Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door coon lovers
#1398909
Zwerf al een paar dagen hier rond wauw wat een informatie :D

We hebben sinds kort een cattery voor maine coons en zijn bezig om de coons rauw eten te gaan aanbieden. Ze kregen eerst brok die staan er nog wel maar nu krijgen ze ook carni erbij en die hoeveelheid zijn we al aan het verhogen. Straks krijgen ze ook nog haaks barf erbij zodat ze steeds minder brok gaan eten. Hopelijk vult het goed en gaan ze ervan genieten  :biggrin2: verder krijgen ze ook eendagkuikens hier en we willen dit nog verder gaan uitbreiden.

Door het lezen hier zijn we er zeker van overtuigt dat rauw eten wel heel goed is voor je kat ;)

Groetjes Nancy en Diana
Door Denise1
#1399339
Welkom.

Is het je doel om van de brok af te komen?? Want dat haal ik niet helemaal uit je voorstelverhaal.
Door coon lovers
#1399391
Hoi bedankt voor het welkom heten nee dat staat er inderdaad niet in. Geloof niet dat we ook van de brok af willen helemaal want ik heb hier sowieso twee dametjes lopen die heel kieskeurig zijn :-X
Door Mevroi Kruim
#1399546
Dan is het dus niet zozeer dat jij niet van de brok af wilt maar dat je denkt dat je dames dat niet willen, als ik het goed begrijpt  :D Kwestie van uitproberen en vooral opvoeden en doorzetten.
Door Too
#1399556
Welkom op barfplaats!  :)

Dames hebben wel s de neiging tegen te sputteren, dat is over t algemeen een kwestie van lange adem en inventiviteit  ;)
Er bestaan trouwens ook echte barf-katten, die eten liever t echte spul dan gemalen voer... t is de moeite waard ze s een stukje kip-, rundvlees voor te zetten!

Succes ermee
Door GKJF
#1407836
Mijn methode was: brokken de deur uit (met veel geweld de bak in gesmeten ;D ) en vervolgens alleen nog maar rauw aangeboden. Niet eten? Dan niet en wachten tot de volgende portie vers.....
En ze eten het allemaal! De eerste keer met kuikens was voor twee poezen echt wennen. Nala speelde er eerst heel veel mee en at em uit-ein-de-lijk wel op, maar Floor niet. De tweede keer at Nala hem wat sneller op en Floor een beetje. En als ik nu kuikens de buitenren in gooi (want alleen daar krijgen ze prooien e.d.) dan worden ze gelijk onder veel gegrom gegrepen en opgegeten.
Ze moeten gewoon even wennen, maar als ze eenmaal dat instinct weer terug hebben is er geen houden meer aan, dus weer gewaarschuwd!! :P
Door coon lovers
#1411277
Too bedankt voor het welkom heten ;)

GKJF bedankt voor je tips ;)

Inmiddels zijn we weer wat verder maar hebben hier besloten de brok aan te houden ze krijgen straks cat lovers gold zonder granen en carnibest twee keer per dag en dat vullen we dan ook nog aan met kippennekken, kuikens en verder willen we ons nog wat meer gaan verdiepen in het af en toe geven van vlees spiervlees dan m.n voor de tanden.

Alle respect voor degeen die het anders doen wij gaan het op deze manier doen we hebben het al druk zat :-[
Door coon lovers
#1411525
Mevroi Kruim schreef: In catlovers gold zit rijst, dat is een graan, ook al denkt meneer catlovers van niet.
Dat is wel heel vervelend want ik stap van een voer af waar ook al granen in zitten om op een ander voer over te stappen waarvan ik dacht dat het graanloos was maar en nu toch granen in blijkt te zitten.

Mijn vraag is elke graagsoort schadelijk en/of hetzelfde?

Ik ben eens even op zoek gegaan naar een brok zonder graan maar ik kom hele dure voeders tegen die andere fokkers ook geven en zeggen dat er geen graan in zitten maar als ik dan kip & rijst zie staan bij Almo kattenvoer dan snap ik er niks meer van :(
Laatst gewijzigd door coon lovers op zo 08 nov 2009, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1411914
Veel fabrikanten beweren doodleuk dat rijst geen graan is en zetten dus lekker op hun voer 'zonder graan'. Gejokt dus.
Wel bevat rijst geen of heel weinig gluten, en standaard vinden dierenartsen dat gluten (eiwitten in granen) de oorzaak zijn van voedsel-allergie. Onze ervaring hier op BP is dat alle soorten zetmeel, dus ook rijst en aardappels. tot grote problemen kunnen leiden bij carnivoren en vooral bij katten. Suikerziekte en struviet zijn zeker gelinkt aan de overdaad aan koolhydraten in de voeding die katten gewoon niet goed kunnen verteren. Oook heel veel allergie-klachten verdwijnen als katten overgezet worden op een voeding zonder koolhydraten. Bepaalde soorten kvv dus, of zelf samengesteld, dus barf.

Een brok zonder koolhydraat ga je niet vinden. Dat brokken met minder koolhydraat duurder zijn ligt voor de hand, de fabrikanten stoppen graag zoveel mogelijk goedkope ingredienten (granen, plantaardig spul) in hun voer, dan kunnen ze meer winst maken. Moet er toch hoogwaardig spul in, dus vleesmeel (superhoog verhit gemalen vlees en andere dier-onderdelen) dan merk je dat in je portemonnee.

