Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1407526
Al sinds een week of wat heeft Laika een paar kale plekjes: een wat grotere (euromuntstuk) op haar rug en een wat kleinere op de zijkant (ribbenkast) links. Omdat ze nogal veel met de kitten stoeit en graag op haar buik gekieteld wordt en dan dus heen en weer wriggelt op haar rug, dacht ik dat het daardoor kwam. Ook aan de binnenkant van haar benen zitten plekjes, maar ook die wijt ik aan de kitten, die daar altijd lag te sabbelen toen hij wat kleiner was.

Maar sinds een paar dagen worden de plekken wat groter, en rond de grootste plek op haar rug begint de beharing voor mijn gevoel ook wat dunner te worden. De huid is op de kale plekken vrij donker; ik dacht eerst dat dat haar normale kleur was, maar nu ik de rest van haar rug eens beter bekijk, is de huid daar toch lichter. Ook schilfert het een beetje op de kale stukjes.

Ze krabt niet, heeft geen jeuk, en haar vacht ziet er verder ook goed en glanzend uit. Ze is nu 7,5 maand oud, barft nu een maand of 3. Voorheen kreeg ze graanloze brokken van Orijen.
Ik heb de indruk dat ze loops begint te worden, omdat ik een van onze reuen gisteren betrapte toen hij haar probeerde te beklimmen, maar zekerheid heb ik nog niet (geen bloed, geen gezwollen vulva).
Verder is ze nogal een modderbaadster; ze kan geen plas water zien of het gaat jipppiee!

Ik heb wat foto's van de plekken genomen, zal proberen die zometeen te uploaden. Naar de da wil ik niet meteen rennen, hier in Spanje zwaaien ze al met ab-kuurtjes als je alleen maar een nieuwe halsband komt kopen.  Overigens heeft ze een aantal ab-kuurtjes gehad van de zomer (meest recentelijk van 13-18 oktober) omdat ze zich altijd door wespen in d'r grote snufferd laat steken.

Wie heeft advies?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 20 nov 2009, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#1407870
Oeps, ik had gehoopt dat iemand zou roepen: "O, dat is zus-en-zo, komt door de stand van de maan, is volgende week weer voorbij" of iets dergelijks, maar nee dus... Ik zal dus toch even met d'r naar de da moeten?

Kan iemand in ieder geval zeggen of het eruitziet als ringworm? Ik googel wat af en vind persoonlijk niet dat het aan de omschrijving en plaatjes van ringworm voldoet (geen rode stippen, geen jeuk), maar zo langzamerhand krijg ik er zelf jeuk van.
#1407928
Onze Rhodesian Ridgeback teef (gesteriliseerd) had ook af en toe kale plekken waarbij de huid donker was. Die zaten aan weerszijden van de rug, achter de ribbenkast. Volgens de DA was het iets hormonaals. Na verloop van tijd groeide het haar weer aan, en dan waren ze ineens weer een poosje kaal.  :-\
Ze had er geen jeuk aan. De plekken waren wel groter dan de plekjes die jij op de foto hebt staan.

Als je het niet vertrouwt en er komen meer plekken of ze worden groter dan zou ik misschien toch even naar de DA gaan. Met ringworm heb ik geen ervaring dus daar durf ik niks over te zeggen.

Sterkte!  :)
#1408036
Dank je! Ik denk dat ik van de week wel even langs de da ga, gewoon voor m'n gemoedsrust, maar misschien kijk ik het ook nog wel even aan. Ik hoop met name dat het niks besmettelijks is, want met nog vier dieren in huis wordt schoonmaken en -houden nog een hels karwei... Ik weet nog dat Max schurft had toen hij net bij ons was (jaar of vijf geleden); moest ik drie weken lang om de dag hem en Scotch van kop tot teen wassen. Echt, dáár heb ik zin in..! ::)

Maar misschien valt het mee. Bedankt in ieder geval voor je reactie!
#1408232
Dat is eigenlijk ook wat me dwars zit: ze eet sinds drie maanden rauw en heeft daarvoor altijd graanloos gegeten, dus had ik bij haar helemaal geen huidproblemen verwacht.
Naja, ze is denk ik loops (een van de reuen probeert tenminste constant te scoren, en zij werkt hem niet tegen, zeg maar), dus misschien is het hormonaal. Zoals gezegd, naar de da lopen wil ik niet meteen. Die van mij is een schat maar ook wel een beetje übergrondig, ze gooit er liever te veel troep in dan te weinig, en daar heb ik weer niet zo'n trek in, want verder gaat Laika als een trein.

