Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Karin H
#1402192
hallo allemaal

Weet niet of ik hier goed zit met mijn vragen en ik kan geen voorsteltopic vinden, maar ik ben Karin, 50 jaar, woon in het prachtige Drenthe op een boerderij met 4 paarden, 5 katten en onze nieuwe hond Zen, een mechelse herder van 15 weken oud.
Ik voerde mijn vorige honden (1 zeer onverwacht en veel te jong en 1 van ouderdom overleden) sinds anderhalf jaar KVV en toen Zen kwam is hij ook meteen overgegaan op KVV van verschillende merken, soms wat hertenvlees, rundvlees, zalm of wat hart en ook all animal bevalt hem uitermate goed. 

Bij mijn nieuwe bestelling zitten kippennekken, een lap pens en wat kwartels om eens te zien of dat goed gaat.
De kippennekken zijn verpakt per kilo. Kan ik die (deels) laten ontdooien, opnieuw verpakken in kleine porties en dan opnieuw invriezen? Hoe doen jullie dat?

De pens is een kilo en ik denk een hele lap. Op zich prima want Zen is nogal een schrokop en zo kunnen we de lap vasthouden en hij knagen. Ik vermoed dat hij een klein lapje meteen inslikt...misschien niet meteen een drama, maar het zou fijn zijn als het ook wat aan zijn kauwbehoefte doet.
Maar een kilo (of een pond) is natuurlijk veel te veel. Hoelang kan ik de rest bewaren? Of vriezen jullie dat weer in?

Dan de laatste vraag, Zen krijgt omstreeks 5% van zijn lichaamsgewicht, dat gaat goed, maar ik kan niet terugvinden tot ongeveer welke leeftijd dat percentage geldt. Zal misschien verschillen van hond tot hond maar kunnen jullie een richtlijn geven tot welke leeftijd pups dat hoge percentage moeten hebben?

groetjes
Karin
Door *loes*
#1402196
Hi Karin welkom hier op BP

Je kan rustig dingen deels laten ontdooien en dan weer invriezen.

Ja voeren is mss het handigste op het oog, als je ziet dat hij wat flinker of minder word, dan minder of meer voeren.

je kan veel opzoeken via de zoekfunctie , en er staat een schat van informatie in de barfbieb.

En we zijn hier gek op foto's, heel veel geluk met je pup en veel plezier met barfen  :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1402388
hoi karin , welkom op BP...
de  vragen zijn hier boven al beantwoord zie ik  ;)
*pens stuk vanaf laten eten en het overige weer terug in de vriezer/koelkast :)
Door Nynke
#1402487
ik denk eigenlijk dat hij die lap pens wel naar binnen werkt  ::) ::)

oja;  :hi: op BP  :) :) :)

En verder voer je op zicht:  wordt hij mager, dan geef je meer, wordt hij dik, dan voer je minder. Hoeveel weegt Zen nu?
Door 202Spots
#1402522
Karin H schreef:
Dan de laatste vraag, Zen krijgt omstreeks 5% van zijn lichaamsgewicht, dat gaat goed, maar ik kan niet terugvinden tot ongeveer welke leeftijd dat percentage geldt. Zal misschien verschillen van hond tot hond maar kunnen jullie een richtlijn geven tot welke leeftijd pups dat hoge percentage moeten hebben?
zie dit uit de BP biep:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
Door Borke
#1402646
Karin H schreef: De kippennekken zijn verpakt per kilo. Kan ik die (deels) laten ontdooien, opnieuw verpakken in kleine porties en dan opnieuw invriezen? Hoe doen jullie dat?
Inderdaad zo werkt dat en het hoeft niet helemaal ontdooid te zijn om er porties van te maken. Porties dan gewoon weer invriezen.
Karin H schreef:De pens is een kilo en ik denk een hele lap. Op zich prima want Zen is nogal een schrokop en zo kunnen we de lap vasthouden en hij knagen. Ik vermoed dat hij een klein lapje meteen inslikt...misschien niet meteen een drama, maar het zou fijn zijn als het ook wat aan zijn kauwbehoefte doet.
Maar een kilo (of een pond) is natuurlijk veel te veel. Hoelang kan ik de rest bewaren? Of vriezen jullie dat weer in?
Ik zoe hem gewoon een lekkere lap geven van iets van ca. 200-500 (afhankelijk van hoe groot zijn porties zijn) gram en de rest invriezen.
Karin H schreef:Dan de laatste vraag, Zen krijgt omstreeks 5% van zijn lichaamsgewicht, dat gaat goed, maar ik kan niet terugvinden tot ongeveer welke leeftijd dat percentage geldt. Zal misschien verschillen van hond tot hond maar kunnen jullie een richtlijn geven tot welke leeftijd pups dat hoge percentage moeten hebben?
Net zoals Nynke zegt: gewoon goed voelen en kijken hoe hij zich ontwikkeld, als hij te dik is zie je het zo. Zo nu en dan wegen helpt ook, eventueel bij de dierenarts wegen.

