Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door doebas
#1398910
Hallo allemaal,
Sinds gisteren nieuw hier omdat ik alles wil weten over barf en kvv en mijn teckel ook op barf wil overzetten maar ik ben nog lang niet zover al hebben we wel vast bij de jumbo  smuldier ingeslagen en op de markt een zalmkop dus we hebben de hele bende even laten proeven.

Nu heb ik op internet gezien dat er speciale dag pakketten zijn. Hoef je alleen maar kant en klaar uit de diepvries te halen.
Is dit wellicht een optie om mee te beginnen tot ik zelf zover ben om een maaltijd samen te stellen of is dit niks? ::)
Door 202Spots
#1398955
Welkom op BP!
Misschien eerst nog even de zalmkop in de vriezer,zalmkop is vrij hard, en echt niet zo'n goeie keus om als eerste "bot" te geven

Ik weet niet wat speciale dagpakketten zijn. lijkt me moeilijk om voor zoveel verschillende soorten gewicht 
'n dag pakket samen te stellen.
Met barfen krijgt elke hond krijgt z'n eigen samengestelde menu en de hoeveelheid wat nodig is voor je eigen hond..
Je kan altijd eerst kant en klaar voer geven en dan is de hoeveelheid ook verschillend met het gewicht van de hond
Maar in de bieb kan je veel lezen ,en ook waar je het beste mee kan beginnen ;)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 449.0.html
success!
Door doebas
#1399049
Vergat ik te zeggen...de zalmkop is nog even heerlijk gekookt en uitgeplozen...konden ze vast wennen aan de vissmaak. :)

Dat wat ik gevonden heb op internet heeft verschillende paketten van 200 tot 1500 gram en van honden va 3 kilo tot en met 75 kilo. De pakketten bestaan uit verschillende soorten rauw vlees, bot en groente. Het leek mij zo gek nog niet. ::)
Ik ben al druk aan het lezen geslagen hoor...maar voordat ik dat allemaal doorgenomen heb...dat duurt nog wel even maar wel heel interessant dus ik ga ijverig door :biggrin2:
Door Nadia
#1399065
Waarom heb je de zalm gekookt?? Zo gaat de smaak eraf en haalt de hond er geen voedingsstoffen meer uit..
Je had beter de kop zo kunnen uithollen, of wat afvalzalm kunnen halen..
Door 202Spots
#1399073
Ja, jammer dat je de kop gekookt hebt...volgende keer wel rauw geven!
Wanneer je aan vis wil laten wennen kan je ook 'n blikje sardientjes of blik makreel proberen, (met graat geven)
en dan naar vers overgaan.
Door Hetty_
#1399236
Bedoel je deze pakketten?
http://www.voervoorhonden.nl/Webshop/We ... fault.aspx

Ik was er zelf nieuwsgierig naar en heb een keer informatie opgevraagd wat er allemaal in zit:

De samenstelling is 10% groente, 10% pens, 20% orgaan en 60% vlees en vleesbotten.

Daarbij is afhankelijk van de hond wat er inzit.

Eendkarkas eendennekken kippennekken kippenkarkas geitenvlees geitenribben lamsribben konijnkarkas konijnkoppen runderpens, runderhart, rundernieren runderlever zalmkoppen zalmstaarten runderstrotten kunnen erin zitten. Soms heb ik er ook kippenvleugels of kippenbouten erin zitten, het ligt er een beetje aan wat de hond eet en waar het baasje tegen kan.

Sommige willen geen zalm- en konijnkoppen omdat ze daar niet tegen kunnen, sommige honden eten bepaalde dingen niet, daar hou ik dan rekening mee.

