Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1394480
Ik wil een groente mix maken voor bikkel en heb bij de biologische winkel pompoen gekocht.. maar moet dat rauw of gekookt?
ik heb ook doperwten, boerenkool, spinazi, witlof, andijvie, courgette, alfa-alfa, winterwortel (ff  gekookt), sperzieboon (ff gekookt) en een bakje gemengde kiemen (inhoud: ontkiemde luzerneklaver, linzen, fenegriek, radijs). het ligt op mijn aanrecht te branden om gemaakt te worden.
kan dit allemaal?

fruit geef ik trouwens zo nu en dan tussendoor dus niet door de mixen heen..

Alvast weer bedankt!
Laatst gewijzigd door pieterendiaan op do 19 nov 2009, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1394483
[quote="diana&pieter"]
Ik wil een groente mix maken voor bikkel en heb bij de biologische winkel pompoen gekocht.. maar moet dat rauw of gekookt?
ik heb ook doperwten, boerenkool, spinazi, witlof, andijvie, courgette, alfa-alfa, winterwortel (ff  gekookt), sperzieboon (ff gekookt) en een bakje gemengde kiemen (inhoud: ontkiemde luzerneklaver, linzen, fenegriek, radijs). het ligt op mijn aanrecht te branden om gemaakt te worden.kan dit allemaal?
fruit geef ik trouwens zo nu en dan tussendoor dus niet door de mixen heen..
Alvast weer bedankt!
[/quote]
Zijn Doperwten vers? dan niet te veel van doen, wortel niet koken, boontjes mag maar hoeft ook niet gekookt of heel kort,
pompoen mag gekook of rauw gebruikt, ik haal was achtige schil er af, andere doen het met schil,
en ik vind er vrij veel bladgroenten in zitten  enz zou wat koolraap en broccolie er bij gooien.
Ook teentjes knoflook niet vergeten!! ;)
Door pieterendiaan
#1394487
dank je wel voor je snelle reactie!
Ik heb expres geen broccoli of bloemkool toegevoegd omdat hij daar enorm van gaat winden  :-X
zou koolraap of rode kool het zelfde effect hebben? (zo niet dan ren ik nog even naar de supermarkt)
doperwten zijn uit de vriezer net als de spinazi en de boerenkool.
waarom is het beter dat ik wortel niet kook? heb geleerd dat ik deze net als sperziebonen moet koken (pureert wel makkelijker  ;) )
Oja knoflook doe ik er ook in vergat ik te zeggen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1394489
[quote="diana&pieter"]
Ik wil een groente mix maken voor bikkel en heb bij de biologische winkel pompoen gekocht.. maar moet dat rauw of gekookt?
ik heb ook doperwten, boerenkool, spinazi, witlof, andijvie, courgette, alfa-alfa, winterwortel (ff  gekookt), sperzieboon (ff gekookt) en een bakje gemengde kiemen (inhoud: ontkiemde luzerneklaver, linzen, fenegriek, radijs). het ligt op mijn aanrecht te branden om gemaakt te worden.
kan dit allemaal?

fruit geef ik trouwens zo nu en dan tussendoor dus niet door de mixen heen..

Alvast weer bedankt!
[/quote]

A l f a l f a :biggrin2:

Mooi mixje! 
Door 202Spots
#1394510
[quote="diana&pieter"]
dank je wel voor je snelle reactie!
Ik heb expres geen broccoli of bloemkool toegevoegd omdat hij daar enorm van gaat winden  :-X
zou koolraap of rode kool het zelfde effect hebben? (zo niet dan ren ik nog even naar de supermarkt)
doperwten zijn uit de vriezer net als de spinazi en de boerenkool.
waarom is het beter dat ik wortel niet kook? heb geleerd dat ik deze net als sperziebonen moet koken (pureert wel makkelijker  ;) )
Oja knoflook doe ik er ook in vergat ik te zeggen.
[/quote]

