Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door charmed
#1411847
Ik zit al langer te denken om mijn dames eens te laten barfen. Nu ben ik me wat aan het oriënteren, ben al druk aan het lezen op BP, heb al diverse dingen uitgezocht. Mijn honden krijgen nu KVV (carnibest), zou ik dat gewicht wat ze nu aan KVV krijgen, aan kunnen houden voor hun BARF maaltijden. Of kan je dit niet vergelijken met elkaar?

Daarnaast wil ik eerst kijken hoe het gaat met Barfen en ik zal toch naast de Barf KVV moeten houden ben ik bang omdat een aantal van mijn honden Chinese kruiden (dat moet dan door 2 maaltijden, ze moeten het 2x daags)  Chin. Kruiden door iets anders mengen, dat eten ze niet. Heb al eens geprobeerd door wat biogarde te mengen, maar ze moesten dat niet, zelfs niet Biogarde of yoghurt met kruiden en honing. Door het vlees moesten ze eerst ook wel wennen, maar nu eten ze dat met smaak op en daar gooi ik nu ook een beetje honing overheen ;)
Door Nynke
#1411875
ik weet dat je van barf in verhouding iets meer moet geven dan van kvv qua gewicht, maar de logica daarvan zit even niet in mijn hoofd.  :-X ::)

Je kunt toch ook een halve hoeveelheid CB voeren en de rest qua barf aanvullen? Dan kunnen de kruiden er toch ook gewoon doorheen??

Er wordt altijd aangeraden om qua barf juist die diersoorten te voeren die niet in kvv zitten, zodat je veel diersoorten voert. En in vehouding minder orgaan, omdat dat juist wel veel in kvv zit (vaak) .

Succes !!!!
Door Borke
#1411904
Mijn ervaring is dat ik dezelfde hoeveelheid in Barf geef als de kvv die ik vroeger gaf.
Heb je al eens geprobeerd om de kruiden in soep te geven of bouillon?
Door charmed
#1411916
Nynke F schreef: Je kunt toch ook een halve hoeveelheid CB voeren en de rest qua barf aanvullen? Dan kunnen de kruiden er toch ook gewoon doorheen??
Ja, zoiets zit ik ook te denken, eigenlijk wil ik wel zoveel mogelijk van die KVV af, omdat daar maar beperkt aantal soorten van zijn. En 1 van mijn dames reageert helemaal niet goed meer op rund, die krijgt enorme buikpijn als ze rund pikt. Ze staat nu op kip en eend. Het wordt nog een hele puzzel voor mij om uit te pluizen hoe ik dat met die kruiden (en nog medicijnen moet gaan doen) Moet ook nog kijken of ik dat met het vitamine verschil dan weer op kan lossen. Omdat door KVV vitamines zitten, en een barfmaaltijd zal ik dat dan ook weer extra moeten toevoegen, maar dan moet ik kijken hoe ik met de rest uit kom.
Er wordt altijd aangeraden om qua barf juist die diersoorten te voeren die niet in kvv zitten, zodat je veel diersoorten voert. En in vehouding minder orgaan, omdat dat juist wel veel in kvv zit (vaak) .
Ja, zoiets had ik al gelezen. Ik was ook al de barfrekenaar tegen gekomen, dus daar had ik ook al even zitten snuffelen. Vind dat ook een pluspunt dat je  dan meer soorten te kunnen voeren, dat heb je met KVV niet.

Succes !!!!
Dank je!
Laatst gewijzigd door charmed op zo 08 nov 2009, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#1411920
Kruiden door soep of Boullion heb ik nog niet geprobeerd, moet wel even uitzoeken of dat mag of niet. Zou een optie zijn als ze dat lekker vinden. Dan zou ik met de maaltijden ook niet meer zo strak zitten (moet nl. om de 12 uur)
Borke schreef: Mijn ervaring is dat ik dezelfde hoeveelheid in Barf geef als de kvv die ik vroeger gaf.
Heb je al eens geprobeerd om de kruiden in soep te geven of bouillon?
Door Too
#1411940
Zou je de kruiden ook in een balletje gehakt kunnen kneden en t dan als tractatie aanbieden?
Door charmed
#1411970
Ja dat kan, maar dan zit je toch alweer snel aan de 20 a 30 gram per balletje om de kruiden weg te werken en het zijn maar kleine hondjes ;) Doe het nu ook in zo'n klein beetje vlees.
Door Borke
#1412056
Ik weet niet waarom je die kruiden geeft?
Zou het niet kunnen dat doordat je gaat Barfen en de voeding optimaal is, je helemaal geen kruiden hoeft toe te voegen?
Vitamines voeg ik sowieso niet toe, hier krijgen ze groentemix en als ik dat soms een tijdje niet heb staan, dan voeg ik nog steeds geen vitamines toe.

