barf (gewoon medegedeeld) en vindt dat wel best. Ik geloof dat mijn DA wel weet dat ik exact weet wat ik doe. Hij zal barf never nooit aanbevelen en volgens mij vindt hij het stiekem ook drie keer niks maar mij zal dat jeuken. Bij geen enkele klacht zal hij brokken adviseren, dus dat is fijn. Maar zou hij dat wel doen (in theorie) hielp ik hem er fijntjes aan herinneren dat er bij mij geen brokken gevoerd worden en dat ik zelf wel op zoek ga naar een passend dieet (indien nodig). En een DA die daar moeite mee heeft en tegen me zou gaan lopen zeuren: die is simpelweg een klant kwijt. Ik wil met die anti-rakkers 1 keer een flinke discussie aan gaan over wat ik van brokken vind en waarom ik barf beter vind. Als het daarna nog niet duidelijk is, gaan onze wegen zich scheiden. Hij hoeft niet pro vers te zijn maar moet gewoon accepteren dat ik mijn honden voer zoals ik dat wens omdat het mijn honden zijn. En ik wil best een demonstratie geven van mijn kennis. Ik denk dat veel DA's oprecht bang zijn dat hun clienten maar wat lopen te klooien. Maar, die zijn er dan blijkbaar niet van op de hoogte dat het in NL en BE sterft van de fora en er veel boeken zijn geschreven in het Nederlands en Engels. Dat spreekt overigens niet erg in hun voordeel, want als DA zou je toch een beetje bij moeten blijven, maar voila, je kunt ze dat 1 keer uitleggen en daarna moet het (vind ik) basta zijn. Zo niet: andere DA!
#1412876
hier wel ongeveer hetzelfde als bij lizzy.
als er naar gevraagd wordt, wil ik best even meedelen hoe en wat ik voer, ook met wat uitgebreidere uitleg erbij. ik begin meestal dan met te vertellen dat ik geen koolhydraten voer, dan lijkt mn verhaal duidelijker over te komen. dan kan je natuurlijk ook bepaalde soorten blik voeren, maar ot lust dat niet en sien gaat er van stinken. toen ot en sien laatst ziek waren, werd me wel de optie gegeven om blikjes hills a/d te nemen, om daar mee te dwangvoederen, mocht dat nodig zijn. ik zei dat ik dat niet ging voeren, ook vanwege de koolhydraten. in zulke gevallen verzin ik wel iets anders.
en ik heb ook 2 levende bewijzen dat ik wel ergens iets goed doe, voor zover ik op goedkeuring van een DA zit te wachten.

ik vind het stiekem wel weer grappig ergens dat ik een advies mee kreeg voor sien toen ze kotseritis had, dat ik haar gekookte kip en rijst kon voeren. ik heb verteld dat ik rijst voor een kat vooral niet licht verteerbaar vind en die kip er ook net zo goed rauw in kan (aangezien ze geen stevige darminfectie of darminvaginatie had).
licht verteerbaar vind ik even geen heel vleesbot voeren en eventueel niet te vette dingen.

ik heb wel het idee dat vers voeren (iig dan toch kvv) voor honden iets gebruikelijker schijnt te worden. deze ontwikkeling kan er toe leiden dat DA's meer verstand krijgen van vers voeren en hier meer voor gaan openstaan. dit zal wel een ontwikkeling zijn die jaren gaat duren, maar het begin is er.
voor katten is dit helaas nog niet het geval, hopelijk zien DA's genoeg gezonde vers gevoederde katten om via die weg een lampje te gaan laten branden.
#1412937
roef had 2 weken geleden oorontsteking en last met het eten. de da(vervanger van mijn eigen da) vroeg wat hij voor brok kreeg,nadat hij eerst mij stevige complimenten gaf over de fantastische conditie van roef(labrador)
ik zei dat ik barf met roef en hij kreeg zowat een rolling ;D en wilde er oprecht meer van weten.die heb ik hier naar toe verwezen ;)
mijm vaste da weet het en de eerste keer dat ik zei dat roef barft trok hij alleen zijn wenkbrauwen op,maar zei verder niks :D
#1412942
Zulke reacties hoor je indd meer.

Mijn DA is geen voorstander maar ook geen tegenstander, tenmiste...toen ik het over kvv had vond hij het wel best en hij zag zelf duidelijke verandering bij Tanja binnen 3 weken toen ze net vers kreeg. Dus hij had weinig te mopperen.
Hij zei zelfs; als ze het daar zo goed op doet moet je het gewoon blijven geven.

Wel blijft hij bij diarree gekookte kip en rijst adviseren. Ik heb hem nog een keer gezegt dat ik dat erg vreemd vind om te doen nu de honden vers krijgen en of ik niet beter iets anders kon geven. Hij zei eerlijk geen verstand van vers te hebben en dat hij daar geen uitspraak over durfde te doen. En dus daarom gekookte kip met rijst adviseerde.

Dat de honden nu barf krijgen weet hij niet. Als hij iets vraagt oid waarbij voer ter sprake komt houd ik het gewoon op vers vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door