Ik zou dan koolraap doen omdat 't knolgroente is, rode kool kan ook aardig gassen, wortel is nooit nodig geweest om gekookt te worden en
is rauw gezonder ,sperzie bonen werden eerst altijd gekookt  ivm de "Phasin" - ('n soort eiwit - giftig - wordt door koken onschadelijk gemaakt,) maar er is nu besloten dat het weinig invloed heeft ,dus de bonen hoeven niet meer gekookt,mijn honden vinden ze rauw niet te pruimen dus ik kook ze heel even voordat ze in de mix gaan.
Wanneer het doperwtjes met schil zijn dan kan je ze gebruiken,wanneer het alleen de erwten zijn dan bevat 't veel zetmeel,is niet nodig.
Niet TEveel spinazie trouwens...
Had je hier al gelezen?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 795.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 869.0.html
Door pieterendiaan
#1394518
ik had net ook al even de zoekmachine gebruikt en zag dat ik die doperwten gewoon beter in de vriezer kan laten liggen voor ons zelf :)
ik ga dan de koolraap proberen.. ren zo nog even langs de supermarkt..
De wortel gaat dan niet de pan in, de sperzieboon wel maar dan  heel even.. ik gooi de pompoen er dan ook even bij om te koken..
ik zal de spinazie minder geven,
dus ongeveer:

300 gram andijvie
250 gram witlof
300 gram courgette
350 gram pompoen
350 gram wortel
200 gram koolraap (nog even halen)
100 gram spinazi
200 gram boerenkool
100 gram alfalfa
100 gram gemengde kiemen
300 gram sperziebonen
1 of 2 teentjes knoflook ?

is dit wat of moeten de verhoudingen anders?
Door pieterendiaan
#1394521
bedankt trouwens voor de linkjes.. had die ene zelfs uitgeprint voor mij liggen  :biggrin2:
mijn engels is zeer slecht dus daar heb ik helaas niet zoveel aan
Door pieterendiaan
#1394524
en nu ik dan toch naar de winkel ga neem ik ook wat rode bietjes mee.. dat behoort volgens mijn zoekfunctie van google ook tot de knolsoorten (toch?)
Door pieterendiaan
#1394563
[quote="ulla"]
Ja, bietjes is ook een knol.
[/quote]
dank je! ze hadden alleen gekookte bietjes dus ik heb maar koolraap gekocht.. was wel een zak van 400 gram.. doe maar 300 door de mix.
zouden de verhoudingen een beetje kloppen?
Door ulla
#1394572
Ik moet je heel eerlijk zeggen, dat ik niet meer zo op de verhoudingen let.
Wel gaat er bij mij altijd wortel bij, en dan nog een knolgroenten.
Bladgroenten schijnt laxerend te werken en knollen stoppend.
Je hebt wortel en koolraap in je mix,wat witlof doet weet ik eigenlijk niet. :-[

In de bieb staat een heel lijstje met groenten,sorry ik weet niet hoe ik je de link moet geven, maar iemand anders hier weet dat vast wel.
Door ulla
#1394577
Ik heb even gekeken voor je, het is de 4e pagina, en dan het derde topic van onderen: de groenten van Dory.

Witlof staat onder de boven de grond groeiende groenten. ;)
Door pieterendiaan
#1394610
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 795.0.html
dat is deze link  :)
maar bedankt voor het opzoeken erg aardig!
dan houd ik het gewoon zo. eerder deed ik de groentedagen elke dag 1 soort. ik ga nu wat meer afwisselen, dan krijgt ie veel meer soorten binnen.

heb even op internet gezocht maar kan zo snel ook niet de werking van witlof vinden. bikkel vind het in ieder geval lekker en hij kan er tegen :) (en dat is al heel wat).

Dan ga ik mijn groentemix maken. Bedankt voor jullie tips!
Gr diana
Door 202Spots
#1394859
[quote="ulla"]
Ik heb even gekeken voor je, het is de 4e pagina, en dan het derde topic van onderen: de groenten van Dory.
Witlof staat onder de boven de grond groeiende groenten. ;)
[/quote]

Witlof groeit eerst als 'n "wortel"/pen) onder de grond,de pennem worden onder beetje grond en stro begraven en dan
groeien de witlof struikjes uit de pen vandaan en die eten we..de pen is dan voor vee voer.
Witlof is erg gezond en word in de groentemix als bladgroente gerekend ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door