Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Louk
#1395183
Nou, hier ben ik weer, mijn herdertje is inmiddels 19 kg, ziet er prachtig uit qua vacht en spieren, maar ze is toch echt te mager. Ze moet over 2,5 weken naar een show, dus ik ga moet er hoe dan ook kilos bij zien te krijgen. De ribben liggen er echt bovenop.
Ze is zo mager omdat ze regelmatig weigert te eten, dan blijf ik het een paar dagen aanbieden, maar wat ze niet lust eet ze echt niet op. Helaas zijn er een paar dingen bij gekomen die ze niet eet. Zo heeft ze de afgelopen 3 weken steeds 1.5 a 2 dagen niets gegeten. Konijn, kangoeroe, lever en nier, witvis, hüttenkäse en groente  zijn inmiddels de dingen die ze niet eet. Zelfs hart heeft ze laten liggen, terwijl ze dat, net als lever, eerst heel lekker vond  :'( :'(. Een aantal dingen eet ze wel als ik het even kook of bak, heb ik ontdekt, dus dat doe ik sinds vorige week met een aantal producten. Voor de rest ga ik ze even vermijden en ik heb een nieuw groenteprutje wat hoop ik beter in de smaak valt. Groente blijft een groot probleem, dus ik ga het mixen met vleesmix én ei (ipv alleen ei), konijn en lever/nier  bak ik een minuutje, ze moet gewoon even elke dag eten!
De hoeveelheden moeten dus worden opgevoerd. Ze is nu bijna 9 maanden en gaat naar ruim 4% . Ik verwacht nu bijna geen hoogtegroei meer, streven is om er minimaal 1,5 kg bij te krijgen in 3 weken. (Dan zal ze nog steeds erg slank zijn.) Ik ben dus begin deze week begonnen om meer te geven van dingen die ze lekker vind en eerlijk gezegd gaat dat er allemaal heel makkelijk in!
Het lijkt of ze sommige producten wel onbeperkt zou willen eten: b.v. pens, kopvlees, paardenvlees, zalm, kipkarkas.
Van deze producten ga ik dus veel geven.
Parelhoen en geit gaat ook wel, net als kippenmaag.
Hieronder het vetmestmenu:
vleesbot: orgaan spier orgaan/vlees groente
850 ma 400 zalmkop 200 vleesmix 250 groente
780 di 500 kipkk 280 orgaanmix*
800 wo 500 kipkk 150 vleesmix 150 groente + ei
825 do 400 konijnrug 275 maag of hart 150 groente + ei
750 vrij 400 konijnrug 350 pens
800 za 300 parelhoenkk/geit 500 rundkopvlees of paardsnippers
800 zo 300 lams/geit bot 500 rundkopvlees of paardsnippers
5604 2800 905 1350 549
% : 50 16 24 10
*80 g lever, 100 g nier, pens


In de onderste regel staan de totale percentages: 50 % vleesbot 16% orgaan, 24% vlees en 10 % groente.
De vleesmix is gemalen vlees dat ik met de groente kan mengen, ik weet niet precies wat er in zit, het is van Lupa.

Graag jullie mening.
Laatst gewijzigd door Louk op wo 21 okt 2009, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#1395203
Mijn honden wilden ook hun groente niet opeten. Maar sinds ik het mix met de zuivel en dat alleen 's morgens geef, zijn alle bakken in no time leeg. 's Avonds krijgen ze dan vlees.
Kun je ook een overeenkomst vinden in de dingen die ze niet lust?
Eén van mijn honden wil geen botten meer eten. Ik heb haar gebit al na laten zien, maar daar was niets mis mee. Nu krijgt ze alleen nog maar complete kvv en groente met zuivel.
Als ik jou was zou ik haar nu ook alleen dingen geven die ze echt lekker vindt, en de andere dingen achterwege laten. Dat zou je over een aantal maanden weer kunnen proberen. Wij vinden toch ook niet alles lekker en eten dat ook niet. Waarom je hond dan wel?
#1395226
Dank voor je snelle reactie. De overeenkomst: Ik zou denken dat alles wat een beetje exotisch smaakt een probleem is. Een andere overeenkomst kan ik niet vinden: Konijn is altijd op het randje geweest, eend en duif heeft ze nooit gelust. Kangoeroe vind ze niks.

