Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door KatCorso
#1410477
...of dit menu ok is. Ik ben 3,5 jaar geleden begonnen met barf, maar probeer kritisch te blijven. Ik heb lang niets meer gepost hier, maar vind dit forum nog steeds van onschatbare waarde voor een barfer, vandaar dat ik nog regelmatig lees en dingen opsteek.
Drie van mijn honden eten een kilo per dag, dus ik zet hier het menu neer dat zij krijgen (de verhoudingen zijn 50% vleesbot, 15% spiervlees, 20% orgaan, 15% groente/fruit.

WEEK 1
maandag
1kg spiervlees

dinsdag
1 kg vleesbot

woensdag
1 kg pens

donderdag
1kg vleesbot

vrijdag
1kg groente/fruitmix

zaterdag
1kg vleesbot

zondag
1kg orgaan


WEEK 2
maandag
1kg vleesbot

dinsdag
1 kg spiervlees

woensdag
1kg vleesbot

donderdag
1 kg orgaan of pens

vrijdag
1kg vleesbot

zaterdag
1kg groente/fruitmix

zondag
1kg vleesbot


De vleessoorten:
Vleesbot: Konijnenborst met kop, kipnek- en karkas, zalmkop (vis vermeld ik gemakkelijkheidshalve ook ff onder vlees), duif (valt slechts bij 2 in de smaak dus komt niet meer in huis) en in het seizoen ook hertenribben en haaskarkas. Graag zou deze soorten nog aanvullen met lamsribben (maar die zijn hier in omstreken ontzettend duur) en geitenribben, die zou ik dan samen met het lam in het IC willen inkopen, maar ik zoek al een tijdje naar een slager hier die het verkoopt zodat ik kan testen of ze het lusten voor ik een hele voorraad insla (het IC is zo'n 2u rijden van hieruit).

Spiervlees: Rund en in het seizoen ook hert

Orgaan: Voornamelijk rund (pens, nieren, lever, hart) en in mindere mate konijn en kip, in het seizoen ook hert en haas

Groente/fruit: Een mix van diverse. Tot een paar maanden geleden pureerde ik alles rauw met de keukenmachine van het werk. Omdat ik enkele maanden in ziekenverlof ben geweest en ik het niet niet zag zitten om groente voor 6 honden met een mixer fijn te doen, heb ik het in die periode (licht) gekookt en daarna gemixt. Tot mijn grote verbazing ging dit er zonder problemen in, de rauwe mix is elke week een drama om ze het te doen eten. De hoeveelheid die ik in het menu vermeld is niet altijd zo groot, maar komt meestal wel in de buurt. Het wordt aangevuld met gemalen noten, eieren, yoghurt en platte kaas (zelfde als Hütekase denk ik) honing, olijf- of zonnebloemolie. Voor de smaak krijgen ze er ook tafelresten bij (niet echt tafelresten, maar een overschot van stukjes gebakken vlees, aardappel en bruine vleessaus die over zijn (ik werk in een grootkeuken  :biggrin2:). Heb ik dit niet dan doe ik er wat gemalen pens bij, vandaar dat ik altijd wat pakjes smuldier pens in de vriezer heb.


Maar toch blijf ik met vragen zitten  ???
*Geef ik genoeg soorten?
*1 hond eet geen vis, en diezelfde eet ook geen hertenribben en duif. Konijn gaat er met mate in, maar op deze manier krijgt ze wel erg weinig soorten. Haalt ze genoeg uit het orgaan en spiervlees die ze wel eet van konijn en hert?
*Ik las hier dat meerdere mensen groente gaar geven ipv rauw, omdat de honden het beter lusten. Ik zou dit ook graag blijven doen, ik vries dan wel niets in maar maak de portie wekelijks. Toch vraag ik me af of de vitamines die overblijven dan nog wel de moeite zijn.
*Koolhydraten. In welke mate? Ze krijgen nu af en toe bruin brood, dat ik dan bvb bij de organen meng (geweekt in het bloed dat in de bak zit na het ontdooien). Ook zit er regelmatig pompoen en zoete aardappelen in de groente/fruitmix. Is dit voldoende qua koolhydraten?
*Over dat bloed: geven jullie dat ook, of gieten jullie het weg?
*Orgaan: Ik heb 2 jaar lang pens niet bij orgaan gerekend, omdat ik dacht dat het zo compleet was. Ik trok 1 kg af van de 7 kg die ze per week kregen en berekende dan de percentages op de overige 6kg. Tot ik hier deze week las dat pens toch niet zo compleet is dan voorheen gedacht werd. Nu zit het gewoon bij orgaan verrekend. Ze krijgen nu 1/3 van alle orgaan pens, de overige 2/3 is dus ander orgaan. Of kan ik beter toch meer pens geven? (het beetje pens dat af en toe bij de groentemix zit reken ik niet mee).

