Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door flufske12
#1390198
Ik heb 4 honden die inmiddels bijna 1.5 jaar kvv afwisselend met barf eten. Ze krijgen 4 dagen in de week kvv en 3 dagen in de week barf. Ik probeer de soorten barf en kvv zoveel mogelijk af te wisselen maar helaas heb ik een paar moeilijke eters die niet alles willen eten. Qua kvv eten ze vooral duck uitmuntend (en soms smuldier lam en rijst en glutenvrij) en qua barf krijgen ze meestal kipkarkas en vis en verder krijgen ze 1 keer per week een rauw eitje en yoghurt en een paar keer in de week wat restje van tafel vooral gekookte groenten. Het probleem is dusdanig dat mijn border collie kruising teefje sinds een paar weken last heeft van een enorm schilferige huid. De schilfers lijken een beetje op roos. Kan dit aan een tekort in de voeding liggen? Vlooien heeft ze zeker niet wordt om de 4 weken preventief behandeld en ook niet vaak gewassen. Voor de rest is ze goed actief en glanst ze.
Door Slot
#1390222
Ik heb op het moment hetzelfde probleem met mijn Schotse Herder.
Dierenarts heeft eerst een shampoo Allercalm gegeven. Helpt goed maar tijdelijk.
Meteen ook de vacht nagekeken op huidmijten. Ze kon niks vinden.
Toen moest ik alles voor de zekerheid ontvlooien. Ook braaf gedaan.
Toen heeft hij een paar weken op antibiotica gestaan om de huid tot rust te krijgen. Heeft wel enigzins geholpen.
We weten nog steeds niet wat het is. Dierenarts (die wel pro-rauw is) will hem nu een maand op Hills Z/D zetten om uit te sluiten dat het aan de voeding ligt.
Daarna mag hij gewoon weer op zijn normale voeding. Maar dat laatste zie ik dus als anti-brokken fanaat niet echt zitten....

Maar we weten ook nog steeds niet wat er aan de hand is.
Door Veerle-scrappyToo
#1390253
Zou er iets buiten kunnen zijn waar ze voor de eerste keer mee in aanraking komt?  Een plant tijdens het uitlaten of zo als je een nieuw plein gaat bezoeken?
Naar voeding ga ik me helemaal niet uitspreken want ik ben hier zelf nog een totale beginner in en moet zelf uitpluizen hoe ik het kan gaan doen bij ons Nena die allergisch is aan "iets".
Door flufske12
#1390428
Mss zou het iets uit de omgeving we zijn recent verhuist naar een huis met een grotere tuin en doen ook nieuwe wandelroutes. Zou het een reactie op een plant kunnen zijn want ze eet niets van buiten en als het een allergische reactie was zou die toch niet zolang aanhouden? Ze is al binnenste buiten gekeerd door de dierenarts, gecontroleerd op mijten, vlooien en bloed laten onderzoeken en dit is allemaal in orde. De dierenarts geeft de schuld aan de voeding en volgens hem krijgt zij niet alles binnen. Nu is mijn vraag is haar dieet te eenzijdig?
Door 202Spots
#1390854
Kan misschien ook de verandering van 't weer zijn..
maar probeer is om 2-3 x per week 'n lepel olijf olie door de eten te doen...
't kan geen kwaad, en waarschijnlijk helpt 't
Door flufske12
#1397506
Even een update sinds een paar dagen is ze ook beginnen kauwen en obsessief likken aan haar poten.Naast de schilferige huid heeft ze in de 2 jaar dat ik haar heb meermaals (6 keer ongeveer) een ooronsteking gehad en heeft ze regelmatig last van tranende ogen. Voor de ogen heeft ze een zalf voorgeschreven gekregen en voor de oren heeft ze antibiotica ontstekingsremmers en oorzalf gehad en de laaste keer is zij verdoofd om het oor uit te spoelen. Volgens de dierenarts ligt er geen verband tussen de oren en ogen en de huid en ligt het probleem van de huid en poten aan het feit dat er teveel eiwit in de voeding ligt. Ik persoonlijk begin meer en meer in de richting van een allergie te denken en denk wel dat er een verband is. Zou een 2de opinie een goed idee zijn? Een allergietest? Zou een eliminatiedieet een idee zijn om uit te sluiten dat het aan de voeding ligt?
Door Lizzy
#1397646
Oh ja, weer een DA die denkt dat vlees veel eiwitten bevat.... Misschien moet hij eens de boeken in. Of lid worden hier van Barfplaats. Vlees bevat namelijk niet veel eiwitten.