Ik heb lever en nier al een keer overgeslaan, maar ze moet toch haar vitamientjes binnen krijgen, dus dat kwak ik wel even in een pan. Ik kan het konijn wel een paar weken weglaten, is wel een goed idee, dan geef ik in plaats daarvan geit of parelhoen of zalm of kip.

Haar gebit is perfect, we zijn aan het oefenen voor de show, dus dat weet ik zeker. Je hebt nog nooit zo'n mooi gebit gezien, ze is 9 maanden en eet nooit brok, dus wat denk je. Ze knaagt graag en kan dat ook heel goed, (je wil niet weten hoe goed  ;D  ;D). (Jonge) geitenrib gaat restloos op.
#1395257
Hier was lever in het verleden ook een probleem. Nu ik de lever droog zijn ze er gek op en sindsdien eten ze ook gewoon rauwe lever. Gedroogde lever is handig met trainen etc. Duif lusten de meeste honden niet, dat weet ik van jagers met hun jachthonden. En konijn eten mijn honden ook moeilijk.
Verder is het per hond verschillend. Querida had een schapekop en liep hier al twee dagen mee te zeulen. Ze kreeg hem niet op. Toen heb ik die aan Mac gegeven en na tien minuten kwam hij bij mij van "heb je nog meer?" Dus zo verschillend kan het zijn.
Als ik jou was zou ik het vetste dier nemen om haar wat bij te laten komen. Kip is, volgens mij, vetter dan parelhoen. Ik weet niet hoe dat met geit en zalm zit. En je kunt haar gerust meer voeren als ze dat wil hebben. Wamão wou met brokken nooit eten, maar nu met vers vlees gaat alles op en kijkt hij of hij nog meer kan krijgen. Soms krijgt hij een dubbele portie en heeft daar geen problemen mee.
#1395301
Dus jij zou nog meer durven geven dan 800 g per dag? Ze stond tot nu toe op ongeveer 700 g, maar aangezien ze lang niet alles op eet, durf ik niet te gokken wat ze echt op nam. Als ik die 800 er eens echt een tijdje in zou krijgen, dat zou fijn zijn. Ik verdeel het voer over 2 x daags trouwens. (Ze krijgt ook nog 2 x per dag een pensstaafje en een beetje Rodi om mee te trainen.)

Heb jij een droogmachine?
#1395321
Ik heb geen droogmachine, maar wil er straks wel een maken. Dat lijkt mij niet zo moeilijk toe. Ik heb zelf ook mijn broedmachine gebouwd. Op dit moment droog in mijn vlees in de oven. De oven ca. 10 minuten aan en dan doe ik de oven uit en de deur zet ik op een klein kiertje om het vocht te laten ontsnappen. Soms moet je dit 2 of 3 keer doen, maar dan is het ook fantastisch gedroogd.
Neem je 4% van 19 kilo of neem je 4% van haar streefgewicht? 4% van 19 kilo is dus 760 gram en 4% van ca. 35 kilo is 1,4 kilo.
Ik zou rustig meer dan 800 gram geven. Gister wou Cidaq niet eten, zij krijgt dan 500 gram maar als ze een bot tegenkomt houdt ze tegenwoordig op met eten. Die gaat dus over op de kvv (het is een berner van 11 jaar, dus daar ga ik niet moeilijk mee doen). Wamão krijgt normaal 660 gram, maar is ook te mager omdat hij geen brokken wou eten. Gister heb ik de hele portie van Cidaq aan Wamão erbij gegeven. Dus had hij 1160 gram en dat heb ik al vaker gedaan en nooit problemen gehad. Daarna moet je ze zeker een uur rustig houden om het voedsel te verwerken, maar dat is altijd zo na een maaltijd. Anders kun je problemen krijgen met een maagtorsie.
Querida heeft toen ze 12 weken was een kip van mij gejat en helemaal opgegeten. Er was nog 1 poot en 1 vleugel over. Zij was toen ca. 12 kilo en de kip (een Brahma) woog ca. 5 kilo. Dus ik ben er niet zo bang voor.
Dit is wel mijn mening, dus anderen kunnen er anders over denken.
#1395363
Op die manier zou ik het drogen ook kunnen doen. Ik zal het eens proberen.

