Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Dibsy
#1404622
Zoals ik bij het voorsteltopic al heb laten weten heeft Dibbes veel last van jeuk. Het is niet zo dat hij alleen maar loopt te krabben maar toch wel vaak. De plekken waar hij last heeft zijn: rond de bek, lippen en onderkant, liezen (naast de balletjes), 1 oksel (zwart/bruine plekken), 1 elleboog = kaal, anus (hij heeft ook vaak volle anaalklieren). Zijn oren voelen soms warm, zijn rossig en hebben rode vlekjes. Als mijn man hem flink over zijn lijf kriebelt met zijn handen grommelt hij van genot.

Eten: Begonnen met RC junior br*kken, daarna volwassen RC. Op 20 maanden over op 1 kipvleugeltje, 200 gr FF br*k en 400 gr KVV (Smuldier, Rodi, Energique of Renske) Smuldier het vaakste (makkelijk aan te komen en vind hij erg lekker). Sinds 4 weken helemaal op KVV waarvan de laatste 3 weken alleen maar Carnisbest natuur rund. De afgelopen 3 weken ook geen koekjes of kluifjes etc. gegeven.

Vacht: Tot afgelopen september verhaarde Dibbes nauwelijks. Ook met borstelen (ong. 1x per maand kwam er bijna niets af). In september verhaade hij behoorlijk, kon ook blijven borstelen. Naar mijn idee normaal bij het verharen. Zijn vacht glanst nu wel op sommige plaatsen maar  is erg plat en droog/ruig boven op zijn kontje.

Helaas blijft de jeuk. Moeten we het meer tijd geven? Moeten we een allergietest, eliminatiedieet, ontgiftingskuur gaan doen? Zo ja wat is dan de volgorde.
Door Happy Tail
#1404876
ik zou dan nu eens denken aan een eliminatie dieet: in de CB rund zit namelijk nog zo veel waar je hond op kan reageren: ook op de kip bijvoorbeeld, daar kunnen honden best slecht op reageren qua vacht ed.
ik zou eerst beginnen met een merk waar geen toevoegingen inzitten en geen kip. Denk dat je dan al vrij snel resultaat kunt zien:

En je zou er ook eens aan kunnen denken om volledig op barf over te gaan: dan weet je namelijk precies wat je je hond voert, maar ook daarbij zou ik dan kip even achterwege laten
Door Lizzy
#1406170
Dibsy schreef: Zoals ik bij het voorsteltopic al heb laten weten heeft Dibbes veel last van jeuk. Het is niet zo dat hij alleen maar loopt te krabben maar toch wel vaak. De plekken waar hij last heeft zijn: rond de bek, lippen en onderkant, liezen (naast de balletjes), 1 oksel (zwart/bruine plekken), 1 elleboog = kaal, anus (hij heeft ook vaak volle anaalklieren). Zijn oren voelen soms warm, zijn rossig en hebben rode vlekjes. Als mijn man hem flink over zijn lijf kriebelt met zijn handen grommelt hij van genot.

Eten: Begonnen met RC junior br*kken, daarna volwassen RC. Op 20 maanden over op 1 kipvleugeltje, 200 gr FF br*k en 400 gr KVV (Smuldier, Rodi, Energique of Renske) Smuldier het vaakste (makkelijk aan te komen en vind hij erg lekker). Sinds 4 weken helemaal op KVV waarvan de laatste 3 weken alleen maar Carnisbest natuur rund. De afgelopen 3 weken ook geen koekjes of kluifjes etc. gegeven.

Vacht: Tot afgelopen september verhaarde Dibbes nauwelijks. Ook met borstelen (ong. 1x per maand kwam er bijna niets af). In september verhaade hij behoorlijk, kon ook blijven borstelen. Naar mijn idee normaal bij het verharen. Zijn vacht glanst nu wel op sommige plaatsen maar  is erg plat en droog/ruig boven op zijn kontje.

Helaas blijft de jeuk. Moeten we het meer tijd geven? Moeten we een allergietest, eliminatiedieet, ontgiftingskuur gaan doen? Zo ja wat is dan de volgorde.
Bij jeuk aan bek, poten, liezen, etc. is er vaak sprake van een allergie. En dat kan een voer allergie zijn. Het kan ook een allergie voor iets anders zijn zoals mijt, wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, vlooiengif, gras, etc. Is het seizoensgebonden of heeft Dibbes het hele jaar door problemen?

Ik geloof dat ik zelf eerst een voer zou gaan geven waar geen rijst en andere granen in zit en waar geen lijnzaadolie of zonnebloemolie of maiskiemolie in zit. Ik denk dat je dan terecht komt bij Haaksbarf ofzo, maar je zou de websites van de diverse fabrikanten moeten bekijken en ze eventueel aan moeten schrijven. Of je moet zelf gaan samenstellen. Nog makkelijker. Dan weet je tenminste precies wat je hond eet.

