Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bennie
#1385037
Momenteel zit ik op 25% CB en 75% barf, waarschijnlijk ga ik de CB terugdringen tot Kongmaaltjes en  uitzonderingen. Ook de CB kruidenmix ga ik dan alleen nog toepassen als smaakmaker :).

Nu heb ik begrepen dat als je voldoende diersoorten wisseld, geen groentes/fruit hoeft te geven, maar volgens mij hoor ik daar verschillende geluiden over. Wat jullie en hoe zit dat nou precies? Ik wil gezond voer voor mijn honden, maar daar niet in doorschieten ;).
Door Lizzy
#1385044
Ik voer afwisselend in diersoorten en ik voer groenten. Ik vind persoonlijk (maar als je de zoekfunctie gebruikt, dan vind je vele oudere topics waar ik uitleg waarom groenten voeren z'n nut heeft) groenten voeren een heel goed idee. Maar voor mensen die persee geen groenten willen voeren (omdat, zo redeneren ze, wolven dat ook niet eten - hetgeen overigens niet waar is, maar dat terzijde) of waarvan de hond persee geen groenten wil eten: die doen er goed aan vooral zoveel mogelijk afwisselend te voeren en goed op te letten op wat ze voeren. Groenten levert vitamines, mineralen, vetzuren, chlorofyl, ruwvezel, etc. Zo is voedsel afkomstig van dieren arm aan vitamine E. Het enige deel van het prooidier dat nog wat vitamine E bevat is nier. Dat moet je dus wel voeren, voer je geen plantaardigheden. Nu zou je kunnen stellen "als een in het wild levend dier het ook met prooidieren kan doen, waarom mijn hond niet?". Yep. Maar 2 verschillen: een wild prooidier is iets anders dan een bio-industrie gefokt prooidier. Het leven van een in het wild levend dier is ook niet te vergelijken met het leven van een huishond (gelukkig rookt die van jou niet meer mee, maar je wilt niet weten wat een hond allemaal niet kan krijgen van meeroken en andere luchtvervuiling). Nou ja, en last but not least: in het wild levende hondachtigen eten dus niet alleen prooi maar eten ook plantaardigheden. In het boek van Eliasen kun je lezen dat groepen in het wild levende wolven die voldoende prooi hebben en in luilekkerland leven dus lijden aan huidproblemen zoals eczeem.
Door Bennie
#1385058
Helder! Ik zal  me eens gaan verdiepen  in de prakjes :). Maar waarom zit er dan bij katten geen groenvoer bij?
Door Lizzy
#1385092
Bennie schreef: Helder! Ik zal  me eens gaan verdiepen  in de prakjes :). Maar waarom zit er dan bij katten geen groenvoer bij?
Het is maar net wie je het vraagt. Er zijn genoeg katteneigenaren die hun kat wel wat groenten geven. Er zijn ook KVV's voor katten die groenten bevatten. Ian B raadt 0 tot 5% groenten en fruit aan voor katten. Denk dat een hond en een kat qua spijsvertering toch ook niet geheel vergelijkbaar zijn. Zo kan een hond retinol maken uit beta-caroteen en kan een kat dat niet. Maar ook voor de kat schijnt het dus beter te zijn voor de spijsvertering als er een klein beetje groenten wordt gevoerd, al is het maar 1 of 2%. 
Door Bennie
#1385137
Lizzy schreef: Het is maar net wie je het vraagt. Er zijn genoeg katteneigenaren die hun kat wel wat groenten geven. Er zijn ook KVV's voor katten die groenten bevatten. Ian B raadt 0 tot 5% groenten en fruit aan voor katten. Denk dat een hond en een kat qua spijsvertering toch ook niet geheel vergelijkbaar zijn. Zo kan een hond retinol maken uit beta-caroteen en kan een kat dat niet. Maar ook voor de kat schijnt het dus beter te zijn voor de spijsvertering als er een klein beetje groenten wordt gevoerd, al is het maar 1 of 2%. 
Ah kijk, als ik dan toch groentefruitprutjes ga maken, kan ik dat voor de poezels uiteraard in een moeite meenemen :).
Door Eef+Stippels
#1385256
Ik doe ook beide. Voor mijn gevoel hebben ze groente nodig en wordt zonder groente hun vacht minder.
Maar er zijn ook genoeg honden zijn die het zonder groente goed doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door