Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lies83
#1393026
Ik heb 3 schatten van katten en in het weekend gaan ze hun eerste haaksbarf krijgen.
Deze stap heb ik gezet omdat Bix (kater 2 jaar) zijn maag moeilijk blijft doen. Dat is nu al zeker 3 weken bezig dat hij kokhalst en met moeite zijn eten binnen kan houden.

Zaterdag ben ik mij gaan informeren en ik heb besloten dat ze na een overgangsdieet van een week hun eerste kkv krijgen. Als overgang krijgen ze nu licht gekookte kip met een kruidenmengeling die hun lichaam helpt ontgiften. Zelf ben ik nog niet overtuigd van deze mengeling, maar in de winkel zeiden ze dat het de moeite was om te doen. De katten weigeren de kip te eten met de kruiden op. Tips hiervoor zijn welkom.

Hopelijk gaat de tandplak van Gebbie (kattin 2 jaar) en Mirl (kattin 1 jaar) ook verminderen en wie weet verdwijnen. Mirl heeft ook last van roos, zou dit ook gaan minderen?

Valt het op dat ik nog een beginner ben en nog veel te leren heb?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1393046
kan je iets meer vertellen over de kruidenmengeling? ik zou het eigenlijk ook gewoon weglaten.
kip koken zou ik ook niet doen. wel eventueel licht blancheren als ze het anders echt niet eten, steeds rauwer serveren.

kvv (en dus ook hb) doet niets extra voor de tanden aan reinigende functie, maar het geeft iig niet meer tandplak, itt brok en blik met koolhydraten.
ik denk dat de roos wel een stuk zal verminderen. let ook op het klimaat in huis. hang van die bevochtigers aan je radiator of zet een pan met water op de kachel.

bix heeft niets medisch onder de leden?
Door Too
#1393051
Welkom op barfplaats! :)

Wat Bix betreft, 3 weken moeizaam met eten en kokhalsen is niet goed ,ik zou wel graag een medische oorzaak uitsluiten.
Is hij verder wel vrolijk,heeft ie wel zin in t eten maar valt t verkeerd, is de 'bak-gang' normaal etc
Wat mij betreft een reden om toch even langs een arts te gaan.

Overgangsdieet van gekookte kip en kruiden.. is mij niet bekend en heel eerlijk gezegd zie ik er de meerwaarde niet van.
Geef ze lekker de haaksbarf zonder toevoegingen, je kunt t de eerste dagen overgieten met heet water [als ze t niet als eten herkennen ;)]

Tandplak zal niet volledig verdwijnen, daarvoor met er echt geknaagd worden daarvoor zou je bv kippenekjes kunnen aanbieden of een lapje taai [soep]vlees.
Huidschilfers dat zie je over t algemeen snel verminderen en net zo snel worden de velletjes nog zachter en gladder.

Succes!!
Door lies83
#1393054
http://www.equihof.be/catalog/product_i ... cts_id=283 Dit is de kruidenmengeling die ik mee heb gekregen (lees: gekocht)

Het blikvoer dat ze tot nu kregen was porta21 enz. dus naar mijn gedacht heel goed blikvoer. Een luchtbevochtiger heb ik staan, maar die staat niet genoeg op :-[

Ik ben 2 weken geleden met Bix naar de dierenarts geweest. De diagnose was een gevoelige maag, de spijsvertering zit goed, hij is ook absoluut niet ziek. Ik heb hem toen een week 2 à 3 keer per dag primperan moeten geven tegen het braken en als het dan niet beter was moest ik een tijdje overgaan op sensitive brokken. Die brokken krijgen ze nu al een week en hij moet nog altijd kokhalzen.

De kip moet niet door en door gekookt worden, maar lichtjes gekookt. Dat moet ook stilaan gebeuren want Gebbie is vies van rauw vlees. Ze heeft nog geen idee wat haar te wachten staat. ;)
Door Too
#1393066
Okee, die kruiden zijn zo op t oog niks raars maar als ze t niet eten heb je er ook niks aan  ::)

Eten Bix en Mirl de kip wel rauw?
Dan zou ik alleen voor Gebbie t steeds korter koken tot t nagenoeg rauw is.
Mengen met porta kan ook voor de hardnekkige weigeraars werken, steeds wat minder blik door t kvv.
Door lies83
#1393129
Ik heb juist mijn drukke middagpauze achter de rug. Ben naar de winkel gegaan om kip te halen en heb die licht gekookt. Bix En Mirl hebben wat gegeten en Gebbie heeft een stukje rond gegooid  ;D
straks een mengen met de porta, super idee.
Door lies83
#1394014
Met de porta erbij eet Gebbie wel. Maar dan wel alleen de porta.

Gisteren avond heb ik de kip eens gemixt en nu eet ze het met plezier. Hoewel haar telleurstelling nu heel groot is. Ze heeft ontdekt dat de pipolino helemaal leeg is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door