Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jasmijn
#1407515
mijn 2 katers van 5 maanden eten nu al 2 weken vlees en dat vinden ze erg lekker.
ze krijgen 200 gr per dag per kat ver deeld over 2 keer.

ik heb ze vandaag weer gewogen en ze zijn 600gr af gevallen.
en dat vind ik eigelijk wel veel voor 2 jongen katten.
ze waren dus eerst 2000 en nu nog maar 1400 dat vind ik echt een heel groot verschil!!!

ze krijgen op dit moment:
eendags kuikens
muizen
rundvlees
paarden vlees
lamsvlees ( heel vet en pas sins vandaag
kip ( botten gemalen en vlees apart in stukjes)
vis ( zalm mix, sardientjes en haring)


donderdag krijg:
parhoen
kippen nekken, waar ik ze dan mee ga leren botten eten.
kippen karkassen
herten vlees

en vrijdag krijg ik ook nog fazant karkassen.

dus botten waar van ik denk dat ze te hard zijn kan ik voor ze malen.

oja en ik heb ook nog hamster, rat en woestijnratten voor ze om te proberen.

wat kan ik het besten doen om ze weer aan te laten komen?
welke dieren zijn vetten of moet ik meer gaan voeren ?
oja ze voellen ook echt mager aan, je voeld echt heel duidelijk hun ribben, rugengraat en heupen.
Laatst gewijzigd door jasmijn op di 03 nov 2009, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1407518
ik zou meer gaan voeren, eventueel tijdelijk en ook even ontwormen met een goed ontwormmiddel (geen exil) dat ook speciaal voor katten van die leeftijd en dat gewicht is.

ipv paardenvel zou ik gewoon paardenvlees geven.
ik ben niet zo'n voorstander van extra vet toe te voegen, want risico op diarree en veel vet belast de alvleesklier volgens mij extra.

als ze ziek lijken te zijn, mee naar de dokter gaan.
Door jasmijn
#1407541
eh sorry ja dat paarden vellen moest paarden vlees zijn, ik heb het al verbeter.

ze zijn dus net ontwormd door de dieren arts, dus dan zal ik maar meer gaan voeren.

ik moet wel zeggen dat ze erg achtief zijn met zen 2e, ze zijn echt de helen dag aan het spelen en ravotten.
en dan soms ff een dutje tussen door.

maar goed ik ga kijken of ik ze meer kan laten eten.

ik toruwens wel iets opgemerkt bij een van de katten,
hij kan zich niet consentreren!

als hij aan het eten is dan moet het heel rusitg zijn anders word hij te veel afgelijd en eet hij niet, als jet hem dan weer op het eten wijst gaat hij heel gretig eten.
maar door dit gedrag heb  ik toch het gevoel dat hij niet eet wat hij eigelijk zou moeten eten.

want na een tijdje raakt hij zo afgelijd dat hij echt niet meer eet, maar als jet het dan weg haal en 5 minutjes later weer neer zet gaat hij wel weer verder.

oja kan ik ze eigelijk ook plate geslagen kippen vleugels geven of is dat te hard ?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1407558
snel afgeleid worden is voor menig kat wel herkenbaar, zeker voor kittens.
probeer tijdens etenstijd zoveel mogelijk rust in huis te creëren en geef ze ieder hun eigen plekje en voerbakje. als ze alsnog afgeleid worden, gewoon weer terug bij eigen bak op eigen plekje zetten. een kat die niet ziek is, zal zichzelf niet snel uithongeren.
en als het etenstijd is, is het dan etenstijd. weglopen betekent hier bakje weer terug in de koelkast tot de volgende maaltijd. dat hebben katten snel genoeg door en eten ze wel netjes hun bakje leeg.

kippenvleugels, eventueel even voorgehamerd, moeten ze al wel kunnen eten.
aangezien ze nog niet echt hele gevorderde barfers zijn, zullen vleugels in het begin nog wat moeizaam naar binnen gaan.
Door jasmijn
#1409860
oke heel erg bedankt voor de informatie  :)

dus ik moet nog iets strenger worden met etens tijd en dan na 10 min weg halen of zo.

veder doen ze het heel erg goed, ze hebben vandaag palt geslagen kippen nekken gehad en een paar staartjes van de hazen karkassen ( ik was de eerste keer dat ik ze een stukje haas gaf niet snel genoeg, heb weer een paar krassen bij. poezen eten geven is GEVAARLIJK  >:( ;) ;D )

veder hebben ze nog wat herte vlees, parehoen en sardientjes gehad, ging er weer in al koek. al vinden ze de haas toch echt wel het lekkerst :biggrin2:

ze krijgen nu trouwens 300gr per dag, hoop dat dat beter is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1409873
150 gram per kitten per dag klinkt al een stuk beter. het kan zijn dat ze daar ook nog te weinig aan hebben, voer het langzaam dan op naar 200 gram per dag per kitten. ot en sien eten gemiddeld ook een kleine 150 gram per kat per dag, en die zijn beiden volwassen en uitgegroeid (en op zich maar kleine poezen).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door