Sofi heeft een tijd veel medicijnen gekregen en haar gaf ik dagelijks een soort dikke groentesoep van gepureerde courgette en pompoen met wat andere groentes erdoor en daar roerde ik het doorheen. In het begin was ze niet enthousiast over die soep, maar dan roerde ik er vleesnat doorheen of zuivel of een eitje. Nu is ze dol op dat soort 'soepjes' en neemt ze het ook zonder dat.

Zou je eventueel de medicatie kunnen mengen met water, bouillon of iets anders en dan met een spuitje gewoon in hun bek spuiten?
Door charmed
#1412170
Borke schreef: Ik weet niet waarom je die kruiden geeft?
Zou het niet kunnen dat doordat je gaat Barfen en de voeding optimaal is, je helemaal geen kruiden hoeft toe te voegen?
Die kruiden worden gegeven omdat ze een stofwisselingsziekte hebben. Zonder deze kruiden kunnen ze niet, bij eentje wordt de temperatuur geregeld door de kruiden, ze kan haar temperatuur zelf niet regelen, zonder deze kruiden zou ze nog meer Epileptische aanvallen krijgen en hersenbloedingen. Weglaten is geen optie. Nu gaat het veel beter met haar, dus dat laten we zo  ::)
Zelfs met Barfen zou haar voeding niet optimaal zijn.
Vitamines voeg ik sowieso niet toe, hier krijgen ze groentemix en als ik dat soms een tijdje niet heb staan, dan voeg ik nog steeds geen vitamines toe.
Ook hiervoor geldt, net als bij de kruiden, zijn ook de vitamines van levensbelang. Ik hoef maar iets te schommelen met de vitamines en ze krijgt aanvallen etc.

Sofi heeft een tijd veel medicijnen gekregen en haar gaf ik dagelijks een soort dikke groentesoep van gepureerde courgette en pompoen met wat andere groentes erdoor en daar roerde ik het doorheen. In het begin was ze niet enthousiast over die soep, maar dan roerde ik er vleesnat doorheen of zuivel of een eitje. Nu is ze dol op dat soort 'soepjes' en neemt ze het ook zonder dat.


Zou je eventueel de medicatie kunnen mengen met water, bouillon of iets anders en dan met een spuitje gewoon in hun bek spuiten?
Dat zou ik uit moeten zoeken welke wel en welke niet op mogen lossen. Sommige vitamines mogen zowieso niet opgelost gegeven worden.  Bij Sommige honden heb ik als optie met hele grote pillen dat ik die in Honing kan dippen en dan glijdt het zo naar binnen, maar mijn oudjes is dat wat moeilijker bij, die zijn wat kieskeuriger, die lusten wel honing, maar trappen niet in honing om een grote pil ;) Ik denk dat ik gewoon per hond moet uitproberen wat ze willen. Misschien zou ik bij een enkele een gaatje in het vlees kunnen maken en daar de medicijnen instoppen? Wil wel minder momenten op een dag hebben dat ik met de medicijnen en eten bezig ben, want ik merk hoe meer momenten ik heb om daar aan te denken, hoe meer ik vergeet. Of soms weet ik niet eens meer of ik iets wel of niet gegeven heb :(
Laatst gewijzigd door charmed op ma 09 nov 2009, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1412191
Nynke F schreef: ik weet dat je van barf in verhouding iets meer moet geven dan van kvv qua gewicht, maar de logica daarvan zit even niet in mijn hoofd.  :-X ::)

Je kunt toch ook een halve hoeveelheid CB voeren en de rest qua barf aanvullen? Dan kunnen de kruiden er toch ook gewoon doorheen??

