Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#1388581
Hoi,
Mijn Zoë is een Welsh Corgi Cardigan en heeft aan haar achterpoten hubertusklauwtjes. Het Corgiforum adviseert om ze te laten verwijderen. Mijn DA vindt dat een forse ingreep en vindt het onzin. Hij zegt dat hij er nooit problemen van ziet zo lang ze goed kortgehouden worden. Nou is Zoë de enige Corgi in zijn praktijk en ik heb begrepen dat er geen kortbenige rassen zijn met toegestane hubertusklauwtjes. Dat kortbenige zou er toe kunnen leiden dat ze makkelijker ergens achter blijft hangen met haar klauwtjes zeggen de corgifokkers.
Wat is nou wijsheid?

groetjes van Hanna
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1388591
Het is bij een volwassen hond best een pijnlijke ingreep (daarom is die in de basis ook verboden) die ik enkel zou laten uitvoeren als het hebben ervan de hond echt zou belemmeren. Soms kunnen het van die losse flubbels zijn die inderdaad vlot ergens achter blijven hangen waarbij het halve kussentje scheurt. Vaker zit het net zo strak als de klauw aan de voorpoot en heeft de hond nergens last van en als de hond nergens last van heeft dan liet ik 'm niet opereren. Ik ga in deze dus met je da mee.
Ik zie er overigens geen logica in waarom kortbenigheid tot meer ongelukjes zouden leiden.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#1388600
hannabelgje schreef: Hoi,
Mijn Zoë is een Welsh Corgi Cardigan en heeft aan haar achterpoten hubertusklauwtjes. Het Corgiforum adviseert om ze te laten verwijderen. Mijn DA vindt dat een forse ingreep en vindt het onzin. Hij zegt dat hij er nooit problemen van ziet zo lang ze goed kortgehouden worden. Nou is Zoë de enige Corgi in zijn praktijk en ik heb begrepen dat er geen kortbenige rassen zijn met toegestane hubertusklauwtjes. Dat kortbenige zou er toe kunnen leiden dat ze makkelijker ergens achter blijft hangen met haar klauwtjes zeggen de corgifokkers.
Wat is nou wijsheid?

groetjes van Hanna

Bij Sheltie's komt het ook regelmatig voor dat er wolfsklauwtjes aan de achterpootjes zitten. De ene fokker overkomt het nooit en bij de ander regelmatig in verschillende nestjes. Ik heb het af en toe eens. Ik verwijder ze gelijk na de geboorte. Het is een piepklein ingreepje bij net geboren pupjes. En hoe sneller hoe beter. Een hond/pup hoeft er echt nooit last van te hebben/krijgen.
Door hannabelgje
#1388602
Het zijn geen losse flubbers, de DA vond het serieuze tenen en gaf ook de opmerking dat als ze niet de eerste vier dagen verwijdert worden, het eigenlijk ook verboden is om ze weg te halen. Behalve natuurlijk als er een medische noodzaak is.
Ik houd ook niet zo van snijden in mijn hondjes. Toen Frank onder het mes moest was ik daar behoorlijk ziek van. Gatsie. Ik zat nog te denken om het in combinatie te doen met een eventuele sterilisatie, maar ik weet niet of ik haar wil steriliseren, voorlopig in elk geval niet, hoewel het hier al gedaan wordt vanaf vier maanden op DA advies.
Ik wil als de mogelijkheid er is straks wel behendigheid gaan doen met haar, dat zou volgens de fokkers van Corgi´s ook een extra risico met zich meebrengen vanwege haar klauwtjes.

groetjes van Hanna
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1389173
Is het niet mogelijk om die klauwtjes tijdens behendigheid af te plakken bv??
Ik zou ze echt niet laten verwijderen.....  :-\
Door Mevroi Kruim
#1391915
Kátur (IJslander) heeft ze ook, het is bij de IJzen ook gewenst (al vind ik het onzin  :-X)
Hij heeft ook echte tenen, geen flubbers, maar nooit ergens last van, ook niet met behendigen. Nou zijn wij pure amateurs en geen top-behendigers, het tempo ligt ook een stuk lager. Maar met spelen en rennen heeft hij ook nooit ergens last van en hij is inmiddels bijna 7.
Hij houdt zelf z'n nagels mooi kort trouwens  :biggrin2:
Door Decibels
#1392100
Ik heb ze in mijn 30-jarige fokkerij één keer bij een pup gehad (in mijn allereerste nest nog wel... ;)) direct na de geboorte een draadje er omheen gedaan. Ze vallen dan met 2 dagen eraf.
Door irmaa
#1392307
Decibels schreef: Ik heb ze in mijn 30-jarige fokkerij één keer bij een pup gehad (in mijn allereerste nest nog wel... ;)) direct na de geboorte een draadje er omheen gedaan. Ze vallen dan met 2 dagen eraf.
Mmmm denk jij dat dat geen pijn doet?? Echt wel hoor!  iets afklemmen  is erg pijnlijk ook bij pasgeboren pups!
Bij leonbergers komt het ook vaker voor. Wij halen ze ook weg,  maar eingelijk is het natuurlijk onzin, heel veel rassen hebben ze en hebben eigenlijk vrij weinig problemen er mee.
Door Decibels
#1392437
*irma schreef: Mmmm denk jij dat dat geen pijn doet?? Echt wel hoor!  iets afklemmen   is erg pijnlijk ook bij pasgeboren pups!
ik heb niet gezegd dat het geen pijn doet...dat zal best....Maar wat zou beter zijn denk je? Het meteen te doen bij de geboorte of als de hond ouder/volwassen is en onder narcose moet (met alle risico van dien)  omdat het tegen die tijd een echte operatie is?
Door irmaa
#1392591
Nee natuurlijk niet als ze ouder zijn...
Maar zeker ook niet 2 dagen  pijnlijk laten afsterven.  wat mij betreft zo spoedig mogelijk door een dierenarts weg  laten halen na de geboorte, mijn dierenarts wil het zo speodig mogelijk doen, en liever helemaal niet ...
Door Decibels
#1392684
*irma schreef: Nee natuurlijk niet als ze ouder zijn...
Maar zeker ook niet 2 dagen  pijnlijk laten afsterven.  wat mij betreft zo spoedig mogelijk door een dierenarts weg  laten halen na de geboorte, mijn dierenarts wil het zo speodig mogelijk doen, en liever helemaal niet ...
zoals ik al zei heb ik ze één keer gehad en tuurlijk doet een draadje erom heel effies pijn...pupje piept even op het moment dat je het draadje strak aantrekt...maar daarna is het over hoor...Ik laat echt geen pup 2 dagen piepen...!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door