Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fleetwood
#1404363
Vandaag sprak ik iemand op mijn werk die een hele tijd duiven gehouden heeft, over het feit dat mijn katten duiven te eten krijgen.
Daarop zei hij meteen heel stellig "NIET DOEN!" Ik dacht eerst dat hij erop doelde dat hij het zielig vond voor die duiven omdat hij een duivenliefhebber is, maar niet dus.

Hij zei dat hij goed wist wat voor een troep er in duiven zit door wat ze te eten krijgen enzo. En dat hij wel eens gehoord had over dat dat eruit gaat als je ze invriest, maar dat hij daar nog niet zo van overtuigd was.

We werden toen onderbroken en over een week spreek ik 'm pas weer, maar ik ben eigenlijk benieuwd wat hij nu precies bedoelt en of daar hier iets over bekend is. Ik geloof wel dat hij zich ook redelijk goed bewust is van voeding. Hij en zijn vrouw zijn ook vegetarisch en de dieren krijgen biologisch vlees, maar dat wel vooral omdat z'n vrouw dat zo belangrijk vindt...
Door dogsunlimited
#1404374
Naar aanleiding van een recente mail met info over postduivenhouderij die ik heb ontvangen en heb doorgestuurd naar een bekende leverancier van prooidieren en het antwoord dat ik hierop ontvangen heb, heb ik besloten om geen tam postduif meer te voeren, alleen nog houtduif.

Bedankt voor uw vraag en de extra uitleg. Wij betrekken onze duiven van een man die ze ophaalt bij duivenkwekers. Over het algemeen betreft het duiven die in het seizoen niet goed genoeg hebben gevlogen. Deze dieren worden vervolgens niet gebruikt voor de nieuwe kweek, maar opgeruimd. Wij kunnen niet garanderen in hoeverre en óf er dan medicijnen, hormonen en dergelijke inzitten.

We verkopen al heel wat jaren deze duiven, welke voornamelijk gevoerd worden aan roofvogels. Hier hebben we tot dusver nooit problemen mee gehad. Over het voeren bij honden hebben we nog niet veel ervaring. Er zit altijd een zeker risico aan het voeren van duif, maar we kunnen u niets zeggen in hoeverre dit schadelijk is voor honden.

Hopelijk hebben we u op deze manier goed geïnformeerd.


Met andere woorden, ze kunnen niet garanderen in hoeverre de betreffende man 'gezonde' duiven inkoopt en is dus niet gecontroleerd. Ik heb hierna nog meer correspondentie met deze leverancier gehad en hij stelde dat ik beter proodieren kan inkopen die geschikt zijn voor menselijke consumptie. Dat is 'gecontroleerd' volgens de Europese richtlijnen.

Houdt er wel rekening mee dat je bij wilde duiven ook niet weet hoe gezond ze zijn. Zeker de duiven die je in de steden ziet, zien er vaak slecht uit. Een ander alternatief zijn kwartels. Deze worden gekweekt voor de humane consumptie en staan daarom onder continue veterinaire controle.
De kwartels worden volgens Europese richtlijnen geproduceerd.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 30 okt 2009, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#1404386
In de supermarkt vind ik geen duiven....hooguit een wilde houtduiffilet rond de kerst. Groothandels als Makro/Sligro verkopen ook vaak geslachte houtduif. Daar is niets mis mee.
Mijn bericht gaat over intacte postduiven, die je inkoopt bij verkooppunten en die je als particulier ook kan inkopen bij bepaalde prooidierleveranciers.
Door Fleetwood
#1404389
Ik koop altijd bij Kiezebrink en Dogshape. Maar als ik denk aan "goed kattenvoer" en "voor menselijke consumptie" heb ik er een beetje moeite mee om dat samen te plaatsen. Want welk mens eet er duiven, kwartels, ratten, muizen, organen enz, en waar haal je dat dan? En als je in een supermarkt (dus voor menselijke consumptie) gaat shoppen voor vlees, gaat dat niet lang goed met een studenteninkomen voor 9 katten...
Door dogsunlimited
#1404396
Fleetwood schreef: Ik koop altijd bij Kiezebrink en Dogshape. Maar als ik denk aan "goed kattenvoer" en "voor menselijke consumptie" heb ik er een beetje moeite mee om dat samen te plaatsen. Want welk mens eet er duiven, kwartels, ratten, muizen, organen enz, en waar haal je dat dan? En als je in een supermarkt (dus voor menselijke consumptie) gaat shoppen voor vlees, gaat dat niet lang goed met een studenteninkomen voor 9 katten...
Er zijn geen andere prooidieren die zo worden volgestopt voor de sport.........dat is mijn reden om geen postduif meer te voeren. Postduif is hier geen standaard voeding, dus ze kunnen het missen.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 30 okt 2009, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#1404985
Gisteren heb ik al mijn bevroren postduiven gedoneerd. ;D
om dezelfde reden als Sandra schrijft.

