Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1388144
Hoi Allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier.
Wat een schat aan informatie!

Eergisteren in de avond was ik lekker met mijn hond Bram aan het spelen.
Hij is nu 12 weken en kerngezond. Het is een kruising tussen een bordercollie en een witte herder.
Wat ons betreft een prachthond!

Er was niets aan de hand, alles ging zoals normaal en we merkten niets aan hem.
Om 11u ging hij de bench in om de nacht door te brengen.

Om 12u begon hij te piepen.
10 min later liep ik naar de bench, want hij werd niet stil. (dit doet hij anders nooit)
Ik zag hem tegen het deurtje zitten, toen ik verder liep zag ik 2 grote hopen liggen.
Het was braaksel, zeker 2 á 3 volledige maaltijden onverteerde brokken.

Ik heb hem eruit gehaald, en mijn vrouw heeft het opgeruimd.
Ik heb hem mee naar buiten genomen, waarna hij ineens enorm aan de diaree was.
Het is geen grap, hij sproeide letterlijk alles onder, en zat zelf ook helemaal onder.
Bij elkaar een liter denk ik, zo dun als water.

Ik heb hem een klein beetje water gegeven, dit kwam er meteen, samen met wit slijm uit.

Na alles netjes te hebben opgeruimd, hebben we hem weer in zijn bench gelegd.
Hij kwam de nacht goed door.

De volgende ochtend had hij weer diaree, ook weer zo dun als water.
Dit keer zat er ook bloed bij.

Ik heb toen meteen de dierenarts gebeld voor een afspraak.
Het beestje was lusteloos en bleef maar trillen.

Ik had een handdoek met het bloed en de ontlasting meegenomen om te laten zien.

De dierenarts zei dat zijn darmen opgezwollen waren, en dacht dat er een ontsteking zat.
Hij kreeg van de dierenarts een spuit (antibiotica).
Ik kreeg 3 dingen mee. Blikvoer voor de volgende dag met witte kip en rijst, tabletten met antibiotica 1x per dag, en tabletten tegen diaree 2x per dag.

Ik ben met de pillen tegen diaree meteen begonnen, de antibiotica nog niet.
Die moet hij vandaag en morgen een hebben.

Vanochtend echter ging alles weer prima met hem.
Hij was gek op het blikvoer, (hij at de lepel haast mee op) en de ontlasting was al wat dikker.

Zou ik nu toch die antibiotica moeten geven?
En wat zou het geweest kunnen zijn? Toch iets op straat opgegeten ofzo?

Hij heeft in elk geval weer energie en is qua gedrag weer de oude!
#1388145
Je moet antibioticakuren altijd afmaken! Dus dat zou ik nu ook zeker doen. Hou hem goed in de gaten en zorg dat hij ook voldoende drinkt.
Verder raad ik je aan om ipv brokken een goede versvoeding te geven of je in te gaan lezen in het BARFgebeuren.
Je kunt nu ook een kuurtje probiotica bijgeven. Zelf geef ik Pro Bio Forte van De Groene Os (nu toevallig in de aanbieding bij Medpets.nl)
#1388157
Ze zijn nog niet met de antibiotica begonnen. ;)

Ik zou dat ook niet doen.
Het klinkt mij als een virus.
De pillen tegen de diarree doen zijn werk dus al blijkbaar.
Als het nu al beter gaat en de ontlasting weer dikker wordt, zou ik nog even wachten.
Mocht je wel anitbiotica gaan geven, zou ik daarna inderdaad een goede probiotica geven, zodat de balans in de darmen weer goed is.

Sterkte ermee!
#1388165
Hij geeft ze inderdaad niet voor niets mee. Maar Baytrill mag je helemaal niet aan een pup geven, dus zijn keuze in deze niet levensbedreigende situatie vind ik ronduit slecht. Voor een darmonsteking zijn er wel specifiekere antibioticums voor handen en is zo'n duur breed spectrum Ab volledig overdone.
#1388166
Angelique schreef: Hij geeft ze inderdaad niet voor niets mee. Maar Baytrill mag je helemaal niet aan een pup geven, dus zijn keuze in deze niet levensbedreigende situatie vind ik ronduit slecht. Voor een darmonsteking zijn er wel specifiekere antibioticums voor handen en is zo'n duur breed spectrum Ab volledig overdone.
Inderdaad. Ik ben het hier echt 200% mee eens. Baytrill mag inderdaad niet aan pups worden gegeven. Ik vind overigens dat je ook in dit soort diarree gevallen 99 van de 100 keer beslist niet goed af bent met welke AB kuur dan ook. Je sloopt daarmee alleen nog verder de darmflora van de hond. Dit is gewoon een reactie van het lichaam. Iets is niet goed, moet er zo snel mogelijk uit.

Ik zou in ieder geval probiotica capsules gaan geven.

Mag ik vragen, wanneer is je pup gevaccineerd?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 14 okt 2009, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#1388183
Dutchdevil schreef: Wat moet ik nu doen met deze tabletten?

Hij is netjes volgens schema geëint.

Virbac type 1 en 2 bij de eerste,
Nobivac lepto, parvo en KC 3, 6 en 8 bij de 2e
Lepto en DHPPI 3, 4, 5 en 6 bij de 3e.
Wanneer heeft hij z'n laatste enting gekregen? Hoe lang is dat geleden?
#1388184
zou je da eens opbellen over de gegeven ab kuur...
daarbij zou ik ook het blikvoer aan de kliko doneren een eens een goede gezonde maaltijd voorzetten, kvv of liever nog barf..
je hondje is 12 weken dus is die onlangs geent.....?
probiotica geven is al genoemt..
zal de tabl niet langer geven...
#1388185
Dutchdevil schreef: Wat moet ik nu doen met deze tabletten?

Hij is netjes volgens schema geëint.

Virbac type 1 en 2 bij de eerste,
Nobivac lepto, parvo en KC 3, 6 en 8 bij de 2e
Lepto en DHPPI 3, 4, 5 en 6 bij de 3e.
Ik zou er mee terug gaan naar je dierenarts en hem even op de contra-indicaties wijzen zoals deze vermeld staan op de bijsluiter.

Grote kans dat je pup gewoon van deze berg vaccinaties aan de race is gegaan.
#1388191
Angelique schreef: Aangezien de pup 12 weken is denk ik dat de laatste vaccinatie van zeer recente datum is.
Yep, dat vermoed ik ook. En dan is de kans dus meer dan groot dat het hondje daar zo ziek van is geworden en aan de diarree is gegaan. Allemachtig, het is ook geen enting meer zeg, en de DHPPi en de Lepto, voor zo'n kleintje :'(.

Dutchdevil, dit zien we dus vaak, na zo'n enting, dat een pup een aantal dagen of weken na de enting zo ziek wordt. Het kan natuurlijk komen doordat hij iets geks heeft gegeten. Maar de kans is dus zeer wel aanwezig dat het van de enting komt. Ik vind persoonlijk dat jouw DA veel te veel tegelijkertijd heeft gespoten. Zeker de Parvo en de Lepto enting hebben deze bijwerkingen, waterdunne diarree + bloed.

Er is maar 1 manier om de gevolgen van deze over-vaccinatie + deze verkeerde AB te minimaliseren: je hond op verse, rauwe voeding zetten, de komende weken extra probiotica capsules geven en deze AB kuur in ieder geval direct terugbrengen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door