Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ellenned
#1341305
Kyran is een zorgenhond. Heeft al vanaf zijn geboorte last van sloomheid, waarbij later bleek dat zijn schildklier te langzaam werkt. Dit is al anderhalf jaar met medicijnen goed. Verder heeft hij nog veel meer dingen mar het gaat nu even over die sloomheid. In mei heeft hij Suprelorin gekregen, zijn humeur en gedrag zijn echt geweldig, zijn sloomheid nam acuut toe.

Na 4 weken bloed geprikt, schildklier was goed, van de week bloed geprikt ( test Addison) en op mijn verzoek schildklier. Nu net de uitslag en deze was 10 dus veels te laag. Nu mijn vraag, volgens de DA kan dit nl niet, maar ik vind het heel apart dat de sloomheid gelijk terug kwam na inbrengen van het implantaat. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Er kunnen natuurlijk veel meer dingen aan de hand zijn, hij mankt met zijn voorpoot, op foto's niets te zien, maar misschien een ontsteking, misschien werkt zijn hart niet goed of zijn lever?
Maar ik zou meer informatie willen hebben over het implantaat en de werking van de schildklier, vooral omdat de DA zegt dat het niet kan en naar mijn idee het iets te toevallig is allemaal. Ik kan hier niets over teug vinden op internet.
Pfft, wat een zorgen geeft dat beestje me.....
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1341314
Ik weet niet of er een link is met het implantaat. Ik weet wel dat gecastreerde honden meer kans hebben op het ontwikkelen van schildklierproblemen. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 804.0.html
Dus mogelijk dat het wegvallen van het mannelijk hormoon effect heeft op het functioneren van de schildklier.
Het GnRH wat in het implantaat zit, hecht volgens mij niet aan op TRH receptoren in de hersenen.
Door pallas
#1341442
Didot sliep de eerste weken na het inzetten van het implantaat ook erg veel.
Weet niet waardoor dat kwam , maar na verloop van tijd is het weer over gegaan. Nu is hij wel wat rustiger , maar zo veel slapen doet ie niet meer.
Door ellenned
#1341582
*Dorothea* schreef: Ik weet niet of er een link is met het implantaat. Ik weet wel dat gecastreerde honden meer kans hebben op het ontwikkelen van schildklierproblemen. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 804.0.html
Dus mogelijk dat het wegvallen van het mannelijk hormoon effect heeft op het functioneren van de schildklier.
Het GnRH wat in het implantaat zit, hecht volgens mij niet aan op TRH receptoren in de hersenen.
Dus het zou toch zomaar kunnen...waarom zegt de DA dat dat echt niet kan.......
Ik begrijp alleen je laatste zin niet, wil je m uitleggen :-[
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1341624
ellenned schreef: Dus het zou toch zomaar kunnen...waarom zegt de DA dat dat echt niet kan.......
Ik begrijp alleen je laatste zin niet, wil je m uitleggen :-[
Tsja alles kan  ::) , maar theoretisch gezien denk ik dat het implantaat geen effect heeft op de schildklier.
GnRH wat in implantaat zit, hecht aan in de hersenen op de hypofyse daar waar de produktie van geslachtshormonen plaats vindt. Op diezelfde hypofyse zit ook een stukje waar de aansturing van de schildklier plaatsvindt. Hecht het GnRH daar op aan, dan wordt de schildklier niet aangestuurd. Maar ik denk niet dat dat zo is. Je moet het zien als een sleutel en een slot, die GnRH-sleutel past niet op het schildklierslot.
Door ellenned
#1341632
Ja, ik snap m! Maar ik blijf het heel raar vinden dat het al anderhalf jaar 'goed' gaat qua schildklier en na het inbrengen van het implantaat gaat het mis.

Maar dan nog een vraagje, echt hoor ik zit al avonden te lezen op internet maar ik vind het een moeilijk iets. Ik heb al meerdere keren gelezen en ook in de link die hierboven gegeven wordt dat castratie de kans op een traag werkende schildklier vergroot? Hoe zit dat dan? Sorry voor al die vragen maar er moet iets zijn waardoor zijn schildklier weer zo van slag is.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1341637
ellenned schreef: Ja, ik snap m! Maar ik blijf het heel raar vinden dat het al anderhalf jaar 'goed' gaat qua schildklier en na het inbrengen van het implantaat gaat het mis.
dat komt dus mogelijk door het wegvallen van het hormoon testosteron
Maar dan nog een vraagje, echt hoor ik zit al avonden te lezen op internet maar ik vind het een moeilijk iets. Ik heb al meerdere keren gelezen en ook in de link die hierboven gegeven wordt dat castratie de kans op een traag werkende schildklier vergroot? Hoe zit dat dan? Sorry voor al die vragen maar er moet iets zijn waardoor zijn schildklier weer zo van slag is.
Volgens mij is niet bekend hoe dat precies werkt, er is alleen een verband aangetoond.
Door ellenned
#1341684
yuki13 schreef: Ga op je gevoel af, Ellen...ik denk dat je (dan) goed zit  ;)
Dat doe ik al heel mijn leven en meestal gaat dat goed......en soms ook zo vreselijk fout....
Door pallas
#1380799
Ik haal dit topic even omhoog , want bij Didot is nu 6 maanden na het implantaat ook een verminderde schildklier werking vasgesteld. (waarde 14)

