Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Paula1976
#1377728
Hallo,

Met veel interesse lees ik de topics over niet/minder/anders enten. Ook ik ben er van overtuigd dat er veel te veel en te vaak geënt word.

Dus ik wil bij mijn pup van 11 weken graag een ander en beter entschema aanhouden.

Gibbs (powderpuff) is geboren op 15 juli en heeft op 25 augustus (6 wkn) Nobivac puppy DP gehad, nr. 1, 3 en 4 staan omcirkeld in het boekje. Op 17 september heeft hij (9 wkn) Eurican Pv en Eurican Lci gehad van Merial, nr. 3, 5 en 6 of 7 (of allebei niet goed te zien) staan omcirkeld.

Nu zou hij half oktober weer geënt moeten worden. Wat is jullie advies? En wat krijgt hij dan als hij 1 jaar is en de daarop volgende jaren?
Ik kan van te voren laten titeren, maar kan dat ook bij andere dierenartsen in regio Zuid-Oost Drenthe? Of moet ik daarvoor naar Tannetje?

Graag jullie ideëen hierover!

Alvast bedankt!
Door Bika
#1381895
Mijn eigen mening:

Ik zou mijn pup (ik heb er ook 1) zeker het 1e jaar gewoon volgens schema laten enten daarna bekijken wat te doen.
Titeren kan bij de meeste DA's toch wel neme ik aan.
Door Lizzy
#1382117
Paula1976 schreef: Hallo,

Met veel interesse lees ik de topics over niet/minder/anders enten. Ook ik ben er van overtuigd dat er veel te veel en te vaak geënt word.

Dus ik wil bij mijn pup van 11 weken graag een ander en beter entschema aanhouden.

Gibbs (powderpuff) is geboren op 15 juli en heeft op 25 augustus (6 wkn) Nobivac puppy DP gehad, nr. 1, 3 en 4 staan omcirkeld in het boekje. Op 17 september heeft hij (9 wkn) Eurican Pv en Eurican Lci gehad van Merial, nr. 3, 5 en 6 of 7 (of allebei niet goed te zien) staan omcirkeld.

Nu zou hij half oktober weer geënt moeten worden. Wat is jullie advies? En wat krijgt hij dan als hij 1 jaar is en de daarop volgende jaren?
Ik kan van te voren laten titeren, maar kan dat ook bij andere dierenartsen in regio Zuid-Oost Drenthe? Of moet ik daarvoor naar Tannetje?

Graag jullie ideëen hierover!

Alvast bedankt!
Oeps! Ik heb je vraag niet eerder gezien. Wat is Eurican Pv en Eurican Lci?
Door Beppie1
#1382225
Ook hier een pup.....ik ent iig het 1ste jaar, en ook het 2de jaar.
Eventueel daarna ga ik titeren

Wel wordt de prik bij 16 weken al steeds vaker verschoven naar 18-20 weken(tenminste 2 jr geleden toen onze 'grote' hond de entronde had)
Zij moet dus binnenkort(april geloof ik) voor de 2de keer de volle enting, en dus in 2011 ga ik titeren
#1382791
Lizzy schreef: Oeps! Ik heb je vraag niet eerder gezien. Wat is Eurican Pv en Eurican Lci?
Geeft niet! Ik heb geen idee, ik neem aan de entstof met de nummers die ik noemde.

Ik denk dat ik Gibbs dan gewoon volgende week zijn laatste pupenting laat geven en dan nog eens verder in de bieb
ga zoeken wat ik hierna laat enten. Ik ben ook wel erg benieuwd wat titeren kost. Als dat heel veel duurder is dan enten
dan ga ik niet titeren, daar krijg ik mijn man dan echt niet in mee.

Heb jij dan nog tips, hoopte inderdaad met mijn vraag wat wijzer te worden, vind het nogal een ingewikkeld verhaal om uit
te pluizen.
Door Lizzy
#1384112
Lizzy schreef: Oeps! Ik heb je vraag niet eerder gezien. Wat is Eurican Pv en Eurican Lci?
Goed, ik heb gegoogled en Eurican Pv is Parvo levend. Eurican Lci is Lepto.

Met andere woorden, op 6 weken is hij gevaccineerd met Distemper en Parvo. Op 9 weken is hij gevaccineerd met Parvo en Lepto.

Dit is het standaard vaccinatie schema:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil), Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd: Nobivac DHPPi + L

Met andere woorden, wil je volgens het standaard schema vaccineren, moet je hond bij de volgende enting Parvo, Hondenziekte, HCC (besmettelijke leverziekte), Para-Influenza en Lepto.

Aangezien Para Influenza een niet dodelijke ziekte is en aangezien dit een enting is die veel te veel ziektes tegelijkertijd bevat, zou ik je aanraden te laten vaccineren met Nobivac DHP (hondenziekte, HCC en Parvo) + lepto. Ik vind dat je lepto niet voor de leeftijd van 16 wekien moet laten vaccineren maar aangezien jouw pup die al gekregen heeft en ie na 3 weken geboosterd moet worden, zul je deze mee moeten nemen.
Door Suzanne
#1384203
Ik heb een pup uit Duitsland gehaald. Daar enten ze anders (helaas) en dus is hij in zijn eerste enting "overgeent"... ik kon daar niets tegen beginnen want anders zou de fokker problemen krijgen met de nestcontrole. Daar heb ik dus verder geen punt van gemaakt.

Wel op voorhand mijn eigen DA geinformeerd wat er in Duitsland gezet is en wat we dan hier nog (selectief) moeten zetten om toch een juiste bescherming te hebben.

Hij is in feite "omgekeerd" geent uiteindelijk. Zijn eerste enting in Duitsland was "overeenkomstig" de laatste enting in Ned en hij heeft hier als laatste gekregen wat pups normaliter als eerste krijgen.

Dan op 1 jr daarna volledig geent met Nobivac/Intervet en dan hup, op het 3-jaarsschema over ;-)

Ik wil nog wel de tijd gelijktrekken met die van Merlijn, zodat ik nog maar 1 afspraak hoef te maken voortaan om alles tgelijk te laten enten; 1 x consultkosten tenslott en 1 x reiskosten (1 uur van huis). Die reiskosten lopen toch op.. natuurlijk geen punt, maar als het voordeliger kan... graag ;-)

Suzanne
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door