Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1403061
Eén van onze poezen, Dizzy (10 jaar) is al een poosje wat minder in orde. Ik kon er niet echt een vinger opleggen maar ik voelde op de één of andere manier dat ze niet helemaal haarzelf was. Nou is Dizzy bij ons komen wonen na nogal mishandeld te zijn en nog steeds is ze hierdoor erg huiverig voor dingen die vreemd zijn (zich laten onderzoeken, vreemde mensen enz.). Eergisteren had ik haar eindelijk zover dat ik op een fatsoenlijke manier haar vacht kon bekijken. Ik vond namelijk dat haar haar zo rechtop ging staan aan de achterkant. Toen ik goed keek zag ik aan de linkerkant nogal wat klitten (ze is kortharig) waarbij het leek alsof de vacht vilt werd. Dizzy heeft chronische niesziekte, met goede en minder goede periodes. Op dit moment niest ze bijna niet, maar ik hoor haar wel rochelig ademhalen. Eetlust heeft ze meestal wel, maar de afgelopen dagen gooit ze alles na tien minuten er weer uit.  Ook valt me op dat ze erg veel drinkt. Ik heb het vermoeden dat haar nieren misschien niet goed werken en ga straks met haar naar de dierenarts om bloedonderzoek te doen. Iemand die misschien nog wat anders vermoedt of dit herkent?

Groeten van Angel
#1403067
Klinkt alsof ze ziekjes is  :-\ arme Dizzy, ook dat nog  :-*
De klitten kunnen komen doordat ze er een abces heeft/had zitten. Had Knor laatst ook, een vreemde pluk midden op z'n rug, bleek een abces te zijn dat doorgebroken was  :-X de haren vallen er nu letterlijk in bosjes uit maar het geneest al netjes. Katten kunnen elkaar bij ruzies zo lekker in het vel haken en daar ontstaan gauw abcessen door.
Ziekjes kan idd van de niere komen, maar ook van de longen of allerlei andere organen. FF naar de da lijkt me een puik plan.
Sterkte en beterschap voor Dizzy!
#1403077
Ik begrijp wat je bedoelt met een abces, heb dat vorig jaar gezien bij één van onze andere katten. Maar dit is echt anders, ik heb het weggeknipt en het zijn echt plukjes die lijken op lapjes vilt. De kat van mijn schoonmoeder had dit ook, en doordat ze niet lekker voelde waste ze zich niet meer. Bij de dierenarts bleken de nieren niet meer te werken en helaas moest ze haar in laten slapen. Je kunt je voorstellen wat ik dacht toen ik bij Dizzy dit zag... maar goed, niet op de zaken vooruit lopen. Eerst de dierenarts afwachten.
#1403081
ik vind nierkatten er op foto's (nog nooit 1 irl gezien) er altijd wel 'borstelig' uitzien  :-\
maar mss is het gewoon de rui, of omdat de verwarming aan is (mijn katten op het moment ook niet optimaal in de vacht).
ik hoop dat er bij de dokter geen gekke en enge dingen uitkomen.
#1403238
Ouwe Omo had ook van die viltjes [vnl aan de achterkant] als t allemaal wat minder ging,
ze was op d'r ouwe dag ook niet zo wendbaar en soepel meer dus goed poetsen schoot er nogal s bij in.
Ik denk dat t goed is om met Dizzy naar de da te gaan, er is wel iets aan de hand!
#1403317
Ben net terug, de dierenarts had het idee dat Dizzy artrose heeft, al had ze die viltjes dan eigenlijk aan beide zijden moeten hebben. Toch heeft hij me Metacam meegegeven. Ook raadde hij me aan een wormmiddel mee te nemen en anti-haarbalpasta. Omdat ik zei dat ze 'op eieren' loopt, moest ze natuurlijk daar ook even aan de wandel, maar meer dan een sluipgang kwam er uiteraard niet. Ik kon niet zo goed plaatsen waar dat overgeven dan vandaan moest komen, ook ruikt ze soms aan haar eten maar na een hapje loopt ze dan weer weg. Dat heeft toch niks met artrose te maken? Daar waren dan de haarbalpasta en het wormmiddel voor. Dat vond ik echter niet zo nodig. Liever wilde ik een bloedonderzoek. In eerste instantie wilde hij het met de medicatie een week aankijken en daarna eventueel bloedonderzoek doen, ik wil het liever andersom. Bloed dus toch afgenomen en morgen krijg ik de uitslag. Eenmaal weer terug in huis ging ze regelrecht haar 'bed' weer in en ligt daar zoals ze eigenlijk al een hele tijd ligt. Hopelijk heb ik het een beetje goed aangepakt, afwachten dus wat de bloeduitslag brengt...
#1403575
Achossie  :-\ klinkt idd niet fijn zo en de da lijkt ook niet erg meewerkend.
En idd, niet eten heeft niks met artrose te maken, tenzij ze artrose in de kaken heeft maar dat lijkt me niet.
Ik bedenk trouwens wel dat niesziekte ook wel eens blaren in de bek kan geven, dan eten ze ook niet. Tis maar een idee ...
#1404457
De dierenarts belde gisteren met de mededeling dat alles in orde was en dat ik dus met de Metacam moet gaan beginnen. Ik hing op met een gevoel van 'bloed is oke, dus artrose?' En waarom gooit ze haar eten er dan steeds uit? Misschien is het wel allemaal met elkaar te linken hoor en ik had het natuurlijk gelijk moeten vragen, maar het moet bij mij altijd eerst even naar de bodem zakken..
Misschien kan ik de uitslagen ook op papier krijgen. Als ik met de Metacam begin, moet ik met een paar dagen verbetering zien, ze moet enthousiaster rondlopen en vrolijker worden. Stom zeg, mijn gevoel zat er dus echt compleet naast. Aan de andere kant, ik ben natuurlijk blij dat alles oke is, da's misschien wel het belangrijkste.
Door verwonderd
#1404670
vitess schreef: De dierenarts belde gisteren met de mededeling dat alles in orde was en dat ik dus met de Metacam moet gaan beginnen. Ik hing op met een gevoel van 'bloed is oke, dus artrose?' En waarom gooit ze haar eten er dan steeds uit? Misschien is het wel allemaal met elkaar te linken hoor en ik had het natuurlijk gelijk moeten vragen, maar het moet bij mij altijd eerst even naar de bodem zakken..
Misschien kan ik de uitslagen ook op papier krijgen. Als ik met de Metacam begin, moet ik met een paar dagen verbetering zien, ze moet enthousiaster rondlopen en vrolijker worden. Stom zeg, mijn gevoel zat er dus echt compleet naast. Aan de andere kant, ik ben natuurlijk blij dat alles oke is, da's misschien wel het belangrijkste.
Mij is nog steeds niet duidelijk of onderzoek is gedaan naar de niertjes.

Zo'n onderzoek kan als ik het mij goed herinner ter plekke worden gedaan.

Maar goed, mocht onderzoek zijn gedaan naar het functioneren naar de nieren enz, mij klinkt dit allemaal erg vaag in de oren.

Suc6 en beterschap.
#1404966
De dierenarts vertelde dat alle organen, inclusief de nieren, in orde waren. Ik weet niet of een nieronderzoek nog speciaal wordt gedaan naast gewoon bloedonderzoek? Of kan ik met dit onderzoek er van uit gaan dat alles is bekeken?
En ikzelf vindt het ook makkelijk om te zeggen dat het dan de nieren zijn, maar wat ik nog doen of zeggen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door