Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door shaktipuck
#1399397
ik heb laatste week heel veel gelezen hier in de bieb en op de verschillende topics.
Mijn puppy heeft tot nu toe kvv (kivo, carnivoer en carnibest) gehad. Vond hij niet meer
zo lekker, dus ik heb hem vorige week kippennekken, kippenrug en op te proberen ook een kipniertje
(heeft hij wel heel dunne poep op gekregen) gegeven. Hij is er dol op. Dus ik wil nu geheel overstappen naar barf. Ik heb zo her en der op dit forum al wat vragen gesteld.
Ik heb het nu geprobeerd om een weekmenu samen te stellen. Ik weet echter niet of het klopt, hij moet natuurlijk alle nodige vitamine binnenkrijgen.
Swami weegt 7700 gr en krijgt 5 %  = 2695 gr per week, 385 gr. per dag
          ik heb het verdeeld in 50 % vleesbot,  15 % orgaanvlees (ben niet zeker of het 20% moet zijn)
                                              10 % groente en 25 % spiervlees

Ma  193  gr Kippenrug              Di  193  gr eendennek              wo  193  gr Kippennek
        38  gr groenten                      38  gr groenten                          38  gr groenten
        58  gr pens                            58  gr kipniertjes                        58  gr pens
        96  gr rundvlees                      96  gr hertenvlees                      96  gr paardenvlees

do  193  gr kwartelkarkas        vri 193  gr kippenrug                  za  193  gr eendennek
        38  gr groenten                      38  gr  groenten                          38  gr groenten
        58  gr kippenhart                    58  gr pens                                  58  gr rundernier
        96  gr lammvlees                    96 gr  rundvlees(riblappen)          96  gr kipfilet of borst
       
zo  193  gr kippennek
        38  gr groente
        58  gr Kippelever (is lever wel goed voor een pup?)
        96  gr Konijnvlees

Zou iemand van jullie ervaren barfers dit even voor mij willen checken? Vis ben ik iewat huiverig voor,
maar dat kan ik denk ik evtl. met een dag 96 gr spiervlees wisselen?



       
#1399411
Ik heb de percentages niet nagerekend (ben ik nu te lui voor :P) maar op het eerste gezicht ziet het er prima uit.
Om antwoord te geven op je vragen:

1. Ja lever is goed voor elke hond en dus ook voor een pup. Sterker nog, het is noodzaak.
2. Ik zou wel vis geven en begrijp niet zo goed waar je huiverig voor bent. Geef sardientjes (in zijn geheel) die kan jouw pup makkelijk oppeuzelen. Vis moet je zien als een extra diersoort en hoe meer variatie hoe beter. Vooral vette vis (i.t.t. witvis) is erg gezond. Zo maar vervangen door ander spiervlees zou ik niet doen.

Heb ik nog een vraag/opmerking aan jou:

1. Waarom geef je riblappen? Dit is erg duur vlees. Probeer eens aan runderkopvlees te komen.
2. Ik mis nog wel een eitje (of twee) per week en eventueel wat zaden/noten of doe je die door je groentemix?
#1399435
Ik heb het ook niet nagerekend, maar ik neem aan dat je dat zelf wel goed hebt uitgerekend.

Verder heb je 8 verschillende diersoorten en dat is heel mooi gevarieerd. Je zo dit gewoon kunnen geven, is helemaal niks mis mee!

Een complete vis (kop,schubben,staart en ingewanden)kun je vervangen voor vleesbot, spiervlees en orgaan. De groente zou je er nog bij kunnen geven, maar is niet echt heel erg noodzakelijk. Dus je zou alles van bijv maandag kunnen schrappen en dan vis geven met eventueel wat groente.

Runderriblappen kun je indd vervangen voor goedkoper rundervlees. Het gaat zich om het diersoort en niet van welk deel het afkomstig is (oke , op de botten na dan)
Door ulla
#1399598
[quote="shaktipuck"]
ik heb laatste week heel veel gelezen hier in de bieb en op de verschillende topics.
Mijn puppy heeft tot nu toe kvv (kivo, carnivoer en carnibest) gehad. Vond hij niet meer
zo lekker, dus ik heb hem vorige week kippennekken, kippenrug en op te proberen ook een kipniertje
(heeft hij wel heel dunne poep op gekregen) gegeven. Hij is er dol op. Dus ik wil nu geheel overstappen naar barf. Ik heb zo her en der op dit forum al wat vragen gesteld.
Ik heb het nu geprobeerd om een weekmenu samen te stellen. Ik weet echter niet of het klopt, hij moet natuurlijk alle nodige vitamine binnenkrijgen.
Swami weegt 7700 gr en krijgt 5 %  = 2695 gr per week, 385 gr. per dag
           ik heb het verdeeld in 50 % vleesbot,  15 % orgaanvlees (ben niet zeker of het 20% moet zijn)
                                               10 % groente en 25 % spiervlees