Er wordt altijd aangeraden om qua barf juist die diersoorten te voeren die niet in kvv zitten, zodat je veel diersoorten voert. En in vehouding minder orgaan, omdat dat juist wel veel in kvv zit (vaak) .

Succes !!!!

Daar zit wat mij betreft ook geen logica in. Of je meer of minder van het een of ander moet geven is geheel afhankelijk van wat je geeft. Zet je b.v. een rol vette Carnibest weg tegen wat knutselhapjes van kip en lamspens dan wint qua caloriën de Cb, maar doe je hetzelfde met een plakje Rodi versus een geitenrib, dan wint de geitenrib.
Over het algemeen zijn honden sneller verzadigd op BARF dan op kvv vanwege het volumeverschil en de langere verteertijd die BARF vraagt.

Om mee van huis te gaan als iemand begint zou ik dezelfde hoeveelheden aanhouden, je ziet vlot genoeg of woef de geeuwhonger heeft of dat je 'm de straat uit kan rollen.
Door Nynke
#1412321
Angelique schreef: Daar zit wat mij betreft ook geen logica in. Of je meer of minder van het een of ander moet geven is geheel afhankelijk van wat je geeft. Zet je b.v. een rol vette Carnibest weg tegen wat knutselhapjes van kip en lamspens dan wint qua caloriën de Cb, maar doe je hetzelfde met een plakje Rodi versus een geitenrib, dan wint de geitenrib.
Over het algemeen zijn honden sneller verzadigd op BARF dan op kvv vanwege het volumeverschil en de langere verteertijd die BARF vraagt.

Om mee van huis te gaan als iemand begint zou ik dezelfde hoeveelheden aanhouden, je ziet vlot genoeg of woef de geeuwhonger heeft of dat je 'm de straat uit kan rollen.
ik weet de logica ook niet precies, maar ik heb het wel ergens gelezen in de bibliotheek. Het is natuurlijk gemiddeld gezien  ;)
Door charmed
#1412374
Angelique schreef: Daar zit wat mij betreft ook geen logica in. Of je meer of minder van het een of ander moet geven is geheel afhankelijk van wat je geeft. Zet je b.v. een rol vette Carnibest weg tegen wat knutselhapjes van kip en lamspens dan wint qua caloriën de Cb, maar doe je hetzelfde met een plakje Rodi versus een geitenrib, dan wint de geitenrib.
Over het algemeen zijn honden sneller verzadigd op BARF dan op kvv vanwege het volumeverschil en de langere verteertijd die BARF vraagt.
Duidelijk :) Moet dus bij honden die snel dik worden toch even op de calorieën letten van het vlees ;)
Om mee van huis te gaan als iemand begint zou ik dezelfde hoeveelheden aanhouden, je ziet vlot genoeg of woef de geeuwhonger heeft of dat je 'm de straat uit kan rollen.
Lol, leuk omschreven :)
Door Borke
#1412564
Duidelijk verhaal, de medicatie en vitamines zijn en blijven nodig.

Misschien een idee om een schema van de medicatie t maken en in een keukenkastje te plakken? Dat deed ik toen ik 2 katten meermalen per dag verschillende medicatie moest geven, anders hou je het niet meer bij.
Ik heb ook wel eens overwogen om zo'n pillendoos ervoor aan te schaffen.
Toen Sofi nog veel medicatie kreeg, vulde ik het per dag in kleine plastic potjes, dat ging ook handig.
Door charmed
#1412615
Schema heb ik, en daarbij nog alle benodigdheden met allarmsignaal in mobiel. Alleen als er weer iets veranderd ben ik gewoon in de war. Dan ben ik er zo mee bezig om dat niet te vergeten (wat dan tegelijk moet met andere benodigdheden) dat ik die dan uiteindelijk vergeet terwijl die toch voor mijn neus staat.
Borke schreef: Duidelijk verhaal, de medicatie en vitamines zijn en blijven nodig.

Misschien een idee om een schema van de medicatie t maken en in een keukenkastje te plakken? Dat deed ik toen ik 2 katten meermalen per dag verschillende medicatie moest geven, anders hou je het niet meer bij.
Ik heb ook wel eens overwogen om zo'n pillendoos ervoor aan te schaffen.
Toen Sofi nog veel medicatie kreeg, vulde ik het per dag in kleine plastic potjes, dat ging ook handig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door