Zo, een heleboel vragen dus. Ik hoop dat jullie je mening willen geven, en ben alvast dankbaar voor de reacties  :)

Groetjes,
Katja
Door 202Spots
#1410744
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de ontlasting er uit ziet???
alleen 1 kilo groentes, 1 kilo orgaan,1 kilo spiervlees? alles zonder calciumbron, en vraag me af of ze dan niet aan de losse poep zijn?
Zelf zou ik liever 'n combinatie geven, en mix van groentes, orgaan en vleesbot in dezelfde maaltijd.
Door Lizzy
#1410785
KatjaC schreef: ...of dit menu ok is. Ik ben 3,5 jaar geleden begonnen met barf, maar probeer kritisch te blijven. Ik heb lang niets meer gepost hier, maar vind dit forum nog steeds van onschatbare waarde voor een barfer, vandaar dat ik nog regelmatig lees en dingen opsteek.
Nou, leuk om te horen, bedankt :)!
Drie van mijn honden eten een kilo per dag, dus ik zet hier het menu neer dat zij krijgen (de verhoudingen zijn 50% vleesbot, 15% spiervlees, 20% orgaan, 15% groente/fruit.

WEEK 1
maandag
1kg spiervlees

dinsdag
1 kg vleesbot

woensdag
1 kg pens

donderdag
1kg vleesbot

vrijdag
1kg groente/fruitmix

zaterdag
1kg vleesbot

zondag
1kg orgaan


WEEK 2
maandag
1kg vleesbot

dinsdag
1 kg spiervlees

woensdag
1kg vleesbot

donderdag
1 kg orgaan of pens

vrijdag
1kg vleesbot

zaterdag
1kg groente/fruitmix

zondag
1kg vleesbot
Valt niet zoveel over te zeggen. Ik neem aan dat wanneer je vleesbot voert, deze botten goed in het vlees staan?

De vleessoorten:
Vleesbot: Konijnenborst met kop, kipnek- en karkas, zalmkop (vis vermeld ik gemakkelijkheidshalve ook ff onder vlees), duif (valt slechts bij 2 in de smaak dus komt niet meer in huis) en in het seizoen ook hertenribben en haaskarkas. Graag zou deze soorten nog aanvullen met lamsribben (maar die zijn hier in omstreken ontzettend duur) en geitenribben, die zou ik dan samen met het lam in het IC willen inkopen, maar ik zoek al een tijdje naar een slager hier die het verkoopt zodat ik kan testen of ze het lusten voor ik een hele voorraad insla (het IC is zo'n 2u rijden van hieruit).
Maar dit ziet er al prima uit hoor! Je hebt hier al 6 vleesbotsoorten, dus zonder die lam/geit.
Spiervlees: Rund en in het seizoen ook hert

