Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door doebas
#1411317
Een kennis van mij zeg dat ik heel verkeerd bezig met met de procenten verdeling. Veels te veel bot dat het minstens 70% spiervlees moet zijn, 10% bot en 10% orgaan en 10% divers. Ze zegt dat dit het dichtst bij de natuur ligt.
Maar hoe zit het dan met jullie rekentabel. Nu snap ik het even niet meer :(
Door Mevroi Kruim
#1411320
Wij rekenen niet in kaal bot maar in vleesbot, dus bevleesde botten. 40 a 50% vleesbot betekent 20 a 25% kaal bot. Da's meer dan 10%, de ervaring van heel veel barf-voerders is dat dit percentage het beste werkt voor de meeste honden. Het is ook iets meer dan in een proodier, maar honden zijn niet alleen prooidier-eters maar ook aaseters, en aas bestaat voor het grootste deel uit botten. Het percentage orgaan is ongeveer gelijk met het orgaan in een proodier.
Onze honden leven niet in de natuur maar bij ons in huis. Dat doen honden al aardig lang, bij mensen rondhangen, en het kan zijn dat dat hun spijsvertering toch beinvloed heeft en ze het beter doen op een hoger bot-percentage in hun voer. Mensen eten tenslotte zelf het spiervlees op en de botten en organen blijven over voor de hond.
Door Lizzy
#1411353
Mevroi Kruim schreef: Wij rekenen niet in kaal bot maar in vleesbot, dus bevleesde botten. 40 a 50% vleesbot betekent 20 a 25% kaal bot. Da's meer dan 10%, de ervaring van heel veel barf-voerders is dat dit percentage het beste werkt voor de meeste honden. Het is ook iets meer dan in een proodier, maar honden zijn niet alleen prooidier-eters maar ook aaseters, en aas bestaat voor het grootste deel uit botten. Het percentage orgaan is ongeveer gelijk met het orgaan in een proodier.
Onze honden leven niet in de natuur maar bij ons in huis. Dat doen honden al aardig lang, bij mensen rondhangen, en het kan zijn dat dat hun spijsvertering toch beinvloed heeft en ze het beter doen op een hoger bot-percentage in hun voer. Mensen eten tenslotte zelf het spiervlees op en de botten en organen blijven over voor de hond.
Ik kan me hier 100% bij aan sluiten. En wolven? Die eten ook niet alleen maar hele prooidieren. Die eten ook aas. Zou je de wolf al 100% met je huisdier willen vergelijken.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1411553
Zelf geef ik 70% spiervlees, 15% kaalbot en 15% orgaan. Pens geef ik als compleet. Ik geef geen groente als onderdeel van de percentages maar ze krijgen gewoon soms groente en fruit.
Ik heb veel gelezen over rauw vlees geven en er een "voor mijn honden" goed menu van gemaakt. Sommige dingen sta ik achter de "barf methode" en sommige dingen sta ik achter de "NRV methode".
Door ibbi
#1411563
ik geef tussen de 45 en 50 % vleesbot. de katten ook, anders komt er geen goeie ontlasting uit  ::) 
daar kijk ik naar, hoe is de ontlasting, de één heeft iets meer bot nodig dan de ander.
Door Borke
#1411908
ibbi schreef: ik geef tussen de 45 en 50 % vleesbot. de katten ook
Ik neem aan dat je hier spreekt over goed bevleesd vleesbot, wat voor de helft uit vlees en voor de helft uit bot bestaat?
Door ulla
#1412638
Ik denk dat je gewoon naar de ontlasting van je hond moet kijken.
Als ik tussen de 40 a 50% bevleesd bot voer, krijg ik gegarandeerd krijtpoep, dus ik voer wat minder bot.
Door doebas
#1413758
Okee dank jullie wel....de poep van Veer ziet er prima uit hoor met het menu wat ik gemaakt heb met de rekenhulp van hier.
Ik heb haar zo van brokken overgezet op barf en geen centje pijn tot nu toe behalve dat ze 3 ons is aangekomen in een week maar dat komt omdat ik het iets ruimer berekend had als overgang. Nu zit ze gewoon op 160 gram dus zien of ze deze week niet aankomt.
Voorlopig ga ik gewoon maar door met haar menu ;)
Door wendy71
#1414459
*Nikki* schreef: Zelf geef ik 70% spiervlees, 15% kaalbot en 15% orgaan. Pens geef ik als compleet. Ik geef geen groente als onderdeel van de percentages maar ze krijgen gewoon soms groente en fruit.
Ik heb veel gelezen over rauw vlees geven en er een "voor mijn honden" goed menu van gemaakt. Sommige dingen sta ik achter de "barf methode" en sommige dingen sta ik achter de "NRV methode".
Zo doe ik het ook ongeveer, met uitzondering van groente/fruit, dat eten ze écht niet.
Het *mooie* van rauw voeren is dat je een menu per hond kan aanpassen.
Het is niet allemaal zo zwart/wit in mijn ogen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door