Bedankt voor je reactie!
#1408473
Ik zou het ook nog even aankijken. En als het hormonaal is: borage olie kan erg goed helpen bij huidproblemen die veroorzaakt worden door de hormoontjes. Ik zou dat eerst even proberen, als ik jou was.
#1408527
tristan schreef: Onze Rhodesian Ridgeback teef (gesteriliseerd) had ook af en toe kale plekken waarbij de huid donker was. Die zaten aan weerszijden van de rug, achter de ribbenkast. Volgens de DA was het iets hormonaals. Na verloop van tijd groeide het haar weer aan, en dan waren ze ineens weer een poosje kaal.  :-\
Ze had er geen jeuk aan. De plekken waren wel groter dan de plekjes die jij op de foto hebt staan.

Als je het niet vertrouwt en er komen meer plekken of ze worden groter dan zou ik misschien toch even naar de DA gaan. Met ringworm heb ik geen ervaring dus daar durf ik niks over te zeggen.

Sterkte!  :)
Klopt nze teef heeft het ook en het is ook seizoensgebonden.
Het begint bij haar in januari tot juni ongeveer.
Dit was het eerste jaar dat het veel minder was en het eigenlijk zo weer verdwenen was.
Maar deze plekken zijn veel kleiner.

Groetejs Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#1408653
Kan ook 'n fungus/schimmel zijn...
Wanneer er grote kale plekken op de zijkanten zitten,dan kan dat thyroid probleem zijn en moet er bloedtest gedaan worden.
Ik zou nu  'n creme voor schimmel kopen en gewoon 'n week proberen, als 't niet beter word, kan je altijd nog naar de DA.
#1408661
202Spots schreef: Kan ook 'n fungus/schimmel zijn...
Wanneer er grote kale plekken op de zijkanten zitten,dan kan dat thyroid probleem zijn en moet er bloedtest gedaan worden.
Ik zou nu  'n creme voor schimmel kopen en gewoon 'n week proberen, als 't niet beter word, kan je altijd nog naar de DA.
Dat zou ik toch niet doen  :-X schimmels zijn zeer hardnekkig, dus dan kun je al wel voorspellen wat voor goedje je er dan opsmeert, als antischimmelmiddel.
Het lijkt mij aannemelijk dat het hormonaal is, en dan is ze echt niet gebaat bij chemicaliën op of in haar lijf!
Ik zou dus ten alle tijden EERST een diagnose willen...
#1408824
yuki11 schreef: Dat zou ik toch niet doen   :-X schimmels zijn zeer hardnekkig, dus dan kun je al wel voorspellen wat voor goedje je er dan opsmeert, als antischimmelmiddel.
Het lijkt mij aannemelijk dat het hormonaal is, en dan is ze echt niet gebaat bij chemicaliën op of in haar lijf!
Ik zou dus ten alle tijden EERST een diagnose willen...
Ook als 't geen schimmel is dan zou ik zelf gerust  eerst 'n antischimmel creme er op smeren om te kijken of 't helpt.
#1408948
Geen zorgen, mijn grootste probleem is waar ik zulke crèmes kan kopen zonder dat ik eerst langs de dierenarts moet... Hetzelfde geldt voor borage olie - is dat iets homeopathisch, of iets wat je in een reformzaak zou kunnen krijgen?
#1408959
Anne in Spanje schreef: Geen zorgen, mijn grootste probleem is waar ik zulke crèmes kan kopen zonder dat ik eerst langs de dierenarts moet... Hetzelfde geldt voor borage olie - is dat iets homeopathisch, of iets wat je in een reformzaak zou kunnen krijgen?
Borage olie is niet homeopathisch. Het is een olie. Meestal zit het in capsules. En vaak kun je het bij de reformwinkel krijgen ja.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door