Ik zou zelf gaan samenstellen. 100%. Om uit te sluiten dat het iets is in de KVV. En verder: jeuk aan de poten duidt inderdaad vaak op een allergisch reactie. Meestal een contact allergie. Het kan ook een voedsel allergie zijn. Ik zou zelf toch wel meer dan kip, rund en vis gaan geven, want dat is te weinig afwisseling. De meeste honden vinden eendennekken wel lekker en iets van lams of geitenvlees vaak ook. Ik zou ook zeker groentenmix erbij geven. Of 5 a 7 dagen per week gekookte groenten (behalve prei en ui). Ik zou absoluut geen graan geven. Nul. Niks.

Geef je vette vis en visolie? Ik zou dat zelf gaan geven. Elke dag een kwalitatief goede visolie. Visolie helpt bij allergieen en huidproblemen.

Tijdens de AB zou ik probioitica gaan geven en daar voorlopig mee door gaan. En na de AB zou ik, als ik jou was, gaan ontgiften. Ik zou eerst drie weken chlorella geven (2 keer per dag 10 tabletten maar wel langzaam opbouwen). En dan Drainage Compositum van de Groene Os geven.

Als dat niet werkt, zou ik naar een holistisch DA gaan, voordat ik mijn hond verder liet behandelen door een anti-vers DA en haar verder vol liet stoppen met chemische troep.
Door flufske12
#1397697
Bedankt voor het antwoord. Ik ga mij goed inlezen om helemaal samen te gaan stellen en kijken of dat andere dingen er ook in gaan maar ik vrees er een beetje voor omdat ze tot nu toe absoluut geen orgaan buiten hart om willen. Bestaan er granenvrije kvvs en zo ja welke zijn goed? Smuldier glutenvrij bevat volgens mij geen granen en is dit een goede kvv?
Door Veerle-scrappyToo
#1402351
Ik kom nu pas terug in je berichtje terecht.  Maar als ik nu  verder lees denk ik zelf ook richting allergie... :-X
Waarom ik daar aan denk?  De huidproblemen en de oorontstekingen en de tranende ogen.  Zelf heb ik hier ook een pup die heel wat jeuk heeft, al een oorontsteking achter de rug heeft en soms prut in haar ogen en wij krijgen van de Da ook steeds weer het woord allergie in de oren gestopt. Onze Da vertelde dat de oorontsteking die Nena had sterk deed denken aan de oren bij een allergishc dier dus ik denk dat er idd wel een verband kan zijn tussen de vele oorontstekingen en de jeuk ( dus huidproblemen).  Zelf zijn we nog maar pas gestart met onze zoektocht dus ik kan niet veel goede raad geven behalve dan op je eigen gevoel toch ook te durven vertrouwen!
Ik hoop dat je snel een reden vind voor haar problemen zodat je de problemen kan aanpakken en niet enkel de symptomen...
als de problemen pas begonnen zijn sinds de verhuis zou ik toch kijken in de buurt ook
Door Netty
#1404436
mijn teckel heeft haar hele leven al last van haar huid.
ze is 13+ en als je weet wat ik al niet aan testen en dieeten heb gedaan.............

