Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1385397
Op het moment ben ik kwartels aan het kweken. De broedmachine staat in de badkamer evenals de hokjes waar de jonge kuikens in gaan. Op het moment heb ik daar als warmte lampen twee 25 W pitjes in hangen (in ieder hokje 1). En 1 van die hokjes is open van boven, de andere staat open voor ca. 10 cm. Als ik nu 's nachts in de badkamer kom is het er behoorlijk warm.
Nu zat ik te denken dat als je een droogmachine wil maken je dit ook met een propellor en een lamp zult kunnen doen. Lamp en propellor onderin met wat gaatjes, daarboven verschillende roostertjes met vlees etc. en boven wat openingen zodat de lucht kan circuleren. Wat denken jullie ervan?
Ik heb trouwens de broedmachine ook zelf gebouwd en hij werkt goed. Het uitkom percentage is ca. even hoog als bij een gekochte broedmachine.
Door Happy Tail
#1385569
koekje schreef: wat is het idee? dat je ze gelijk ook droogt zodat dat later niet meer hoeft?
:D :D ;D ;D
tja een droogmachine zelf maken: dan kan je ook iets maken waar je een fohn onder hangt die dan de warme lucht naar boven blaast en zo alles droogt. Is hetzelfde principe: warme droge lucht erlangs zien te krijgen.
Dus als je het ziet als een broedmachine: dan denk ik (heb geen verstand verder van broedmachines) dat je dan de luchtstroom mist. Kan het ook wel droog worden, maar dan duurt het denk ik erg lang en heb je wellicht eerder kans op bederf dan op drogen.
Door Xada
#1386048
Door de propellor wordt de warme lucht langs het vlees geblazen, de lamp verwarmt de lucht. Mijn idee is dus dat je dat ook met 25 of 40 W zou moeten lukken. Het neemt dus minder energie. En aangezien ik zonnecellen en een aggregaat heb, moet ik behoorlijk zuinig zijn met energie. Dat is dus het idee. 400 of 600 W voor een aantal uren is hier niet mogelijk. Vandaar het idee.
Ook een föhn neemt nogal wat energie.
Laatst gewijzigd door Xada op zo 11 okt 2009, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boez
#1388570
Zou je de warmtebron niet boven het vlees moeten plaatsen en de lucht dan omlaag blazen? Het lijkt me dat het vlees nogal wat vocht verliest en dat wil je niet op de warmtebron laten lekken.
Door Nynke
#1388575
dat klinkt logisch !!  maar bij mijn droogmachine blaast de lucht van beneden naar boven en daar zie ik maar heel soms een paar spetters op het plastic  :) :)
Door Xada
#1388763
Ik denk dat het meeste vocht verdampt, en dus naar boven weg wil en je maakt tevens gebruik van het fenomeen dat warme lucht stijgt. Maar je kunt het ook zo maken dat hij om te draaien is. Ik ben maar even aan het brainstormen en sta open voor betere/andere ideeën. Het viel mij alleen op hoe warm een 25 W lampje al kan worden, die haalt makkelijk de 50 graden. Ook als ik in de badkamer kom (ca. 4 x 3 meter) viel het me op hoe warm het daar is. Een propellortje kun je van een computer gebruiken, die heb ik ook in mijn broedmachine en ze zijn goedkoop.
Morgen wil ik nog even bezig een sproeisysteem voor mijn weiland te maken en daarna ga ik hier eens even mee bezig. Ik hou jullie op de hoogte als jullie dat leuk vinden.
Door Too
#1388773
Ik vind t geweldig, helemaal als je ook af en toe een plaatje erbij zet  ;)

Je hebt gelijk hoor , gewone gloeilampen geven heel veel warmte af ,90/95% van de energie wordt omgezet in warmte.. tel uit je winst
Door Boez
#1388794
Xada schreef: Ik denk dat het meeste vocht verdampt, en dus naar boven weg wil en je maakt tevens gebruik van het fenomeen dat warme lucht stijgt. Maar je kunt het ook zo maken dat hij om te draaien is. Ik ben maar even aan het brainstormen en sta open voor betere/andere ideeën. Het viel mij alleen op hoe warm een 25 W lampje al kan worden, die haalt makkelijk de 50 graden. Ook als ik in de badkamer kom (ca. 4 x 3 meter) viel het me op hoe warm het daar is. Een propellortje kun je van een computer gebruiken, die heb ik ook in mijn broedmachine en ze zijn goedkoop.
Morgen wil ik nog even bezig een sproeisysteem voor mijn weiland te maken en daarna ga ik hier eens even mee bezig. Ik hou jullie op de hoogte als jullie dat leuk vinden.
Ja de lucht stijgt wel, maar ik zag even verhitte vetspetters voor me en die gaan toch echt vallen ;)
Maar ik heb geen ervaring met het drogen van vlees dus wellicht valt dat hartstikke mee.

Ik zou het wel lachen vinden als je ons op de hoogte houdt van je Willy Wortel avonturen :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1389349
het doet me denken aan gedroogde tomaten. die dingen worden in italie gewoon in de zon gedroogd. wil je dat zelf doen, moeten ze in de oven (ook graad of 50).
je zit daar toch ook een stuk dichter bij de evenaar dan hier. is zondrogen geen optie? das helemaal milieuvriendelijk. tegen de vliegen gewoon een grote vliegenkap bouwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door