Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Iza
#1396647
Hoi!

Heb al weken zitten lezen en informeren over vers voer. Ik wil de overstap van brok naar vers voer maken ivm de gezondheid van mijn boxer. Zij heeft bultjes waarbij verschillende artsen mij niet bij kunnen helpen.

Ik heb wel wat vragen en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Vraaag 1:
Ik heb gelezen dat het goed is om je hond 1 dag van de week te laten vasten. Is dat zo? Waarom? Doen jullie dat ook?

Vraag 2:
Is het beter om je hond 1 of 2 keer per dag te voeren (met vers voer)?

Vraag 3:
Moet je al het voer min 10 dagen invriezen (ivm doden van bacteriën)? Of vers gekocht mag meteen gegeten worden?

Vraag 4:
Mijn boxer is al gewend aan Duck, Rodi, Smuldier enz. Kan ik nu haar een kippenvleugel geven om te kijken hoe ze nu op 'echt vers vlees' reageert?

Vraag 5:
Ik gaf mijn hond brokken en sinds kort geef ik 's ochtends vers (duck/rodi enz) en 's avonds nog brokken (vis en rijst van Canex). Zodat ze aan vers vlees kan wennen. Doe ik het zo goed? Wanneer moet ik stoppen met brokken en overgaan tot alleen vers?

Dit waren (voorlopig  :D) mijn vragen.
Bedankt,
Izabela
Gebruikersavatar
Door Sher
#1396669
Ik zou die brokken lekker aan het asiel doneren. Dat heb ik ook gedaan toen ik Chispa kreeg. Die is bij mij zo op kvv overgegaan. De ene dag at hij nog brok, de volgende dag at hij kvv. Nooit iets van gemerkt.  ;)

Verder, mijn hondjes krijgen elke dag 2 keer eten. Je kunt ook kiezen voor 1 dag vasten en 1 keer per dag voeren. Daar schijnen voordelen aan te zitten. Zelf doe ik dat dus niet.
Vis moet geloof ik wel eerst ingevroren zijn, omdat daar wel regelmatig parasieten in zitten. Die kun je dan eerst dood vriezen. Een kippennekje zou ik gewoon vers al durven geven.  :P
Een kippennekje is geloof ik zachter en daardoor meer beginnersmateriaal, maar een vleugeltje kan ook wel. Gewoon lekker aan je hond geven.  8)
Door **Jolanda**
#1396951
Hier vasten de honden alleen een dag uit noodzaak (als ik vergeten ben vlees uit te leggen) verder krijgen ze 1x per dag eten zodat ze een vol gevoel hebben.

Bepaalde zalmen moet je 10 dagen invriezen. Hoe het met wild is weet ik niet, de rest zou ik ook gewoon vers durven geven.

Kippenvleugel of kippennek kun je gerust geven. Als hij goed reageerd op kvv kun je dit ook gewoon geven (geef wel zijn normale portie kvv erbij)

Je had 'sinds kort' ook al kunnen stoppen met brokken. Geef je brokken indd maar aan het asiel of andere stichting voor honden.
Door Nadia
#1396999
1. sommige doen dat idd omdat dan de maag kan reinigen van de hond. (sommige doen het zelfs 2 dagen in de week) Of je dit wilt doen moet je helemaal zelf weten, waar jij je prettig bij voelt. (en je boxer ook). Wat je ook kan doen is om bijv. dag 1 in de ochtend eten geven en dag 2 in de late middag of avond. Zo krijgen ze toch elke dag eten, maar vasten ze ook een beetje..

2. Wat jij wilt ;) pups geven ze een paar keer per dag, om de maag niet te ver te laten rekken.. Maar meestal word een keer per dag gedaan, om wat Jol zegt, ze een goed vol gevoel te geven.

3. Vis moet wel 10/14 dagen ingevroren worden ivm paracieten. (vooral de vis uit de pacific ocean). Met echt wild, dus een konijntje die je zelf gevangen hebt, of wat May Linn is gebeurd, aangereden hebt.. DIE moet je wel eerst invriezen.. Je weet nooit wat ze gegete hebben.. Maar 'gekweekte' dieren hebben dat volgens mij niet..
Als ik wat van de kipfilet afsnijd, krijgt Kain dat gewoon zo..

