Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1395034
Vorige week lamsribben gehaald. Vanuit de auto in de koeling en daarna in de diepvries (het was de bedoeling dat ik zou portioneren, maar is er bij in geschoten)

Dus nou had ik net de ribben uit de vriezer gehaald en bekeken. Hmmm naar mijn idee zit er redelijk wat vet op  >:(, leer voor de volgende keer dat ze dat van te voren er maar vanaf snijden.

Nou heb ik dus gelezen dat ik nooit een enkele rib mag geven en naar mijn weten heb ik ook al eens ergens gelezen dat je ze het beste per 3 of 4 kunt geven. Nou heb ik 6ribben aan elkaar zitten met daar nog een flink stuk vlees (en vet) aan. Ik weet niet of die ribben makkelijk uit het vlees getrokken kunnen worden als het eenmaal ontdooit is.
En omdat het toch een redelijk gewicht is weet ik niet hoe ik dit nou moet gaan voeren  :-\
Kyra krijgt 400gram, Duster 700gram en Tanja ongeveer 1,2-1,3kilo per dag. Ik voer normaal iedere dag compleet (dus bot, vlees en orgaan)
Nou wil ik best wel eens een uitzondering maken zodat ze 1 dag bot krijgen en de dag erna vlees en orgaan.
Maar goed, dan nog; hoe moet ik die klomp vlees en bot gaan verdelen?

Ik schat dat 2ribben met al dat vlees aan de bovenkant/onderkant meer zal zijn dan 400gram en dat vind ik toch wat minder fijn.
Ik had 2kilo ribben besteld, het lijkt/voeld alsof het zwaarder is. Er van uitgaande dat het dus wel +/- 2kilo is, zouden 2 ribben dus ongeveer 660 gram wegen en dan vind ik het verschil van 260gr toch te veel. (is toch meer dan de helft meer)

Het 'probleem' is dus voornamelijk met Kyra.
Nou is Kyra een hond die heel rustig eet en accepteerd als ik haar help. Nou vroeg ik me af; zou ik voor Kyra toch 1 rib met vlees kunnen pakken en haar dan maar even help voor het geval dat?
Dan kan ik voor Duster 2ribben pakken en voor Tanja 3. Dan komen die gewichten ook het meest overeen met wat ze normaal eten.
Door Bennie
#1395045
Je kunt het vlees er gerust afsnijden en opnieuw invriezen. Dit klinkt als heerlijk, waar heb je ze vandaan? De nieuwe Herby lading is wederom zonder vlees, als je wilt ruilen... :P
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1395069
dan geef je ze toch voor een keer wat meer, en echt geen enkele rib geven!
ik hak altijd het rugstuk waar de ribben aanzitten met een bijltje door het midden, heel makkelijk in porties te maken op zo'n manier
waar heb je die ribben vandaan, ze lijken mij super!!!!
Door **Jolanda**
#1395153
Oke, ja daar had ik weer niet aan gedacht  :D Oplossing is ook weer te eenvoudig ;D

Ik heb hem van de (halal) slager hier in de buurt.
Ik zal straks eens kijken of ik er een foto van kan maken.

Ben blij te horen dat jullie ook wel zo'n stukje ribben zouden willen, dan weet ik tenminste dat ik goed ingekocht heb.
Door **Jolanda**
#1396061
[quote="Nadia"]
Hmmmm Welke halal slager is dat dan hier in de buurt?? Die in Puth????
[/quote]
;) :biggrin2:

Ik heb wel het nodige vet er vanaf gesneden, helaas.

Maar wat hebben ze vandaag toch met hun 3en gesmikkelt en gesmult!! Super leuk om te zien. Tanja heeft zeker 20-30min over haar ribben gedaan. En ze was er toch zo blij mee!! Kyra had een super focus-blik en en maar happen en trekken, echt super! Duster heb ik toch even wat moeten afremmen. Uiteraard was hij als snelste klaar.

Kyra had ik trouwens het kleinste deel gegeven, daar zaten 2 ribben aan waarvan 1 ongeveer 5 cm korter was dan de andere.
Door Deesje
#1396155
ik heb in puth altijd hele discussies... ik krijg altijd commentaar dat ik die prachtige ribstukken aan de honden geef... ik zou ze zelf moeten eten, wat voor speciale honden waren het wel niet dat ik ze zo'n mooi vlees gaf  :biggrin2: ik vind het wel altijd stoer om erheen te gaan..

hij kwam laatst aan met een zak met 3 kilo afgesneden stukken vlees en vet.. en had nog rndvlees liggen (nu voer ik dat niet maar hij dacht wel lekker mee hihi)..
Door **Jolanda**
#1396336
Hij denkt af en toe te veel mee, zo heeft ie mijn geitenribben door 2 gesneden  :-\ dus de volgende keer hoeft hij voor mij geen ribben meer te snijden.

Waarom voer je geen rund?
Door Mevroi Kruim
#1396494
Als ik lange plakken ribben wil verdelen dan snijd ik tussen twee ribben tot aan de aanhechting en dan buig ik de delen tov elkaar. Dan gaan de wervels vaak vanzelf van elkaar af en moet ik nog maar een klein stukje doorsnijden of knippen.
Door spickenstef
#1396505
ik heb eens per toeval sparelamsribs van het ic gekregen zijn hele mooie ribben maar dan allemaal enkel , ik voer ze hier zonder problemen op aan fibo en spickel het geeft geen problemen ; ik moet er wel bij zeggen dat het hele zachte ribben zijn en goed bevleesd
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1396527
ik snap niet dat mensen moedwillig het risico nemen, er wordt zo voor gewaarschuwd---geen enkel ribben geven!
Hier ook weleens super malse ribben gehad maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt een enkele rib te geven...
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1396619
[quote="vanaalst"]
ik snap niet dat mensen moedwillig het risico nemen, er wordt zo voor gewaarschuwd---geen enkel ribben geven!
Hier ook weleens super malse ribben gehad maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt een enkele rib te geven...
[/quote]

Als je mijn Boomer ziet eten dan zou je dr gewoon een enkele rib kunnen geven. Die staat op zo'n kwartelvleugeltje nog uitgebreid te kauwen.. Ik ken alleen maar de Arjan ribjes en die eet ze gewoon aan de stukjes zoals ze kwamen  :)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1396710
die aten ze hier ook ja, maar het ging over 1 enkele rib, kan tijden goed gaan, totdat.....er wordt niet voor niets daar zo voor gewaarschuwd..
maar goed, ieder moet het voor zich weten..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door