Haar verwacht volwassen gewicht is 23-25 kilo, gezien de groeicurve waar ze op zat, maar waar ze (nu naar beneden toe) van af begint te wijken. (Dus wel heel wat minder dan 35 kg, dit ter info.)
#1395752
Wist je dat een wolf wel tot 10 (TIEN) kilo kan eten voor 1 maaltijd. Doet hij daarna een dagje vasten denk ik maar dat stond er niet bij. Ik zou me dus niet druk maken over een onsje of wat meer. Als het ze maar bekomt.
#1395762
Dat was mij niet bekend en een wolf weegt dacht ik ook niet idioot veel. Dus nu is het logisch dat Querida de kip goed bekomen is. Ik ben nog een kip kwijt, al een paar dagen, maar heb daar nooit iets van terug gevonden of een hond zien eten.
#1396173
Louk schreef: Nou, hier ben ik weer, mijn herdertje is inmiddels 19 kg, ziet er prachtig uit qua vacht en spieren, maar ze is toch echt te mager. Ze moet over 2,5 weken naar een show, dus ik ga moet er hoe dan ook kilos bij zien te krijgen. De ribben liggen er echt bovenop.
Ze is zo mager omdat ze regelmatig weigert te eten, dan blijf ik het een paar dagen aanbieden, maar wat ze niet lust eet ze echt niet op. Helaas zijn er een paar dingen bij gekomen die ze niet eet. Zo heeft ze de afgelopen 3 weken steeds 1.5 a 2 dagen niets gegeten. Konijn, kangoeroe, lever en nier, witvis, hüttenkäse en groente  zijn inmiddels de dingen die ze niet eet.
Er zitten in dit lijstje dan ook wel dingen die veel honden niet zo lekker vinden. Konijn vindt niet iedere hond lekker, kangoeroe al helemaal niet, nier en lever zijn ook nog wel eens problematisch en witvis vinden zoveel honden niet te knagen.
Zelfs hart heeft ze laten liggen, terwijl ze dat, net als lever, eerst heel lekker vond  :'( :'(. Een aantal dingen eet ze wel als ik het even kook of bak, heb ik ontdekt, dus dat doe ik sinds vorige week met een aantal producten. Voor de rest ga ik ze even vermijden en ik heb een nieuw groenteprutje wat hoop ik beter in de smaak valt. Groente blijft een groot probleem, dus ik ga het mixen met vleesmix én ei (ipv alleen ei), konijn en lever/nier  bak ik een minuutje, ze moet gewoon even elke dag eten!
De hoeveelheden moeten dus worden opgevoerd. Ze is nu bijna 9 maanden en gaat naar ruim 4% . Ik verwacht nu bijna geen hoogtegroei meer, streven is om er minimaal 1,5 kg bij te krijgen in 3 weken. (Dan zal ze nog steeds erg slank zijn.) Ik ben dus begin deze week begonnen om meer te geven van dingen die ze lekker vind en eerlijk gezegd gaat dat er allemaal heel makkelijk in!
Het lijkt of ze sommige producten wel onbeperkt zou willen eten: b.v. pens, kopvlees, paardenvlees, zalm, kipkarkas.
Van deze producten ga ik dus veel geven.
Parelhoen en geit gaat ook wel, net als kippenmaag.
Hieronder het vetmestmenu:
vleesbot: orgaan spier orgaan/vlees groente
850 ma 400 zalmkop 200 vleesmix 250 groente
780 di 500 kipkk 280 orgaanmix*
800 wo 500 kipkk 150 vleesmix 150 groente + ei
825 do 400 konijnrug 275 maag of hart 150 groente + ei
750 vrij 400 konijnrug 350 pens
800 za 300 parelhoenkk/geit 500 rundkopvlees of paardsnippers
800 zo 300 lams/geit bot 500 rundkopvlees of paardsnippers
5604 2800 905 1350 549
% : 50 16 24 10
*80 g lever, 100 g nier, pens
Wat mij als eerste opvalt zijn de grote hoeveelheden groenten in 1 keer. Ik denk dat veel honden daar moeite mee zullen hebben. Ik zou dit dus verdelen over meerdere dagen en dus kleinere porties geven.