Voor voer geldt hetzelfde als voor zoveel andere dingen: goedkoop/makkelijk is duurkoop, op de lange duur. Je kunt mazzel hebben en een kat treffen die redelijk kan overleven op het konijnenvoer dat de voerfabrikanten als kattenvoer verkopen; je kunt ook pech hebben en dan kost het je per saldo veel meer geld en moeite vanwege alle medische behandelingen en speciale voeders die je uiteindelijk moet toepassen om de schade van de brokken een beetje binnen de perken te houden. En veel belangrijker, de narigheid van de zieke kat.
Door flin
#1412027
coon lovers schreef:

Mijn vraag is elke graagsoort schadelijk en/of hetzelfde?
niet alle granen zijn gelijk natuurlijk, sommigen hebben een veel hogere glycemische index dan anderen;
die worden snel door 't lichaam opgenomen en veroorzaken een snelle stijging en crash v/d bloedsuikerspiegel
maïs is zo een graan, in overvloed en erg goedkoop, dit maakt het tot de meest favoriete graan die gebruikt wordt door de fabrikanten
Door Anne in Zweden
#1415282
Onze barfweigeraarster Bambi krijgt Orijen, en daar zitten geen granen in, ook geen maïs of rijst. Het is 75% vlees/vis en 25% groente.
Kost natuurlijk wel wat (ca. 45 € voor 7 kg, of ca. 20 € voor 2,5 kg) maar is volledig glutenvrij (koolhydraten max 15%, ik neem aan van de gekookte aardappel die erin zit). (Op de website vind je meer info, plus lijst van ingrediënten en analyse.)
Door verwonderd
#1415667
coon lovers schreef: Dat is wel heel vervelend want ik stap van een voer af waar ook al granen in zitten om op een ander voer over te stappen waarvan ik dacht dat het graanloos was maar en nu toch granen in blijkt te zitten.

Mijn vraag is elke graagsoort schadelijk en/of hetzelfde?

Ik ben eens even op zoek gegaan naar een brok zonder graan maar ik kom hele dure voeders tegen die andere fokkers ook geven en zeggen dat er geen graan in zitten maar als ik dan kip & rijst zie staan bij Almo kattenvoer dan snap ik er niks meer van :(
Ik kan je uit een droom helpen.

Wanneer je op zoek gaat naar een goede br*k kom je er achter dat er geen enkele goede br*k bestaat.

De in mijn optiek minst slechte is die van Animonda (de kleine luxe zakken, ik weet het niet meer, is immers inmiddels heel lang geleden hahahaha). Maar dat vind ik omdat mijn kat, die hele nare parasieten heeft gehad en de eerste 8 maanden van haar leven aan de diarree was, deze brok redelijk kon hebben.

Maar dan vraag je je af: waarom geef je die br*k eigenlijk, want ja, het is superduur. Vlees is in verhouding goedkoper. En gewoon goed.
Door Fido
#1424577
Nog een stukje wat granen teweeg brengt bij een carnivoor. bron: http://www.carnivoer.nl/drachtige-en-zogende-teven

Als granen opgenomen worden moeten ze wel ontsloten zijn. Alleen dan is het zetmeel beschikbaar voor het amylase ( enzym) uit de alvleesklier ( pancreas). Amylase is echter beperkt beschikbaar in de hond en vlot uitgeput. Amylase splitst zetmeel in korte keten suikers die door het duodenum in de bloedbaan opgenomen kunnen worden. Als er echter een overmaat aan granen in de dunne darm komt kan niet alles bereikt worden door het amylase en gaat eenvoudigweg door naar de dikke darm waar het gefermenteerd wordt door de flora en fauna en omgezet wordt tot onnodige stoffen. De ontlasting bevat dan ook een residu van onverteerd zetmeel. Een verlies aan energie dus. Bovendien kan door de aanwezigheid van suikers ( zetmeel ) in de dikke darm er een overwoekering van een soort bacterie ontstaan ( monokolonie) Dit kan aanleiding geven tot lokale microscopische ontstekingen in de darmwand. Als deze processen een tijd duren kan er een buikvlies en fascia irritatie ontstaan. De sympaticus wordt hierdoor ontregelt en kan gestoorde informatie sturen naar het sacrum. Daar aankomen kan dit aanleiding geven tot lumbale rugpijn. Dus voorzichtigheid en terughoudendheid met het gebruik van granen is niet onverstandig.


Het tweede systeem wat loskomt bij een zetmeel rijke voeding is dat het gastric inhibitory peptide ( G.I.P.) geproduceerd in de aanwezigheid van zetmeel door de dunne darm, de bewegingen en de vertering van de maag stillegt. Als er dan nog voer in de maag zit zou dit de aanleiding kunnen zijn van een eventueel maagprobleem zoals dilatatie.


Als het zetmeel verteerd is door amylase wordt het opgenomen door de bloedbaan. Door de suikerspiegelstijging gaan de beta cellen van Langerhans in de alvleesklier insuline afscheiden om glucose de cellen in te krijgen. Dit suiker wordt weer uitgewisseld met kalium dat dan weer in te grote hoeveelheden in de bloedbaan komt. Te veel kalium in de bloedbaan kan hartritmestoringen geven.

Het overtollige suiker in de lever wordt omgezet tot vet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door