En... daar had ik natuurlijk mee moeten beginnen: van harte welkom op Barfplaats  :biggrin2:
Door Karin H
#1402674
Bedankt allemaal voor het welkom en de antwoorden.

Zen weegt nu 15 kilo (oef wat gaat dat toch hard!), krijgt al een paar weken zo tussen de 6 en 7 ons per dag , ziet er goed uit, niet te dik niet te dun en hij groeit tot nu toe ongeveer 1 kilo per week. Dus ik hou het denk ik maar even zo (was een beetje bang dat het te weinig ging zijn omdat het niet meer die 5% is en hij pas 15 weken is) 

Ik ga vandaag de kippennekken deels ontdooien en opnieuw verpakken, krijgt hij morgen de eerste,zal hem nog wel even platslaan, ben benieuwd wat ie daarvan vind :)

groetjes
Karin
Door deja
#1402880
Welkom hier,
Kippennekken heb ik voor mijn katten niet eens plat geslagen die eten ze heel makkelijk zo hoor!
Succes, Marjan.
Door Hetty_
#1402919
Welkom hier!
Alles is al gezegd, ook dat je je hond op het zicht moet voeren.
Norah (ruim 2 jaar en 21 kg) krijgt 3%.
Als ik 2% zou aanhouden, zou er over een poosje niets meer van haar overblijven.  :-\
Door Karin H
#1403094
deja schreef: Welkom hier,
Kippennekken heb ik voor mijn katten niet eens plat geslagen die eten ze heel makkelijk zo hoor!
Succes, Marjan.
Waarschijnlijk is het ook meer voor mijn eigen gemoedsrust dat ik ze in eerste instantie wil platslaan. Zen is nogal een schrokop en ik ben een beetje bang dat het happen en meteen doorslikken zal worden.

Maar ik kan inderdaad de katten die vlees lusten (heb er 2 die weigeren) ook wel eens een nek geven!
Degene die voor zichzelf barfen (lees: muizen, vogels en zo heel nu en dan een klein konijntje vangen...) moeten dat natuurlijk ook wegkrijgen,  niet eens over nagedacht.... :)


groetjes
Karin
Door Karin H
#1404969
Marlou-Kamiel schreef: welkom :D

ik vind Zen een geweldige naam :biggrin2:
voor de rest heb je al wel genoeg tips gekregen zo te zien.
plezier met hem ;)
Dank je :) Nu moet hij alleen nog een beetje Zennnnn... worden geloof ik, hij heeft zijn eerste kippennekken op
en ik was toch wel blij ze platgeslagen te hebben...hij heeft er verdorie zelfs niet 1 ! keer op gekauwd, hij slikt ze gewoon meteen door  :o

groetjes
Karin
Door Too
#1405017
Doorslikken kan ook geen kwaad hoor  ;), t zijn ook best kleine hapjes voor een cool Zen-beest.
Je doet m vast een groot plezier met wat grotere stukken, al zullen slokkers altijd blijven bestaan
-ik heb zelfs een slokop-kat, als t onrustig is eet ze honds.. slikken..pastniet..knauwww..pastbijna..-
zo groot mogelijk aanbieden wil wel helpen!

Trouwens:  Welkom op barfplaats!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door