Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Raisno
#1395818
Beste,

Na veel informatie te hebben gelezen, voornamelijk op deze site, heb ik onderstaand menu samengesteld voor een rottweiler van circa 50 kg. Zit nu 1 maand op Carnibest maar ik ben dus bezig om het zelf te gaan samenstellen. Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan zou ik graag willen weten of het samengestelde menu ok is (1 kg per dag).
Tevens wil ik het menu gaan geven zoals Carnibest verpakt is, alleen dan wel groffer. Dit i.v.m. het feit dat de hond van mn ouders is en ik niet meer thuis woon, zo kan mn moeder zonder al te veel poespas dit gaan geven.

Dit zijn de waardes die ik hanteer:
50% vleesbot
15% orgaan
20% spiervlees
15% groente

Per week komt dit neer op:
3500 gram vleesbot
1050 gram orgaanvless
1400 gram spiervlees
1050 gram groente

Menu 1
1750 gram kippennekken/danwel rug
1400 gram eendennekken
350 gram zalmkop

525 gram runderorganen (runderpens en rundernier 50/50)
525 gram kippenorganen (kippenhart en kippenlever 50/50)

500 gram paardenvlees
300 gram rundvlees
300 gram kalkoendijvlees
300 gram eendenspiervlees

1050 gram diverse groente zoals wortel, bloemkool, broccoli, koolraab etc.

Menu 2
1750 gram kippennekken/danwel rug
1750 gram eendennekken

525 gram lamsorganen (lamsnier en lamslever 50/50)
262 gram eendenhart
262 gram kippenmaag
Eventueel stukjes lamspens toevoegen?

400 gram rundvlees
400 gram paardenvlees
400 gram kipfilet
200 gram sardientjes

Ook hier 1050 gram diverse groentes.

Deze twee menu's wil ik dus grof gaan hakken en in 1kg verpakking in de vriezer doen.
Mag je de gepureerde groentes ook invriezen? Of moet je dit apart gaan maken?

Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van commentaar/aanvulling. Ik wacht af, in ieder geval alvast bedankt!

Groet Sandra
Gebruikersavatar
Door Sher
#1395879
Ik ben niet zo goed in de berekeningen, maar ik weet in ieder geval wel dat je de groente in mag vriezen. Ik heb zelf net weer voor een paar weken in de vriezer gedaan.
Wel jammer dat je wil gaan malen. Kun je niet in dagporties in vriezen?
Door Raisno
#1396197
Ga in ieder geval alvast 1 menu voor 1 maand klaarmaken, probeer het zo grof mogelijk te houden en dan in porties van 1kg invriezen (de hond mag 1 kg per dag). Dat is de bedoeling, beter is inderdaad om het zo heel mogelijk te laten maar dat wordt zo veel uitzoekwerk voor mn moeder wat welke dag etc. En ik heb ook begrepen dat het sowieso beter in i.v.m. parasieten om bepaalde ingredienten in te vriezen, dus dat is dan ook weer een voordeel dacht ik.
Door Anne in Zweden
#1396234
Het lijkt mij ook dat je jezelf een hoop tijd en werk kunt besparen door het niet allemaal te malen maar gewoon dagelijkse porties te maken en die in te vriezen. Zo werken wij hier thuis: we kopen de benodigdheden voor 14 dagen voor 3 honden in - dus verschillende soorten bot, vlees en orgaan - en verdelen dat dan per hond in porties over bakjes, die vervolgens de vriezer in gaan. Alle bakjes worden genummerd (in ons geval met de voorletter van de hond in kwestie, maar dat "probleem" heb jij niet), en nummer 1 is voor zaterdag, nummer 2 voor zondag, nummer 3 voor maandag, enzovoort. Na 14 dagen wordt er weer ingekocht en geportioneerd en ingevoren.
Wanneer je voedert, hoef je alleen nog maar het ontdooide bakje van die dag in de bak van je hond te kiepen, en klaar is kees, of rottweiler in dit geval!

Groentemixen maak ik één keer per week apart, maar in principe zou je die in hetzelfde "dagbakje" kunnen invriezen als het vlees en de botten en organen.
Door Lizzy
#1396247
Is het niet te doen om een stevig diepvries zakje of bakje te nemen waar je het dag portie in doet, zonder dit te hakken of te malen? Dat je bijv. een paar eendennekken, wat vlees of orgaanvlees en wat groenten in een bakje doet? Uit de vriezer halen, laten ontdooien, op kamertemp. laten komen en in een bak gooien :biggrin2:

Verder ziet het er goed uit. Mooie afwisseling hoor.
Door Raisno
#1397627
Bedankt voor de nuttige informatie, ik kan inderdaad de hele stukken gaan invriezen...de gemakkelijkste manier natuurlijk, maar was nog niet in mij opgekomen, hahaha. Dan kan ik nu aan de slag met barf menu voor mijn twee katten....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door