Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1404759
De hond van mij en mijn moeder 15 jaar gaat ook om naar vers!
Ik woon al 6 jaar niet meer thuis, toen ik weg ging was zij dus 9. Heb een tijd op kamers gewoond en tegen de tijd dat ik alle mogelijkheden had om zelf een hond te houden was zij al zo oud, dat ik haar lekker op haar vertrouwde plekkie wilde laten!

Het is een kruising York/Maltezer

Ze heeft haar hele leven brok gehad en jawel, frolic  :-[ .. Toen ze 13 was kreeg ze deze niet meer gekauwd.. Toen is mijn moeder over gegaan naar eukaneuba. Ze heeft in heel haar leven nog nooit iets gehad. (op een baarmoederinfectie na).

Helaas is haar gebitje er niet beter op geworden.. Veel tandsteen en ook flink stinken. Poetsen is geen optie meer. Een jaartje terug is al het tandsteen weg geslepen, 3 tandjes weg gehaald maar het is nu weer terug.
We willen haar nu niet nog een keer onder narcose brengen.
Het is voor haar nu moeilijk om de brokjes te eten.. Dus moet ze over naar zacht voer. Mijn moeder wilde haar elke dag cesar gaan geven.
Nu heb ik met een paar argumenten het vers in de groep gegooid en ze is er wel over te spreken. Dus we gaan het doen!!! 

2 kleine kanttekeningen, mijn moeder wilt de brokken niet helemaal weghalen, omdat ze er ook mee speelt. Ze staan eigenlijk de hele dag klaar.. (wat zal ze eten op een dag?? een brokje of 10). Ze eet ook met de pot mee.
Ze is ietjes te zwaar. Dus van mij mag er wel een halve kilo af. Maar mijn moeder ziet dit niet zo zitten.

Tweede kanttekening, ik zie het niet gebeuren dat er met vleesbotten enz gezeuld gaat worden. Dus het word kvv.
Zelf was ik aan het denken om CB dieet te voeren.
Ik zal straks eens even vragen wat ze weegt, om vast te stellen hoeveel ze moet krijgen.

Ik vind het best spannend allemaal, ze is toch al heel oud.. Maar het is zeker beter dan de cesar troep. Ik hoop dat ze uiteindelijk zelf de brokjes laat staan..
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1405094
Zo, goed hoor dat jullie haar nog kvv willen gaan voeren, maar weet je dat CB ook een puppyvariant hebben, extra fijn gemalen, misschien is dat voor haar het beste, als haar gebitje al slechter is en de spierkracht met het kauwen neemt op die leeftijd ook af.
Succes met de oude dame !!
Door Nadia
#1405114
Ik zal eens met mijn moeder overleggen wat we gaan doen. Ik had ook al de tip gekregen om de kijken naar een variant waar gemalen bot inzit ipv toevoegingen ;)
Dus dat wil ik zeker even meenemen..
Mijn vader is sterk, die krijgt een rol ook wel in plakken gezaagd.

Ik ga eens alle voors en tegens afwegen van alle merken. Want mijn moeder wilt zoals ik haar ken niet afhankelijk van mij zijn met bestellen enz. Ze wilt het zelf kunnen halen.
#1405132
Stuur haar dan eens naar het dierenhofke in geleen op de marisstraat. Hij heeft verschillende soorten vers (meen CB, duck en ook een kvv-vis) en kan haar zeker prima advies geven!  ;) :)

Anders een rol CB laten ontdooien, portioneren en weer in porties invriezen  ;)
Eenmalig werk op 1 of 2 (of meer) weken ipv iedere dag moeite doen om er een stukje af te krijgen, want ik denk dat vaderlief het na een week wel gezien heeft met zagen (of dat ligt aan mijn ervaring met vaders  :D ) En het zou toch zonde zijn als het hondje daardoor straks toch maar weer alleen brokken krijgt.
Door Deesje
#1405261
over het advies van het dierenhofke in geleen zou ik niet te positief zijn...
een tijdje terug (eind september) heb ik met die meneer een hele discussie gehad... en het is duidelijk dat hij geen enkel idee heeft wat hij verkoopt.

ik vroeg of ie van carnibest ook gedroogde kippennekjes verkocht (was bij mijn ouders tijdens vakantie en had nix meer daar).. toen kreeg ik het hele verhaal over het gevaar van kippennekjes en botten en dat ik dat niet kon geven want hij had al 30 jaar ervaring met honden en zijn hond was een keer geopereerd omdat er een botje was blijven steken.. het was ook niet normaal dat ik dat wilde geven want het was helemaal niet goed (en ik was dom)..

ik ben bij zo iemand inmiddels zo ver dat ik niet eens meer reageer.. heb ook voor het eerst dat me dat lukt, gezegd dat ik geen zin en tijd had om de discussie aan te gaan maar dat ie misschien eens moest kijken wat er dan in zijn diepvries lag... of ie wel wist wat ie verkocht..
en vervolgens ging ie met een vrouwtje met een maltezer bij de afdeling blikjes kijken....

kortom, het is mooi dat je er kvv kunt krijgen maar van het advies zou ik niet warm lopen... helaas..
Door Nadia
#1405292
Ik had al tegen moederlief gezegd dat ze idd daar ook kvv kan krijgen.. Dat is zowat bij haar om de hoek.  Ze gaat daar altijd de spulletjes halen. Dus komt mooi uit.
Maar het advies van die meneer vind ik de ene keer super en de andere keer slaat het idd nergens op..
Hij wilde me liever ook geen nagelschaartje verkopen, omdat ik een pup had. Ik moest het met een vijl doen. Opzich prima. Maar ik wilde wel met Kain oefenen met het nagelknippen. Maargoed, mijn schaartje moest ik ergens anders open...

Daarnaast vroeg ik welke kauwbotjes ik het beste kon nemen en adviseerde hij me farmfood. Daar was ik dus wel weer over te spreken..
Lijkt een beetje op wat hij zelf voor reclame info krijgt..

En Jol, ik was idd van plan om een aantal rollen CB (mocht ik die gaan halen) tegelijk in plakken te laten snijden..
Want mijn vader verklaart me voor gek als hij dat iedere week moet doen.. Ik hoor het hem al zeggen.. Die onzin van jou toch ook :P
Door Beppie1
#1405446
Het is wel wat duurder, maar bijna alle varianten van CB zijn ook in 250 gr te koop!!
En dan hoef je niets te zagen, en het 'prijsverschil' is bij zo een klein hondje best te doen dan!!!

Heerlijk voor het dametje dat ze om gaat.... :)
Door Nynke
#1405457
als het goed is is de CB er inderdaad ook in 250-grams-verpakkingen; misschien moet je even op de site kijken. Ik vind CB een geweldig merk kvv, geef dat zelf ook als ik op vakantie ga met de honden, maar ik kon me voorstellen dat zagen teveel/te omslachtig was  :-X
Door Beppie1
#1405489
ja ideaal. Ik deed het nog wel eens omdat ik hier een muts heb zitten die 'niet elke dag' hetzelfde wil eten... maar barf niets vind: moet je kauwen haha!!!
En die eet ong 250 gr per dag dus kon ik lekker afwisselen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door