Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mirj@m
#1408509
Hoi allemaal!

Ik zal me eerst even voorstellen (ik zag geen voorstelhoekje, heb ik daar misschien overheen gekeken?), ik ben namelijk nieuw :)
Ik ben Mirjam, woon in Gouda met mijn 6 katten, ben full time ambtenaar, deeltijd student en beginnende cattery.
Mijn katten heten Biscuit (7), Mug (7), Spot (1), Phi (1), Bibi (6 maanden) en Plum (4 maanden).

Mede omdat ik één kat heb met blaasgruis en één die aanleg heeft voor nierfalen, wil ik proberen over te stappen op versvoer. Ik ben er namelijk van overtuigd dat versvoer een stuk gezonder is en ik ken verhalen van mensen met katten met dergelijke problemen die het op vers erg goed doen. Dus vandaar de keuze om over te stappen.

Tot nu toe kregen mijn katten altijd in de ochtend brokjes en 's avonds Carnibest of Smuldier.

Ik ben vorige week begonnen met het toevoegen van wat andere dingetjes in het menu: kuikens, muis, eendevleugel, eendenek en geitenvlees. Bibi en Plum zijn hiermee het makkelijkst en Spot lijkt ook wel in voor vers, dus ik wil eigenlijk proberen eerst hun helemaal aan het vers te krijgen en dan langzaam kat voor kat ook de rest, onder het motto 'zien eten doet eten'. Spot snapt het half, die heb ik gisteravond 'gefopt' door zijn kuiken in stukken te hakken en in te smeren met Carnibest en toen at ie het wel (bijna helemaal) op en hij heeft ook al een stuk nek op. Ik hoop ze dus op die manier allemaal om te krijgen..

De kuikens en de muis gingen er prima in. Dat was geen enkel probleem. De eendevleugel heeft Plum wel (deels) opgegeten maar Bibi at alleen het botje kaal. Dat geldt ook voor de nek, het vlees knagen ze er af en botje blijft liggen. De geit vonden ze wat taai maar was uiteindelijk wel op.

Mijn eerste vraag is dus: hoe leer je katten aan om botjes te eten? Ik had gehoord dat eendevleugel het makkelijkst is, maar daar heb ik me suf naar gezocht deze week en is hier in de regio niet te krijgen. Ik heb nu kippenvleugels en kippennekjes besteld, is dat ook te doen voor beginners? En hoe snel leren katten dit soort dingen meestal?

Vervolgens heb ik geprobeerd een menu samen te stellen voor de hele week. Ik heb hier op het forum de percentages gevonden van 50% vlees/bot, 20 % vlees, 15 % orgaan en 15% bijproduct. Daar zit ik op dit moment dus niet aan, maar dat komt dus omdat ze nog niet zo goed bot eten. Kunnnen jullie je mening geven over mijn menu?

                    Ochtend     Avond
Maandag     Carnibest            Kuiken
Dinsdag     Kuiken                 Geitenvlees
Woensdag  Orgaantjes kip    Carnibest
Donderdag  Kuiken                 Smuldier koe
Vrijdag     Carnibest Lamshart
Zaterdag      Kuiken                 Kippennek
Zondag     Kippenvleugel Muis

Ik had uitgerekend dat ik hiermee aan de volgende percentages zit:
14 maaltijden per week
4 = compleet                      (carnibest + muis)
10 = niet compleet, waarvan:
2 = 20 % = vlees/bot        (nek en vleugel)
2 = 20 % = vlees              (smuldier en geit)
2 = 20 % = orgaanvlees    (kippenorgaantjes en lamshart)
4 = 40 % = kuiken           

Hoe erg is het om te weinig bot te voeren zolang ze dus nog niet zo goed botjes eten? Ik vind het sowieso op dit moment nog niet handig om 's ochtends botjes te voeren omdat ik er dan niet bij ben en ze er nog niet zo goed in zijn. Dus dat kan alleen in het weekend als ik thuis ben. Of ben ik nu te bezorgd?