De nummers staan voor het aantal gram per dag op basis van 6 dagen voeren per week (1 vastendag)



Er zit teveel orgaan (20%) in, maar hij houdt rekening met je eigen wensen, dus als je opgeeft dat je 10% orgaan wilt, 50% vleesbotten en 20% spiervlees, dan zal hij dat vast willen doen.
Ik heb het zelf nog nooit besteld, maar misschien zijn er mensen die hier wel ervaring mee hebben?
Door *Natasja*
#1399270
Ik zou zelf zo'n pakket niet snel voeren. Ten eerste vind ik ze erg duur, voor dat geld kun je een veel gevarieerder menu makkelijk zelf samenstellen. Daarnaast verandert de behoefte van iedere hond, zeker in het begin, nogal. Als je voor een maand voeding hebt aangeschaft in aangepaste porties en je hond blijkt er te weinig aan te hebben, of hij blijkt minder vleesbot te moeten hebben omdat hij keiharde ontlasting heeft, kun je niet 1-2-3 je menu aanpassen. Verder vind ik het onzin dat er 1 vastendag per week min of meer wordt verplicht door de leverancier. Dat bepaal ik zelf wel, of ik mijn hond wil laten vasten of niet.

Nee hoor, voor die 3,25 euro per kilo kun jij volgens mij prima zelf een menu voor je honden samenstellen  ;) Het is echt niet moeilijk, je moet er alleen even voor gaan zitten.
Door Hetty_
#1399347
Natasja, ik ben het met je eens dat het een dure bedoening is om dit voor altijd te geven.
Maar TS vroeg zich af of dit een optie is totdat ze zelf een maaltijd samen kan stellen.
Nu geeft ze smuldier.

Maar als basis om mee te oefenen vind ik het nog niet zo'n gek idee.
Als je, zeg maar, 300 gram per dag zou willen geven, dan zou je 250 gram per dag kunnen bestellen.
De overige 50 gram kun je dan naar eigen inzicht invullen.
Spiervlees als de ontlasting te hard is of bot als het te zacht is.
Of 100 gram als je hond er te weinig aan heeft.

De percentages van die extra 50 of 100 gram, daar hoef je je dan niet druk om te maken en zo ben je toch al een beetje aan het samenstellen.

En je hoeft je hond niet verplicht één dag in de week te laten vasten.
Hij rekent het per 4 weken uit en dat verdeelt hij in 24 óf 28 porties, net wat jij wilt.

Dus alles bij elkaar zou ik niet willen zeggen dat het niks is. :)
Door *Natasja*
#1399358
Hetty 1 schreef: Natasja, ik ben het met je eens dat het een dure bedoening is om dit voor altijd te geven.
Maar TS vroeg zich af of dit een optie is totdat ze zelf een maaltijd samen kan stellen.
Nu geeft ze smuldier.

Maar als basis om mee te oefenen vind ik het nog niet zo'n gek idee.
Als je, zeg maar, 300 gram per dag zou willen geven, dan zou je 250 gram per dag kunnen bestellen.
De overige 50 gram kun je dan naar eigen inzicht invullen.
Spiervlees als de ontlasting te hard is of bot als het te zacht is.
Of 100 gram als je hond er te weinig aan heeft.

De percentages van die extra 50 of 100 gram, daar hoef je je dan niet druk om te maken en zo ben je toch al een beetje aan het samenstellen.

En je hoeft je hond niet verplicht één dag in de week te laten vasten.
Hij rekent het per 4 weken uit en dat verdeelt hij in 24 óf 28 porties, net wat jij wilt.

Dus alles bij elkaar zou ik niet willen zeggen dat het niks is. :)
Ik heb toch ook niet gezegd dat het niks is?  :-\

Ik zeg alleen dat ik zoiets niet snel zou voeren. En ja, je zou het inderdaad kunnen doen zoals je hierboven beschrijft. Maar dan ben je volgens mij al een eindje op weg op volledig zelf samen te stellen. En dus zeg ik dan weer: die dure pakketten zijn zonde van je geld, voor een gemiddelde prijs van 3,25 euro per kilo kun je echt een prachtig menu samenstellen. En waarom zou een leverancier beter weten wat je hond nodig heeft dan jijzelf? Jij kent je hond als geen ander, dus weet welke botten deze wel of niet aan kan bijvoorbeeld. Of wat je hond wel of niet lust. Want houdt deze meneer rekening met beginnende BARF-ers bijvoorbeeld? Ik zie dat hij geit er tussen heeft staan, ik mag hopen dat hij geen geiteribben aan een beginnende BARF-er verkoopt.