Orgaan: Voornamelijk rund (pens, nieren, lever, hart) en in mindere mate konijn en kip, in het seizoen ook hert en haas
Alleen rund is wat matig. Kun je geen lamshart scoren?
Groente/fruit: Een mix van diverse. Tot een paar maanden geleden pureerde ik alles rauw met de keukenmachine van het werk. Omdat ik enkele maanden in ziekenverlof ben geweest en ik het niet niet zag zitten om groente voor 6 honden met een mixer fijn te doen, heb ik het in die periode (licht) gekookt en daarna gemixt. Tot mijn grote verbazing ging dit er zonder problemen in, de rauwe mix is elke week een drama om ze het te doen eten. De hoeveelheid die ik in het menu vermeld is niet altijd zo groot, maar komt meestal wel in de buurt. Het wordt aangevuld met gemalen noten, eieren, yoghurt en platte kaas (zelfde als Hütekase denk ik) honing, olijf- of zonnebloemolie. Voor de smaak krijgen ze er ook tafelresten bij (niet echt tafelresten, maar een overschot van stukjes gebakken vlees, aardappel en bruine vleessaus die over zijn (ik werk in een grootkeuken  :biggrin2:). Heb ik dit niet dan doe ik er wat gemalen pens bij, vandaar dat ik altijd wat pakjes smuldier pens in de vriezer heb.
Prima.
Maar toch blijf ik met vragen zitten  ???
*Geef ik genoeg soorten?
*1 hond eet geen vis, en diezelfde eet ook geen hertenribben en duif. Konijn gaat er met mate in, maar op deze manier krijgt ze wel erg weinig soorten. Haalt ze genoeg uit het orgaan en spiervlees die ze wel eet van konijn en hert?
Deze hond eet dus kip, beetje konijn en rund. En in het seizoen wat hert erbij. Of krijgt ze ook wekelijks hertenorganen? Ik vind 3 soorten persoonlijk wel heel erg op het randje van te weinig. Ik roep altijd minimaal 4. Dus ik zou proberen hier wat lamsorganen ofzo bij te gaan scoren. Dus toch ritjes naar het IC gaan maken :biggrin2:
*Ik las hier dat meerdere mensen groente gaar geven ipv rauw, omdat de honden het beter lusten. Ik zou dit ook graag blijven doen, ik vries dan wel niets in maar maak de portie wekelijks. Toch vraag ik me af of de vitamines die overblijven dan nog wel de moeite zijn.
Als je het niet tot prut kookt wel hoor. Wij eten toch ook vaak gekookte groenten, wij mensen?
*Koolhydraten. In welke mate? Ze krijgen nu af en toe bruin brood, dat ik dan bvb bij de organen meng (geweekt in het bloed dat in de bak zit na het ontdooien). Ook zit er regelmatig pompoen en zoete aardappelen in de groente/fruitmix. Is dit voldoende qua koolhydraten?
Honden hebben geen koolhydraten uit graan nodig. Dus je kunt dat brood ook wel weglaten.
*Over dat bloed: geven jullie dat ook, of gieten jullie het weg?
Bloed en vleesnat (metaboolvocht) is heel gezond en nee hoor, dat gooi ik zeker niet weg!
*Orgaan: Ik heb 2 jaar lang pens niet bij orgaan gerekend, omdat ik dacht dat het zo compleet was. Ik trok 1 kg af van de 7 kg die ze per week kregen en berekende dan de percentages op de overige 6kg. Tot ik hier deze week las dat pens toch niet zo compleet is dan voorheen gedacht werd. Nu zit het gewoon bij orgaan verrekend. Ze krijgen nu 1/3 van alle orgaan pens, de overige 2/3 is dus ander orgaan. Of kan ik beter toch meer pens geven? (het beetje pens dat af en toe bij de groentemix zit reken ik niet mee).
Als je 20% orgaan voert, kun je 10% daarvan aan pens geven en 10% aan andere organen. Of 15% andere organen en 5% pens. Dat komt niet zo krap.

Wel apart dat je 1 keer per week 1 kg groenten voert. Mag ik vragen waarom je dat doet? Als ze ook 1 kg rauwe groenten naar binnen moesten werken, begrijp ik wel waarom ze het niet aten. Ik denk dat de gemiddelde hond daarbij zegt "doei".
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1410788
Ik tel 3 soorten die je in de regel geeft (kip, konijn,rund) mogen er wat meer zijn denk ik.
In het seizoen haas en hert erbij, dan kom je wel aan de 5 soorten.
Miss is het overwegen waard, bv eend erbij te voeren en paard spiervlees, vaak is daar altijd wel makkelijk aan te komen.