En nog een vraag: waar vallen kuikens onder? En hoe vaak kan ik die dus geven? Ik geef er op dit moment in verhouding vrij veel omdat ze het heel goed eten.

En hebben jullie nog meer tips voor beginnersmaaltjes? Ik heb net soepvlees gegeven en dat vonden ze allemaal erg lekker. Daarnaast had ik ook een sardientje geprobeerd gisteren, omdat ze altijd als gekken aan komen rennen als ik vis eet, maar daar waren ze niet dolenthousiast over..

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en tips! Het is een beetje een lang verhaal geworden maar hopelijk wel duidelijk.

Groetjes,

Mirjam
Door Denise1
#1408708
Welkom hier. Goed van je dat je overstapt. Het is zeker beter voor de blaas en nieren.

Ik weet ook nog niet alles maar kan het volgende wel zeggen. Kippennekken kan zeker als beginnersbotje. Als je bot voert is het zowiezo beter om in de buurt te blijven.

De katten moeten eerst leren knagen en kraken en dat duurt bij sommigen even. Misschien een idee om de kippennek vast te houden en voor hun neus vast te houden?? Muis hier wil dan wel knagen plat op de grond is voor hem nog te moeilijk om houvast te krijgen. Met de sardien moet ik hem ook zo helpen om een beginnetje te krijgen.

Kuikens weet ik niet veel van dus daar ga ik maar niets over zeggen. De een vindt het een veredeld ei en de ander vindt het meer dan dat.

De muis is een hele prooi dus die kun je als volledig maaltje zien en hoef je niet mee te tellen als je dat maaltje dan ook maar niet meetelt. Datzelfde geldt voor de Carnibest en ik ga ervan uit dat je smuldier vlees compleet voert die beschouw ik ook als volledig. Dus dan hoef je alleen te kijken naar de verhoudingen van 10 maaltjes.

Kippenvleugel heeft een gewrichtje dat je even door moet hakken met een hakmes of bijltje of even plathameren met zo'n keukenhamer. En die vindt je trouwens ook in de supermarkt....... Kuikenbouten heb ik ook al weleens door de molen gehaald.

Ik vindt drumsticks om mee te beginnen ook een goeie.

Ik reken zelf met 45 % bevleesd bot, 40 % spiervlees en 15 % orgaan voor een maalseltje. Daarnaast dus de smuldier vlees compleet eens per twee weken. En elke week kluts ik een ei die ze samen delen maar dat zit ook al in kuiken dus die hoef je niet te doen. Bijprodukten als in groente moet je je bij katten niet veel van voorstellen want dat hebben ze niet echt nodig en die zijn gegapt veel leuker.  ;D ;D
Door Mirj@m
#1408872
[quote="Denise1"]
Welkom hier. [/quote]

Tnx!!

[quote="Denise1"]
Misschien een idee om de kippennek vast te houden en voor hun neus vast te houden?? [/quote]

Dat ga ik zeker eens proberen, al is het meestal zo dat als ze iets krijgen dat ze het beetpakken en ook niet meer loslaten :D

[quote="Denise1"]
Datzelfde geldt voor de Carnibest en ik ga ervan uit dat je smuldier vlees compleet voert die beschouw ik ook als volledig. [/quote]

Nee het is de blauwe smuldier die ik geef, de vlees/compleet heb ik vorige week geprobeerd maar dat vonden ze niks. Het rook ook wel behoorlijk naar pens vond ik zelf.. Dus nu krijgen ze dan alleen de vlees, maar die is niet compleet dus die reken ik tot de categorie 'vlees'.

[quote="Denise1"]
Kippenvleugel heeft een gewrichtje dat je even door moet hakken met een hakmes of bijltje of even plathameren met zo'n keukenhamer. [/quote]

Ah goed idee!

