Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MoniqueR
#1386225
Feng (7 maanden) is erg blij met het meeste dat ik haar voorzet.

Voer er voor nu nog wel Carnibest kvv bij want helemaal in mijn vingers en hoofd heb ik het nog niet qua hoeveelheden BARF en zolang ik elke dag 's ochtends kvv voorzet kan ik 's avonds uitproberen wat ze lekker vindt en wat niet.

Wat er ze goed ingaat is: eendenek, lam, rund, hart, lever, alle delen van de kip, konijn, duif, kwartel, kalkoen,  etc.  Alles incl bot (niet van het rund, lam  :biggrin2:) wordt tussen haar tandjes kort geknaagd. Chop eea met hakmes kort en de rest doet ze zelf. Eitje is ook lekker.

Ben dan ook erg blij dat ze (bijna) alles zonder problemen opeet. Makkelijke dame  ;)

Wat er absoluut niet ingaat is vis. Tonijn wordt een uitzondering voor gemaakt (heb ik tot nu toe 1x gegeven om de bekende reden) maar zalm of andere soorten vis trek ze haar neus voor op.

Moet ik hiervoor bijv. 1x per week wat visolie toevoegen?

Heb nu het nodige ingeslagen: konijn, kwartel, eend, kalkoen, kip, rund, lam, hartjes, niertjes (lam), levertjes en ga van de week aan de slag om voor 2 weken (of langer) een kompleet menu te maken.
Gebruik die van Esther als richtlijn (thankx) maar met iets minder bot en meer vlees.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen de menu's maken, bedoel sta je 1x per week te hakken om het eten te maken of vaker of minder vaak?
Of maak je het per dag. Kan ik wel doen omdat we alleen Feng hebben, maar je moet dan wel  de percentages en soorten vlees die je voorzet goed bijhouden.

Moet nog even uitvinden wat voor ons het handigste is.

Ga het niet redden om haar ca. 100 gram per dag te voeren want dat is echt te weinig!
Ze weegt 3 kg en als ik 100 gram per dag aanhoudt gaat het echt mis. Dan gaat ze op de jat-toer.  Zit nu, na een start van 200/250 gr, op 150/200 gram. Iets veel  maar mevrouw houdt zelf 1 dag per week  "zo en vandaag eten we lekker niet"- dag.
Het komt er dan op neer dat ze 900 - 1200 gr krijg per week eet. Nog veel volgens wat ik hier lees maar goed. Misschien wordt het minder als ze wat ouder is.

Wanneer ze haar bak niet leeg eet, haal ik die weg. Ze begint dan wel na een uur te zeuren. Heb het geprobeerd om dat zo te laten in de hoop dat ze dan de keren daarna wel haar bak leeg eet, maar ik ben erachter dat ze graag met een pauze eet. Dus laat het nu iets langer staan, half uur tot een uur en wanneer het er dan nog staat dan haal ik het weg en mag ze op de volgende maaltijd wachten. Op deze manier werkt het het beste.

Tips, suggesties, opmerkingen zijn van harte welkom!
Door ibbi
#1386453
wat lekker zeg dat alles er zo goed ingaat!
je kunt zeker visolie geven, of 1 x per week iets uit een blikje vis zou ook nog kunnen, van visolie moet je de omega 3 hebben.
voor 1 kat zou ik alles portioneren, een konijnkarkas beetje ontdooien ( ik noem maar iets als voorbeeld ) in stukken hakken en de rest weer terug in de vriezer.  maar al doende merk je snel wat voor jou het fijnste werkt.
als ze iets ouder wordt neemt het vele eten vaak vanzelf wel af, anders moet je op een gegeven moment wat bijsturen - als ze begint uit te dijen  :D  maar kittens ( en dat is ze nog! ) gebruiken gewoon nog veel energie!
ik ben benieuwd naar je menu ~ succes!  :)
Door flin
#1387910
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen de menu's maken, bedoel sta je 1x per week te hakken om het eten te maken of vaker of minder vaak?
Of maak je het per dag. Kan ik wel doen omdat we alleen Feng hebben, maar je moet dan wel de percentages en soorten vlees die je voorzet goed bijhouden.
meestal haal ik 1 keer in de week de verse voorraad voor de komende week of weken....(hangt af v/d aanbiedingen)
dan wordt er wat getsjopt (duif en kwartel blijven heel) in de hoeveelheden die we nodig hebben, vervolgens krijgen de vrieszakjes een kleurig plaktape-je, zodat ik ook weet wat wat is, en dan hop de vries in....dit duurt nooit langer dan 20 minuten incluis aanrecht schoonmaken... :)

orgaan en koppen liggen gezellig samen in 'n grote zak, de rest random...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1388005
1x per 3 maanden bestel ik mee bij een leverancier voor dagelijks barfspul, soms wordt er iets vaker besteld. ik bestel zelf 2x per jaar bij kiezebrink en tussendoor haal ik wat dingetjes op de markt, bij de vleesturk en soms super.
ongeveer 1x per 4-6 weken maal ik voor otje. ik weeg de dingen af en haal het door de molen. ik gebruik daar meestal geen hele kilo's voor. een gedeelte gaat door de molen voor de prak van ot en de rest portioneer ik voor sien. soms in de tussentijd ontdooi en portioneer ik ook dingetjes voor sien, als het op is en echt nodig om nieuwe porties te maken (dus als ik niet binnen 2 weken ga malen).
mijn voorraad ligt onderop in de vrieskist en de dagelijkse zakken met porties erboven op. zakken met muizen en ratten en gerbils (alleen voor ot) liggen in een lade in de combi.
Door MoniqueR
#1388310
Ben nu een menu in elkaar aan het draaien voor een week of 2, en dan maak ik het gewoon per dag. Het is niet veel werk, zo gebeurd. Dag van te voren uit de vries halen wat ik nodig heb en de volgende dag hak ik de tjop ik de boel.

Nog 1 dingetje wat ik mij afvraag: wanneer ik de menu's lees dan komt het mij voor dat je 's morgens en 's avonds dezelfde maaltijd geeft. Bijv. kipkarkas en paard op maandag, parelhoenkarkas, kipmaag, lam op dinsdag etc etc

Ik geef zelf 's morgens iets anders dan 's avonds.

Ben erg nieuwsgierig hoe jullie dat indelen.......

oooooooo en sorry probeer nog steeds een leuke avatar en foto te uploaden, maar het lukt niet erg........ :g:  :groenvanjaloeziesmiley:  :g:
#1388376
Ik ben te lui om al die verschillende dingen in kleine pakjes in te vriezen dus als ik er een kilo uithaal dan een ze een paar dagen hetzelfde. Lijken ze niet mee te zitten  :biggrin2: maar verschillende menu's is natuurlijk ook niet verkeerd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door