Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#1397026
een vraagje.. ik heb redelijk wat duitse kennisen waar ik regelmatig mee over barf praat.. nu kom ik er iedere keer weer achter dat in duitsland de ideeen toch wel heel anders zijn als hier..
vooral de verhouding vlees-groente is wel heel anders... 70-30%... daarnaast wordt er in duitsland heeeel veel olie bijgevoerd en dan de meest uiteenlopende soorten.. daarnaast heb ik het gevoel dat er veel minder bot en ontzettend veel meer orgaan gevoerd wordt....

iemand enig idee waardoor dit komt? ik bedoel hier zijn ook wel wat 'stromingen' met kleine nuances en verschillen maar wij houden het toch redelijk bij de óveral' geldende ideen (billinghurst, eliasen)..

er schijnen ook zeer veel verschillende boeken te zijn betreffende het rauw voeren.. en ook worden veel richtlijn menus zowel zonder als met koolhydraten en graan gemaakt...
Door Lil
#1397118
Ik heb jarenlang in Duitsland getraind en zij weken daar niet erg af van ons. Ze voerde daar alleen zelden groente, maar in Nederland is er ook een stroming die geen groente voert. Ik doe het niet/zelden omdat Boris bijna geen groente verdraagt. Maar om nu te zeggen dat ze in Duitsland anders voeren dan in Nederlande... nee, nooit gemerkt. Maar zeker zul je meerdere stromingen hebben. Wat mij wel opviel is dat in Duitsland de meeste mensen barf kennen, terwijl in Nederland ze je vreemd aankijken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1397125
Deesje schreef: een vraagje.. ik heb redelijk wat duitse kennisen waar ik regelmatig mee over barf praat.. nu kom ik er iedere keer weer achter dat in duitsland de ideeen toch wel heel anders zijn als hier..
vooral de verhouding vlees-groente is wel heel anders... 70-30%... daarnaast wordt er in duitsland heeeel veel olie bijgevoerd en dan de meest uiteenlopende soorten.. daarnaast heb ik het gevoel dat er veel minder bot en ontzettend veel meer orgaan gevoerd wordt....

iemand enig idee waardoor dit komt? ik bedoel hier zijn ook wel wat 'stromingen' met kleine nuances en verschillen maar wij houden het toch redelijk bij de óveral' geldende ideen (billinghurst, eliasen)..

er schijnen ook zeer veel verschillende boeken te zijn betreffende het rauw voeren.. en ook worden veel richtlijn menus zowel zonder als met koolhydraten en graan gemaakt...

Ik ken ook een duitse barfer die een heel plateau olietjes gebruikt. Daar staat tegenover dat de variatie zwaar te wensen over laat en dan zul je wellicht wat kunst en vliegwerk met olietjes moeten uithalen om tot een compleet geheel te komen. HIj verwijst naar o.a IB en ook ik begrijp dus niet waar deze andere benadering vandaan komt.
Door Deesje
#1397223
inderdaad zoals angelique het zegt... allemaal (plantaardige) olieen en als ik dan kijk naar de variatie in vlees.. das niet veel (maja met 70% van het menu aan vlees is het ook sowieso al niet veel)

kijk hier..
http://www.zorros-rohfutter-shop.de/000 ... index.html

en zo zijn er nog een heleboel..
deze kommt eigenlijk aardig in de richting, met deels niet slechte info over olie enzo maar het komt wel dagelijks weer terug in het voorbeeldmenu.. met 2 of zelfs 3 maaltijden per dag..
http://www.barf-fuer-hunde.de/fileadmin ... 0kg-og.pdf
Door rheawithpixels
#1397244
In dat menu van Zorro zit elke dag wel een graan of rijstproduct.  ::)