Groente durf ik niet over te zeggen, ik geef altijd rauwe mix, maar geef ook maar heel weinig (5%).
Miss dan andere er meer over kunnen zeggen.

vroeg me ook af of je honden geen last van ontlasting hebben op de groente en orgaandagen?

Koolhydraten in de vorm die je noemt zijn niet nodig. In vlees zitten ook koolhydraten, dus daarvan krijgt je hond  genoeg binnen ;)

Bloed/vleesnat wat van het vlees afkomt geef ik erbij, zitten ook vitamine's in.
Door KatCorso
#1410866
Bedankt voor jullie reacties  :)

Het vleesbot is goed bevleesd, alleen de kipkarkassen zijn aan de mindere kant, vandaar dat ik tegenwoordig kipkarkas meng met nek, die wel goed bevleesd zijn.

Het orgaan is dus, zoals ik al vermoedde, wat aan de eenzijdige kant. Wanneer er weer meer plaats is in de vriezer ga ik lam bestellen bij het IC (en neem ik meteen ook een paar kilo geit mee om te testen of ze het lusten). Eend heb ik ooit geprobeerd, maar dat vonden ze walgelijk, dwz... de 3 die ik toen had... het is dus wel mogelijk dat de 3 die er sindsdien bijgekomen zijn het wel lusten  ;) Met het lam erbij en eventueel eend en geit is het probleem van Bora (de hond die een aantal soorten niet lust) dus ook opgelost.

Waarom ik zoveel groente en orgaan op een dag geef. Dat is eigenlijk een goede vraag. Ik probeer de menu's zo simpel mogelijk te houden. Simpel in de zin dat het eten geven niet overdreven veel tijd in beslag neemt, zodat ik meer tijd aan hen kan besteden. Ik ging er van uit dat het ok was als ze maar alles binnenkregen in 2 weken. Maar na het lezen van jullie reacties besef ik eigenlijk dat bvb 2x/week groente geven, in combinatie met zeg maar spiervlees niet veel meer werk is, het is gewoon een kwestie van gewoontes wijzigen (en dan kan ik eventueel wel terug op rauwe, omdat er dan meer vlees bijzit en het makkelijker zal binnengaan). Of een dag half orgaan en half spiervlees. Vleesbot en orgaan op 1 dag kan ook, maar dat vind ik moeilijker omdat dat meestal grotere stukken zijn, behalve de kipnekken, die ik wel met orgaan zou kunnen mengen.

Ik moet zeggen dat de ontlasting er stevig en normaal uitziet, behalve na een pensdag. Enkel bij de oudjes (die 0.5kg per dag krijgen) moet ik uitkijken voor harde ontlasting wanneer er 2 dagen vleesbot na mekaar zijn (is meestal niet het geval). Maar te platte ontlasting zie ik hier zelden. De manier waarop ik het nu geef, is die enkel nadelig ivm eventuele problemen met ontlasting, of zijn er nog andere redenen waarom ik het beter kan verdelen?

Nogmaals bedankt, jullie zetten me toch weer aan het denken, en dat vind ik als barfer erg belangrijk!

Groetjes,
Katja
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1411169
ik denk dat als ik mn dames alleen vleesbot of alleen orgaan zou geven ze een behoorlijk harde of zachte ontlasting zouden hebben, verder zijn t hier niet zo groente eters en denk ook bij alleen groentes ze in staking zouden gaan :biggrin2:
Door Boez
#1415160
Als het voeren op deze manier voor jou en je hondjes goed werkt, zou ik geen reden zien om het aan te passen. Behalve natuurlijk dat je wellicht een manier vindt die nog prettiger werkt! :)

En w.b. de groente, ik zou er ook niet zo mee zitten als het gekookt beter gaat. Verse groente (kort) gekookt bevatten echt niet minder pitamientjes dan groenteprutjes die een maand in de vriezer hebben gelegen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door