Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Edwin
#141084
Hoi,

Ik voreg mij af of het verstandig is om preventief een teef iets te geven na haar loopsigheid? Mijn teefje is net voor het eerst loops geweest en ik weet dat er behoorlijk wat problemen zijn met schijnzwangerschap. Als het slim is om iets prventief te geven welk middel kan ik hiervoor dan het best gebruiken?

Edwin
#141087
Hoi Edwin, mij is niet helemaal duidelijk of jullie hond nu wel of niet erg veel last heeft van schijnzwangerschap? Want niet alle honden krijgen er last van... en ik mijn ogen is het niet verstandig om preventief wat te geven wanneer de hond geen last heeft van vervelende schijnzwangerschappen. Dus dat zou je dan eerst (als je nog niet weet hoe het zich gaat ontwikkelen) af moeten wachten. Mocht blijken dat zij wel heel veel last heeft van schijnzwangerschappen, dan zou je een homeopatisch middel preventief kunnen geven. Maar ja, dit moet wel een middel zijn dat uitstekend bij haar past (bij haar specifiek). Het middel zou je 2 weken voor de te verwachten schijnschangerschap kunnen geven. Er zijn diverse homeopathische middelen die zouden kunnen helpen waar je dan een keus uit zou moeten maken.
Groetjes, Lizzy
#141101
Lizzy schreef: Mocht blijken dat zij wel heel veel last heeft van schijnzwangerschappen, dan zou je een homeopatisch middel preventief kunnen geven.
Lizzy, mag ik hier ook ff inpikken met een vraagje? Mijn rottie-teefje heeft elke keer last van schijnzwangerschappen, wil dan nauwelijks nog eten en heeft beetje melkgift en is ook wat hangerig en 'lastig'. Het is niet extreem, maar toch vervelend. :-\
Wij hadden de raad gekregen ze in deze periode minder eten te geven en veel afleiding en dat werkt een beetje. We hebben ook een keer homeopathie geprobeerd (ignatia) maar blijkbaar paste dit niet bij haar want het hielp niks. Heb nu gedacht aan Pulsatilla of Ablavetsem van VSM?
Om dit ogenblik is ze loops dus ik heb nog even om iets te zoeken. Tips zijn meer dan welkom! ;D :-*
#141105
Hoi Edwin, ik ben het helemaal met Lizzy eens. Eerst afwachten of je hond wel schijnzwanger wordt, en dan kun je ook zien van welke symptomen jouw hond last heef, (als ze er al last van heeft) en kun je een beter preventief middel vinden voor de volgende keer.
Meer afleiding geven tijdens een eventuele schijnzwangerschap werkt bij een heleboel honden trouwens ook al voldoende.
Ik had 2 teven en het middel wat ik Gitte gaf werkte voor geen meter bij Abby, maar bij Gitte werkte het heel goed, ze waren allebij ook anders schijnzwanger. Dus dat moet je eerst uitvinden, succes! :)
#141108
Binno schreef:
Lizzy, mag ik hier ook ff inpikken met een vraagje? Mijn rottie-teefje heeft elke keer last van schijnzwangerschappen, wil dan nauwelijks nog eten en heeft beetje melkgift en is ook wat hangerig en 'lastig'. Het is niet extreem, maar toch vervelend. :-\
Wij hadden de raad gekregen ze in deze periode minder eten te geven en veel afleiding en dat werkt een beetje. We hebben ook een keer homeopathie geprobeerd (ignatia) maar blijkbaar paste dit niet bij haar want het hielp niks. Heb nu gedacht aan Pulsatilla of Ablavetsem van VSM?
Om dit ogenblik is ze loops dus ik heb nog even om iets te zoeken. Tips zijn meer dan welkom! ;D :-*
Ik gaf Gitte Pulsatilla D30, en dat werkte goed bij haar, maar zoals ik al eerder schreef, bij Abby werkte het niet (was ook een totaal ander type hond). Dan is er nog Salvia offincinalis D2, maar dat remt alleen maar overmatige melkproductie en doet niets aan het gedrag.
Bron: Hond & Homeopathie van Atjo Westerhuis.
#141112
Ablavetsem bevat: Pulsatilla D30 20 gr, Asa foetida D4 30 gr, Avena sativa Ø 50 gr

Pulsatilla is een echt type en gedragmiddel en werkt alleen als het "past". Een Pulsatilla-type is extreem onderdanig: overdreven vriendelijk tegen iedereen (een allemansvriend); kwispelend, likkend, kruipt ze naar je toe, draait zich op de rug en laat onwillekeurig urine lopen. De teef is niet zelden donkerharig. Tijdens de schijnzwangerschap is de hond uiterst sloom en depressief, ze slaapt de hele dag, eet niets en drinkt nauwelijks. Ze lijkt doodziek. Ze is erg gevoelig voor aanhalen en troost (dit in tegenstelling tot de ignatia-teef). De cyclus is verlaat en de loopsheid is weinig intens.

En als de teef niet aan deze omschrijving voldoet, gaat Pulsatilla dus niet helpen.

Asa foetida: is aangewezen als de schijndrachtige hond enorm onrustig is, hijgt en piept, overdreven nestelt en allerlei dingetjes adopteert als puppiues. De hond loopt de hele dag achter de eigenaar aan, lijkt hysterisch en de baas wordt er gek van. De loopsheid is veel te vroeg, een korte cyclus dus.

Avena sativa: werkt algeheel kalmerend. Veelal hebben de honden gebrek aan eetlust.

Er is ook nog:

Ignatia: Prikkelbaar en agressief, terwijl de hond normaal uitzonderlijk lief is. Ongehoorzaam terwijl de hond normaal uitstekend luistert. Kan zomaar fel uitvallen terwijl ze dat anders nooit doet. Wil niet aangehaald worden, is het liefst alleen. Soms epilepsie, vooral na straf. Likgranuloom en huidklachten. Schijndracht met heel geringe of geen zwelling van de melkklieren en geen of maar een klein beetje waterige afscheiding uit de tepels (geen melk!). Niet geschikt als min (pulsatilla hond wel).

Phytolacca: kan gegeven worden bij beginnende verharding van het melkklierweefsel.

Salvia officinalis: is in staat om een overmatige melkproductie te remmen. Verder doet het niets aan de gedragsafwijking.

Bron: Atjo Westerhuis, Hond & Homeopathie
#141145
Bedankt, hier kan ik al wat mee. :-*
Ik wilde iets met Pulsatilla proberen, maar vermits Binno dus echt geen onderdanig typetje is, moet ik toch nog een beetje uitzoeken welk middeltje het best bij haar zal passen... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door