Ik ben jarenlang op vakantie geweest naar Duitsland en het is echt een land waar ze veel varkensvlees eten. Als je daar de gemiddelde grote supermarkt binnenloopt hebben ze daarnaast nog wat "puten" (kip of kalkoen) en een beetje rundvlees. Het lijkt me verrekte lastig om daar je honden BARF te geven, zou niet weten waar ik nu moest kijken als we daar 2 weken naartoe gaan met 2 barfende honden. Toen kregen ze nog gewoon brok. Je zou dan al naar een grote stad moeten gaan, een Turkse wijk inrijden en hopen op een halal supermarkt. (we willen eigenlijk weer naar duitsland toe, maar het barfen houdt ons tegen....)
Door Anne in Zweden
#1397379
rheawithpixels schreef: In dat menu van Zorro zit elke dag wel een graan of rijstproduct.  ::)


Ik ben jarenlang op vakantie geweest naar Duitsland en het is echt een land waar ze veel varkensvlees eten. Als je daar de gemiddelde grote supermarkt binnenloopt hebben ze daarnaast nog wat "puten" (kip of kalkoen) en een beetje rundvlees. Het lijkt me verrekte lastig om daar je honden BARF te geven, zou niet weten waar ik nu moest kijken als we daar 2 weken naartoe gaan met 2 barfende honden. Toen kregen ze nog gewoon brok. Je zou dan al naar een grote stad moeten gaan, een Turkse wijk inrijden en hopen op een halal supermarkt. (we willen eigenlijk weer naar duitsland toe, maar het barfen houdt ons tegen....)
Volgens mij heeft Lidl ook gans in het vriesvak liggen, naast kip en kalkoen in alle varianten, en rundvlees ook. Dan zou je al vier soorten hebben om de vakantie barfend meer door te komen! En als je dan ook nog ergens een islamitische slager tegenkomt voor geit of lam, dan kun je er bij wijze van spreken naartoe verhuizen!  ;D
Door Anne in Zweden
#1397480
rheawithpixels schreef: @ Anne

Meestal ben ik na 2 weken weer blij dat ik  terug ben in Nederland hoor  ;D
Wat je zegt... *zucht*  ;)
Door Deesje
#1397485
wij gaan altijd naar duitsland, zonder problemen... de meeste supermarkten hebben ook in het vriesvak lammsgehakt liggen (in zo'n plasticje)..

er zijn ook best wel wat bestelmogelijkheden alleen een stukje duurder dan hier in nederland, van de andere kant zijn er wel nog veel slachthuizen waar mensen heel makkelijk vlees kunnen halen (nog net niet op iedere straathoek hihi)..

in dat zorros-menu wordt onderscheid gemaakt tussen met en zonder graan.. vind ik al onzin op zich maar ook iedere dag die olien en 2 keer per dag met 'alles'  elke dag..

andere vraag dan.. weet iemand een goed boek over barf in het duits (er zijn er zat maar wat is eentje die wat minder tierelantijntjes enzo gebruikt en wat meer back to basics..)

overigens in duitsland is er wel een barf tijdschrift.... http://www.dubarfst.eu/dubarfst-Das-Barf-Magazin.html
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1397908
Deesje schreef: inderdaad zoals angelique het zegt... allemaal (plantaardige) olieen en als ik dan kijk naar de variatie in vlees.. das niet veel (maja met 70% van het menu aan vlees is het ook sowieso al niet veel)

kijk hier..
http://www.zorros-rohfutter-shop.de/000 ... index.html

en zo zijn er nog een heleboel..
deze kommt eigenlijk aardig in de richting, met deels niet slechte info over olie enzo maar het komt wel dagelijks weer terug in het voorbeeldmenu.. met 2 of zelfs 3 maaltijden per dag..
http://www.barf-fuer-hunde.de/fileadmin ... 0kg-og.pdf
Duh....bij de groente staat mais :-X

http://www.bushwaggers.de/barf.htm

(wij hebben een grote vriezer, hun een grote keukenkast (  :biggrin2: )

Hier staan ook wat duitse boeken bij, maar gezien het menu ben ik bang dat het niet echt bijzonder zal zijn :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1398515
lauraV schreef: ??? zag ook boomschors mixen staan , wist niet dat dit gevoerd werd???  ???
Dat voer je normaliter aan pups als je helemaal zelf de pupmelk maakt. Dan doe je er boombastmeel bij om de spijsvertering goed op gang te brengen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door