Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marye
#1397727
Ik heb een nieuwe voorraad noten en zaden gekocht vandaag.
Daarvan wil ik Caja 1 of 2 eetlepels per week geven.
Nu vraag ik me af of je het gemalen (met vijzel) en gemengd goed kunt bewaren en of het dan net zo lang goed blijft als ongemalen en gescheiden.
Door Too
#1397734
Ik denk, zonder ervaring, dat ongemalen langer fris blijft.. gemalen wordt eerder een beetje ranzig
Maar of de honden daar last van hebben... geen idee
Door ulla
#1397766
Ik maal het in de keukenmachine, en in een afgesloten doosje in de koelkast,blijft het toch wel een week of twee goed.
Ik zie er in ieder geval geen gekke dingen in, en het ziet er fris uit. ;)

wat ik teveel heb vries ik in.
Door 202Spots
#1397910
Ik doe 't potje met de gemalen mix gewoon in de vriezer, en gebruik het bevroren. 't blijft heel lang goed  ;)
Door pieterendiaan
#1398097
wat voor zaden en noten heb je precies gekocht? En wat voor aanvulling hebben zaden en noten in het menu? Ik geef dit nl (nog) niet en ben daar erg benieuwd naar.. En waar  moet je op letten als je ze koopt? neem aan dat ze niet geroosterd oid mogen zijn.
Door nikèdog2000
#1398449
ik heb verleden jaar walnoten en hazelnoten geraapt
het was ook in deze tijd van het jaar
toen het lekker weer was
op gemakkie in de tuin alles zitten kraken
toen gemalen en in een plastic doosje gewoon in de koelkast
het is eigenlijk pas op
dus het blijft zeker een half jaar goed
Door 202Spots
#1398511
diana&pieter schreef: wat voor zaden en noten heb je precies gekocht? En wat voor aanvulling hebben zaden en noten in het menu? Ik geef dit nl (nog) niet en ben daar erg benieuwd naar.. En waar  moet je op letten als je ze koopt? neem aan dat ze niet geroosterd oid mogen zijn.
Gebruik alleen rauwe en ongezouten noten.
walnoot,amandelen,hazelnoten,paranoten,cashew,
zonnebloempitten, pompoenpitten(pepita's),pijnboompitten,
sesamzaadjes, pinda's kan ook wel,maar word meestal niet in de mix gebruikt
alle vliesjes kunnen gewoon meegemalen.
geef geen macademia's die zijn schadelijk voor de hond.

Noten bevatten diverse anti-oxidanten, vitaminen en mineralen,
zoals vitamine B1, B6, E, floiumzuur, magnesium en selenium,
sesame zaadjes is heel rijk aan calcium.

hier wat meer voedingswaardes:
http://www.food-info.net/nl/national/ww-noten.htm#A2

De verhouding maak ik geen probleem van...ik gebruik electric koffiemolen en vul 't met 1 noot soort, dan fijnmalen,
maar uitkijken dat je niet TE lang maalt want dan kijg je noten kaas, het moeten gewoon grove korreltjes blijven.
Mag gerugst iets meer of minder van 1 soort pit or noot zijn, en hoeft niet perse alles wat hier boven staat in 1 mix te doen.
Door pieterendiaan
#1399061
dank jullie wel!
Ga ik eens op zoek naar rauwe noten, had al eens hier in de natuurwinkel gekeken maar zag daar alleen geroosterde noten. iemand een idee waar ik rauwe noten kan kopen? Ik heb geen koffiemolen maar wel een vijzel, dat gaat ook wel toch? En dan  1 theelepel per dag?
Door 202Spots
#1399075
Natuurwinkel/Reformwinkel hebben meestal wel dacht ik? Of misschien op de mart?
Vijzel gaat wel,maar ik vind koffie molen veel makkelijker en veel vlugger ;)
theelepel per dag mag, of 2-3 x per week 'n eetlepel.
Door pieterendiaan
#1399242
202Spots schreef: Natuurwinkel/Reformwinkel hebben meestal wel dacht ik? Of misschien op de mart?
Vijzel gaat wel,maar ik vind koffie molen veel makkelijker en veel vlugger ;)
theelepel per dag mag, of 2-3 x per week 'n eetlepel.
dank je wel, ga gewoon even op zoek, zullen het vast wel hier ergens in de buurt hebben!
Door 202Spots
#1399392
Mevroi Kruim schreef: De vetten in noten en zaden kunnen vrij snel ranzig worden en da's zonde. Ik maal ze altijd vlak voor het eten pas.
Daarom bewaar ik 't in de vriezer. ;)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1400592
ik heb in maart zo'n 3 kg mix gemaakt van noten. Gehakseld in een tomado (uien?)hakker.
Hiervan krijgen ze af en toe 2 eetlepels.
De mix zit gewoon in een goed afgesloten bak, wat op kamertemperatuur staat. Mankeert nog niks aan, ondanks dat het al meer dan een half jaar oud is.
Door 202Spots
#1400601
choopy schreef: ik heb in maart zo'n 3 kg mix gemaakt van noten. Gehakseld in een tomado (uien?)hakker.
Hiervan krijgen ze af en toe 2 eetlepels.
De mix zit gewoon in een goed afgesloten bak, wat op kamertemperatuur staat. Mankeert nog niks aan, ondanks dat het al meer dan een half jaar oud is.
Heb je zelf  geproefd? ;) Misschien niks verkeerd mee, maar verliest wel de smaak denk ik...
Fijn gemalen word beter opgenomen dan grof gehakte noten, want die komen er denk ik als gehakte noten ook weer uit :-\
Wanneer je niet in de vriezer wil doen, dan zou 't in ieder geval in de koelkast bewaren...
Gebruikersavatar
Door choopy
#1400669
202Spots schreef: Heb je zelf  geproefd? ;) Misschien niks verkeerd mee, maar verliest wel de smaak denk ik...
Fijn gemalen word beter opgenomen dan grof gehakte noten, want die komen er denk ik als gehakte noten ook weer uit :-\
Wanneer je niet in de vriezer wil doen, dan zou 't in ieder geval in de koelkast bewaren...
smaakt nog prima, voor zover ik noten prima vind smaken :D
Het is behoorlijk fijn hoor, niet grof gehakt, maar echt nog fijner. Tis nog geen poeder, maar ook niet echt groter dan grof zeezout.
Ze verteren het hier prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door