Maar goed, het staat ieder vrij om te doen wat hij/zij wil natuurlijk, ik geef alleen míj mening over deze kant-en-klare pakketten.
Door Hetty_
#1399477
*Natasja* schreef: Ik heb toch ook niet gezegd dat het niks is?  :-\
Nee meis, heb je ook niet gezegd. :biggrin2:
TS vroeg zich af of dit niks was, daar gaf ik antwoord op. Beetje verwarrend. :-[
Door Too
#1399607
Hi Doebas, welkom op Barfplaats!

Die op maat gemaakte pakketten, dat klinkt hartstikke goed maar t allergrootste voordeel van zelfsamenstellen is dat je [zeker in de beginfase] per dag kunt bijstellen..
Als je zelf gaat samenstellen, dat vraagt wat leeswerk en gepuzzel  ;), dan heb je t helemaal zelf in de hand -percentages, variatie, etc- en vermoedelijk komt je kilo-prijs dan ook ver onder de 3,25...
Voor mijn katten, die krijgen regelmatig dure duif en kwartel, kom ik echt niet op een gemiddelde kilo prijs van 3,- euro.
Door sandrra
#1399723
Het lijkt mij zonde van je geld... Ik zou nog ff flink doorlezen hier en dan lekker zelf samen gaan stellen.
Je weet dan precies wat je hond binnen krijgt en of ie t lust of niet en wat hij al wel of niet aan kan.
Zo moeilijk is het echt niet hoor. ;)
Door doebas
#1399734
202Spots schreef: Ja, jammer dat je de kop gekookt hebt...volgende keer wel rauw geven!
Wanneer je aan vis wil laten wennen kan je ook 'n blikje sardientjes of blik makreel proberen, (met graat geven)
en dan naar vers overgaan.
Eerlijk gezegd zaten we naar de kop te staren en daar hing nogal een hele graat achter en al die graten leker ons zo hard maar verdeel een kop maar eens in 5 stukken ::) ::) Dus we hebben er maar de kook over gegooit was ook inderdaad om te wennen aan smaak. Mede ook omdat we nog niet echt begonnen zijn maar een blik sardientjes gaat er ook wel in.
Eerlijk gezegd ook vind ik die kei harde graten doodeng :o
Door doebas
#1399736
Hetty 1 schreef: Bedoel je deze pakketten?
http://www.voervoorhonden.nl/Webshop/We ... fault.aspx

Ik was er zelf nieuwsgierig naar en heb een keer informatie opgevraagd wat er allemaal in zit:

De samenstelling is 10% groente, 10% pens, 20% orgaan en 60% vlees en vleesbotten.

Daarbij is afhankelijk van de hond wat er inzit.

Eendkarkas eendennekken kippennekken kippenkarkas geitenvlees geitenribben lamsribben konijnkarkas konijnkoppen runderpens, runderhart, rundernieren runderlever zalmkoppen zalmstaarten runderstrotten kunnen erin zitten. Soms heb ik er ook kippenvleugels of kippenbouten erin zitten, het ligt er een beetje aan wat de hond eet en waar het baasje tegen kan.

Sommige willen geen zalm- en konijnkoppen omdat ze daar niet tegen kunnen, sommige honden eten bepaalde dingen niet, daar hou ik dan rekening mee.

De nummers staan voor het aantal gram per dag op basis van 6 dagen voeren per week (1 vastendag)



Er zit teveel orgaan (20%) in, maar hij houdt rekening met je eigen wensen, dus als je opgeeft dat je 10% orgaan wilt, 50% vleesbotten en 20% spiervlees, dan zal hij dat vast willen doen.
Ik heb het zelf nog nooit besteld, maar misschien zijn er mensen die hier wel ervaring mee hebben?

Nee ik bedoelde deze maar ik kan eens vragen wat er in zit
http://www.foodfordogs.nl/3%20foodfordo ... 20info.htm
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door