Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door doebas
#1406825
Ik heb nog ruim 9 weken om zelf een goede menu te maken voor tante Veer de teckel. Ze heeft nu voor 10 weken dagmenu's...

Ik heb gebruik gemaakt van de barf rekenhulp hier en ben van 8 kilo uitgegaan dus ze mag 2% is 200 gram en een keer iets meer of minder is ook niet zo erg. Valt nog niet mee voor zoeen kleine hond.
Per week is dat volgens de berekening 1400 gram waarbij ik de pens apart gerekend heb maar wel zie als orgaan
Vleesbotten 700 gram is 50%
Rauwe groenten 140 gram is 10%
Orgaanvlees 140 gram is 10%
Pens 140 gram is 10%
Spiervlees 280 gram is 20%

Af en toe zuivel en een rauw eitje is gewoon wat extra's
Groentenmix bestaat uit diverse groenten als spinazie, wortel, klein beetje kool, komkommer, kiemspul en klein beetje knoflook.
Volgens mij zit ik dan aan 9 verschillende dieren.

Maandag:
lamslever 40 gram
Kipmix 100 gram
Geitensnippers 60 gram
visolie capsule

Dinsdag:
eendennek 100 gram
zalm 60 gram
groentenmix 40 gram
extra: klein beetje kwark

Woensdag:
Rundernier 40 gram
Parelhoen 100 gram
pens 60 gram

Donderdag:
Runder bullepees stukjes 100 gram
Groentenmix 60 gram
Kwark 40 gram
visolie capsule

Vrijdag:
paardenhart 40 gram
Sardientjes 100 gram
rundvleessnippers 60 gram

Zaterdag:
Kipkarkas 100 gram
Pens 80 gram
1 rauw ei met kwark of biogard yoghurt

Zondag:
Kippenmaag 20 gram
eendenrug100 gram
Vlees 100 gram
Groentenmix 40 gram

Oja omdat we nog in de overgang zitten van brok naar barf heb ik gekozen voor zachte botten maar mede ook omdat het kleine porties zijn en harde botten heel ingeslikt worden zoals ribben etc.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden....het is mijn eerste eigen zelfgemaakte menu dus graag advies over wat anders moet.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1407152
Ziet er heel sjiek uit dat menu! luxe zo met zoveel diersoorten.
Vraag me alleen af of je jezelf niet heel veel werk op de hals haalt, met zoveel verschillende kleine portie's per dag?
Bullepeesstukjes, bedoel je dan penis van een stier? of die 'kauwstaafjes' uit de winkel? als het het laatste is, zou ik dat niet geven verwerkt in het menu. Is meer een tussendoortje.
Is het de penis van een stier, dan zou ik het rekenen onder orgaan, maar niet zoveel van voeren.
kwa botsoorten die zachter zijn, zou je evt ook nog konijn en/of kwartel kunnen toevoegen, dat is kwa hardheid ong. net hard als kip.
Visoliecapsule zou ik niet bijvoeren omdat je al genoeg vis hebt in je menu, en ze dus zat omega 3 binnen krijgt.
Tenzij het een rede heeft dat je dat bijvoert natuurlijk  ;)
Door doebas
#1407183
Haha....wat een suffers ben ik :D Geen idee dat bullepees de penis is van de stier. Nooit over nagedacht wat het precies inhield :biggrin2:
Maar het gaat hier om verse bullepees maar als dat behoort tot de organen kan ik wellicht beter iets anders nemen.
Aangezien ik maar weinig nodig heb voor mijn hondje want eigenlijk mag ze maar 160 gram (maar laat haar eerst maar wennen) hoef ik maar weinig te bestellen wat mooi uitkomt want zoveel diepvries ruimte heb ik niet dus ik bestel het graag bij het zelfde bedrijf. Die hebben geen kwartel vandaar de parelhoen in het menu. Ook geen konijn maar wel haaskarkas. Ik weet niet of dat ook kan wat hardheid betreft? Anders zou ik die bullenpees kunnen verruilen wellicht voor haaskarkas.
Extra visolie heeft eigenlijk geen reden hoor dus dat kan ik dan wel schrappen.

Dat extra werk valt trouwens heel erg mee. Ik heb nu voor de komende 10 weken van een kant en klaar menu wat ik gehad had ook erg afwisselend en we hebben zaterdag 2 uur in de keuken gestaan om er dagporties van te maken. Dat vind ik echt meevallen voor 10 weken. Het is juist zo afwisselend omdat ik voor 10 weken in de diepvries kan hebben en ze dus 10 weken hetzelfde menu krijgt.
Voor iedere dag zit er een gekleurde sticker op. Dus per week haal ik 7 kleurtjes uit de schuur voor de diepvries binnen.
Dus 2 uur werk voor 10 weken plezier. Na dat heb ik er wel voor over :)

Gisteren ben ik begonnen met Barf voor de tante en ik moet afwachten of 200 gram niet teveel is maar ik las dat honden de eerste tijd wat af kunnen vallen dus vandaar.
Door Lizzy
#1407186
Je menu ziet er prachtig uit! Ik denk alleen dat 2% van het lichaamsgewicht wel eens te weinig kan zijn voor een kleine hond.
Door doebas
#1407196
We gaan haar iedere week wegen en voor voorlopig is ze ruim 1 kilo te zwaar dus we kijken het even aan en is het te weinig gaan we gewoon over op 3%. Ze moet zo ongeveer 7,8/7,9 gaan wegen dan is ze op teckels mooi. Ze is een standaard maar wel een kleine standaard en weegt nu 8,7 en is een beetje vierkant. Ze behoort als teckel toch wel een mooie taille te hebben.
Maar goed dat je het zegt...wordt dus in de gaten houden.

Een ander probleem wat ik nog heb is dat ze poep vreet van de anderen en dat vind ik minder. Gaat dat weg met Barf?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door