ik denk heel sterk dat wat je beschrijft een samenloop is van veel dingen.
ergens allergies voor zijn, daar krijgen ze dan jeuk van en begint te likken, doe er een portie stress bij en je hebt een hond die een kl*te vacht heeft.
Tof heeft net als wat je met jouw hond beschrijft, ook soms last van haar oren en vieze ogen
wat je eraan kunt doen............geen idee.

ik heb Tof afwisselend in NL en in het buitenland gehad, andere lucht en andere bodem waar ze dus op liep, daar had ze weer hele andere verschijnselen op haar huid dan hier in NL, korsten op haar rug, soms hele droge plekken waar zomaar het haar van losliet, met een stukje huid er aan vast, wel nieuwe huid eronder.........
ze at daar ook andere dingen, ik heb haar zelfs aan het einde daar, een poosje door omstandigheden op brok gehad, maar die huid bleef een zorg.
hier in NL terug gekomen, kreeg ze ineens een hele donkere huid, op haar buik, soms een beetje brokkelig, schilverig.
ik had haar toen ook nog op dezelfde brok staan als in Maleisie.............ook om uit te proberen of het het eten was!
ze reageert duidelijk op de omgeving, dus niet op het voer, want dat was hetzelfde als wat ze daar kreeg!
en een teckel is laag bij de vloer waar ze over loopt.....

ze likt bij tijd en wijlen aan haar achterste en daar is het nu dus kaal, geen haar meer op.
dat likken is ook een uiting van stress, iets wat ze zich heeft aangeleerd toen ze heel jong, en een week in quarantaine moest, het kalmeerde haar waarschijnlijk, stressgedrag dus.........

aan het eten kan het niet aleen liggen, want door allerlei dingen uit te proberen, hier en in Maleisie, ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet echt aan het voer ligt, ik zou dan enige verbetering hebben moeten zien.
wel heb ik gemerkt dat ze op kvv en barf, er beter uit ziet dan met brok en blik, ze stinkt dan minder.

ik heb haar ook als het erg was, door de jeuk en schilvers, visolie gegeven en pilletjes om haar lever te ondersteunen.
in Maleisie had ik gelukkig een dierenarts die liever homeopatisch voorschreef dan dat hij er een injectie of andere troep ingooide.
die vertelde me dat het een allergische reactie was van haar, met stress erbij.........en dat zowel zij als ik ermee moest leren leven, want echt een oplossing zag hij er niet voor.
en om eerlijk te zijn, na 13 jaar tobben en testen door dierenartsen met haar, ik ook niet.........
ik probeer haar nu zo kalm mogelijk te houden en weinig stress in haar leven te brengen.........
Door Fido
#1404481
[quote="flufske12"]
Even een update sinds een paar dagen is ze ook beginnen kauwen en obsessief likken aan haar poten.Naast de schilferige huid heeft ze in de 2 jaar dat ik haar heb meermaals (6 keer ongeveer) een ooronsteking gehad en heeft ze regelmatig last van tranende ogen. Voor de ogen heeft ze een zalf voorgeschreven gekregen en voor de oren heeft ze antibiotica ontstekingsremmers en oorzalf gehad en de laaste keer is zij verdoofd om het oor uit te spoelen. Volgens de dierenarts ligt er geen verband tussen de oren en ogen en de huid en ligt het probleem van de huid en poten aan het feit dat er teveel eiwit in de voeding ligt. Ik persoonlijk begin meer en meer in de richting van een allergie te denken en denk wel dat er een verband is. Zou een 2de opinie een goed idee zijn? Een allergietest? Zou een eliminatiedieet een idee zijn om uit te sluiten dat het aan de voeding ligt?