Ik vind overigens 4% voer voor een 9 maanden jonge actieve hond niet echt gek. Hoeveel voerde je eerst? Voerde je misschien te weinig? Of at ze het sowieso niet op?
In de onderste regel staan de totale percentages: 50 % vleesbot 16% orgaan, 24% vlees en 10 % groente.
De vleesmix is gemalen vlees dat ik met de groente kan mengen, ik weet niet precies wat er in zit, het is van Lupa.
Je mag best 20% orgaanvlees gaan geven en dan wat meer pens voeren.
Tja, gemalen vlees... Ik ben er niet weg van. Het passeert ook heel snel het spijsverteringskanaal dus je kunt niet echt zeggen dat het 'aanzet'. Ik zou voor grote stukken vlees kiezen. En dus minder groenten, kleinere porties, verdeeld over de week.

Het meeste dat je voert is vrij mager. Ik weet niet of ze eend lust? Dat is vrij vet. Geit en lam zijn ook vet. Je mag ook gerust wat meer vette pens geven (je kent het wel, die witte stukken).
#1396320
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Lizzy.
Ik voerde eerst 715 g per dag, dat was ongeveer 3.5 %. Althans dat probeerde ik, maar als ze zeker 1 keer per week een dag niet eet, dat wordt het al gauw 600 g dus.
Vette pens heb ik, en ze vindt het heerlijk, dus dan ga ik naar 10% pens, dat is geloof ik het maximum: dus ongeveer 800 g per week. Wat zal ze blij zijn! Ik heb ook de vette stukken ingevroren, dus die zoek ik even op.

Tja die grote hoeveelheden groente was een probeersel om het menu te vereenvoudigen (zie mijn vorige topic), maar dat is dus beslist geen succes. Ze vind het wel leuk om er met 2 poten in te graven (watergraven in de groente, lekker die prut waar je zo hard op gewerkt hebt overal tegen de muren  :D), en wat er dan nog in gaat kotst ze ook nog wel eens uit! ;D

Het gemalen vlees heeft ze nog niet gehad, maar ik kan zelf niet malen en het was alleen bestemd om de groente erin te krijgen. Maar ik ga weer even puzzelen met de nieuwe gegevens die je me gegeven hebt en dan kom ik terug met een nieuw plan.
Ik ga haas proberen ipv konijn, dat schijnt weer te verkrijgen te zijn.
#1396347
Nieuwe poging dan, menu van 1 kg:

1000 ma 500 zalmkop 500 rundkopvlees of paard
975 di 500 jonge geitenrib, 200 lever/nier 100 vleesmix, 175 groente
975 wo 500 haasrug 300 sardien 175 groente
1000 do 500 kipkarkas 500 maag of hart
1025 vrij 500 haasrug 350 pens 175 groente
1000 za 500 parelhoenkk, 500 rundkopvlees of paard
1025 zo 500 kipkarkas, 350 pens, 175 groente

7000 kg totaal 3500 vleesbot +1400 orgaan, 1400 vlees, 700 groente
percentages: 50 : 20 : 20 : 10

Ik ben benieuwd of ik dit erin ga krijgen, maar ik ga een poging wagen. Het menu bevat alleen nog dingen die ze lekker vindt, (op de lever/nier na die ik even bak).
Edit: Nee, eend lust ze echt niet. Ze krijgt ook nog 2 x een ei.
Laatst gewijzigd door Louk op do 22 okt 2009, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#1396498
Het is mij opgevallen dat als ik groente en vlees tegelijk geef 3 van mijn honden het niet opeten. Dus dan eet Cidaq dat op. Maar nu ik 's morgens groente met zuivel geef en 's avonds vlees eten ze allemaal hun bak leeg.
Misschien een idee om de groente op een ander tijdstip te geven dan het vlees?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door