Sinds het implantaat heeft hij veel haar verloren, maar  er zijn misschien ook wel andere oorzaken voor aan te wijzen.

Is het mogelijk dat ie altijd al laag heeft gezeten met de schildklierwaarden en dat nu het wegvallen van het testosteron hem over het randje heeft geduwd? Hij heeft nl wel al jaren lichte klachten met de vacht , maar met een goed dieet is het wel onder controle (voedselallergie/ eliminatie gedaan)

Het beeld wat je verder lees bij lage schildklier werlking pas absoluut niet bij hem .
Hij is super actief, niet dik te krijgen en verder ook geen afwijkend gedrag ofzo.

vind het wel balen dat ik er pas na het castreren te weten ben gekomen...maar ja helaas niks meer aan te doen dus :(
Door ellenned
#1381112
Er is door onderzoek aangetoond dat een castratie een vertraagd werkende schildklier ten gevolge kan hebben.

Kyran eet ook als een dijker en is ook niet dik te krijgen, wel wordt hij supersloom. Hij zit echt super slecht in zijn vacht, echt heb hem nog nooit zo gezien, maar zijn gedrag is heerlijk ontspannen. Maar toch zal ik m niet laten castreren, toch met de schildklier die naar mijn idee daar weer heel laag van is geworden, durf ik het niet aan.
Door Decibels
#1381185
hormonen en vacht zijn dingen die samen gaan. Kijk naar castratenvachten....en naar teven die loops moeten worden of zijn geweest. Mijn langhaar meiden worden een maand of 3 na het krijgen van een nest zowat kortharen...en het duurt zeker 1/2 jaar voordat de vacht daarna weer helemaal in orde is...en da's dan ook ongeveer de tijd dat ze de 1e loopsheid na hun nest weer hebben...dus ja...de hormoonhuishouding is absoluut van invloed op vacht.
Door yellowlab
#1383760
Hallo, hier ook een labrador met een implantaat. Vandaag bij DA geweest,aangezien hij maar dikker en dikker word (ondertussen al 44 kilo!) Hij krijgt nu maar 500 gram kvv (smuldier) das toch niet veel als je weet hoeveel hij er voor doet kwa bewegen.

je word er flauw van hoor als er weer iemand vraagt of hij niet te dik is :(
Nu lees ik dit en denk er ook het mijne van.

Gelukkig moet de implantaat op zijn einde lopen(heeft hem vanaf 1 mei.)Maand of 6 toch?
Nou castreren gaan we dus niet doen .De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.vind ik.
Hij is ook erg lui geworden trouwens.
DA zei ook  dat het misschien iets met zijn schildklier kan zijn,we wachten eerst af tot de implorin is uitgewerkt.
Groeten Wilma
Door pallas
#1384113
yellowlab schreef: Hallo, hier ook een labrador met een implantaat. Vandaag bij DA geweest,aangezien hij maar dikker en dikker word (ondertussen al 44 kilo!) Hij krijgt nu maar 500 gram kvv (smuldier) das toch niet veel als je weet hoeveel hij er voor doet kwa bewegen.

je word er flauw van hoor als er weer iemand vraagt of hij niet te dik is :(
Nu lees ik dit en denk er ook het mijne van.

Gelukkig moet de implantaat op zijn einde lopen(heeft hem vanaf 1 mei.)Maand of 6 toch?
Nou castreren gaan we dus niet doen .De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.vind ik.
Hij is ook erg lui geworden trouwens.
DA zei ook  dat het misschien iets met zijn schildklier kan zijn,we wachten eerst af tot de implorin is uitgewerkt.
Groeten Wilma
Voor jullie heeft het kiezen voor het implantaat dus heel goed gewerkt: je weet nu waar je voor moet kiezen. Niet castreren dus :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door