Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1409227
Dit verhaal komt van een ander forum waar ik lid van ben. Ik heb toestemming gevraagd om het hier te plaatsen, en ben benieuwd naar jullie adviezen, want dit gaat mijn beginnende barfpet nog even te boven:

"Ik ben een beetje bezorgd over X. Ik heb van de week al een berichtje geplaatst over dat hij niet genoeg eet en advies gevraagd over krachtvoer. Wij zijn gisteren toch maar naar de dierenarts gegaan. X is 2 jaar en 10 maanden en weegt nu 33 kg. Volgens de dierenarts ziet hij er goed uit en moet hij echt niet aankomen omdat dat belastend is voor zijn hart. Zijn levensverwachting is niet ouder dan 3 jaar. De laatste paar maanden wilde hij altijd wel spelen tot een uur of negen. Nu, tot een uurtje of 7 en dan gaat hij naar "bed". Dat is zijn kussen en zijn stoel en daar slaapt hij dan totdat het tijd is om uitgelaten te worden. Dan moeten wij hem met moeite eruit halen om naar buiten te gaan. Aan de ene kant wil ik weten hoe het gaat met zijn hart en een echo laten maken bij de arts maar wij hebben toen gezegd dat wij dat X niet meer wilden aandoen omdat hij toen een hartstilstand kreeg van de stress. Hij krijgt al 2 jaar medicijnen om zijn hartslag laag te houden. Wat te doen?"

Ter achtergrondinformatie: in eerste instantie vroeg de eigenaresse om advies om de hond dikker te laten worden, omdat hij zo slecht eet. Ik heb toen natuurlijk voorgesteld om over vers na te denken, en kende dit hele hartverhaal toen nog niet. Nu blijkt dus dat de da hem niet dikker wil hebben, vanwege dat hart.
De adviezen op het andere forum variëren van "resten vet halen bij de slager" tot "wij hadden hetzelfde met onze hond en mochten van de da Bambix ( :o) door zijn brokken doen", en toen dacht ik: nu moet ik ingrijpen!

De vraag is dus: wat kan deze hond het beste eten, zodanig dat hij a: niet te mager wordt, b: niet te dik wordt en c: geen verdere hartproblemen krijgt? Kan ik ze aanraden op kvv over te stappen? Dat hebben ze hem nu al een paar keer gegeven en de hond vindt het lekker, en het lijkt me alleszins beter dan "krachtvoer", wat waarschijnlijk een eufemisme is voor vegetarische Eukanuba of zo.

Bestaat er zoiets als een "hartdieet" voor honden?

Dank alvast voor eventuele suggesties!
#1409256
Mijn oudste hartpatientje is het veel beter gaan doen nadat ik haar overgezet heb van brokken naar KVV. Het hart gaat beter werken. In vlees zit veel taurine, dat is ook weer goed voor het hart. Eigenlijk alles wat vers is, is heel goed voor ze. Verder worden mijn hartpatientjes ondersteund met 30 mg Q10 en Taurine/Carnitine Capsules. Dit versterkt het hart ook. Maar of dat verstandig is om te geven bij een te snelle hartslag dat weet ik niet. Ik geef de Q10 en Taurine/Carnitine bij een trage hartslag onregelmatige hartslag (stofwisselingsziekte) en bij lekkende kleppen.

Weet je ook welke hartkwaal deze hond heeft?
#1409260
charmed schreef: Mijn oudste hartpatientje is het veel beter gaan doen nadat ik haar overgezet heb van brokken naar KVV. Het hart gaat beter werken. In vlees zit veel taurine, dat is ook weer goed voor het hart. Eigenlijk alles wat vers is, is heel goed voor ze. Verder worden mijn hartpatientjes ondersteund met 30 mg Q10 en Taurine/Carnitine Capsules. Dit versterkt het hart ook. Maar of dat verstandig is om te geven bij een te snelle hartslag dat weet ik niet. Ik geef de Q10 en Taurine/Carnitine bij een trage hartslag onregelmatige hartslag (stofwisselingsziekte) en bij lekkende kleppen.

