Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ellyg
#1395931
Dag allemaal, ik ben EllyG, woon samen met mijn vriend en hond in De Wijk.
Mijn hond heet Sandor en is een kruising labrador x duitse staande.

Een paar weken geleden begon hij drupjes urine te verliezen en plasjes op zijn kussen te doen. Urine opgevangen en ik kon bellen voor de uitslag: pH 8,5, bloed en eiwit in urine en struviet. 10 dagen antibiotica.

Paar weken daarna, wederom plassen in huis, plasje onderzocht, wederom struviet, geen bloed meer in urine en pH 7,5. Wederom 10 dagen antibiotica.

Vandaag begon hij weer in huis te plassen en aangezien de AB kuur net afgelopen was was het ook een goede tijd voor controleplasje. Wederom eiwit in urine, pH 7,5 en veel struviet. De dichtheid van urine was prima dus geen nierproblemen (bedoelen ze hier het soortelijk gewicht mee?).

Toen ging zij uitslagen terug kijken en zei ze ineens dat de dichtheid eerder wel afwijkend was geweest, te laag wat zou kunnen duiden op nierproblemen, maar ze deed het eigenlijk wat af alsof het kwam door teveel drinken.

Onze hond kreeg altijd dure brokken (weet merk niet, zat in een paarse zak, volgens mij begon het met een "N")
en we zijn een tijdje geleden overgegaan op royal canin. Nu heb ik urinary meegekregen van de DA.

ik twijfel, zou hij toch nierproblemen hebben...
Daarnaast ben ik aan het kijken voor teststicks waarmee je meerdere dingen kunt meten. Kun je deze sticks die bedoeld zijn voor mensen ook voor de hond gebruiken?
Door connie63
#1395944
het is altijd weer een drama als je er achter komt dat je beestje weer wat mankeert , maar mischien zou je gewoon is over moeten gaan op ver voer kvv of barf, mischien dat het helpt het neemt nooit alle ziekte's weg , maar het kan wel de conditie verbeteren

ik wens je verder heel veel sterkte en dat er snel een oplossing word gevonden voor je hond
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1395950
Hallo, welkom op barfplaats.
Ik heb een paar vraagjes:
welke antibiotica is er gegeven?
is er een foto of echo gemaakt van de blaas?
Struviet is bij honden het gevolg van een blaasontsteking waardoor de urine minder zuur wordt. Daardoor kunnen er bepaalde kristallen neerslaan in de urine. Meestal is dit simpel op te lossen door het geven van antibiotica, waardoor de blaasontsteking  verdwijnt. Wanneer er dus na twee antibioticakuren nog steeds problemen zijn is het zaak verder te kijken. Er kan een grote steen in de blaas zitten waardoor de blaaonsteking in stand blijft. Daarom is het verstandig een foto of een echo te maken van de blaas. Een andere mogelijkheid is dat de bacterien die de blaasontsteking veroorzaken, niet gevoelig zijn voor de gebruikte antibiotica. Het is verstandig wat urine op kweek te zetten, zodat je weet welke antibiotica effectief is.

Verder is het zo dat dit een vers forum is, wij voeren hier geen brokken. En zeker in geval van struviet is het verstandig over te gaan op vers vlees. Vlees gevoerde dieren hebben een zuurdere pH waardoor struviet niet kan ontstaan. Je zou met een pH stick de urine kunnen meten, de pH moet rond de 6.5 zijn. Eventueel kun je de urine meer aanzuren door appelazijn aan het voer toe te voegen.

Ik denk niet dat jouw hond een nierprobleem heeft, ik zie het verband niet met de struviet.
Door ellyg
#1395957
ik heb het doosje niet meer van de AB, weet niet wat hij gehad heeft (ook slecht denk ik nu, niet eens weten wat je geeft). Ik vertrouwde gewoon volledig op de DA.

Er is verder geen lichamelijk onderzoek gedaan, geen palpatie, foto of echo. Ze hebben de hond niet eens gezien.

Ik heb de hond ooit een tijd vers gegeven carnibest volgens mij, het waren van die worsten. Maar door een conflict met de vrouw die ze leverde ben ik daar weer mee opgehouden. Ik heb dus vanmiddag gevraagd aan de DA assistente over het vers voer, ze had er nog nooit van gehoord dat dat zou helpen.

Ik denk aan nierproblemen omdat hij dus steeds ook eiwit in urine heeft en de dichtheid afwijkend was. Dat lijkt me toch ook niet helemaal normaal?

Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar hoe kom je aan het vers voer?
Door connie63
#1395966
bij de meeste supermarkten is het wel te koop ik geef smuldier en dat haal ik bij ah en bij jumbo c1000 hebben ze het je kan ook nog hier op de site kijken daar zie je ook nog adressen en soorten , en een dieren arts is 9 van de 10 keer tegen vers voer, dus daar moet je niet teveel van aan trekken het is jou hond en jij voert wat je wilt
Door bellabeest
#1395972
*Dorothea* schreef: Hallo, welkom op barfplaats.
Ik heb een paar vraagjes:
welke antibiotica is er gegeven?
is er een foto of echo gemaakt van de blaas?
Struviet is bij honden het gevolg van een blaasontsteking waardoor de urine minder zuur wordt. Daardoor kunnen er bepaalde kristallen neerslaan in de urine. Meestal is dit simpel op te lossen door het geven van antibiotica, waardoor de blaasontsteking  verdwijnt. Wanneer er dus na twee antibioticakuren nog steeds problemen zijn is het zaak verder te kijken. Er kan een grote steen in de blaas zitten waardoor de blaaonsteking in stand blijft. Daarom is het verstandig een foto of een echo te maken van de blaas. Een andere mogelijkheid is dat de bacterien die de blaasontsteking veroorzaken, niet gevoelig zijn voor de gebruikte antibiotica. Het is verstandig wat urine op kweek te zetten, zodat je weet welke antibiotica effectief is.

