Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1402069
hoi

hoewel ik al een tijdje lid ben van het forum en regelmatig iets opzoek post ik niet zo heel veel.

mijn beestenboel bestaat uit twee tibetaanse terriers en 1 huis-tuin en keuken kat.
de oudste hond krijgt al twee jaar vers, de jongste is erop afgespeend dus op en top vers opgegroeid (KVV voornamelijk)

dat het dus gewoon vele malen beter is dat wist ik al.

ondanks dat lukte het steeds niet onze kat om te zetten. het is echt een buitenkat en heel veel buiten. ook heel onregelmatig. hierdoor stond er altijd brok klaar voor hem zodat hij altijd wat te eten had.
een kippenekje ging er nog wel eens in maar de carnibest moest hij niets van weten.

nu was er een lezing afgelopen vrijdag vanuit carnivoer en na de alles nog een keer te hebben gehoord en ook weer nieuwe dingen was ik ook vastbesloten om de kat over te zetten.
hij at tot nu toe vooral brok (RC) en soms zakjes vlees, om in ieder geval te trachten voldoende vocht binnen te krijgen.

zoals ik al vertelde is het een echte buitenkat ondanks dat hij de eerste 1,5 jr van zijn leven binnen heeft gewoond. met 6 mnd is hij gecastreerd. ondanks de casatratie is het tot nu toe een echte ruziezoeker met andere katten. gevolg: regelmatig dure DA rekeningen, bijtabcessen etc met als gevolg dat meneer gewoon amper meer reageert o antibiotica en vorig jaar zelfs hel ziek is geweest en hij nog getest is op aids en leukemie (gelukkig negatief)

na de lezing ben ik nog sterker overtuigd dat het alleen maar beter kan gaan, dat zijn weerstand wellicht om hoog gaat en dat hij misschien qua gedrag ook relaxter wordt en minder ruzie in de buurt gaat zoeken.

ik ben afgelopen zaterdag begonnen met een heel klein beetje hondenkvv door de zakjes te doen. de eerste dagen heb ik ook een klein beetje brokken gegeven aan het einde van de dag.
hoeveelheid hebben we opgevoerd omdat hij het na twee dagen een beete mokken toch accepteerde en aanviel op de bak.
ik heb bij de supermarkt ook wat smuldier enkenvoudig (kip en vlees) gekocht (omdat ik zeker weet dat daar geen pens in zit) en hart. de vlees heeft hij nu gehad (met een klein beetje hondenkvv gemengd).
Nu bracht ik gisteren een schaaltje naar boven met vlees om het daar te mengen met een zakje en toen de kat aan het schooien was heb ik het gewoon op de grond gezet zonder zakje... en..... hij at het...
daarna leek hij nog meer honger te hebben dus ik heb er nog maar wat bijgedaan wat hij ook opat.

morgen ga ik voor kattenkvv want de hondenvariant of smuldier enkelvouding is ook niet ideaal.

ik wilde eigen de volgende dingen nog weten:
- katlief loopt buiten en vangt volgens mij ook wel eens wat. af en toe eet hij daar van dus hij heeft eerder "vers" gehad. loop ik nu niet te hard van stapel door hem, nu hij het pikt gewoon helemaal over te zetten? ik kan zijn ontlasting niet checken want meneer weigert op de bak te gaan, wanneer ik hem daarvoor binnen wil houden breekt ie me de tent af.
- smuldier enkelvoudig lijkt tot nu toe wel in de smaak te vallen, in ieder geval de vleesvariant. heeft er iemand ervaring mee om er e.e.a. bij te voegen zodat het toch compleet word? voor het geval dat hij de katten KVV toch niet ziet zitten? eerder trok hij nl echt zijn neus op voor de carnibest en carnivoer heb ik ook eerder geprobeerd en hoefde meneer toen ook niet... maar aan de andere kant heb ik ook nooit zo stellig bij hem doorgezet als nu (met dank aan de inspirerende lezing ;))
- zou dit een tijdelijke fase zijn of zou ik het ergste hebben gehad, en heeft hij nu de smaak door?
- hoe vaak zou hij moeten eten? tot nu toe at hij natuurlijk wanneer het hem uitkwam. is 1 ker daags het beste of twee keer?

