Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1389331
beste,
Ik ben een leek op vlak van rauwe voeding, ik geef kvv aan mijn honden.
Ik zou graag eens horen van mensen die kennis van zaken hebben of rijst nu al dan niet een noodzakelijk element is in de voeding van honden.
wanneer een hond ziek is wordt altijd aangeraden om gekookte rijst te geven, moet dat?
wat is de functie van rijst in de voeding van honden?
Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen?
Is rijst hetzelfde als granen?
Beste mensen , deze discussie heb ik vaak met andere hondenvrienden maar ik wil graag een onderbouwd antwoord geven en dacht het misschien hier te vinden.
Ik zelf dacht dat gekookte rijst geen essentieel onderdeel moet zijn van voeding maar ik kan dat niet staven.
Kan mij iemand dit uitleggen
vriendelijke groeten
Anja
#1389589
rijst heeft totaal geen nut..
honden hebben geen rijst nodig..
d.a's geven t als tip misschien omdat t een beetje stopt bij diarree of omdat t licht verteerbaar zou zijn..  :-X
maar een hond/wolf krijgt zelf amper granen binnen  als hij zijn eten zelf zou regelen..
het enige graan wat een dier als een wolf/hond binnen zou krijgen met vers vlees voeding is omdat er wel eens een kippetje verschalkt zou worden..
er zitten graantjes in dat maagje..
maar van nature hebben honden dit echt niet nodig..
sterker nog.. veel honden reageren heel slecht op rijst/granen in brokken e.d.
daarom geven wij hier vers.. ;)
#1389719
Wanneer je even "rijst" in de zoek functie tikt, dan komen er 84 paginas waarop rijst besproken word,
en waar je verschillende redenen kan lezen waarom rijst niet nodig is voor je hond. ;)

Vasiliki schreef: beste,
Ik ben een leek op vlak van rauwe voeding, ik geef kvv aan mijn honden.
Ik zou graag eens horen van mensen die kennis van zaken hebben of rijst nu al dan niet een noodzakelijk element is in de voeding van honden.
wanneer een hond ziek is wordt altijd aangeraden om gekookte rijst te geven, moet dat?
wat is de functie van rijst in de voeding van honden?
Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen?
Is rijst hetzelfde als granen?
Beste mensen , deze discussie heb ik vaak met andere hondenvrienden maar ik wil graag een onderbouwd antwoord geven en dacht het misschien hier te vinden.
Ik zelf dacht dat gekookte rijst geen essentieel onderdeel moet zijn van voeding maar ik kan dat niet staven.
Kan mij iemand dit uitleggen
vriendelijke groeten
Anja
#1389728
Sher schreef: Ik ben barf gaan voeren, onder andere omdat ik dan geen rijst meer zou geven. Het zit wel in kvv, maar volgens mij geeft niemand het in een barf-menu.  ;)
Er zijn ook best veel honden allergisch voor graan, dus ze hebben het niet nodig en kunnen er verkeerd op reageren.  ;)
KVV heeft 'n beetje rijst als "bindmiddel", maar de hond heef thet dus niet perse nodig in z'n diet
#1389794
Onze hond had een paar weken last van haar darmpjes. Kwam omdat we vanwege een vakantie haar Carnibest hadden gegeven. Daarin zit gepofte rijst.  :(
De speciale versie van Carnibest zonder dit gepofte goedje levert totaal geen problemen op. Vorig jaar toen ze een virusje onder de leden had met zeer dunne ontlasting en de DA zei dat we gekookte kip met rijst moesten geven kwam de ontlasting er helemaal dun uit.  :-X

