Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zita09
#1411368
Hoi. Ik heb deze rubriek maar uitgekozen om mijn vraag te stellen.
Onze hond heeft altijd honger. Erge honger. Zo erg dat ze om 5 uur al gaat lopen 'fluiten' terwijl rond een uur of 8 etenstijd is.
Haar voorgeschiedenis laat zien dat ze toch een beetje een slechte start had, op 12 weken redelijk slank bij de fokker vandaan kwam en bij mij een tijd lang niet wilde eten. Maandenlang. Tot ik kvv ontdekte.
Lang verhaal kort: nu krijgt ze Carnibest en af en toe Rodi. Ik vermoed dat het volume van het vlees niet verzadigt. Ze gaat ook niet uitbuiken of zo. Ik leg haar na het eten wel af, maar ze is dus nooit verzadigd.
Ik denk weleens om het volume te verhogen, zodat ze verzadigd is na het eten (zoals ze met brok wel is) maar wat geef ik dan zonder dat ze bol wordt? Ze is goed op gewicht, krijgt 2x per dag eten. Zo 's morgens rond 8 uur en 's avonds rond 8 uur.
Als ik haar avondmaaltijd vervroeg, spuugt ze 's morgens voor het eten. Daar heb ik het hier al eerder over gehad, dus dat sla ik nu even over. Ze krijgt wel komkommer of appel tussendoor, maar beperkt. Niet als aanvulling op een maal.
Is rijst een goed idee?

Ik heb ook wel het idee dat je door volume verhogen de maag gaat oprekken en dat het verder niks oplost, dat je dan straks weer meer van iets moet gaan geven.

Ze zou nu wel brok willen eten, maar we houden het liever op kvv. Ik had al begrepen dat karkas wel voor een verzadigd gevoel kan zorgen, maar dat is voor ons een deur te ver.
Gebruikersavatar
Door kira
#1411377
Wij hebben een uitgehongerde Dame. Die barft (gedaan omdat dat beter zou kunnen vullen), ze krijgt 3x per dag eten (1x groente hap, 1x zuivelhapje met ei, 1x al haar barf), en lijkt chronisch honger te hebben. Wisselende tijdstippen voeren, helpt ook niet. En helaas blaft en keft ze om te zeuren. Sommige mensen hebben volgens mij ook altijd een hongergevoel. Ik zou zelf geen rijst gaan geven. Misschien het volume aanvullen met sperciebonen, en misschien gewoon bij neerleggen?
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1411378
Misschien moet je het gaan zoeken in grotere stukken vlees, kvv is gemalen en gaat veel sneller de maag e.d door...
Grote stukken vlees moeten echt gaan verteren al in de maag dat geeft haar meer een voldaan gevoel..
Door zita09
#1411385
Ik wou nog even zeggen dat de hond regelmatig ontwormd wordt.  :o

Als ik de hond 1 keer per dag eten geef, ben ik bang dat de tijd tot de volgende maaltijd te lang wordt --> gal spugen. Ze haalt het nu soms al niet.

(kippe)botjes is geen optie.

Verschillende tijdstippen doe ik altijd wel.  Dat werkt dus niet. Ze weet niet wanneer ze eten krijgt, het is alleen zowel 's morgens als 's avonds zo tussen 7 en 9, dus rond achten. Maar ze begint om 5 uur al te 'vragen' of we haar niet vergeten eten te geven. Al die tijd loopt ze dus nerveuzig te wezen en naar me te staren. En gal aanmaken..... als voorbereiding op het eten dat komt...... over een paar uur........
Een halve boterham om een uur of 4 lost het probleem feilloos op, maar dat lijkt me niet goed.
Geef ik haar laatste eten om 4 uur 's middags, dan speelt bovenstaande zich in de vroege morgen af, en heb ik een kotsende hond als ik zelf net wakker ben  :-\.
Tenzij ik haar 's avonds dan weer een plukje brood geef.

Gekookte groente krijgt ze ook, als we dat hebben. Rauwe ook, als tussendoortje, eens een boon of stukje wortel. Gekookte groente wel een schepje bovenop het vlees.

Grotere brokken vlees, dat zou ik weleens willen proberen. Maakt het dan veel uit wat ik geef?
Stel dat we vasthouden aan CB en voor het vullen een brok vlees geven?
Door cathrien
#1411390
Ik zou ze een keer per dag voeren en niet dezelfde tijd iedere keer. Ik heb hier 2 berners rond lopen krijgen nooit op dezelfde tijd eten en als ze rond mijn heen draaien negeer ik dat gewoon want ik bepaal wanneer hun eten krijgen. Ik lijk wel een bits maar in werkelijkheid is dat niet zo.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1411435
als je ze niet 1x per dag eten kan geven, dus dan 2x per dag dan geef je haar s'middags toch een extraatje, eitje, joghurt, visje, groente(een boon of stukje wortel is ook niet veel he..)
en misschien bespeeld ze je wel, hier ook eentje gehad die begon te demelen, heb hem gewoon in de bench gedaan klapte dan in slaap en hoorde hem niet meer tot het volgens mij etenstijd was..
Door Jeannette b
#1411454
Tja, hier ook zulke grage eters.
Misschien geef je gewoon te weinig? Ik weet niet wat voor hond je hebt, en hoeveel hij krijgt, maar een hond die telkens zo misselijk wordt dat ie gal spuugt...
De indicatie op de pakjes is inderdaad een indicatie, en geen wet. Als blijkt dat je hond meer nodig heeft, zou ik hem gewoon meer geven.
Door pallas
#1411508
Als je hond niet te mager is en medisch niets mankeerd dan trek ik de conclusie dat:

1) er te weinig duidelijkheid voor de hond is wanneer er wél eten komt

en dus

2) dit meer een gedrags probleem is en niet een fysiek probleem (moet je dan wel uitsluiten)


Bij deze hond zou ik acuut stoppen met wat dan ook tussendoor te geven. En één keer per dag voeren met een heel duidelijk (en kort!)stramien.
Bij een gedragtherapeut te raden gaan hoe je haar stress gedrag kan stoppen.
Gal spugen als ze dus veel te veel anticipeert op misschien eten krijgen kan je gewoon negeren. Het kan geen kwaad en alle aandacht die je er aan besteed levert weer meer van dit gedrag op.
Heel schrokkerig en snel eten is ook iets wat bij dit stress gedrag hoort en is dus geen teken dat ze erg honger heeft  , je zal haar dus in alle rust moeten gaan voeren.


Verder zou ik er ook voor zorgen dat ze meer beweging of geestelijke inspanning krijgt. Dan slaapt ze lekker totdat ze eten krijgt en stopt ze niet alle energie in jouw zover te krijgen dat ze weer wat te eten krijgt.
Door sandrra
#1411578
Mazoe spuugde vroeger ook gal toen ik nog 2x per dag voerde en dan bijv niet op tijd was met eten geven.
Ik ben overgestapt naar 1x per dag en dan echt op verschillende tijden 's avonds Zodat ze lekker vol zit en het hele zeur en gal verhaal is over.
Ok wij geven wel vleesbot, spier en orgaan dat geeft toch een voldaner gevoel. Als ze hier iets gemalen hebben gehad merkt ik dat ze sneller honger hebben.
zita09 schreef:(kippe)botjes is geen optie.
Waarom?
Door Mevroi Kruim
#1411902
Barf geeft idd een veel voldaner gevoel, zeker als het ook nog flinke lappen en botten zijn zodat de hond er hard voor moet werken. En verder denk ik idd dat het een gedragsprobleem is. Ik denk dat ze met dat drukke nerveuze gedoe aandacht van jullie krijgt (en negatieve aandacht is ook aandacht!). Het kan ook goed zijn dat ze het idee heeft dat het eten komt als ze maar lang en hardnekkig genoeg zeurt. Misschien hebben jullie ooit een keer gevoerd nadat ze aan het zaniken was en zo heeft zij de conclusie getrokken dat zeuren werkt. Krijgt ze dan de ene keer niks als ze zeurt maar de volgende keer weer wel dan is ze steeds sterker gemotiveerd om door te zeuren en te drammen net zolang totdat er iets komt. Wil je dat doorbreken dan zul je dus nooit meer aandacht of eten moeten geven terwijl of kort nadat ze aan het zeuren is.

Wat goed werkt mits je als baas daar ijzeren consequentie in betracht is direct als ze met het zeur-gedrag begint opstaan, kamer uit en deur achter je dicht. Minuut ofzo wachten, geen gezeur, dan weer terug, hond compleet negeren, niks zeggen niet kijken niet aaien enz enz, weer gaan zitten, begint ze weer dan hetzelfde recept. Dit zul je een hele tijd vol moeten houden, één keer toch aandacht geven, ook bv bestraffend toespreken oid, en je kunt weer van voren af aan beginnen.

Hou er ook rekening mee dat het eers erger wordt voordat het beter wordt. Dat heet uitdovingsweerstand: merkt de hond dat het kunstje dat altijd goed gewerkt heeft nu ineens niet meer werkt dan zal ze haar pogingen intensiveren en nog meer/langer/intensiever gaan zeuren. Het enige recept dat werkt is actief negeren dus nooit en te nimmer aandacht aan besteden maar weggaan of als dat niet kan iig wegdraaien en vooral niet naar de hond kijken. Hoe langer ze succes gehad heeft, hoe langer het gaat duren voordat het echt weg is.
Door zita09
#1411953
Goh, moest vandaag weg, en ben blij jullie reacties nu te vinden.

Een paar punten:

Geen karkas omdat mevrouw niet kauwt. Als ze normaal zou eten zouden we het wel durven. Nu nog niet. Ook geen beginnersbotjes.

Moment van eten: door haar duidelijkheid over eten weg te nemen (je weet dus nooit wanneer je iets krijgt) is een suggestie van dit forum, destijds toen het galspugen het probleem was. Dat is wel overgegaan, incidenteel spuugt ze nu nog.

Eén eetmoment per dag vind ik niet reeel. En niks tussendoor. Ik vind dat dat niet kan. Bovendien wil ik haar maag niet oprekken door het dagrantsoen in één keer te geven.

