Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#1383473
Hoi,
Ik heb voornamelijk voor Guinnie ;-) vis gekocht...
Verse makreel...
beetje klok/klepel-verhaal.. moet ik die nu wel of niet eerst in de vriezer doen?

Suzanne
#1383552
Ik ben geen autoriteit, maar ik doe het nooit, makreel eerst invriezen. Het gaat hier vers van de visboer m'n honden in. Zalm vries ik meestal wel eerst in, ook als hij uit Noorwegen komt, al is het dan in principe niet nodig. Als ik het goed begrepen heb, is Pacifische zalm het probleem; die kan een parasiet in zijn kop hebben die voor onze beessies gevaarlijk is.

Als ik het niet goed begrepen heb, dan verneem ik dat natuurlijk graag! ;)
Door flin
#1383619
er kan haringworm in echt verse makreel zitten

de makreelvissers varen meestal voor zo'n 3 weken uit, en  sorteren en vriezen dan de hele handel aan boord,
om als verse gevroren vis weer bij de leveranciers aan te komen

Ook kan de worm de darmwand doorboren en zich nestelen in het spierweefsel. Het kan aanleiding zijn tot ernstige buikpijnen en zelfs ophoesten van de nematode.
In ernstige gevallen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk.
In minder ernstige gevallen verdwijnt de parasiet vanzelf via de ontlasting of wordt afgedood door het afweersysteem van het lichaam.
#1383634
flin schreef: er kan haringworm in echt verse makreel zitten

de makreelvissers varen meestal voor zo'n 3 weken uit, en  sorteren en vriezen dan de hele handel aan boord,
om als verse gevroren vis weer bij de leveranciers aan te komen

Ook kan de worm de darmwand doorboren en zich nestelen in het spierweefsel. Het kan aanleiding zijn tot ernstige buikpijnen en zelfs ophoesten van de nematode.
In ernstige gevallen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk.
In minder ernstige gevallen verdwijnt de parasiet vanzelf via de ontlasting of wordt afgedood door het afweersysteem van het lichaam.

Maar dan is de makreel dus al bevroren geweest? En is bevriezing voldoende om die haringworm te doden? En waarom blijft die haringworm niet gewoon waar hij thuishoort, namelijk in haring?! :D
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1383644
Anne in Spanje schreef: Maar dan is de makreel dus al bevroren geweest? En is bevriezing voldoende om die haringworm te doden? En waarom blijft die haringworm niet gewoon waar hij thuishoort, namelijk in haring?! :D
Pcies!!  >:( Ik stel een dagvaarding voor!!  >:(
Door flin
#1383645
Anne in Spanje schreef: Maar dan is de makreel dus al bevroren geweest? En is bevriezing voldoende om die haringworm te doden? En waarom blijft die haringworm niet gewoon waar hij thuishoort, namelijk in haring?! :D
makreel vreet ook haring  ;)

'k moet er niet aan denken om 3 weken oude niet gevroren visch in de pan te gooien... :-X laat staan op te eten... ;D

  vriezen  of bakken/verhitten voldoet...
Door Suzanne
#1383686
Dus, samengevat; met commercieel gevangen makreel geen risico, want dat IS al ingevroren geweest?
Alleen als ik zelf zo'n ding aan de haak zou slaan moet ik opletten...?

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door