4. Antwoord is ook al gegeven, je kunt zeker beginnen met beginnersbotten.. Echter voer je al compleet.. Ik weet niet wat in de kvv zit die jij voert, zit daar al (veel) kip in?? Dan zou ik kijken om wat anders te voeren (konijnenrug, kwartel, eendennekken).. Zo voeg je wat toe aan het menu. Kip kan geen kwaad, maar heeft geen meerwaarde.. Maar het is wel lekker makkelijk in de winkel te halen ;)..
Wel de kippenvleugels even inknippen ;)

5. Ik zou helemaal stoppen met de brok. En al helemaal niet 2 verschillende dingen op 1 dag voeren. (ander verterings systeem)
Gewoon lekker kvv gaan voeren en zelf een menu samen gaan stellen.

Plaats het hier op de juiste plek, dan kun je daar ook weer verder geholpen worden..
Door Happy Tail
#1397051
1.  hier krijgen ze een keer per dag; na 20 tot 28 uur tijd
2. wat je zelf wilt: sommigen geven 2 keer en sommigen een keer sommigen enkele keren per week. waar jij en vooral waar je hond zich het best bij voelt.
3. veel dingen zijn al lang diepgevroren geweest, maar als het vers is kan je het gewoon geven. alleen voor vis wordt aangeraden ivm parasieten, nu is de meeste vis die we hier kunnen kopen wel ingevroren geweest op weg naar het vaste land. Bacterien dood je niet door invriezen. daar hoef je verder ook niet bang voor te zijn.
4. tuurlijk" knip zoals net verteld wel even voor de zekerheid even het hoekje in. mocht het terugkomen dan blijft het niet hangen in het hoekje
5. gisteren moet je stoppen met brokken: gewoon overzetten op vers. hier hebben we ook een brokkenhond cold turkey overgezet op barf. was 3 dagen even leren hoe dat werkte om een karkas weg te werken dat wel

veel leesplezier verder!
Door Iza
#1397107
Super bedankt voor de reakties!

Ik dacht dat ik het rustig moest opbouwen (van brok naar vers), maar zo te horen kan ik de overstap sneller maken. Omdat het voor mij allemaal erg nieuw is, ben ik bang dat mijn hond niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt als ik te snel overstap. Ik koop nu wel kvv, maar dat is vrij prijzig voor een hond van ruim 30 kg. En heb nog geen geschikt en uitgebreid pakket aan vers voer. Daar ben ik nog mee bezig.
Door **Jolanda**
#1397115
Als je nog niet zo veel barfproducten hebt en dus nog even kvv wilt voeren kun je verschillende merken met elkaar combineren.
ALs je bijv carnibest voerd, kun je 50/50 doen met bijv smuldier. Smuldier kun je gewoon in de supermarkt krijgen en pens compleet kost bijv 1,40 per kilo (pakjes van 400gram 48 cent geloof ik) Van smuldier heb je ook runderhart of kip maar dat zijn enkelvoudige producten, dus niet geschikt om alleen maar dat te voeren.
Ze hebben ook vlees, is ook enkelvoudig (als ik me niet vergis), dus wat kippennekken en wat orgaan toevoegen (let op de percentages) en je hebt een goedkoper menu voor je hond.
Door Iza
#1397144
Als ik dan van smuldier pens kompleet neem dan is dat echt een komplete maaltijd of moet ik wat aan toevoegen??? Bijf. extra kip....
Door K&D
#1397152
Als er compleet op de verpakking staat, dan is het een complete maaltijd.
Als er enkelvoudige (bv. kip) op staat dan is het een niet-complete maaltijd en moet er wat aan toe gevoegd worden. Maar een dagje kan geen kwaad. Je hond komt niet zo snel wat te kort, tenzij je heel lang (wekenlang) onvolledig voert.
Door sandrra
#1397176
Iza schreef: Hoi!

Heb al weken zitten lezen en informeren over vers voer. Ik wil de overstap van brok naar vers voer maken ivm de gezondheid van mijn boxer. Zij heeft bultjes waarbij verschillende artsen mij niet bij kunnen helpen.

Ik heb wel wat vragen en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Vraaag 1:
Ik heb gelezen dat het goed is om je hond 1 dag van de week te laten vasten. Is dat zo? Waarom? Doen jullie dat ook?

Vraag 2:
Is het beter om je hond 1 of 2 keer per dag te voeren (met vers voer)?

