Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Thelms
#1389738
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bij de dieren speciaalzaak geweest om duck te halen. Volgens de verkoopster heb je bij kvv toch nog een brok nodig. Dit omdat ze dan moeten kauwen. Op mijn vraag of een rawhide niet genoeg was om te kauwen was haar antwoord nee.

Nu ben ik een beginneling, en begin ik toch een beetje te twijffelen. Wat is jullie mening? Ik geef nu alleen KVV, maar dit is neem ik aan niet genoeg?

Groetjes thelma.
Door Too
#1389745
T enige waar deze dame gelijk in heeft: op kvv wordt niet gekauwd.

De complete versie van een kvv is compleet [punt]
je doet t dus gewoon goed!  :)
het varieren van verschillende komplete versies maakt eea alleen maar  beter.
Op brok wordt helemaal niet gekauwd en alle granen laten  een lekkere plaquelaag achter op t gebit [net als wanneer jij een koek eet]
daar valt dus geen enkele winst te behalen.
Of rawhide een goed product is kan ik als kattenbezitter niet zeggen

Voor t betere knaag/scheur en kauwwerk zou je ook kunnen denken aan kip-/eendennekken, lap pens, stuk [braad]haan oid
eea hangt ook een beetje af van t formaat van je hond

Laat je niet zomaar uit je schoenen praten hoor!!  ;)
Door 202Spots
#1389747
Rawhides en gerookte varkens oren,kalfshoefjes e.d gelijk weggooien, 't is niet alleen slecht voor he hond,het kan levensgevaarlijk zijn!
Wanneer je hond aan kvv gewend is dan kan je langzaam beginnen met 'n kippen nek of vleugel om op te kauwen.
Door elianne
#1389753
Nee hoor je doet het goed als je alleen kvv geeft. Wat de rawhide kluiven betreft, die mag je gerust geven hoor. Zitten geen toevoegingen in en zijn volledig verteerbaar. Dus geen runderstaafjes ed! Geef mijn Leonberger een hele grote rawhide kluif,laat dit niet in 1x op kluiven hoor,elke dag een uur flink dr best op laten doen, ze is er heel gretig op. Dan leg ik de kluif weer weg tot de volgende dag. Dat kluiven is altijd onder toezicht
Door 202Spots
#1389755
[quote="elianne"]
Wat de rawhide kluiven betreft, die mag je gerust geven hoor. Zitten geen toevoegingen in en zijn volledig verteerbaar. [/quote]

HOHO...wanneer JIJ je hond rawhides wil geven is dat JOU keus, maar wanneer je gaat zeggen dat 't gerust gegeven kan worden,geen toevoegingen heeft  en volledig verteerbaar zijn...sorry hoor...dan ben ik dus dus helemaal niet met je eens!
Vraag maar is aan je DA hoe vaak hij heeft moeten opereren om stukken onverteerde rawhide uit 'n hond te halen omdat ie verstopt zat.
Lees alsteblief deze topics even voordat je verder gaat!

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 614.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 844.0.html

http://animalwellnesspei.com/?p=25
Door tieneke
#1389757
[quote="elianne"]
Nee hoor je doet het goed als je alleen kvv geeft. Wat de rawhide kluiven betreft, die mag je gerust geven hoor. Zitten geen toevoegingen in en zijn volledig verteerbaar. Dus geen runderstaafjes ed! Geef mijn Leonberger een hele grote rawhide kluif,laat dit niet in 1x op kluiven hoor,elke dag een uur flink dr best op laten doen, ze is er heel gretig op. Dan leg ik de kluif weer weg tot de volgende dag. Dat kluiven is altijd onder toezicht
[/quote]
Dit is dus echt de allergrootste bagger wat je je hond kunt geven,het verteerd niet en voegt zeker ook helemaal niets toe aan een gezond barfmenu.
Mijn honden krijgen geen tussendoor kluifbotten omdat hun maaltijd iedere dag al uit het nodige kluif/scheur/trek/kauwwerk bestaat maar dan uit vers vlees/bot  ;)
Door tieneke
#1389759
[quote="202Spots"]
HOHO...wanneer JIJ je hond rawhides wil geven is dat JOU keus, maar wanneer je gaat zeggen dat 't gerust gegeven kan worden,geen toevoegingen heeft  en volledig verteerbaar zijn...sorry hoor...dan ben ik dus dus helemaal niet met je eens!
Vraag maar is aan je DA hoe vaak hij heeft moeten opereren om stukken onverteerde rawhide uit 'n hond te halen omdat ie verstopt zat.
[/quote]
Dan ga je nog schrikken...
Door elianne
#1389762
Hoi was niet de bedoeling om onrust te zoeken , en idd voegt niets toe aan het barfen, ik geef en gaf al mijn honden deze kluif puur om te kluiven,ik barf niet,kvv met brok. maar mijn ervaring met deze kluif is dat ze er nooit diaree van krijgen of andere problemen. Nogmaals ....sorry
Door 202Spots
#1389767
[quote="elianne"]
Hoi was niet de bedoeling om onrust te zoeken , en idd voegt niets toe aan het barfen, ik geef en gaf al mijn honden deze kluif puur om te kluiven,ik barf niet,kvv met brok. maar mijn ervaring met deze kluif is dat ze er nooit diaree van krijgen of andere problemen. Nogmaals ....sorry
[/quote]