Verder is het zo dat dit een vers forum is, wij voeren hier geen brokken. En zeker in geval van struviet is het verstandig over te gaan op vers vlees. Vlees gevoerde dieren hebben een zuurdere pH waardoor struviet niet kan ontstaan. Je zou met een pH stick de urine kunnen meten, de pH moet rond de 6.5 zijn. Eventueel kun je de urine meer aanzuren door appelazijn aan het voer toe te voegen.

Ik denk niet dat jouw hond een nierprobleem heeft, ik zie het verband niet met de struviet.
struviet is toch een variant die niet oplost en altijd geopereerd moest worden. oxalaat had toch juist te maken met een niet zuur genoege ph waarde.
mijn kat heeft struviet en daarvan was juist de urine te zuur.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#1395976
ellyg schreef: ik heb het doosje niet meer van de AB, weet niet wat hij gehad heeft (ook slecht denk ik nu, niet eens weten wat je geeft). Ik vertrouwde gewoon volledig op de DA.

Er is verder geen lichamelijk onderzoek gedaan, geen palpatie, foto of echo. Ze hebben de hond niet eens gezien.

Ik heb de hond ooit een tijd vers gegeven carnibest volgens mij, het waren van die worsten. Maar door een conflict met de vrouw die ze leverde ben ik daar weer mee opgehouden. Ik heb dus vanmiddag gevraagd aan de DA assistente over het vers voer, ze had er nog nooit van gehoord dat dat zou helpen.

Ik denk aan nierproblemen omdat hij dus steeds ook eiwit in urine heeft en de dichtheid afwijkend was. Dat lijkt me toch ook niet helemaal normaal?

Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar hoe kom je aan het vers voer?

Versvlees moet je vinden bij dierenspeciaalzaken en supermarkten in de vriezers..
Door ellyg
#1395983
ik heb even rondgeneusd en zie dat er barf of kvv gegeven wordt. Barf zie ik absoluut niet zitten, is me veel teveel gepuzzel en ik vind het ook vies dat spul  (voel me nu wel een kneus hihi).
Dan moet het dus kvv worden, maar dan, welk merk, geef je dan alleen kvv en geen brokken meer?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1395987
ellyg schreef: ik heb het doosje niet meer van de AB, weet niet wat hij gehad heeft (ook slecht denk ik nu, niet eens weten wat je geeft). Ik vertrouwde gewoon volledig op de DA.

Er is verder geen lichamelijk onderzoek gedaan, geen palpatie, foto of echo. Ze hebben de hond niet eens gezien.

Ik heb de hond ooit een tijd vers gegeven carnibest volgens mij, het waren van die worsten. Maar door een conflict met de vrouw die ze leverde ben ik daar weer mee opgehouden. Ik heb dus vanmiddag gevraagd aan de DA assistente over het vers voer, ze had er nog nooit van gehoord dat dat zou helpen.

Ik denk aan nierproblemen omdat hij dus steeds ook eiwit in urine heeft en de dichtheid afwijkend was. Dat lijkt me toch ook niet helemaal normaal?

Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar hoe kom je aan het vers voer?
Eiwit in de urine hoort ook bij een blaasontsteking, maar kan inderdaad ook bij een nierprobleem horen. Maar gezien het hele verhaal denk ik aan een blaasontsteking.
Door connie63
#1395989
je geeft gewoon enkel kvv geen brokken meer, en ja je kan allerlei merken uit proberen , kijken wat het best bij je hond past of lust ik heb 1 merk wat ik gebruik , maar je kan ook door middel van verschillende merken meer variatie geven
Door ellyg
#1396007
Ja maar zou blaasontsteking dan niet over moeten zijn na de AB?

Ik zal eens in de dierenwinkel kijken of ik vers vlees kan vinden, geen idee waar k moet zoeken...

Bedankt voor jullie reacties!
Door bellabeest
#1396012
ellyg schreef: Ja maar zou blaasontsteking dan niet over moeten zijn na de AB?

Ik zal eens in de dierenwinkel kijken of ik vers vlees kan vinden, geen idee waar k moet zoeken...

Bedankt voor jullie reacties!
in de diepvries meestal.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1396015
ellyg schreef: Ja maar zou blaasontsteking dan niet over moeten zijn na de AB?
niet als er iets in de blaas zit wat een ontsteking onderhoudt zoals bv een steen
of wanneer er sprake is van een bacterie die ongevoelig is voor de gebruikte antibiotica.
Vandaar dat je altijd verder onderzoek moet doen en niet een dier die je niet eens hebt onderzocht enkel op de urinary zetten.
Door ellyg
#1396028
:'( heb ik net zo`n grote zak gekocht en nu blijkt dus dat mijn gevoel toch klopt, beter een andere oplossing verzinnen. Zou het kwaad kunnen dan om hem wel eerst de brokken op te laten maken? Want heb ook nog een zak van die andere brokken staan, ik ga dat niet allemaal weggooien...

Ga overigens als mijn eigen DA terug is meteen een afspraak maken, want vind het ook raar dat er geen verder onderzoek gedaan wordt, er was ook al iemand anders die me erop wees dat dat zou moeten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door