Vraag 3:
Moet je al het voer min 10 dagen invriezen (ivm doden van bacteriën)? Of vers gekocht mag meteen gegeten worden?

Vraag 4:
Mijn boxer is al gewend aan Duck, Rodi, Smuldier enz. Kan ik nu haar een kippenvleugel geven om te kijken hoe ze nu op 'echt vers vlees' reageert?

Vraag 5:
Ik gaf mijn hond brokken en sinds kort geef ik 's ochtends vers (duck/rodi enz) en 's avonds nog brokken (vis en rijst van Canex). Zodat ze aan vers vlees kan wennen. Doe ik het zo goed? Wanneer moet ik stoppen met brokken en overgaan tot alleen vers?

Dit waren (voorlopig  :D) mijn vragen.
Bedankt,
Izabela
Antw 1 nee onze honden vasten niet iedere week. Alleen soms als ze de dag ervoor een grote maaltijd hebben gekregen.

Antw 2 Ik voer ze 1x per dag omdat ze dan voldaner zijn, dan 2x een kleine portie.

Antw 3 Ik krijg het bevroren binnen dus heb dat "probleem" niet. Maar behalve vis en wild kan je de rest dacht ik zo geven

Antw 4 Ja hoor ka je best geven. Wel ff t bochtje inknippen.

Antw 5 Meteen overstappen op KVV/vers en de br*kken de deur uit doen. Hier zijn ze ook van de een op de andere dag overgestapt.

Suc6
Door Bennie
#1397191
Antwoord 1:
Ik doe het niet, de wetenschap berust mij wel als ik een keertje vergeten ben spulletjes uit de vriezer te halen ;).

Antwoord 2:
Hangt er beetje van af hoe jouw situatie is, ik voer twee keer per dag, zodat als ik naar mijn werk ga de honden in alle behoeften zijn voorzien, minder stress dus als ik weg ga. Verder hangt het er ook van af wat ik ze geef, sommige barfdingen zijn nogal aan de grote kant en dan is het lekkerder om een flinke 'doe'portie ipv twee te geven.

Antwoord 3:
Ik vries alles eerst twee weken in op min twintig, maar dat ben ik ;).

Antwoord 4:
Vleugels zijn in mijn ervaring erg hard, begin eens met een kipkarkas, eendennek en dat soort spullen.

Antwoord 5:
Niet doen, brokken zijn er voor de kliko.


Zelf heb ik in het begin 50/50 KVV/BARF gevoerd. 'Sochtends KVV en 'savonds BARF.
Dan kun je met het samenstellen niet echt veel fout doen en langzaamaan het barfen steeds meer eigen worden :).
Door 202Spots
#1397516
Vraaag 1:
Ik heb gelezen dat het goed is om je hond 1 dag van de week te laten vasten. Is dat zo? Waarom? Doen jullie dat ook?
Meestal de keus van de eigenaar...Nee ik laat niet vasten want ik geloof er niet in.
Vraag 2:
Is het beter om je hond 1 of 2 keer per dag te voeren (met vers voer)?
Ik geef 2x per dag eten
Vraag 3:
Moet je al het voer min 10 dagen invriezen (ivm doden van bacteriën)? Of vers gekocht mag meteen gegeten worden?
Alleen Zalm uit de Pacific Ocean word 2-3 weken ingevroren,
Kip/vlees ed kan gevoerd zonder dat 't eerst bevroren is, we vriezen alles omdat we meestal in grote hoeveelheid tegelijk kopen.
Vraag 4:
Mijn boxer is al gewend aan Duck, Rodi, Smuldier enz. Kan ik nu haar een kippenvleugel geven om te kijken hoe ze nu op 'echt vers vlees' reageert?
Kippennek en ingeknipte kippenvleugel is prima
Vraag 5:
Ik gaf mijn hond brokken en sinds kort geef ik 's ochtends vers (duck/rodi enz) en 's avonds nog brokken (vis en rijst van Canex). Zodat ze aan vers vlees kan wennen
Vers is gezonder,maar ik begrijp best wel dat er sommige mensen zijn die liever de dure brokken opmaken dan ze weg te gooien.
Ik zelf heb er geen bezwaar wanneer ze die keus maken.
Brokken kunnen dan ook door gemalen voer zoals KVV (met gemalen bot) gemengd worden,
maar geen brokken tegelijk met grote vleesbotten (die de hond zelf moet malen) geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door