Ma  193  gr Kippenrug              Di  193  gr eendennek               wo  193  gr Kippennek
         38  gr groenten                      38  gr groenten                           38   gr groenten
         58  gr pens                             58  gr kipniertjes                         58   gr pens
         96  gr rundvlees                      96  gr hertenvlees                      96   gr paardenvlees

do   193  gr kwartelkarkas        vri 193  gr kippenrug                  za  193   gr eendennek
         38  gr groenten                       38  gr  groenten                          38   gr groenten
         58  gr kippenhart                     58  gr pens                                  58  gr rundernier
         96  gr lammvlees                     96 gr  rundvlees(riblappen)          96  gr kipfilet of borst
         
zo   193  gr kippennek
         38  gr groente
         58  gr Kippelever (is lever wel goed voor een pup?)
         96  gr Konijnvlees

Zou iemand van jullie ervaren barfers dit even voor mij willen checken? Vis ben ik iewat huiverig voor,
maar dat kan ik denk ik evtl. met een dag 96 gr spiervlees wisselen?



       
[/quote]

je percentages zijn goed.

persoonlijk zou ik 1 x nier omruilen voor hart.
verder vind ik dat je wat veel kippenbot voer, en zou 1 x kippennekken omruilen voor kwartelkarkas,of parelhoen.

En ja, vis is heel gezond,dus dat zou ik zeker inplannen, begin eens met sardientjes,het graat daarvan is heel zacht.

En lever is goed voor iedere hond.
#1399638
Ziet er goed uit Ingrid. Waarom ben je huiverig voor vis? Chendo krijgt ook gewoon een sardien en is er helemaal stapel op.
Verder kun je idd een keer een rauw eitje geven (met schil) of een schepje hüttenkäse en wat rauwe noten.
Als je er aan kunt komen zou ik de kipfilet (lekker zelf op eten) vervangen door bijv. geitenvlees.
#1399825
Hartstikke bedankt voor jullie reakties in tips!
Bij het rund wist ik even niet wat voor spiervlees ik moest pakken, maar jullie hebben mij een mooi alternatiev gegeven. Met de vis was ik eigenlijk alleen maar bang voor de graten!
Maar dat ei met schil moet dat rauw zijn en kan ik dat het best dan door het spiervlees en de groenten geven?En moet ik de noten b.v. walnoten fijn malen en gewoon zo geven of ook ergens doorheen mengen?
Moet ik dan ergens die % weer vanaf trekken?
#1399856
[quote="shaktipuck"]
Hartstikke bedankt voor jullie reakties in tips!
Bij het rund wist ik even niet wat voor spiervlees ik moest pakken, maar jullie hebben mij een mooi alternatiev gegeven. Met de vis was ik eigenlijk alleen maar bang voor de graten!
Maar dat ei met schil moet dat rauw zijn en kan ik dat het best dan door het spiervlees en de groenten geven?En moet ik de noten b.v. walnoten fijn malen en gewoon zo geven of ook ergens doorheen mengen?
Moet ik dan ergens die % weer vanaf trekken?

[/quote]

Alles geef je rauw dus ook een ei. Ik meng het - met de noten die ik geef - door de groentemix en soms geef ik een ei zo zonder meer. Ik stel het nergens bij dan.
#1400039
ik heb het bij de polier in Stiphout(Helmond) besteld! Kippennekken, Kippenruggen, Kippenhartjes en
Kippenniertjes. Lever durfde ik niet aan, want mijn man zei dat daar heel veel bakterien inzitten.
Die niertjes lijken net groote druppels , ietsje kleiner als een walnoot! Ze hebben tenminste niets van gezegd dat het iets anders was. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit Kippenniertjes gezien, dus ze kunnen mij van alles wijsmaken.
Nog een vraagje, ik heb nog carnivoer over, kan ik b.v. 3 dagen carnivoer geven en de andere 4 dagen dat menu van boven. Ik vind het eigenlijk zonde om wegtegooien.
#1407285
nog een vraagje sorry, maar ik voel mij nog heel onzeker met barf en wil geen fouten maken.
Welke yoghurt is het best, mager of vol, en die gepüreerde groenten,  hoe moet ik die aan de hond aanbieden? Mengen tussen het orgaan of spiervlees?  Ik wil niets malen, want mijn hond lust alleen maar grotere stukken. Alles wat gemalen is, laat hij staan, daarom eet hij ook dat kvv niet of nauwelijks. Intussen weet ik wat dibovlees is en ik heb toch liever rauw!
#1407296
Dibovlees is toch rauw?
Groente kun je ook mengen door grotere stukken vlees, sommige honden eten de groente zo ook, of gemengt met een ei/yoghurt/pens.
Als ik yoghurt geef, geef ik volle yoghurt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door