Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#1384007
Onze golden retriever Nikki van bijna zeven jaar is extreem angstig voor knallen, andersoortige harde geluiden en onweer. Als ze iets dergelijks gehoord heeft, is ze met geen paard meer naar buiten te krijgen en als ze al buiten is, zet ze zich schrap en wil enkel nog huiswaarts. Sinds haar castratie als gevolg van een melkkliertumor afgelopen januari nemen haar angsten voor geluid buitensporige proporties aan.
We hebben reeds Telizen en Prins Special Care bij Spanning en Stress tabletjes geprobeerd. Ze lijkt hiermee iets sneller te herstellen van de schrik, maar echt tevreden zijn we er niet mee. Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld Rust Compositum van Groene Os of met Herbal Pet Kalmering? Ook andere tips zijn natuurlijk van harte welkom! Alvast bedankt, namens Nikki. Enne... super dat we ook met dit soort vragen op het forum terecht kunnen.
#1384017
Ik heb hele goeie ervaringen met Rust Compositum bij Kátur, die extreem bang is voor vuurwerk. Hij was met RC tijdens afgelopen oudjaar goed aanspreekbaar, wilde eten, deed gehoorzaamheidsoefeningen en zoekspelletjes. De jaren daarvoor was hij een compleet wrak, bibberen kwijlen hijgen proberen onder de bank te kruipen, absoluut niet meer aanspreekbaar. Dus voor hem werkte het heel goed. Maar voor andere honden weer niet dus het is toch een kwestie van uitproberen wat voor jouw hond werkt. Je moet het iig een tijdlang geven voordat het volledig effect heeft.

En verder is het wel slim om de RC te combineren met desensitisatie-training. Ik weet niet of je al eens een geluiden-CD geprobeerd hebt? Bij Kátur werkte die niet, hij ging er gewoon naast liggen snurken  ;D maar ik ken ook honden die er wel duidelijk op reageren en dan kun je op een gecontroleerde manier gewenningsoefeningen doen.
#1384185
Ik ken een mevrouw die precies hetzelfde probleem met haar teefje heeft. Het teefje is een Border Collie van  anderhalf jaar toen de ingreep plaats vond. Pas daarna werd ze angstig. Geen idee wat ze eraan doet.

Voor stress heb ik ook al diverse dingen geprobeert;

Stressless van Primeval (weinig resultaat)
Bach Bloesem (matig reslutaat)
Beaphar tabletjes tegen stress onder andere bij vuurwerk (redelijk tot goed resultaat)
Telizen (goed resultaat)

Van de DA kreeg ik de DAP band nog mee als tip.

Heel veel succes ermee!
#1384193
Narcose kan helaas vervelende dingen doen met lichaam en geest. Ik raad je een bezoek aan een (klassiek) homeopaat aan. De hiervoor genoemde middelen kunnen misschien wel helpen, maar werken niet op de oorzaak van de verergering en de constitutie, waardoor de kans groot is dat als je stopt met het geven daarvan de klachten weer terug zullen komen.
Sterkte ermee!
#1388266
Nitus schreef: Ik raad je een bezoek aan een (klassiek) homeopaat aan. De hiervoor genoemde middelen kunnen misschien wel helpen, maar werken niet op de oorzaak van de verergering en de constitutie, waardoor de kans groot is dat als je stopt met het geven daarvan de klachten weer terug zullen komen.
Sterkte ermee!
Ik overweeg met Nikki een homeopaat voor dieren/honden te gaan bezoeken. Weet iemand een goed adres in de regio Nijmegen / Venlo / Oss?
#1416713
Mijn retriever blijft extreem bang bij harde geluiden. zelfs vertrancil (schrijf ik dat zo goed) helpt niks, ligt ze daags na de rand wel van pampus maar verder.... Er heeft ooit iets heel goed geholpen, alleen was dat niet de bedoeling dat ze dat op at. Dit was nl onze champagne/frambozen bowl. Ze is altijd dol op frambozen en die in champagne hadden gelegen vond ze helemaal smakelijk. Dit is de enige keer dat ze happy en super relaxed op de bank is blijven liggen terwijl voor de deur het vuurwerk knalde, het is ook de enige keer geweest dat ze het halve salontafeltje had leeggeroofd >:(. Diazepam heeft ook redelijk gewerkt, alleen niet tegen de bibbers. Verder heeft nog geen enkel homeopatisch middel geholpen zelfs een flinke overdosis rustcompostium of bach niet. Sinds enige tijd is ze ook bang voor onweer. Heb al eens watten in haar oren gepropt met een zwartel om haar kop, zodat ze het niet of in ieder geval minder hard hoorde, maar de stress bleef. Heb me er maar bij neergelegd, ik maak een donker plekje op zolder, waar ze lekker in een holletje kan kruipen. Die DAP werkt trouwens ook niet bij haar. mss  maar eens zo'n halsband van beaphar met geurtje tegen stress omgeven in haar holletje???
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door