[quote="Denise1"]
Bijprodukten als in groente moet je je bij katten niet veel van voorstellen want dat hebben ze niet echt nodig en die zijn gegapt veel leuker.   ;D ;D
[/quote]

:D Ja dat geloof ik :D Vooral spinazie is hier meestal niet veilig ;)
Door Mevroi Kruim
#1409222
Ook welkom!
Kippennekken zijn idd een prima beginnersbot voor katten. Plathameren en evt in stukken knippen wil nog wel eens schelen, als ze het idee eenmaal doorhebben kun je dat weer achterwege laten. Vleugels hebben redelijk hard bot en niet zoveel spiervlees dus die zou ik zeker ook een mep of wat geven. Drumsticks zijn dik en stevig bot en niet direct geschikt voor beginners. Kwartel, konijnenruggen e.d. zijn dan beter te doen iha. Kippenruggen gaan trouwens ook vaak goed.
Eendenbotten zijn iha ook harder dan kip dus het ligt voor de hand dat ze die niet opeten. Wil je dat voeren dan zou ik een flinke vleesmolen scoren en gaan malen, zeker voor in het begin.
Door ibbi
#1409290
welkom op BP  :)

kuikens zijn extraatjes, heeft niet veel extra voedingsstoffen dan een ei, dus dat kan je op deze manier niet in je menu verwerken.  er zit bijna geen calcium in.  het is een ei op pootjes  ;D
je hebt ook jonge katten - 't is zo belangrijk dat ze genoeg vleesbot binnenkrijgen!

ik zou je aanraden iedere dag ( iedere maaltijd ) cb te voeren en dan daarnaast beginnersbotjes om ze te leren kauwen, daarna pas met een barfmenu te starten.  nu heb je geen compleet menu!

kwartel, konijnenvoorbenen, eendennekken, parelhoenkarkas, kippennekken, kipkarkas, dat is allemaal geschikt om te gaan geven.
en dan 1 x per week vette vis.
kwartel en muis zijn dan compleet en hoef je niet mee te rekenen. 
katten eten over 't algemeen geen groenten dus de bijproducten vervallen - ik houd aan 45 a 50 % vleesbot ( dat scheelt een beetje per kat - let op de ontlasting ) , 30 a 35 % spiervlees en de rest orgaan.

succes!
Door Mirj@m
#1411237
Nou ik heb inmiddels de kippennekjes binnen en.. ze gaan er goed in!

Ik heb ook even een keukenhamer gehaald dus had ze een beetje platter gemaakt maar ze hebben alledrie keurig hun nekjes opgegeten!
Ik ga naar aanleiding van jullie opmerkingen mijn weekmenu even aanpassen, zodat er meer vlees/bot in zit, zeker nu ik merk dat ze dat zo goed eten!

Ik zal mijn nieuwe menu nog ff posten morgen.

Alvast tnx voor alle tips!
Door Too
#1411253
[quote="Meri-Amun"]
Nou ik heb inmiddels de kippennekjes binnen en.. ze gaan er goed in!

Ik heb ook even een keukenhamer gehaald dus had ze een beetje platter gemaakt maar ze hebben alledrie keurig hun nekjes opgegeten!
Ik ga naar aanleiding van jullie opmerkingen mijn weekmenu even aanpassen, zodat er meer vlees/bot in zit, zeker nu ik merk dat ze dat zo goed eten!

Ik zal mijn nieuwe menu nog ff posten morgen.

Alvast tnx voor alle tips!
[/quote]

de hamer heeft hier ook een tijdlang een vaste plaats in de keukenla gehad.. nu woont ie weer in de gereedschapskist  ;)

Zodra ze echt doorhebben waar de tandjes en kiezen voor zijn.. gaat t meestal heel snel!

Succes !
Door Mirj@m
#1412288
Mijn poesies zijn stoer :D

Ze hebben een duif op! Die hadden ze bij de slager en ik was wel benieuwd of ze dat zouden snappen. Nou en of! Wel een beetje voorgehamerd hier en daar maar mijn kleine poesies ontpopten zich tot ware tijgers!

