Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#1407883
Ik gebruik voor het voeren van mijn pup de Barf rekenhulp en ben daar heel tevreden over.
Hij wordt vrijdag 16 weken, weegt 13 kilo en ga uit van 7% dus voer hem 910 gram per dag. Hiermee bllijft hij heel netjes op gewicht, dwz hij voelt goed aan niet te dik maar ook niet te dun ik voer dus ewigenlijk op het oog maar gebruik daarnaast wel de hulp.

Wat ik me nou afvraag is wanneer je nou terug gaat naar 6 % en minder. Is dat wanneer je een soort van omslagpunt krijgt dus wanneer hij op die 7% en het gewicht wat ie dan weegt te zwaar wordt? Als ik nu voor een hond van 13 kg zou voeren bij 5 of 6% zou hij te dun worden.
Door Alba
#1407892
Eigenlijk merk je dat vanzelf als je op het oog voert. Met Alba ben ik ook begonnen op basis van 7%, ze bleef het er een aantal weken prima op doen. Toen vond ik het tijd eens te kijken wat er gebeurde als ik haar omhoog deed (aangezien ze zwaarder was geworden en dus geen 7% meer kreeg maar minder). Dat was prima, ze deed het er prima op: niet dik, niet dun en groeide netjes door. Toen ik datzelfde trucje na een paar weken weer dacht te doen, werd ze van 50 gram meer ineens dik. Echt binnen een paar dagen spekkkig! Dus snel terug gegaan naar de hoeveelheid van ervoor. Toen wist is dus dat haar behoefte lager was geworden. Ze zit nu al een hele tijd op 500 gram per dag, ze is nu 18 kilo dus haar behoefte is al vrij snel vrij laag.

Beetje rommelig verhaal geloof ik, maar ik hoop dat je me begrijpt!
Door Lizzy
#1408120
JolandaB schreef: Ik gebruik voor het voeren van mijn pup de Barf rekenhulp en ben daar heel tevreden over.
Hij wordt vrijdag 16 weken, weegt 13 kilo en ga uit van 7% dus voer hem 910 gram per dag. Hiermee bllijft hij heel netjes op gewicht, dwz hij voelt goed aan niet te dik maar ook niet te dun ik voer dus ewigenlijk op het oog maar gebruik daarnaast wel de hulp.

Wat ik me nou afvraag is wanneer je nou terug gaat naar 6 % en minder. Is dat wanneer je een soort van omslagpunt krijgt dus wanneer hij op die 7% en het gewicht wat ie dan weegt te zwaar wordt? Als ik nu voor een hond van 13 kg zou voeren bij 5 of 6% zou hij te dun worden.
Ja, je kijkt naar of hij te dik of te dun is/teveel aan komt. Ik zag bij Linga heel duidelijk dat zij op een gegeven moment vet werd op 7%. Dus ben ik 6% gaan voeren. Toen ze daar weer te vet op werd en teveel aan kwam (ze kwam in de regel 700 gram per week aan en dan kwam ze bijv. ineens net meer dan een kilo aan): dan ging ik subiet minder voeren.
Door Happy Tail
#1408132
ik voer echt op het oog. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel Samir die nu een jaar is weegt. Maar ik weet dat hij nu ruim een kilo per dag nodig heeft. Dus hoeveel % het is ::)
Hij staat wel al ruim 4 maanden op deze hoeveelheid, en nu begin ik te merken dat hij wel meer richting de kilo mag dan 1200 gram. Groot voordeel van een korthaar ;D

en straks in de winter is het weer anders, want als we dan wandelen verbruiken ze natuurlijk enorm veel energie om op temperatuur te blijven.
Onze dame krijgt nu 500-550 gram per dag en die moet dan echt af en toe een onsje meer krijgen
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#1408178
Lizzy schreef: Ja, je kijkt naar of hij te dik of te dun is/teveel aan komt. Ik zag bij Linga heel duidelijk dat zij op een gegeven moment vet werd op 7%. Dus ben ik 6% gaan voeren. Toen ze daar weer te vet op werd en teveel aan kwam (ze kwam in de regel 700 gram per week aan en dan kwam ze bijv. ineens net meer dan een kilo aan): dan ging ik subiet minder voeren.
Bedankt Lizzy, had ik het helemaal goed begrepen ;)

Over het algemeen voer ik ook op het oog dwz te dun iets meer voer en te dik iets minder maar voor mij zit er toch een wereld van verschil tussen een hond van 1 jaar of een pup van 16 weken.
Ik houdt wel van balans , voor de hond dan :biggrin2:
Mijn "ouwetje" van ruim 9 weegt al een aantal jaren hetzelfde en hij krijgt ook al een aantal jaren 600 gr per dag, ik zie dat graag en persoonlijk denk ik dat het beter is dan wanneer ze iedere keer iets minder of iets meer moeten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door