Dus volledig graanloos voeren. En dan eens kijken hoe dat gaat. En dan zou ik zelf probiotica capsules erbij geven. En dan zou ik gaan ontgiften. Eerst met een zacht middel zoals chlorella. En dan beginnen met 2 keer per dag 1 tabletje. En dit opbouwen naar 2 keer per dag 10 tabletjes. Langzaam opbouwen.

Dan zou ik dat een week of 3 a 4 geven. En dan zou ik Drainage Compositum gaan geven. En dan zou ik daarna evalueren hoe het gaat.
Door sandrra
#1406195
Onze Mazoe had precies diezelfde klachten en reageert dus op granen en rijst in t voer.

Ik sluit me verder helemaal bij Lizzy aan. Je zou een eliminatie dieet kunnen doen. Dus zelf samenstellen en dan maar 1 diersoort voeren.
Bij voorkeur wat hij nog nooit gegeten heeft.
Door Esther Q
#1406435
Dibsy schreef: Zoals ik bij het voorsteltopic al heb laten weten heeft Dibbes veel last van jeuk. Het is niet zo dat hij alleen maar loopt te krabben maar toch wel vaak. De plekken waar hij last heeft zijn: rond de bek, lippen en onderkant, liezen (naast de balletjes), 1 oksel (zwart/bruine plekken), 1 elleboog = kaal, anus (hij heeft ook vaak volle anaalklieren). Zijn oren voelen soms warm, zijn rossig en hebben rode vlekjes. Als mijn man hem flink over zijn lijf kriebelt met zijn handen grommelt hij van genot.

Zijn vacht glanst nu wel op sommige plaatsen maar  is erg plat en droog/ruig boven op zijn kontje.
Hoi Dibsy, dit is 100% een omschrijving van mijn Boef van enkele jaren geleden!
Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan. Op dit moment is hij volledig klachtenvrij. Ook ik voerde eerst kvv, maar ben uiteindelijk overgestapt op barf. Dat deed zijn klachten aanzienlijk verminderen, maar niet geheel verdwijnen. Hij had ups en downs en uiteindelijk heb ik me het beste kunnen vinden in de verklaring hooikoorts. Hooikoorts bij honden uit zich dus anders dan bij mensen.
Ik ben hem Puur Pollen gaan geven, wat ik later ben gaan combineren met homeopatische hooikoorts middelen voor mensen. Verder gaf ik hem regelmatig een reinigingskuur (soms groene leem, soms Drainage Compositum). Dit alles hielp hem als hij klachten had, om die binnen de perken te houden. Zijn vacht is nog altijd niet optimaal, (hij is gecastreerd, dus daar kan het ook aan liggen) maar hij heeft geen jeuk meer. Wel nog geconditioneerde gedragingen, bv nog steeds heel gevoelig voor bepaalde aanrakingen.
Sterkte met jouw hond!
Door Dibsy
#1407688
Dank jullie wel voor de reacties.

Het is al fijn om te weten dat er meer hondjes zijn die last hebben van jeuk. Niet fijn voor die hondjes natuurlijk. Weet eigenlijk niet goed of Dibbes dit het hele jaar net zo erg heeft. Heb wel het idee dat het nu weer wat beter gaat. Heb hem al een paar dagen niet zien krabben, alleen zien schuren met zijn bekkie aan het vloerkleed. Dus zou kunnen dat het door de pollen komt. In de gaten houden dus.

Ga eens kijken aan welke KVV ik het makkelijkst kan komen die zonder rijst e.d. zijn. Mijn huidige leverancier heeft alleen Carnibest en AHV dat is dus geen optie. Dus huiswerk doen.

De plekjes op zijn elleboog en in zijn liezen worden nu ook zwart/donkerbruin, zou het kunnen dat hij aan het genezen is? (Zei zij hoopvol).
Door Lizzy
#1408529
Peggy D. schreef: bij ons doet lijnzaadolie wonderen
Ik zou dat zelf niet proberen. Veel honden reageren juist met jeuk op lijnzaadolie. Bovendien voeg je dat toe voor de omega 3 vetzuren en geen betere leverancier voor honden voor omega 3 dan visolie.

Vooralsnog zou ik de TS willen adviseren geen enkele olie te gebruiken.
Door Dibsy
#1409734
Heb een leverancier gevonden van o.a. Haaks Barf. Zij verkopen ook geitenribben geitensnippers en geitenpens. Kan ik dat ook geven als menu? En zo ja welke hoeveelheden en wat per dag? Heb ook ergens gelezen dat je voorzichtig moet beginnen met bot, maar Dibbes heeft al kipvleugeltjes gegeten en vond die heerlijk. Wat dat betreft kan hij het denk ik wel aan. Het is zowiezo geen schrokop.