Mijn nieuwe menu ziet er trouwens zo uit:

                 Ochtend       Avond
Maandag     Lamshart   Kippennek
Dinsdag     Kuiken          Kippennek
Woensdag    Kippennek   Smuldier
Donderdag   Soepvlees   Kippenvleugel
Vrijdag     Orgaantjes   Kippennek
Zaterdag    Kippennek   Kuiken & Carnibest
Zondag    Kippenvleugel   Geitenvlees

Verder heb ik dan af en toe dus een kuikje of een muis als tussendoortje.
Er zit op dit moment nog (te) veel kip in het menu, daar ben ik me van bewust, ik wil dan ook langzaam meer variatie gaan toevoegen met verschillende soorten beestjes, maar ik wil dus beginnen met ze gewoon ook laten wennen aan het idee van alleen vers en geen brokken meer.

Wat voor soorten vlees/bot geven jullie nog meer? Vanaf januari kan ik waarschijnlijk weer eendenek en -vleugel krijgen, dus dat is dan alweer wat meer variatie maar verder..?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1412293
kan je er ook wat procenten en gewichten bijzetten? dan is het makkelijker je menu te beoordelen.
welke smaak smuldier gebruik je?
ik tel op dit moment 4 diersoorten (schaap, kip, rund en geit). daarmee ben je op zich wel op de goede weg, maar meer is zeker aan te raden.

ook in gouda is het goed te doen om aan allerlei dingetjes te komen. er is vast wel een bestelpoule uit die regio waar mee je samen kan bestellen.
Door Mirj@m
#1412753
Smuldier is de blauwe, rund is dat ook. En voor 1 poes heb ik de kip want die weigert pertinent iets anders te eten maar die doet ook nog niet mee met dit menu. Ik hoop dat die nog eens wat anders gaat eten want alleen smuldier kip is niet handig ;) Mijn andere drie katten eten op dit moment nog 5 ochtenden brok, op 2 ochtenden doen ze mee met de lamshart en het soepvlees en in de avond krijgen zij carnibest, 2 keer smuldier en 1 keer blik. Met de ambitie de brok langzaam te laten verdwijnen en ze ook op vers te zetten.

Mijn blaasgruiskater had trouwens weer last van zijn blaas dus stond vandaag bij de dierenarts en zij was voorstander van het overgaan op vers, leek haar heel goed voor de blaas vanwege de ph-waarde die verbetert door het eten van vers. Maar ik dwaal af.

De gewichten. Hierbij ben ik overal uitgegaan van 3% van het lichaamsgewicht, zo ongeveer alles is ingedeeld in porties van 150 gram voor 3 katten (1 van 4 kilo, 1 van 3 kilo en 1 van 2 kilo) per dagdeel. Ze krijgen dus 300 gram totaal per dag met zijn drieën. Plus dan nog af en toe een kuiken of muisje als extraatje of zoals vanavond een stukje kalkoen als extraatje.

Zeker Plum mag wel wat meer hebben natuurlijk omdat die nog zo mini is, maar dat doe ik dan liever in de vorm van een extra maaltijd dan dat ik de maaltijd groter ga maken. Bibi is ook nog wel een kitten maar die is al aardig aan de maat dus die geef ik dan weer niets extra's omdat die anders echt rond wordt.. Ik hoop ook dat zij door het botjes kauwen uiteindelijk wat minder honger houdt en dus minder gaat snaaien bij de rest.

Stomme vraag trouwens misschien, maar valt kip, eend en kalkoen allemaal onder 'gevogelte' of mag ik dat dan als 3 verschillende beestjes  rekenen?

Ik zie trouwens dat het nog knap lastig is om de rijtjes recht onder elkaar te krijgen!  :biggrin2:
Door Too
#1412763
Duif..  8) gaat goed bij jou!

Fijn dat de da inziet dat vers veel goeds voor de gruisman kan betekenen!

Qua hoeveelheden moet je t even aankijken, je ziet snl genoeg wie méér dan genoeg genoeg heeft of een beetje schraal wordt.

