Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1408212
Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn twee Duitse herders een maandmenu. Ze krijgen wekelijks wel dezelfde hoeveelheden aan bevleesd bot, vis, spiervlees, orgaan, pens, lever en groentemix alleen de diersoorten verschillen nog wel eens per week. Totaal krijgen ze 28,7 kg op maandbasis wat als volgt verdeeld is: 14,2 kg bevleesd bot, 2 kg complete vis, 6 kg spiervlees, 2 kg pens, 2 kg orgaan, 1 kg lever en 1,5 kg groenten.

In totaal krijgen ze per hond per maand:
Bevleesde botten: 5,5 kg kippenruggen, 1 kg lamsribben, 1 kg hertribben, 1 kg haaskarkas of haasbout, 1 kg konijnkarkas of konijnenvoorbenen, 1,2 kg parelhoenkarkas, 1 kg eendenruggen, eendkarkas of eendennekken, 0,5 kg patrijsbout, 2 kg zalmkoppen.
Hele vis: 1 kg sardientjes en 1 kg panharing.
Spiervlees: 1 kg hertenspiervlees, 1 kg eendenspiervlees, 1 kg paardenvlees, 1 kg runderspiervlees of runderkopvlees, 1 kg kalkoenvlees en 1 kg lam of geit of haasspiervlees (net waar ik aan kan komen, anders dan krijgen ze één van de andere spiervlezen erbij).
Pens: 2 kg meestal runderpens, afgewisseld met lamspens en geitenpens.
Orgaan: 250 gr. kippenmaagjes, 250 gr. kippenhartjes, 250 gr. konijnenniertjes, 250 gr. runderhart, 250 gr. rundernier, 250 gr. lamshart, 250 gr. lamsnier, 250 gr. eendenhartjes en soms 250 gr. fazantorgaan (ik weet niet de precieze samenstelling dus dit krijgen ze zelden).
Lever: 250 gr. kippenlever, 250 gr. haaslever, 250 gr. eendenlever en 250 gr. lamslever (een paar keer per jaar krijgen ze biologische runderlever).
Groentemix: 375 gram: divers maar altijd knoflook, peterselie, waterkers, gemberwortel, alfalfa sprouts, lamsoor of zeekraal, een knolgroente, wortels of bietjes, en diverse blad- en bovengrondse groenten.

Verder krijgen ze per week 3 eieren, verschillende soorten zuivel maximaal 1/4 liter per week, een pitten- en een notenmix en gedroogde brandnetelpuntjes.

Inmiddels staan mijn honden sinds maart van dit jaar op Barf en vinden alles enorm lekker. Ik wil graag zo verder gaan dus heel belangrijk voor mij om te weten: is dit maandmenu in orde en kan ik dit met een gerust hart blijven voeren?
Door **Jolanda**
#1408614
Nou je hebt genoeg variatie. Ik heb geen percentages uitgerekend omdat het zo'n lange lijst is, maar neem aan dat je dat zelf wel goed uit kunt rekenen.
Wanneer je minimaal 5 verschillende diersoorten per week voert zit het al goed.
Door Lizzy
#1409008
yazzie schreef: Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn twee Duitse herders een maandmenu. Ze krijgen wekelijks wel dezelfde hoeveelheden aan bevleesd bot, vis, spiervlees, orgaan, pens, lever en groentemix alleen de diersoorten verschillen nog wel eens per week. Totaal krijgen ze 28,7 kg op maandbasis wat als volgt verdeeld is: 14,2 kg bevleesd bot, 2 kg complete vis, 6 kg spiervlees, 2 kg pens, 2 kg orgaan, 1 kg lever en 1,5 kg groenten.
Ik kom op 49% vleesbot, 21% spiervlees, 7% vis, 7% pens, 7% ander orgaanvlees, 3,5% lever en 5% groenten. Kom jij daar ook op?
In totaal krijgen ze per hond per maand:
Bevleesde botten: 5,5 kg kippenruggen, 1 kg lamsribben, 1 kg hertribben, 1 kg haaskarkas of haasbout, 1 kg konijnkarkas of konijnenvoorbenen, 1,2 kg parelhoenkarkas, 1 kg eendenruggen, eendkarkas of eendennekken, 0,5 kg patrijsbout, 2 kg zalmkoppen.
Hele vis: 1 kg sardientjes en 1 kg panharing.
Spiervlees: 1 kg hertenspiervlees, 1 kg eendenspiervlees, 1 kg paardenvlees, 1 kg runderspiervlees of runderkopvlees, 1 kg kalkoenvlees en 1 kg lam of geit of haasspiervlees (net waar ik aan kan komen, anders dan krijgen ze één van de andere spiervlezen erbij).
Pens: 2 kg meestal runderpens, afgewisseld met lamspens en geitenpens.
Orgaan: 250 gr. kippenmaagjes, 250 gr. kippenhartjes, 250 gr. konijnenniertjes, 250 gr. runderhart, 250 gr. rundernier, 250 gr. lamshart, 250 gr. lamsnier, 250 gr. eendenhartjes en soms 250 gr. fazantorgaan (ik weet niet de precieze samenstelling dus dit krijgen ze zelden).
Lever: 250 gr. kippenlever, 250 gr. haaslever, 250 gr. eendenlever en 250 gr. lamslever (een paar keer per jaar krijgen ze biologische runderlever).
Groentemix: 375 gram: divers maar altijd knoflook, peterselie, waterkers, gemberwortel, alfalfa sprouts, lamsoor of zeekraal, een knolgroente, wortels of bietjes, en diverse blad- en bovengrondse groenten.