[/quote]

Er is wel degelijk een verband tussen de oren, ogen en huid alleen moet je dan even verder kijken dan de reguliere geneeskunde alleen  ;)

Hier een zeer klein stukje uit de thesis van mijn man, de hele uitleg is bladzijdes lang  ::) :D:

De nervus vagus (X) heeft via de ramus jugularis contact met het ganglion cervicale craniale*.  De overprikkeling van het ganglion cervicale craniale komt door de overprikkeling van de sympaticus als een geheel. Via de grensstreng gaat afferente sympatische informatie naar het ganglion stellatum en zo via de ramus interganglionare naar het ganglion cervicale craniale. Vanuit hier vertrekken sympatische vezels die blokkades veroozaken rond het OAA gewricht.

Het frequent voorkomen van oorproblemen bij de commerciële groep wordt op gelijke manier uitgelegd. Dit leidt tot een verhoogde uitscheiding van cerumen. Het milieu in de uitwendige gehoorgang is dan optimaal voor het ontstaan van secundaire bacteriële infecties.

                                                             

Hetzelfde geldt voor de overmatige talgklier productie in de huid. De dominantie van de sympaticus geeft daardoor een overmatige afscheiding van talg. Deze talg kan oxideren en ranzig worden. Zo ontstaat de typische hondengeur en wordt een milieu op de huid gecreëerd welke bevattelijk is voor huidinfecties.


Alles staat met alles in verbinding en heeft dus een invloed op elkaar.

Ik zou als eerste beginnen met de goede vetten te geven in de vorm van vette vis of rauw schapenvet en er zijn ook goede omega oliën op de markt.
Door irmaa
#1404808
Nouh.............. ehh.. mijn zeer reguliere dierenarts zegt dit al veel langer, ook mijn vorige dierenartsen 20 jaar geleden, zeggen dat er wel degelijk een verband is.. dus niet alleen  jou mannetje hoor ;-))vaak zie je een hond vieze oren hebben en (af en toe) een hotspot, of af en toe tranende ogen...
Dus...
Door avalon
#1404814
Mijn fauve heeft het ook nogal eens. Soms gaat ze zover dat ze haar halve voetzool eraf bijt. Oren heeft ze vooral als pup veel mee getobt, toen ben ik puur oor gaan gebruiken preventief. Dit werke super voor de oren. Laatst had ze een kale schilferige plek op haar borst die niet fris rook en uiteindelijk zwart gebobbeld werd. Toen heb ik sanodermzalf gehaald (1x gebruikt en vertder vergeet ik dat dan weer) en heb haar om de dag gewassen met zwavelteer shampoo en teatreeshampoo. Nu heeft ze het alleen nog op haar lipplooi. Ze krabt en bijt al wat minder, maar het is steeds in een bepaalde tijd van het jaar, dus bij haar denk ik aan een soort van hooikoorts. Het zou ook nog met de hormonen te maken kunnen hebben. De niet frisse geur zijn zeker gisten en die gaan dus weg met het wassen. De zwart gebobbelde huid is inmiddels weer weg, de huid is nog ietwat rood, maar het haar is weer terrug, duurt een week of 7-8.
Door Fido
#1404873
[quote="*irma"]
Nouh.............. ehh.. mijn zeer reguliere dierenarts zegt dit al veel langer, ook mijn vorige dierenartsen 20 jaar geleden, zeggen dat er wel degelijk een verband is.. dus niet alleen  jou mannetje hoor ;-))vaak zie je een hond vieze oren hebben en (af en toe) een hotspot, of af en toe tranende ogen...
Dus...
[/quote]

Je hoort mij ook niet zeggen dat alleen mijn man dat zegt. Ik ga alleen in op haar zin: volgens de dierenarts............... en dan met de achtergrond dat dit een reguliere da is die geen verbanden ziet ;)

Trouwens... ik zou een volwassen man, dik in de veertig van bijna twee meter, niet een mannetje noemen  :P
Dan heb ik meer beeld van een 16 jarige puisterige puber  :-\
M.a.w. ík heb een man, een kerel, een maatje, een wederhelft, maar zeker geen mannetje :ras:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door