Kip, eend, kalkoen, duif, kwartel, parelhoen zijn allemaal verschillende gevogeltebeestjes... elk met z'n eigen waarde
In jou geval.. 3 diersoorten
Door Mirj@m
#1415617
Ik geloof dat inmiddels ook Biscuit heeft ondervonden hoe lekker kippennekjes zijn :) Hij heeft er net 1 op zitten peuzelen.
Dus ga maar proberen om ook Biscuit aan de nekjes te krijgen. Heb wel het idee dat afwisseling welkom is, Bibi had net zoiets van 'alweer kippenek! laat maar' dus die heeft maar een half nekje op..

Ik krijg aanstaande zaterdag een extra vriezer! Gisteren de schuur staan uitmesten zodat het allemaal past! En dan wil ik gaan bestellen bij dogshape.nl, iemand daar ervaring mee? De prijslijst vond ik er wel goed uitzien..
Door Clio
#1425324
Hoi allemaal,

Ik geef mijn katten nu sinds 2 weken kvv en dat gaat nu prima. Daarnaast probeer ik een beetje uit wat ze leuk en lekker vinden om te barfen. Ik weet niet of ik daar echt op over wil (vooral qua eigen gemak en eventueel oppas-gemak), voorlopig blijft de basis toch kvv.

Ik vraag me eigenlijk het volgende af: in de diverse barfmenu's en adviezen enzo staat steeds vermeld dat je eigenlijk zoveel mogelijk verschillende soorten vlees moet voeren (kip, rund, paard, geit, duif, etc.), maar als ik dan de ingredienten van Carnibest bekijk dan zie ik bijvoorbeeld staat bij de lammix: lam, kip, rijst, etc. en bij de vleesmix staat: rund, kip, rijst ,etc.
Als je dus alleen kvv (bij Carnibest dan in iedergeval) voert dat is dat toch eenzijdig of niet? In iedergeval eenzijdiger dan dat je uitgebreid en gevarieerd barft? Maar Carnibest is gewoon compleet voer, dus ik vroeg me gewoon af of dat dan niet 'slecht' is. Of dat je ook met minder variatie goed kan barfen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1425341
in cb zit een premix om die eenzijdigheid op te vangen. ik vind barfen ook meer veelzijdig en dat is ook 1 van de redenen dat ik barf en geen kvv geef.

voor problemen met de oppas hoef je volgens mij niet te vrezen. als je een oppas nodig hebt, kan je van te voren makkelijke porties maken en zo gestickerd in de vriezer leggen, menuutje ernaast op de koelkast bv. ze kunnen ook tijdelijk even over op kvv.
Door Clio
#1425766
oh oke dat wist ik niet, bedankt koekje.

Ik vind er wel erg leuk om uit te proberen wat ze ze lekker vinden. Om echt helemaal over te gaan op barfen vind ik het zelf nog wat lastig (geef ik ze wel genoeg, lusten ze het wel, verhoudingen e.d., daar wil ik me toch nog beter over inlezen en voorbereiden) bovendien eten ze nu sinds nogmaar 2,5 week vers. Verder heb ik echt te weinig vriesruimte, dat is nu met de kvv al niet ideaal.
Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk wel ga barfen hoor, ze vinden het ook echt leuk. Dit weekend lever geprobeerd. Nou, Lego (kater van 6,5 jaar) begon meteen te grommen doen de kleine Mobi (kater, 6 maanden) ook nieuwsgierig was!
Lego eet al prima een kippenvleugel (geef ik wel even een paar klappen), er blijf bijna niet van over. Mobi lukt het aardig, maar het is voor hem teveel in één keer. Duplo (poes, 6,5 jaar) eet graag spiervlees mee, en ook hart en lever vind ze lekker. botvlees daar begint ze wel aan, maar dat vindt soms wat lastig en bewerkelijk.

Als ik er zo over schrijf ben ik eigenlijk al een eind op weg om te barfen ;D. Misschien over een maandje half/half (ochtend = kvv want snel & makkelijk voordat ik moet gaan werken, 's avonds dan barfen...) We gaan het zien en ondertussen lees ik hier fijn mee.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door