Het is geen noodzaak om postduif te voeren, en een dier volgepropt met medicatie geef ik liever niet.
Door Boez
#1408101
Fleetwood schreef: Ik koop altijd bij Kiezebrink en Dogshape. Maar als ik denk aan "goed kattenvoer" en "voor menselijke consumptie" heb ik er een beetje moeite mee om dat samen te plaatsen. Want welk mens eet er duiven, kwartels, ratten, muizen, organen enz, en waar haal je dat dan? En als je in een supermarkt (dus voor menselijke consumptie) gaat shoppen voor vlees, gaat dat niet lang goed met een studenteninkomen voor 9 katten...
Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat de spullen die wij kopen voor hond en kat de restanten zijn van de dieren die voor de mensen zijn bedoeld. Dus ik koop kipkarkassen en de filetjes daarvan liggen bij AH, ik koop lamspens en de koteletjes liggen bij de slager, etc.

Overigens vraag ik me wel eens af hoeveel waarde ik moet hechten aan die 'Europese richtlijnen', als je ziet wat we met dieren uitspoken.
Door flin
#1408104
heb ook 'n mailtje aan de duivenkliniek gedaan:
dierenkliniek Othene [[email protected]]

dit wast antwoord:

Ik vrees dat er inderdaad nogal wat duiven in consumptie kunnen komen die
mogelijks toch nog residuen in zich kunnen dragen.
Sommige soorten medicatie kunnen best lang residu nalaten.
Dit is inderdaad een probleem. Daarom ben ik persoonlijk er voorstander van
dat sportduiven niet in de consumptie zouden worden toegelaten.

Mvg,
P. Derycke


  en we voeren hier 'gevlogen' duiven voor menselijke consumptie...
Door annemiek h
#1408135
Heb over het "postduiven probleem" vorige maand correspondentie gevoerd met de woordvoerder van de NBPW (bond pluimvee en wild sector).
Onderstaand een antwoord op mijn vraag:
Hoe kan men waarborgen dat er in het vlees van tamme duiven geen sporen van medicatie of bestrijdingsmiddelen zitten?
( een poelier moet bij verkoop nl aangeven of het om tamme of wilde duif gaat)

Beste Annemiek,

Daar heb je een punt, ik heb nog even wat zaken voor je uitgezocht.

Met betrekking tot jouw vraag over de gezondheidsaspecten bij de consumptie van tamme duiven, kan ik je het volgende mededelen:

De tamme duif valt onder de categorie pluimvee en valt bij slachting onder het regime van de VWA. De speciaal voor dit doel gekweekte tamme duif, is goed herkenbaar en wordt ook gekeurd geslacht aangeboden.

Slachtprocessen moeten plaatsvinden in erkende pluimveeslachterijen die onder toezicht staan van de VWA. Dit toezicht beperkt zich tot (papieren) procescontroles, visuele beoordeling (van o.a.ingewanden) en toezicht op het gebied van hygiene, werkwijze, materiële en bouwkundige zaken.
Steekproefsgewijs worden monsters genomen en onderzocht op residuen.

Er kunnen zich echter problemen voordoen bij postduiven, omdat deze groep duiven ook als tam aangemerkt wordt. Uitgangspunt is dat postduiven worden gekweekt en gehouden voor de duivensport en als hierbij dan uitvallers zijn, tracht men deze duiven te vermarkten, om nog enige opbrengst te genereren.
Veel jonge postduiven kunnen verdwalen na een vlucht en aansluitend verwilderen. Als zij als zodanig zijn geschoten en in de handel komen, spreek je niet echt meer van een tamme duif, gezien zijn voedselverleden van de voorgaande weken.

De postduif is als consumptie duif niet echt ideaal om te kweken, simpel vanwege het feit dat de financiele opbrengst bij kweek niet economisch rendabel te noemen is. Bovendien is de postduif moeilijker te plukken en het vlees is duidelijk nderscheidbaar harder als van zijn tamme gekweekte en wilde soortgenoten.

Duivenmelkers kweken hun duiven voor de prestatie van de wedstrijdvlucht.
Het is niet geheel ondenkbeeldig dat daarbij, tegenwoordig verboden middelen worden gebruikt. Door de opkomst van internet en de hoge kosten voor dierenartsenbezoek en advies, zijn er duivenmelkers die aan het experimenteren zijn geslagen, mbt het zoeken naar medicatie en prestatieverbeterende middelen. De branche zelf heeft dan wel een zelfregulerende vorm van dopingcontrole hiervoor opgezet, welke erg prijzig is en derhalve alleen bij internationale wedstrijden, in beperkte aantallen, wordt uitgevoerd. Voor de humane consumptie is dit dus niet echt waterdicht te noemen. Hormoon preparaten en de overige verboden middelen, zijn voor de humane consumptie het meest risicovol, omdat de residuen daarvan het langst in het dier aanwezig blijven.

