Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1389554
Zo.... Daar gaat ie dan.. Kain's eerste prooidier.. En wel een kwarteltje.. Vandaag vers gehaald op de markt.. 8 stuks van ongeveer een 230 gram..

Nu heb ik een aantal vragen.. Ik hoop dat iemand me snel kan helpen...

Kain is nu 12 kilo. Voornamelijk voer ik hem CB. Hij krijgt hier 600 gram van.. Dit is 5%. Ik ben hier op gekomen omdat, op de verpakking staat tussen 40-60 gram per kilo lichaamsgewicht voeren..
Langzaam ben ik vanplan over te stappen naar het echte werk.. Ik was dan van plan om 7% te gaan voeren. Wat uitkomt op 840gram eten per dag. Dit verschilt 240 gram met het kvv.

Wat moet ik nu doen?
1. Niks, gewoon met kvv 5% aanhouden en met barf 7%
2. Het kvv ook ophogen naar 7%
3. Het barf verlagen naar 5%

Volgende vraag:
Ik verdeel het eten altijd in 4 porties op een dag, dit zijn dan 4x 160 gram (afgerond). 1 kwarteltje weegt ongeveer 230 gram.. Ik wil hem 2 kwarteltjes (460gr) geven.. (of als jullie zeggen dat ik 7% moet aanhouden en dus 840 gram dan 3 kwarteltjes --> 690gr). Ik wil het resterende gewicht aanvullen met vlees.
Ik ga er vanuit dat het geen probleem is om Kain een heel kwartelje te geven?? De kop zit er nog aan, geen veren of klauwen. Wel een snaveltje.. Kan hij dit in zijn geheel hebben??
Het hangt er dus een beetje vanaf of ik 5% of 7% moet gaan voeren of hij 2 of 3 kwarteltjes gaat krijgen..

OF zeggen jullie, geef maar 1 kwartel en de rest kvv (of spiervlees) zodat hij kan wennen... Wat moet ik doen??

Laatste vraag (tot nu toe) waar kan ik het resterende gewicht het beste mee aanvullen?? carnibest (wat niet mijn voorkeur heeft omdat ik dan een klein stukje moet gaan afhakken..
Of... konijn spiervlees (helaas gekookt) Of.. Dibo lamsvlees+pens (zit samen in een zak)
Of evt wat van mijn eigen runderpoulet wat ik nog heb..

Sorry voor de vele (wellicht wat domme) vragen.. Maar ik krijg er een beetje de kriebels van dat morgen mijn eerste zelf samengestelde maaltijd gaat worden..
#1389644
Je kan toch gewoon een rol CB ontdooien, wat afsnijden en de rest de dag erna geven ;-) Kan gewoon in de koelkast.

Ik geef sinds kort ook kwartels aan onze pup. Gaat er makkelijk in. Zat dan geen koppie meer aan en de orgaantjes waren er ook uit. Maar verder ging het wel weg.
#1389651
Ow mens en nou heb je een uur zitten wachten...

Doet je gup t goed op de 5% dan zou ik voor nu die hoeveelheid aanhouden, volgens mij is t nog een puppert.. dan zou ik m regelmatig wegen en goed kijken en voelen.. bijstellen kan op elk moment.
Waarom wil je van barf meer geven dan van kvv... ieder hondje is uniek kijk/voel en voer

T gewicht van de kwartel [of kwartels net wat jij wilt ] trek je van z'n dagtotaal af. En ja je kunt t zo geven, t is een prachtig hapje
Zolang je voor t merendeel kvv geeft hoef je je geen heel grote zorgen over percentages te maken.

Een rol cb is prima te snijden als je m een beetje laat aandooien [de rest kan evt terug de vries in] maar aanvullen met je eigen poulet kan ook... dat gekookte nijn is er nu al prop t gewoon hierendaar tussendoor ;),1  zo'n  zak kan geen kwaad hoor.
#1389717
Kain is idd een pup (16 weken)

Ik kan idd wel een stukje van de cb afsnijden, maar het was juist mijn bedoeling om met het andere vlees aan te vullen..

Hij krijgt dus morgen 1 kwartel en de rest spiervlees van lam en pens van lam.
Het is niet dat ik van barf meer wilde geven, het viel alleen op dat mijn % wat ik van plan was met barf niet gelijk liep met wat hij van KVV kreeg.. Vandaar mijn vragen..

Dat konijntje krijgt hij ook hier en daar. Was zeker vanplan die zak gewoon op te maken.. Hij vind het lekker en geen rare ontlasting ofzo erna..

Het kwarteltje wat hij morgen krijgt is helemaal heel, op de klauwen en veren na..

Bedankt allemaal voor de antwoorden..
#1391834
Nadia schreef: Zijn eerste kwartel is ondertussen naar binnen.. Het was een groot succes! heb niks hoeven in te knippen rafelen of wat dan ook!
Super!!
Leuk he als je iets nieuws geeft, en het gaat gewoon helemaal goed en ze vinden het lekker. :D
#1391860
Ja helemaal geweldig, vandaag heeft hij ook zijn eerste kippennekken gekregen.. Ook die gingen er als chocola in.
Hij is nu 16 weken en heeft nog nergens moeilijk over gedaan.
Toen hij voor de eerste keer een plukje tonijn kreeg was hij van te voren ook al helemaal blij, terwijl hij niet eens wist wat hij ging krijgen.. Hihi..
#1391938
Je hebt helemaal gelijk.. Het is gewoon zo akelig soms. Je kleine puppy, moet zomaar even overweg kunnen met een kwarteltje..
Morgen krijgt hij konijnenrug :D De geluksvogel.. Hij wel ;) Volgende keer neem ik er ook een voor mezelf mee.. Want dat lust ik ook wel ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door