Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1389002
vraagje:
Ik wil graag de eierschalen malen om evt als extra calciumbron toe te voegen als bikkel zijn vleesbot niet wil eten. Ik heb de rauwe eierschil omgespoeld en laten drogen in de vensterbank. Daarna helemaal fijngemaakt met de vijzel. Doe ik dit zo op de juiste manier? Moet de poeder helemaal wit zijn of mag er ook wel een beetje bruin nog van het schil doorheen zitten? Voor de duidelijkheid even een foto erbij gedaan:

Afbeelding

alvast bedankt weer!
Door pieterendiaan
#1389010
dank je wel voor je sneller reactie! kan ik dit eigenlijk gewoon zo over/door zijn eten geven? Heb je ook enig idee in welk verhouding 1 eierschil staat tegen over vleesbot?(het botpercentage?)

bedankt weer!
Groetjes diana
Door pieterendiaan
#1389074
dank jullie wel! Dan kan ik hiermee wel even vooruit haha
Ik heb dit fijngemakel met mijn stenen (ikea) vijzel, bij gebrek aan een koffiemolen.. Komt dat ding toch nog eens van pas  :D
Door Truus
#1389080
Met een oude electrische koffiemolen ( waar ze koffiebonen mee maalden) gaat het ook heel goed. Als je eentje bij een kringloop op de kop kan tikken......
Door pieterendiaan
#1389163
ik zal de koffiemolen in gedachten houden! ga straks eens even kijken wat bikkel van zijn poeder vindt. Dank jullie wel!
Door Xada
#1389232
pieterendiaan schreef:
Moet de poeder helemaal wit zijn of mag er ook wel een beetje bruin nog van het schil doorheen zitten? Voor de duidelijkheid even een foto erbij gedaan:
Ik ben even benieuwd, je hebt dus bruine eieren? Je maakt ze schoon en legt ze te drogen, maar wat bedoel je dan met de schil. Haal je het binnenste vlies uit de schil en dat maal je? Dit is namelijk het eivlies en de meeste calcium zit in de schaal. Die kan van binnen wit zijn en van buiten bruin of wit, dit hangt af van het soort kip. Maar het bruine deel moet je dus niet weggooien. Ik doe dit ook altijd voor de kippen.
Door Anne in Zweden
#1389243
Ik heb een gerelateerd vraagje: is het nodig de eierschaal uit te spoelen voordat je hem laat drogen? En zo ja, waarom? Ik heb ze een keer gewoon zo laten drogen en daarna in een vijzel gemalen, en dat ging ook. Het was niet zo'n prachtig fijn poeder als dat op de foto, maar de hond in kwestie at het zonder problemen op toen ik het door zijn groetenprut mengde, en leven doet ie ook nog  :D.
Door Xada
#1389245
Mijn honden eten de eierschillen zo bij hun eten op. Dus niks malen of fijn maken of uitspoelen en ze zijn er nog nooit ziek van geworden.
Bij de kippen was ik ze wel goed uit en laat ik ze goed drogen en dan fijn malen. Maar dit om de reden dat ze het niet in verband brengen met de eieren die ze leggen, anders gaan ze die ook kapot maken en opeten.
Door 202Spots
#1389295
Anne in Spanje schreef: Ik heb een gerelateerd vraagje: is het nodig de eierschaal uit te spoelen voordat je hem laat drogen? En zo ja, waarom? Ik heb ze een keer gewoon zo laten drogen en daarna in een vijzel gemalen, en dat ging ook. Het was niet zo'n prachtig fijn poeder als dat op de foto, maar de hond in kwestie at het zonder problemen op toen ik het door zijn groetenprutMIX mengde, en leven doet ie ook nog  :D.
Ik spoel de schalen wel uit.
De schaal onder de kraan afpoelen met vrij warm water,totdat de binnekant niet meer glibberig voeld,wanneer je ze niet gelijk gebruikt kunnen de bacterieen in de glibber hun gang gaan.ik weet niet hoe 't in Holland is, maar de commercieele eieren worden met 'n heel dun laagje parafine olie bespoten voor het vers houden,en dat was ik er dan ook gelijk aan de buitenkant af.Dan op de aanrecht laten drogen en opsparen totdat ik genoeg heb om te malen.
Ik heb meestal 'n jampotje met gemalen eierenshaal in voorraad, ( voo Tor had ik het dagelijks nodig) en het blijft oneindig lang goed.
Ik gooi het na 'n jaar of zo in de tuin en maak weer nieuw.
Ik gebruikt ook 'n electric koffee molen om de schalen te malen, ik gebruik 'm ook om ook de pitten, zaadje en nootjes te malen.
Mijn honden eten de eierschillen zo bij hun eten op. Dus niks malen of fijn maken of uitspoelen en ze zijn er nog nooit ziek van geworden.
Ja dat kan prima,omdat de ei meteen word opgegeten zo gauw de schaal gebroken word,en hebben de bacterieen geen kans ;)
Door pieterendiaan
#1389323
Xada schreef: Ik ben even benieuwd, je hebt dus bruine eieren? Je maakt ze schoon en legt ze te drogen, maar wat bedoel je dan met de schil. Haal je het binnenste vlies uit de schil en dat maal je? Dit is namelijk het eivlies en de meeste calcium zit in de schaal. Die kan van binnen wit zijn en van buiten bruin of wit, dit hangt af van het soort kip. Maar het bruine deel moet je dus niet weggooien. Ik doe dit ook altijd voor de kippen.
ja ik bedoelde inderdaad het bruine omhulsel (hoe heet zoiets eigenlijk; schil/schaal)

Kun je het poeder een jaar bewaren?? (dan is het hier al op maar gewoon even om te weten)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door