Ik ben niet zo van de slecht gedrag negeren. In mijn  huishouden is het niet mogelijk de kamer uit te lopen als ze gaat staren en 'fluiten'. Dan moeten we met ons allen de kamer uit. Het wel in de kamer blijven en toch negeren kan werken, maar niet al mijn huisgenoten zijn  zo standvastig als ik. Als ze naar mij zit te staren (ik ga over het eten) ga ik wel zo zitten dat ze me niet kan zien. Krant lezen, boek ervoor, rug toedraaien. In de bench stoppen zou theoretisch nog wel kunnen, maar haar bench is geen fijn plekje. Als ze de bench kan mijden, doet ze dat. Ze is er bij mij  nooit voor straf in gestopt, maar ik heb er haar  nog  nooit vrijwillig in zien gaan.

Gal spugen kan geen kwaad. Ben ik het niet mee eens. Incidenteel zal het geen kwaad kunnen maar waar wij vandaan komen, en waarom ze kvv krijgt en op wisselende tijdstippen is dat ze van de 7 dagen er 6 gal spuugde, als ze even niet gegeten had. Ik geloof niet dat dit onschadelijk is voor maag, slokdarm en tanden. Bovendien hebben we vloerbedekking.

Gedragsprobleem zie ik ook niet zo. Het kind heeft honger.

Verder zie ik een heel aktief hondje, dat elke dag naar het bos mag, daar lekker mag zwemmen, 1x per week naar de gh cursus, 1x per week naar flyball, 1x per week strand. Ze is nooit moe, slaapt vrijwel niet, en als ze rust is het met de ogen open, altijd klaar voor nieuwe actie.
Ik doe veel spelletjes met haar ter geestelijke verstrooiing, en tevens een eetmoment in te bouwen.

Nog meer lichaamsbeweging, daar geloof ik niet in. We gaan haar niet trainen naar een marathon per dag. Bovendien ben ik ervan overtuigd, en dat hebben we bij haar ondervonden, vraagt ze alleen maar steeds meer en meer lichaamsbeweging als je maar steeds met haar bezig bent.
Zo wordt druk/nerveuzig alleen maar drukker en nerveuzer. Ik ben wel van de en nu ga je liggen ook al slaap je niet.

En dan zijn we weer bij het begin, want als je honger hebt slaap je niet en als je misselijk (gal!) bent van de honger wil je niet liggen en blijf je maar doorrommelen.

Dus we gaan snel vlees zoeken waarvan we brokken kunnen snijden, geleidelijk die brokken groter gaan maken zodat ze kan wennen aan een stuk vlees. Dan hopen we dat ze langer verzadigd is na het eten.

Ik zal nog laten weten hoe het gaat, later, als we dit een poosje doen.

Dank jullie allemaal!
Door Anne in Zweden
#1412193
Als ik het goed begrepen heb, is "de maag oprekken" helemaal niet aan de orde bij honden; ze hebben toch zo'n harmonicamaag, die zich uitvouwt naar gelang de hoeveelheid voedsel die erin belandt en die daarna weer inzakt? Lijkt me niet dat je zoiets kunt oprekken.

En ook al vind jij dat één eetmoment niet reëel is: een groot aantal honden hier op het forum (en daarbuiten ook) krijgt wel gewoon in één keer het dagrantsoen (de mijne ook, ik heb er drie), en die hebben daar geen enkele moeite mee. Tijdens de wandelingen doen we oefeningetjes waarmee ze gedroogde stukjes vlees kunnen verdienen, maar dat mag de naam "tussendoortje" ook niet dragen.
Natuurlijk zou je wel rustig moeten overschakelen van twee naar één keer voeren per dag, maar dat neemt niet weg dat het gewoon mogelijk is.
Door evelyn02
#1412311
Ik dacht precies hetzelfde. Waarom zou het niet reeel zijn om 1 eetmoment per dag te hebben? Er zijn heel veel honden die een of gemiddeld minder dan 1 keer per dag eten en die doen het er prima op. En als dat je hond kan helpen om minder hongerig te zijn, zou ik het zeker overwegen. En je moet een hond (en een hondenmaag) niet vergelijken met een mens (en een mensenmaag)!
Door zita09
#1412353
Ik bedoel dat voor mijn hond niet reeël is. Het kan voor jullie honden best heel goed werken, maar met dit hondje en in onze situatie vind ik dat nu geen punt van overwegen. Ik zeg niet dat jullie het niet goed doen, ik vind dat voor ons niet reeël.

Ik vind jullie tips heel waardevol, maar ik kan eruithalen wat in mijn situatie het beste lijkt.

Ik ga eerst proberen met grover vlees.

Dat een hondenmaag niet groter wordt na veel grote maaltijden, dat kan zijn. Dat dacht ik zomaar. Het is alleen maar fijn als dat zo niet werkt. Ik heb de hondenmaag niet met de mensenmaag vergeleken.
Hoewel ik haar een  keer 'het kind' heb genoemd, vergelijk ik doorgaans de hond niet met de mens.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door