@ Peggy
Heb Dibbes een tijdje terug Bellosan (hier zit lijnzaadextract in) gegeven voor de anaalklieren, daar zijn we mee gestopt omdat het de jeuk verergerde. Dus nee dit ga ik dus maar niet doen. Wel fijn dat jou hondje er wel baat bij heeft.

Heb ergens ook iets gelezen over Omega 3 visolie. Is dit ook iets wat kan helpen tegen de jeuk? Kan ik dat zo halen bij Kruidvat of zo?

Sorry voor alle vragen, hoop dat jullie kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door Dibsy op do 05 nov 2009, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1410060
Dibsy schreef: Heb een leverancier gevonden van o.a. Haaks Barf. Zij verkopen ook geitenribben geitensnippers en geitenpens. Kan ik dat ook geven als menu? En zo ja welke hoeveelheden en wat per dag? Heb ook ergens gelezen dat je voorzichtig moet beginnen met bot, maar Dibbes heeft al kipvleugeltjes gegeten en vond die heerlijk. Wat dat betreft kan hij het denk ik wel aan. Het is zowiezo geen schrokop.

@ Peggy
Heb Dibbes een tijdje terug Bellosan (hier zit lijnzaadextract in) gegeven voor de anaalklieren, daar zijn we mee gestopt omdat het de jeuk verergerde. Dus nee dit ga ik dus maar niet doen. Wel fijn dat jou hondje er wel baat bij heeft.

Heb ergens ook iets gelezen over Omega 3 visolie. Is dit ook iets wat kan helpen tegen de jeuk? Kan ik dat zo halen bij Kruidvat of zo?

Sorry voor alle vragen, hoop dat jullie kunnen helpen.
Visolie kan helpen, bij huidproblemen. Kwestie van uitproberen. Je kunt dagelijks visolie geven, kijken of het werkt. Neem geen olie waar ook omega 6 in zit hoor!

Ik vind van kippenvleugels naar geitenribben wel een flinke overgang. Als de ribben ook maar een beetje van een oudere geit zijn, zijn ze direct ongeschikt voor de beginner. Je zou dat even aan de leverancier moeten vragen. En ja, je kunt dan geitenvlees, ribben en pens gaan geven. Liefst ook hart en lever (bij het IC te koop). En dat geef je dan een week of 6 a 9, als eliminatie dieet. Dus om uit te vinden waar je hond allergisch voor is. Dan neem je eerst een vleessoort dat hij nog nooit eerder heeft gehad (als hij dus eerder geit heeft gegeten: kun je dus geen geit meer gebruiken). Daar heeft je hond dan nog geen allergie voor opgebouwd. Als na 6 a 9 weken alle problemen weg zijn, kun je gevoegelijk wel aannemen dat het met voeding te maken heeft. Na die periode ga je dan eens per week a twee weken iets nieuws toe voegen om te kijken waar je hond op reageert. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij levenslang alleen geit blijft eten. Dus stel je voegt na 6 weken een rauw ei toe en bingo, de klachten zijn weer terug: weet je dus dat ei geen goed idee is voor jouw hond. Je wacht tot de problemen weer gekalmeerd zijn en voegt dan bijv. rundvlees toe. En je wacht de reactie af. En zo verder.

Als je een eliminatie dieet gaat doen: geef dan geen visolie! Je kunt eerst dus (voordat je gaat elimineren) nog proberen hoe hij reageert op hoge doseringen visolie. Maar je moet dat dus niet tijdens een eliminatie dieet geven.
Door Dibsy
#1410300
Lizzy dankjewel voor je reactie.

Ik wil het eliminatiemenu per dag zo gaan doen:
333 gram Haaks Barf Geit
310 gram Jonge Geitenribben
105 gram Geitensnippers
Dibbes is 3 jaar en weegt nu 36 kg en zou bij 2%  op 720 gram per dag zitten. Dit is wel ietsjes meer, maar ik voer toch op het oog, dus kan ik ook snel naar boven of beneden bijstellen.

Voor wat betreft hart en lever dit zit in de Haaks Barf. Heb even contact gehad met Ragna va Shaweca hierover. Heb niet zo'n grote vriezer en zie mezelf niet iedere week naar Rotterdam rijden.

Heb nog voor 1½ week CB in de vriezer en omdat hij dit pas 4 weken krijgt wil ik dit toch nog even doorzetten. Vandaag haal ik de visolie capsules kunnen we die ook nog 2 weekjes uitproberen.

Zou kunnen dat dat ook al helpt natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door