Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1390511
Sinds ik de honden vers geef is Duster behoorlijk afgevallen. Ik kan zeggen dat hij eigenlijk mager is. Ik geef hem al een poosje wat (50 tot 100gram per dag) meer dan wat de richtlijnen aangeven, maar hij lijkt geen gram aan te komen  :-\
Hij woog ongeveer 20kilo en gaf hem eerst 400gram CB per dag, dit heb ik omhoog gedaan naar 450gram en nu sinds een week naar 500gram (barf). Die 20 kilo weegt hij inmiddels niet meer, denk dat hij tussen de 17,5 en 18kilo in zit, maar is echt te mager.
Daarom vroeg ik me af of er een dikmaker is die ik hem kan geven.

Ik geef ze nu 2x per week halfvolle yoghurt, kan ik deze vervangen voor volle yoghurt voor hem? Zal dat wat uitmaken?
Door pieterendiaan
#1390523
bikkel heeft een tijdje geleden ook erg weinig gewogen van 33 kg naar krap 30 kg.. Ik heb toen gekeken wat de oorzaak zou kunnen zijn en hij bleek wormen te hebben. ontwormd maar hij kwam nog steeds niet veel aan. Ik heb toen gewoon mijn percentage omhoog geschroefd van 1000 a 1200 gram naar 1600 gram, het is misschien even veel maar hij is nu weer netjes 34 kilo, kan zijn ruggegraat niet zien als hij gewoon normaal staat en ga nu langzaam weer minderen met de hoeveelheid. Ik ben wel vette soorten gaan geven bv geit en dan het vet laten zitten, net als die velletjes die aan de kip zit. eerder haalde ik die eraf maar die schijnen goed te zijn om ze te laten aankomen. Ook geef ik kefir van geitenmelk (ook lekker vet) en als de fles geitenmelk op moet krijgt hij dat ook.
Door **Jolanda**
#1390580
Oh oke, dus ik kan ook gewoon vet geven om hem bij te laten komen, dan ga ik daar binnenkort eens achteraan.

En geitenmelk, hmm van de week ook maar menemen dan.

Geef hem van de week dan ook maar eens een wormenkuur, weet niet meer wanneer hij de laatste heeft gehad.

Dankje voor de tips!
Door *Natasja*
#1390745
Je kunt natuurlijk wat vettere diersoorten gaan voeren, maar ik zou gewoon de hoeveelheid nog verder omhoog schroeven. Ter vergelijking: Benthe van mij weegt 23 kilo en eet 900 gram per dag  :biggrin2:
Door 202Spots
#1390827
Ik zou ook MEER eten geven, de richtlijn is alleen maar 'n richtlijn, niet alle honden hoeven 2-3% van hun gewicht te hebben.
De vel om de kip laten zitten is prima, en 'n beetje vettere vleessoorten zoals lam of eend is ook goed,
maar extra vet toevoegen is niet zo'n goed idee...TEveel vet kan ook diaree veroorzaken of nog erger ..pancreatitis
Wanneer jou hond echt TE mager word, dan heeft ie meer voeging nodig, dus gewoon meer eten gaan geven, ook al is dat 5%
of meer van z'n gewenste gewicht.

En de wormenkeur zou ik niet geven tenzij je zelf de wormen hebt gezien, of de poep door de DA hebt laten nakijken of er echt wormen zijn.
Waarom zou je wormenkuur doen terwijl er geen wormen zijn..altijd eerst na laten kijken dus!

Oh...en de volle yogurt kan je ook geven..
Door **Jolanda**
#1390839
Ik ontworm normaal eigenlijk ook niet naar de richtlijnen...niet omdat ik dat bewust zo wilde, maar gewoon omdat ik het vergat. Dus vond het een geweldige bijkomstigheid met vers vlees dat je dan niet/minder hoeft te ontwormen.
Maar (hoe stom het ook klinkt) hij is zich de laatste tijd af en toe met de kont over de vloer aan het schuren...ontlasting heb ik niet echt nagekeken, als ik zie dat het vast is vind ik het prima.
Toch maar even nakijken de komende 2dagen.

Ik zal hem nog wat meer geven. De komende week zal hij het toch nog met wat minder moeten doen (heb al geportioneerd) maar daarna zal ik zijn zakjes nog wat voller maken.
Door 202Spots
#1390864
Jol schreef: Maar (hoe stom het ook klinkt) hij is zich de laatste tijd af en toe met de kont over de vloer aan het schuren...ontlasting heb ik niet echt nagekeken, als ik zie dat het vast is vind ik het prima.
Toch maar even nakijken de komende 2dagen.
Dat kan ook volle anaal klieren zijn ..
Ik zal hem nog wat meer geven. De komende week zal hij het toch nog met wat minder moeten doen (heb al geportioneerd) maar daarna zal ik zijn zakjes nog wat voller maken.
Extra zak er uit halen en de helft er bij geven, de andere helft voor de volgende maaltijd!
Hond heeft NU meer nodig toch? ;)
Door pieterendiaan
#1390885
en niet zomaar ontwormen is mijn idee hoor, je kan het bij 't woud laten testen, hoor je vanzelf of het nodig is. Zonde om die rotzooi te geven als het niet nodig is!
Door Suri&Bohdi
#1390919
ik heb Bohdi om hem dikker te krijgen ook meer ipv vetter gegeven, dit omdat die van teveel vette diersoorten
inderdaad aan de schijterij kwam..en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk als ze moeten aankomen..
Hij zit dan ook op 5% terwijl suri maar 2% krijgt...
heb ook echt moeten leren voeren met mijn ogen, want het leek in het begin echt heel erg veel, maar hij heeft het
toch echt nodig....
Door tieneke
#1390921
pieterendiaan schreef: en niet zomaar ontwormen is mijn idee hoor, je kan het bij 't woud laten testen, hoor je vanzelf of het nodig is. Zonde om die rotzooi te geven als het niet nodig is!
Mijn idee!
Tinus en Tara zijn trouwens voor het laatst ontwormd toen ze 5,5 maand waren,nu zijn ze 5,5 jaar  8)
Door tieneke
#1390934
brunhober schreef: ik heb Bohdi om hem dikker te krijgen ook meer ipv vetter gegeven, dit omdat die van teveel vette diersoorten
inderdaad aan de schijterij kwam..en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk als ze moeten aankomen..
Hij zit dan ook op 5% terwijl suri maar 2% krijgt...
heb ook echt moeten leren voeren met mijn ogen, want het leek in het begin echt heel erg veel, maar hij heeft het
toch echt nodig....
Van de vettere diersoorten zoals eend,lam,gans haal ik nog steeds echt alle overtollige vet weg omdat Tinus er heel ziek van wordt,bloaten,spugen en heel veel misselijkheid.Zoals Dory al aangaf zou ik zeker het overtollige vet eraf halen om problemen met de pancreas te voorkomen.
Door **Jolanda**
#1390941
202Spots schreef:
Extra zak er uit halen en de helft er bij geven, de andere helft voor de volgende maaltijd!
Hond heeft NU meer nodig toch? ;)
Daar had ik weer niet aan gedacht...sommige oplossingen zijn gewoon te eenvoudig denk ik  :D ;D
Door 202Spots
#1391004
Jol schreef: Daar had ik weer niet aan gedacht...sommige oplossingen zijn gewoon te eenvoudig denk ik  :D ;D
:biggrin2: :biggrin2:
Doen hoor!  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door