Verder krijgen ze per week 3 eieren, verschillende soorten zuivel maximaal 1/4 liter per week, een pitten- en een notenmix en gedroogde brandnetelpuntjes.

Inmiddels staan mijn honden sinds maart van dit jaar op Barf en vinden alles enorm lekker. Ik wil graag zo verder gaan dus heel belangrijk voor mij om te weten: is dit maandmenu in orde en kan ik dit met een gerust hart blijven voeren?
De afwisseling ziet er prachtig uit! Ja, je hele menu ziet er prachtig uit! Als de percentages kloppen, dan is dat ook prima!
Door yazzie
#1409144
Ja, ik kom precies op dezelfde percentages uit (dan weet ik tenminste zeker dat ik dat berekenen wel onder de knie heb). En ja, variatie dacht ik dat dat ook wel okay was. Ik vroeg me af of ik niet teveel kippenruggen gaf en of ik mogelijk nog een extra maaltijd pens zou kunnen toevoegen i.p.v. spiervlees (gewoon omdat ze pens erg lekker vinden). Maar in dat geval kloppen mijn % niet meer zo mooi.

En wat betreft een menuutje: nee, ik heb geen vast menu. Ik heb wel een vast overzicht wat ik elke dag/week geef, bijvoorbeeld maandag 500 gram bevleesd bot en 500 gram spiervlees; dinsdag 500 gram bevleesd bot, 250 gram spiervlees en 250 gram orgaan etc. Ik pak per dag en per week andere spullen uit de vriezer dus ik heb niet standaard maandag kippenruggen met paardenvlees; dat kan net zo goed parelhoen met rundvlees zijn of haaskarkas en eendspiervlees.

Maar als ik extra 500 gram pens ga geven per week en dat weghaal bij mijn spiervlees, zijn de % minder mooi, denk ik. Of kan het wel? Pens wordt dan 14% en spiervlees ook 14%. Alleen het totale orgaan% wordt dan 24,5%. Dat is teveel hé? Of kan ik wel één keer in de twee weken een extra pensmaaltijd geven i.p.v. spiervlees? Dan wordt pens 10,5% en spiervlees 17,5%. Totaal aan orgaan zou dan 21% zijn. Ik denk dat ik dan beter uitkom. Is dat wel een optie?