Voor gangbare medicatie van postduiven, bij voorbeeld medicatie tegen het geel (ook een echt gemeen goedje voor de mens) en/of algemene antibiotica kuren, zijn met 2 tot 4 weken na het laatste gebruik niet meer als residu in het dier te traceren.

Men dient dus een goede vertrouwensband met de duivenkweker te hebben indien men hier blind op wil gaan vertrouwen.

Daarnaast moet niet uit het oog worden verloren dat indien er wel residuen van medicatie in postduivenvlees wordt aangetroffen de dossering zo laag ligt en de te consumeren hoeveelheid (door de afmetingen van duivenborsten-2x50 gram) nooit van grote invloed zullen zijn op het menselijk lichaam. Voor antibiotica ligt het iets anders/gevoeliger omdat sommige mensen hier overactief op kunnen reageren.

Mijn advies aan poeliers zou zijn om alleen postduiven in de verkoop te willen nemen die voldoende zijn gevrijwaard van medicatie, middels een schone voerperiode van 2 tot 4 weken. Duivenmelkers zijn overigens gemiddeld goed op de hoogte van de gevaren van de verstrekte medicijnen, maar het blijft altijd gevaarlijk om iemand op zijn blauwe ogen te vertrouwen. Mij zijn geen gevallen bekend, waarbij het is misgegaan.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Door judith1967
#1408196
Ook ik geef mijn hond duif,de borstfilet soms met wat orgaantjes erbij.

De duiven krijg ik van een valkenier(hij haalt ze levend op nekt ze en die gebruikt ook alleeen de borstfilet voor zijn roofvogels)

Zal eens vragen aan hem of hij er iets van afweet.
Laatst gewijzigd door judith1967 op wo 04 nov 2009, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1408236
Fleetwood schreef: Ik koop altijd bij Kiezebrink en Dogshape. Maar als ik denk aan "goed kattenvoer" en "voor menselijke consumptie" heb ik er een beetje moeite mee om dat samen te plaatsen. Want welk mens eet er duiven, kwartels, ratten, muizen, organen enz, en waar haal je dat dan? En als je in een supermarkt (dus voor menselijke consumptie) gaat shoppen voor vlees, gaat dat niet lang goed met een studenteninkomen voor 9 katten...
Ik heb nog nooit duif of kwartels gekocht voor de honden, maar ze liggen hier allebei bij de poelier (en die is zelf erkend pluimveeslachter en mag ook diverse soorten vee slachten) gewoon in het schap. Verpakt per 3 stuks. Voor menselijke consumptie dus. Nederlanders zullen ze misschien niet snel kopen, maar een groot deel van zijn klanten is allochtoon, uit alle hoeken van de wereld. Ook organen worden veel door buitenlandse mensen gekocht. Elke Islamitische slager verkoopt diverse soorten orgaanvlees. En als hij het al niet in de vitrine heeft liggen, dan ligt het in zijn vriezer.

Ik kocht eens een zak loopvoeten bij die poelier, ook die liggen er voor menselijke consumptie. Ik werd aangesproken door een Chinese mevrouw  die mij heel verbaasd vroeg of Nederlanders ook loopvoeten aten. Ze was nogal teleurgesteld toen ik zei dat ze voor de honden waren.

Ratten en muizen is een ander verhaal. Ik heb nog niet eerder gehoord of gezien dat die voor menselijke consumptie gaan  :-X
Door judith1967
#1408326
Dus dan zal de duif die het Ic verkoopt  goed zijn(want die is dan geschikt voor menselijke consumptie)en die kan ik dan wel voeren aan mijn hond.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1408486
ik voer net als trudy ook duiven van kiezebrink. wss wel iets minder vaak, want minder katten.
ot en sien lusten geen wild, dus wilde duiven zijn geen optie. ik voer dus tamme/damduiven (gewone postduif).

ik heb het idee dat het wel mee zal vallen met de gifstoffen die in de duiven van kiezebrink zitten. het is een professioneel bedrijf en de ratten en muizen worden er ook pathogeen gekweekt. kiezebrink levert ook aan dierentuinen (artis oa) en als er daar dieren ziek worden van het voer, zitten ze met een groot schandaal. ot en sien eten al ruim 2 jaar zulke duiven en ik heb er nog nooit iets aan gemerkt.
desondanks is het natuurlijk altijd raadzaam kritisch te blijven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door