Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1384681
Soms, als de rauwe groentemix op is en ik even paar dagen moet overbruggen tot ik weer een voorraadje kan maken, kook ik wat groenten voor de honden (overigens vinden ze dat veel lekkerder  ::), maar dit terzijde). Ik kook de groenten dan tot ze zacht zijn en dan stamp ik ze een beetje fijn met de stamppotstamper. Maar ik krijg niet de indruk dat er dan heel erg veel overblijft van de pitamientjes  :-\. Dus nu is mijn vraag: hoe lang moet ik de groenten koken, zodat ze wel kunnen benutten wat erin zit, maar dat er ook daadwerkelijk wat gezonds in overblijft?
Door pallas
#1384704
Ik doe net de kook er overheen, niet meer dan een minuutje ofzo.

Er is nog een klein voordeeltje aan , je vriest het niet meer in , dus dan blijven er toch nog wel vitiamines over hoor.
Door Too
#1384817
Zou ik ook op de Pallas-manier doen, even de kook erover t gaat erom dat je de celwanden beschadigt, en dat gaat snel hoor!
Door deja
#1384894
Volgens mij heb ik die vraag ook eens gesteld hier en kreeg toen het antwoord ong. 10 min. koken anders zijn de cellen niet kapot.
Door Lizzy
#1384896
Het hangt helemaal af van de groenten! Ik kook het niet langer of korter dan dat ik dat voor mezelf doe.
Door deja
#1384953
Dus is 1 minuut of de kook erover te kort dat heb ik toen ook gehoord misschien wel van jou Lizzy.
Door 202Spots
#1384978
deja schreef: Dus is 1 minuut of de kook erover te kort dat heb ik toen ook gehoord misschien wel van jou Lizzy.
Het ligt aan de groente.. andijvie of andere bladgroentes is 1 minuut als genoeg,
gesneden kool neemt ook niet zo lang, worteltje en andere knolgroentes misschien 3-4 minuten.
De celwand verbreekt dacht ik al genoeg met 't aan de kook komen of in ieder geval na 1 minuut.
en de groentes hoeven ook niet helemaal gaar te koken, 't mag best nog 'n beetje stevig zijn.
maar ik zou 't wel in in stukken hakken.
Door pallas
#1385047
deja schreef: Volgens mij heb ik die vraag ook eens gesteld hier en kreeg toen het antwoord ong. 10 min. koken anders zijn de cellen niet kapot.
Een kleine verschil bij mij: de groenten gaan na het koken nog in de blender.
Als je dat niet doet zou ik ze ook koken zoals je dat voor jezelf doet. Is per groente dan verschillend.
Door Eef+Stippels
#1385251
Hier krijgen ze de groente ook gekookt, zo eten ze het tenminste op en ik vind het eigenlijk ook wel handig dat ze gewoon met ons mee-eten.
Ik kook de meeste groenten zo'n 10-15 minuten voor ze. Ik haal het dan eerder uit de pan dan de groente voor onszelf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door