Alvast weer bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1415874
Ik heb net zoals jij ook een schemaatje gemaakt op excel met per dag de verdeling aan vleesbot, spiervlees, orgaan, groente en extra´s. Werkt perfect. Ook ik pak elke dat willekeurig wat uit de vriezer, maar let er wel op dat het niet het zelfde was als de dag ervoor.
Ik heb het niet per maand, maar per 2 weken verdeeld.
Pens voer ik niet, omdat hij er volgens mij niet tegen kan. Hij had vreselijke jeuk na het eten van pens. Het is allang geleden, jeuk is over. Ik zou het eigenlijk nog eens moeten proberen. Welke pens zou dan het beste zijn?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1415876
[quote="WillyP"]
Ik heb net zoals jij ook een schemaatje gemaakt op excel met per dag de verdeling aan vleesbot, spiervlees, orgaan, groente en extra´s. Werkt perfect. Ook ik pak elke dat willekeurig wat uit de vriezer, maar let er wel op dat het niet het zelfde was als de dag ervoor.
Ik heb het niet per maand, maar per 2 weken verdeeld.
Pens voer ik niet, omdat hij er volgens mij niet tegen kan. Hij had vreselijke jeuk na het eten van pens. Het is allang geleden, jeuk is over. Ik zou het eigenlijk nog eens moeten proberen. Welke pens zou dan het beste zijn?
[/quote]

ik zou geiten- ,lams- of hertenpens uitproberen. heb altijd gevoel dat rund meer ingestopt wordt kwa stoffen. En hoor ook vaker dat honden allergisch voor rund.
Door yazzie
#1416084
Ik geef inderdaad ook runderpens en ook gewoon runderspiervlees of runderkopvlees, runderhart en rundernier (heel enkele keer biologische runderlever) en ik heb inderdaad ook al vaker gelezen dat honden een allergische reactie kunnen hebben op rundvlees, maar ook op paardenvlees en vis (maarja, waar niet op???). Enfin, mijn jongste hond is ook ergens allergisch voor. Het was uiteindelijk zo erg dat hij een prednisonkuur heeft gekregen. Daar ben ik inmiddels een goede maand meegestopt, hij was helemaal jeukvrij en huid zag er op één donker plekje na goed uit maar helaas gaat de jeuk toch weer toenemen en zo ook de donkere plekjes. Ik probeer het nu in de hand te houden met hydrocortiderm. Verder ga ik dus paard uit zijn menu halen en dat vervangen door spiervlees van wild of gevogelte. In de hoop dat dat de allergische reactie veroorzaakt. Alhoewel ik op voorhand al mijn twijfels daarover heb want zoveel paardenvlees krijgt hij niet op maandbasis, gemiddeld 1 kg. Aan rund geef ik echt beduidend meer (zo'n 3,5 kg), dus misschien kan ik toch beter met rund beginnen.

Oja, ik houd wel een lijst bij met wat ze al gegeten hebben. Zo heb ik ook een mooi overzicht wat ze al gegeten hebben en kan ik inderdaad ook nazien of ze niet te veel van het één en te weinig van het ander hebben gekregen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1416943
Mijn hond heeft ook veel jeuk gehad, ook een spuit met prednison, zalfjes, noem maar op.
Dat was in zijn brkkn-tijd. Nu ik geen brkkn meer voer (en dus ook geen granen) is het over, maar wel na een consult van een natuurgeneeskundige, die mij geholpen heeft met tips en druppels. Brandnetel reinigt van binnenuit. TeaTree helpt tegen jeuk, ontsmet en houdt ook mijten en vlooien op afstand. Ik smeer(de) de rode plekken in met TeaTree en nu hoef ik nog maar heel weinig te smeren of eigenlijk helemaal niet meer.
Runderpens kan granen bevatten, of in ieder geval de stoffen ervan. Die blijven eraan kleven. Ik geef dus helemaal geen runderpens meer. Ik heb het wel geprobeerd. Ik had heel sterk het idee dat hij daar de jeuk van kreeg. In ieder geval is nu de jeuk en de vervelende plekken weg nu hij geen pens meer krijgt.
Die hydrocortiderm is waarschijnlijk een hormoonzalf? Misschien kun je de TeaTree proberen, lukt het niet kun je altijd nog terug naar wat je nu gebruikt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door