Ze kan ook niet goed tegen (bruin) brood. Dus granen en rijst zijn een no-go hier in huis. Ze krijgt alleen maar vlees en ook de beloningssnacks zijn gedroogd vlees/pens.
#1389802
Rijst bevat veel koolhydraat. Witte rijst bevat zo (uit mijn hoofd) 78 gram koolhydraat op 100 gram rijst. Een hond haalt zijn energie uit drie dingen: eiwit, koolhydraat en vet. Rijst = relatief goedkoop = koolhydraatleverancier = energieleverancier en dus zit het in honden voeding. Maar honden hebben bijvoorbeeld geen amylase in hun speeksel. Het enzym dat betrokken is bij de vertering van koolhydraten in de mond van omnivoren en herbivoren. Het enzym zet de eerste stap naar de vertering van koolhydraten. Het ontbreekt bij carnivoren. En een hond is een carnivoor. Een hond veel koolhydraten voeren zet de alvleesklier van de hond enorm onder druk. Het moet gigantisch veel zetmeel-afbrekende enzymen produceren. En daar is de alvleesklier van de hond niet op uitgerust, de alvleesklier kan dat ook niet goed en kortom: het is niet goed voor zijn gezondheid.

Een hond heeft geen koolhydraten uit granen nodig. Hij kan zijn energie halen uit vet en eiwit. En er is dus geen enkele reden om granen toe te voegen (die in het wild levende carnivoren inderdaad nooit eten). Granen hebben namelijk wel nadelen. Veel honden zijn allergisch voor graan, zelfs voor rijst. Het veroorzaakt huidproblemen en darmklachten. En zeker de grote hoeveelheden rijst (of andere granen) die de hondenvoer industrie gebruikt: zorgt voor problemen. Er zijn zelfs honden die geen koolhydraat-afbrekende enzymen aanmaken. Die honden krijgen grote gezondheidsproblemen wanneer je ze rijst of andere granen geeft.

Kortom, rijst en andere granen wordt in hondenvoer gestopt omdat het een goedkope energie leverancier is, omdat je moeilijk brokken kunt maken zonder enige vorm van granen (ik geloof dat er nu 1 merk bestaat en dat is dan ook niet te betalen), maar, de hond heeft het niet nodig, sommige honden kunnen er slecht tegen en andere honden worden er zelfs ronduit ziek van. Zeker in de grote hoeveelheden die in hondenbrokken/blik zit. Grote hoeveelheden koolhydraat kan veroorzaken: kanker, suikerziekte, gewrichtsontstekingen, darmproblemen, huidproblemen, allergieen, etc.

Granen (en dus ook rijst) zorgen er overigens ook voor dat mineralen als calcium niet meer geabsorbeerd kunnen worden. Een specifiek onderdeel uit graan (volgens mij fytinezuur) bindt zich met calcium. Niet alleen met calcium, ook met zink, selenium, chroom en ijzer. Maar je hond heeft deze mineralen wel hard nodig om gezond te blijven!  

Een schepje zilvervlies rijst, heel af en toe, door het eten van de hond: daar gaat hij niet dood van. Zeker zwangere honden en zogende honden hebben een verhoogde behoefte aan koolhydraat. Dus die mag je best wat rijst (of andere plantaardigheden die wat koolhydraatrijker zijn) geven. Elke dag rijst is absoluut af te raden. Grote hoeveelheden rijst idem dito. Maar als tafelrestje kan het best eens gegeven worden. Witte rijst is niet goed voor de mens en ook niet voor je hond. Dat kan sowieso de kliko in.

Dat flauwekul verhaal dat rijst goed is bij diarree.... Rijst is uiterst lastig te verteren. Dus dat gekookte kip met rijstverhaal.... Dat kan nu zo langzamerhand echt ook de kliko wel in.
#1389811
Heldere uitleg Lizzy!
Moet zeggen dat in sommige gevallen de kennis van dit forum ons zinnigere adviezen en oplossingen heeft gegeven dan de hele dierenarts. Toen Rhea (achteraf dus door de Carnibest) dagenlang dunne ontlasting had, kregen we tabletten mee van de dierenarts die voor geen meter hielpen (en het bekende rijstadvies natuurlijk). Via de bibliotheek heb ik Orkugest van VSM gevonden. Geweldig spul! Het jammere is dat als je met diaree bij de dierenarts komt, die gelijk brokken wil aanraden.  >:(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door