Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Caatje61
#1402696
Ik heb een hondje, een labrador retriever. Het is een meisje en ze is 1,5 jaar jong. Ze heet Simba en wij zijn er afgelopen week achter gekomen dat ze geopereerd moet worden aan haar kruisbanden. Volgende week gaat de operatie plaatsvinden.
Wat ik nu graag zou willen weten, hoe ik mijn hondje geestelijk kan uitputten. Ze wil namelijk heel graag wandelen, gek doen en spelen. Maar dat mag niet want we moeten letten op haar andere knie. Die kan namelijk dezelfde symptomen gaan laten zien en dan kunnen we helemaal niets meer. Ik hoop dat jullie enige suggesties of iets hebben.

Gr. Carolien
Door vitess
#1402753
Hoi, onze Golden (Vitess) is het afgelopen jaar ook twee keer geopereerd aan haar kruisbanden en moest zich dus ook rustig houden. We kregen hier heel veel tips, bijv het vullen van een Kong (dit hebben we met haar eigen maaltijd gedaan), waar ze zich dan lekker lang mee bezig kon houden. Verder zijn er verschillende spelletjes voor honden te krijgen waar ze bij na moeten denken. Toch was het daarnaast best nog een hele klus om haar rustig te houden. Ik wens je veel sterkte, welke operatie krijgt je hond?
Door Caatje61
#1402760
Dank je wel voor de tip. Ik weet dat het een hele zware taak gaat worden om haar rustig te houden. Ze krijgt de operatie TPLO (Tibia Plateau Leveling Osteotomy) bij dierenkliniek Putten. Ik heb begrepen dat het een hele goed kliniek is en dat ze echt de tijd voor je nemen. Dus dat is wel prettig.
Door Caatje61
#1402761
SandRRa schreef: Ik doe hier wel eens balletje balletje met de meiden.
Gewoon drie plastic bekers en dan onder eentje gedroogd vlees en schuiven en de hond t dan aan laten tikken.
Dank je wel voor de tip, maar dat is niet handig want dan blijft ze lopen en dat gaat zeker de eerste paar dagen niet goed komen denk ik.
Door sandrra
#1402763
Caatje61 schreef: Dank je wel voor de tip, maar dat is niet handig want dan blijft ze lopen en dat gaat zeker de eerste paar dagen niet goed komen denk ik.
Nee hoor je laat ze er gewoon bij zitten.
#1402765
Onze vorrige boxer was met geen mogelijkheid rustig te houden. Zowel na de operatie van haar kruisbanden als later na de operatie van d'r miniscus.
Het enige wat voor haar hielp was d'r de hele dag opsluiten in een bench. Ze mocht er dan alleen uit om d'r behoefte te doen.
Maar dit was een dag na de operatie al geen doen voor d'r, want ze werdt gewoon gek. Een kong etc met eten was voor haar geen oplossing omdat ze totaal niet om eten gaf. Dus laat staan er moeite voor wilde doen.
Wij zijn toen op advies van de da pilletjes gaan gebruiken waarvan ze rustiger werdt. Dit hielp voor haar super. Kon gewoon lekker in huis los en het uitlaten ging ook gelijk lekker rustig.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ze een keiharde tante was die niet snel wilde toegeven aan de pijn.
Door Karin H
#1402839
Hoi!

Mijn vorige hond is 2 keer geopereerd aan een knieband. In de revalidatieperiode hield ik haar vooral bezig met puzzels van Nina Otterson, zelfgemaakte puzzels en clickerbezigheden zoals het aanleren van een keukenla dichtdoen, het zelf uitrollen van een "rubberen" sportmat en daarop gaan liggen. Heb haar zelfs leren trommelen met haar poot op een kindertrommel :) Allemaal spelletjes en denkwerk waar ze moe van werd.
En toen ze iets meer mocht gaan doen (maar nog altijd veel te weinig), zette ik wel eens een klein spoortje uit in de tuin, dan blijven ze ook best controleerbaar en het is erg inspannend.
En ik deed 2 keer in de week aquatraining bij de fysio, dan gaat het herstel wat sneller, bovendien ben je dan ook weer lekker bezig en worden ze moe.

Heel veel succes met en na de OK!

groetjes
Karin
Door Caatje61
#1402841
Karin H schreef: In de revalidatieperiode hield ik haar vooral bezig met puzzels van Nina Otterson, zelfgemaakte puzzels en clickerbezigheden zoals het aanleren van een keukenla dichtdoen, het zelf uitrollen van een "rubberen" sportmat en daarop gaan liggen. Heb haar zelfs leren trommelen met haar poot op een kindertrommel :) Allemaal spelletjes en denkwerk waar ze moe van werd.
Bedankt voor de tips, daar heb ik wat aan....

Gr. Carolien
Door Mevroi Kruim
#1403060
Ja, speuren en zoeken, zodanig dat ze geen grote afstanden hoeven af te leggen maar wel neus en hersentjes gebruiken, dat werkt vaak super goed, daar worden ze heel moe van.
Succes met je meisje!
Door Esther Q
#1403086
Je kunt misschien ook heel kleine oefeningetjes doen, op basis van bewegingen die ze nog wel mag maken. Pootje geven, linkerpootje en rechterpootje (kan ook liggend), met pootje aan neus leren krabben, of achter oor, staart laten wapperen (heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd), blaffen op commando, 1, 2 of 3 keer achter elkaar, nou ja, dat soort kunstjes.
Sterkte hoor, dat valt niet mee op die leeftijd!
Door Karin H
#1407214
Karin H schreef: Hoi

Ik vond in mijn computer deze link nog met allerlei zelfgemaakte puzzels : http://www.spass-mit-hund.de/
Misschien heb je er wat aan.

groetjes
Karin


De puzzels zijn te vinden bij fun for dogs, even scrollen en dan de link naar spielefieber/denksport.
Maar verder staan er misschien ook wel leuke ideeen op.


groetjes
Karin
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door