Weet je ook welke hartkwaal deze hond heeft?
Nee, maar dat ga ik nu natuurlijk meteen even vragen! Bedankt!
#1410848
Zo, heb antwoord gekregen van de eigenaar van de boxer met de hartkwaal:

"X heeft een zeer ernstige vorm van aortastenose en een lekkende hartklep. Het is een erfelijke kwaal die vaker voorkomt bij boxers. Wij zijn bij een hele goede arts in Duitsland geweest om te kijken of X geopereerd kan worden want dat kan soms maar bij X is dat helaas niet mogelijk. Het enige wat we kunnen doen is elke dag medicijnen geven om zijn hartslag laag te houden en X rustig te houden. Hem de fijne tijd te geven die hem nog rest. De levensverwachting is 3 jaar. Ik heb hem nu een aantal keer pens gegeven. Gemengd door de brokken en dat vind hij wel heel erg lekker. Gelukkig maar!"

Weet iemand wat voor gevolgen een overstap op barfen of kvv voor deze hond kan hebben? Uiteraard zal ik de eigenaar erop wijzen dat brokken en vers beter niet gemengd kunnen worden, maar is er verder nog iets waar ze op moet letten of wat ze kan doen om hem nog een paar mooie jaren te geven?

Alvast bedankt!
#1411316
http://publications.royalcanin.com/renv ... ion=985347

Op deze site staat info op wat je nog kan doen. Inderdaad taurine is goed voor het hart, dus alleen vers voeren zou heel goed zijn voor zo'n hart. Ik denk in alle gevallen met hartproblemen.

Mijn oudste Hartpatientje doet het gewoon 30 x beter op vlees dan op brokken. Vier jaar terug ben ik begonnen met vers voeren en ik denk dat ze er nu nog steeds veel beter aan toe is dan vier jaar terug. Ze is best actief, terwijl ze vier jaar geleden alleen maar lag te hoesten in de mand. Ze kwam toen de mand bijna niet uit. En nu loopt ze geregeld rond door het huis. Voordat ze op vers ging stond ze op furosemide, nadat we overgestapt zijn van brok naar vers, heeft ze zeker 2 jaar zonder furosemide gedaan. Dit jaar is ze weer op furosemide gegaan (ze is nu dan ook bijna 14) Het kan gewoon een hele verbetering met zich mee brengen op vers.

Ik heb ze cold turkey over gezet van het ene moment naar het andere van brok naar vers. Maar ik denk dat de eigenaar dat zelf even aan moet kijken wat hij/zij durft. Je kan ook langzaam overzetten naar vers. Hoe je dat moet doen weet ik niet, want wij hebben ze in 1x overgezet.

Heel veel suc6 met deze boxer.
Door Nynke
#1411318
Hee Anne, wat een trieste prognose  :-X :-X :-X

Mijn Gunnar heeft ook een lekkende hartklep, maar ik weet niet aortastenose is ?

Gunnar is nu 13,5 jaar en ik ben er wel van overtuigd dat hij al zo oud is doordat hij rauw eet, barf.
#1411395
Nynke F schreef: Hee Anne, wat een trieste prognose  :-X :-X :-X

Mijn Gunnar heeft ook een lekkende hartklep, maar ik weet niet aortastenose is ?

Gunnar is nu 13,5 jaar en ik ben er wel van overtuigd dat hij al zo oud is doordat hij rauw eet, barf.
Is een vernauwing van de aorta.
#1411669
heb zelf een DCM patientje gehad. ook een zware hartafwijking. vers vlees word voor hartpatientjes absoluut geadviseert i.v.m de taurine die daarin in zit. daarnaast kreeg die van mij taurine/carnitine van toppharm 2x daags buiten zn reguliere medicijnen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door