Je kan brokken of blik voeren en op 'n rawshide laten kluiven...maar dan is 't nog steeds niet aan te raden.
Misschien heb je gewoon  geluk dat er (NOG) geen probleem is....maar wanneer je nu weet hoe ongezond het is en wat de gevaren zijn
en je gaat er evengoed mee verder, dan is dat dus jou keus... :-X
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 16 okt 2009, 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bloemetje
#1389899
Ik geef de nekken vaak buiten Thelms. Maar bij mij slepen ze eigenlijk nooit en eten ze ze ook regelmatig binnen. De 1e keer even flink platmeppen en eventueel ook even vasthouden zodat ze netjes kauwen.
Overigens heb je ze ook gedroogd bij de DSZ. Van het merk Proline. Voorzover ik weet zit daar niks in behalve kip  :). Bij de C1000 kun je gedroogde kipfilet halen, dat is ook een leuk snackje of beloningsvoertje zonder enge toevoegingen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1389943
alleen aan kvv heb je genoeg!
Het is compleet, alles zit er in wat je hond nodig heeft..
de brokken erbij is dus niet nodig sterker nog, dan merk je niet het goede van het vers voeren..
dat je hond niks te kauwen heeft, denk dat dat op de brokken ook niet echt gebeurd, en als er honden zijn die dat wel doen, dan vergelijk ik het altijd met een liga wat ook zo lekker aan je gebit kleeft..
Dus nee, ik zou alleen kvv gaan voeren en met van lieve lee een kippenek/karkas ed het gaan uitbreiden..
Door *Natasja*
#1389954
Nee, absoluut geen brokken voeren bij de KVV. Let er wel op dat je een complete KVV voert (het liefst verschillende merken en variaties door elkaar). Als je wat te knagen wilt geven, inderdaad een kippenekje om mee te beginnen. Als snack kun je je hond gedroogd vlees geven, o.a. verkrijgbaar bij Carnivoer en Brozu. Dan weet je zeker dat je puur vlees hebt, wat goed verteert en gezond is voor je hond.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1389955
Je hebt van kvv complete en enkelvoudige voedingen.
Enkelvoudige zijn niet compleet, maar zit bijvoorbeeld alleen pens, hart enz. in
Complete versie's zijn compleet, er ontstaan geen tekorten op lange termijn.
Je hond kan dit dus zijn leven lang eten. Enige nadeel is dat jij niet weet wat erin zit precies en dat er in sommige soorten een pre-mix (toegevoegde vitaminen) in zit om het compleet te maken. Maar het blijft 100x beter dan brokken.
Het is wel goed om kvv's af te wisselen, want verschillende diersoorten hebben we meerwaarde.

Van brokken krijgt je hond zelfs tandplak, daar dus niet over twijfelen  ;)
w.b.t. kauwen op dingen, zou ik kiezen voor of vers spul, eendennekken, kippennekken/vleugels, konijnkarkas enzo.
Of de gedroogte varianten, bullepezen, gedroogte kippennekjes enz.
Door Thelms
#1389960
Dan blijf ik toch een beetje met die kippenekken in mijn maag zitten... Wat is jullier ervaring, nemen jullie dieren ze mee naar hun plaats om daar te verorberen?
Door *Natasja*
#1389962
[quote="Thelms"]
Dan blijf ik toch een beetje met die kippenekken in mijn maag zitten... Wat is jullier ervaring, nemen jullie dieren ze mee naar hun plaats om daar te verorberen?
[/quote]

Mijn honden eten in principe buiten. Als het te slecht weer is (of in de zomer te warm), dan eten ze op een door mij aangewezen plaats (op een oud badlaken c.q. oud dekbedovertrek) en dáár eten ze het op. Het is maar net wat je ze aanleert  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door