nou, ik hoop het een beetje goed uiteen te hebben gezet en ben benieuwd naar reacties!
#1402077
dat hij het eet, is een goed teken.
ik vind smuldier van kwaliteit wel niet goed genoeg om dit als basis voor je barfmenu te nemen, ook omdat je gewoon niet precies weet wat er in zit en wat de percentages zijn. ik stel voor om gewoon te gaan barfen en niet van voorgemalen prakjes proberen iets compleets samen te stellen, want dat zal je toch nooit helemaal goed lukken. af en toe smuldier erbij (voor het gemak van de mens bv) kan natuurlijk wel, maar ik zou het niet als definitieve basis nemen.
de enkelvoudige vlees variant is gemalen kopvlees (en dan niet dat mooie kopvlees dat lizzy altijd heeft) en kip is gemalen kipkarkas (waar je de percentages bot en vlees niet van weet). een kat heeft ook behoefte aan orgaan; lever en hart zijn essentieel.
sommige katten houden niet zo van gemalen prakjes en willen liever het echte werk. hier is de ervaring dat zelfgemalen beter in de smaak valt dan fabrieksgemalen. maar gemalen voorschotelen doe ik alleen als zelf knagen en kauwen echt niet kan (of ze echt niet willen, ook niet met lang aansporen).
#1402084
bedankt voor je snelle reactie!
smuldier is inderdaad niet van beste kwaliteit, honden krijgen het ook echt maar af en toe als een soort van snack. was alleen al heel erg blij dat hij dit lust, goed begin en beter als brok voor nu.
hij heeft aan hondenKVV ook naturis gegeten, waar ik van te voren een enkel stukje pens uit heb gehaald.. dus wacht met smart op de kvv voor katten.

morgen ga ik carnivoer halen, rund en kip en misschien nog iets anders en eens kijken hoe hij het doet hierop.

volledig barfen is natuurlijk meest optimale maar zie dat nu niet echt zitten om volledig te doen aangezien 24 uur in een dag al bijna te weinig is..
hij kan, als hij dat wil wel regelmatig een vers bot oid krijgen zoals een nek of karkas..

ben benieuwd morgen of de carnivoer ook gegeten wordt en anders toch maar eens kijken of hij wel wil barfen!

hoef ik niet bang te zijn voor diarree? aangezien ik zijn ontlastig niet kan controleren?
#1403668
ik wilde eigen de volgende dingen nog weten:
- katlief loopt buiten en vangt volgens mij ook wel eens wat. af en toe eet hij daar van dus hij heeft eerder "vers" gehad. loop ik nu niet te hard van stapel door hem, nu hij het pikt gewoon helemaal over te zetten? ik kan zijn ontlasting niet checken want meneer weigert op de bak te gaan, wanneer ik hem daarvoor binnen wil houden breekt ie me de tent af.
kun je aan prooidiertjes (muis hamster kwartel oid) komen? 't klinkt als 'n geboren BARF-katzel.... :biggrin2:
- smuldier enkelvoudig lijkt tot nu toe wel in de smaak te vallen, in ieder geval de vleesvariant. heeft er iemand ervaring mee om er e.e.a. bij te voegen zodat het toch compleet word? voor het geval dat hij de katten KVV toch niet ziet zitten? eerder trok hij nl echt zijn neus op voor de carnibest en carnivoer heb ik ook eerder geprobeerd en hoefde meneer toen ook niet... maar aan de andere kant heb ik ook nooit zo stellig bij hem doorgezet als nu (met dank aan de inspirerende lezing Wink)
smuldier rund enkelvoudig krijgen ze hier ook wel n's, ;'k vindt 't vrij vet...en 1 katzel spuugt er snel van (maar dat kan ook komen omdattie te snel vreet)
de hart-variant gebruik 'k wel n's int menu; 's een stuk goedkoper dan bv lamshart v/d slagert
- zou dit een tijdelijke fase zijn of zou ik het ergste hebben gehad, en heeft hij nu de smaak door?
ooit wel n's een normale kat gezien? ;D
hou hem ver weg van alle smaakversterkers, (of andersom natuurlijk) en z'n gezond verstand komt vast ;)
- hoe vaak zou hij moeten eten? tot nu toe at hij natuurlijk wanneer het hem uitkwam. is 1 ker daags het beste of twee keer?
begin met 2 of 3 keer op 'n dag, hier krijgen de rauw-knagerts meestal nog maar 1 keer op 'n dag, en das dan bv een duif (van zo'n 300 gram) die ze zo wegwerken samen

succes hoor!
#1403770
is altijd nog een optie dat barfen, al heb ik ook al eens eendagskuikens geprobeerd maar die waren toch maar gek.. liever vangt ie zijn eigen barf geloof ik, alleen is dat ook niet iedere dag geloof ik.

naturis hondlijkt ook geaccepteerd, nu krijgt ie carnivoer kat, maar wel wat gemengd met de smulidier want carnivoer is toch wel errug vies... \
hoe dan ook, zijn we al vier dagen van de brok af dus wie weet...  :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door