Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lisa-v
#1386416
Hoi,

Ik heb even een vraagje. normaal geef ik mijn hond altijd kvv, maar ik wil toch ook langzaam aan in de toekomst gaan barfen.
toevallig was ik net in de supermarkt en daar heb ik mergpijpjes mee genomen voor puck. nu zit ik te denken is dit wel goed om zo maar te geven? kan dit nog problemen op gaan leveren voor haar omdat het haar eerste botje is? wat is nog meer een mooi beginners bot/vlees
ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door lisa-v op ma 12 okt 2009, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1386430
lisa-v schreef: Hoi,

Ik heb even een vraagje. normaal geef ik mijn hond altijd kvv, maar ik wil toch ook langzaam aan in de toekomst gaan barfen.
toevallig was ik net in de supermarkt en daar heb ik mergpijpjes mee genomen voor puck. nu zit ik te denken is dit wel goed om zo maar te geven? kan dit nog problemen op gaan leveren voor haar omdat het haar eerste botje is? wat is nog meer een mooi beginners bot/vlees
ik ben benieuwd.
Dat mergpijpje mag je soep voor jezelf voor gaan koken en daarna wegpletteren. Dat is namelijk een stuk van een runderpoot en dus 100% ongeschikt als "BARF" bot.  Als er toevallig een  stukje vanaf breekt dan is dat vaak onverteerbaar en knikkerhard en je loopt het risico dat het pijpje om de kaak van je hond heen komt te zitten. Daarbij is het merg blubbervet en dat is voor een hond die momenteel met z'n darmen aan het rommelen is niet echt bevordelijk.

Er is een bottendocument, die vind je in de BARFbeginnersdocumentatie. Lees deze eerst voordat je uberhaupt wat koopt of geeft.
Door ibbi
#1386431
als je bij de zoekfunctie 'beginnersbot' intypt komen er vast heel veel topics over tevoorschijn :)
een mergpijp zou ik niet geven, het bot is te hard - dragende botten van runderen zijn niet geschikt,
liever wat kipkarkas, of bv eendennekken om mee te beginnen.
Door **Jolanda**
#1386445
Kippennekken zijn ook goede botten om mee te beginnen.
Misschien dat je hem complete (dus niet schoongemaakte) maatjes kunt geven. Ze zijn klein en hebben geen geweldig harde graten.
Door Happy Tail
#1386447
neem volgende keer gewoon lekker kippenpootjes, kipcarbonade of drumsticks mee.

eentje voor jezelf en eentje voor de hond ;D
ook heb je in de vriezers van die (hele) braadhaantjes liggen: kun je ook prima mee nemen: dan heb je zelfs voor enkele dagen lekker knaagwerk en er zit vaak ook een zakje orgaan in.

Die mergpijpjes zijn zoals je hier al gelezen hebt kneiterhard.
Gebruikersavatar
Door nova
#1386986
je niet afschrikken door een eerste  aankoop die net niet geschikt is.
Neem de tijd om je goed in te lezen, daarna heb je zeeen van tijd om barfinkopen te doen. En voor je het weet ben je vreselijk verslaafd ::) ::)
Laatst gewijzigd door nova op di 13 okt 2009, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lisa-v
#1387008
;D ja ach denk ik een goed begin te maken..  :-[ doe ik het juist helemaal verkeerd! ach van alles moet je leren toch  ;)
ik ga vandaag even wat eendennekken halen! kijken hoe puck dat vindt! dat wordt vast zwaar genieten  :) ik ben benieuwd naar haar eerste ervaring. ik zal me even goed inlezen voor ik weer andere dingen mee neem die niet geschikt zijn  :D ze heeft net wel zwaar genoten van haar sardientjes  8)
Door tiny
#1387020
Ach joh, zo gaan we allemaal wel eens de fout in. Ook ik gaf mergpijpjes, wist ik veel. Goed lezen, dan wordt je snel wijzer.
Succes! ;)
Door **Jolanda**
#1387962
nova schreef: je niet afschrikken door een eerste  aankoop die net niet geschikt is.
Neem de tijd om je goed in te lezen, daarna heb je zeeen van tijd om barfinkopen te doen. []En voor je het weet ben je vreselijk verslaafd ::) ::)[/b]
Hoe kom je daar nou weer bij  ::) :D ;D

Indd goed en veel lezen, ook meelezen met andere topics waar vragen worden gesteld en voor je het weet, weet je al veeeeel meer en kick je er op om lekker goed en goedkoop te scoren voor de hond ;) :D
Door lisa-v
#1388065
ja ik vind het al helemaal super om van alles op te pikken en te leren.  ;D ik zit een groot deel van de dag hier op het forum om dingetjes uit te pluizen en te leren. als het goed is heeft de slager zo kippennekken voor me  :) :) ik ben heeel benieuwd hoe heerlijk puck ervan gaat smullen  :biggrin2:
Door lisa-v
#1388273
de nekken waar er helaas nog niet, maar puck heeft gesmult van een kippenvleugeltje!! ik heb hem ingeknipt zoals aangegeven en vast gehouden zodat ze leert te knagen! het ging super en ze ging zelfs zacht piepen zo lekker vond ze het  ;D
Door tieneke
#1388289
lisa-v schreef: de nekken waar er helaas nog niet, maar puck heeft gesmult van een kippenvleugeltje!! ik heb hem ingeknipt zoals aangegeven en vast gehouden zodat ze leert te knagen! het ging super en ze ging zelfs zacht piepen zo lekker vond ze het  ;D
Het begin is er dus  ;)
Hier piepen ze trouwens nog steeds met een grote barfmaaltijd waar ze flink aan moeten kluiven  ::)
En dan die blik in hun ogen,alleen het lappie vlees telt op dat moment  :P
Door wendy71
#1388379
lisa-v schreef: de nekken waar er helaas nog niet, maar puck heeft gesmult van een kippenvleugeltje!! ik heb hem ingeknipt zoals aangegeven en vast gehouden zodat ze leert te knagen! het ging super en ze ging zelfs zacht piepen zo lekker vond ze het  ;D
Wat goed! :D
Het begin is er dus, succes met barfen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door