Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rheawithpixels
#1383245
Mijn Bobbers gaan goed inmiddels met de eendennekjes, kwarteltjes en kalkoennekken. Ik ben dus erg blij dat ze nu wat meer divers bot eten. Geitenribben laat ik tot het voorjaar maar even achterwege (zie eerder topic) Nu heeft die leverancier ook Parelhoen...aangezien ik een beetje achterdochtig ben geworden door de geitenribbenactie van vorige week, vraag ik me af waarop ik aan een Parelhoen kan zien of het een beetje jong is. Kan ik dat zien aan de grote ofzo? Ik wil namelijk nog een heel prooidier erbij gaan voeren.  Hij heeft ook hele haas/konijn in de diepvries liggen. Ik had gelezen dat deze ook goed door niet-super-ervaren BARF-ers te eten is. Maar ik heb ooit eens een half haasje bij Albert Heijn gehaald en dat bot was loeihard. Hebben jullie daar ook nog tips over? Zowel de Haas en de Parelhoen ligt in de diepvries daar dus ik kan niet de kleur checken. Hij heeft wel nog duif liggen, maar ik lees dat veel honden dat ook niet altijd even lekker vinden.

Alvast weer bedankt!
Elles
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1383247
Gevoel zegt me dat parelhoen gewoon gefokt wordt.
En ws rond dezelfde leeftijd geslacht wordt.
Hier konden ze prima parelhoenvleugels eten, vondt dat vergelijkbaar met eend kwa hardheid.
Hoe de rest van het karkas is qua hardheid weet ik niet.
Door Peter79
#1383271
Ik koop altijd gewoon parelhoen, dat is volgens mij per definitie zacht bot.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Door Alba
#1383439
Alba werkt parelhoen naar binnen alsof het niets is, dus ik zou het gerust proberen. De halve haas zou ik voorzichtig mee zijn, de haasbouten van herby bv vind ik heel hard maar rug is wel weer te doen. Konijn zou wel heel goed kunnen want dat is meestal ook vrij zacht.
Duif schijnt idd niet overal goed te vallen, is 1 van de weinige diersoorten die we nog niet hebben geprobeerd ook.
Door rheawithpixels
#1383448
@Alba,

Dan ga ik voor de konijn en niet voor de haas. Als het goed is krijg ik volgende week haassnippers dus kan ik die qua spiervlees op het menu zetten.
Parelhoen zal ik eens uitproberen dan. Ben benieuwd...

Ik moet alleen niet tegen een kennis zeggen dat ik konijn ga voeren....toen ik met de Pasen bij wijze van feestmaal de (paas)haas aan de hond voerde, was ze helemaal van slag  ;D
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1383649
Alba schreef: Alba werkt parelhoen naar binnen alsof het niets is, dus ik zou het gerust proberen. De halve haas zou ik voorzichtig mee zijn, de haasbouten van herby bv vind ik heel hard maar rug is wel weer te doen. Konijn zou wel heel goed kunnen want dat is meestal ook vrij zacht. Duif schijnt idd niet overal goed te vallen, is 1 van de weinige diersoorten die we nog niet hebben geprobeerd ook.
Hoe bepaal je dit??  :-\
Door rheawithpixels
#1383667
Ik bepaal het meestal door te buigen en of ik er met het hakmes makkelijk doorheen kom. Zo niet, dan voer ik het ook niet.
Door Too
#1383830
Parelhoenkarkas en konijn zijn ook voor katten goed te doen.... zegt dat genoeg?  ;)
Haasbot heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb van ervaringsdeskundigen begrepen dat dat beduidend harder is
Door rheawithpixels
#1383918
Too schreef: Parelhoenkarkas en konijn zijn ook voor katten goed te doen.... zegt dat genoeg?  ;)
Haasbot heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb van ervaringsdeskundigen begrepen dat dat beduidend harder is
Hoe groot zijn ongeveer die parelhoentjes en konijntjes die jij aan je katten voert? Dan kan ik even goed opletten als ik het ga halen of ik niet te maken heb met een haas die in het verkeerde schap ligt zeg maar. Ik heb ook nog nooit een parelhoen in mijn handen gehad dus ook daar kan ik in belazerd worden.  :-[
Door ~anna~
#1383924
toen crystal nog gevogelte kreeg dan gaf ik haar ook soms parelhoenkarkas en dat ging prima.
Door Too
#1383926
Parelhoen.. dat zijn de karkassen van Herby.. kan ik niet veel over zeggen anders dan redelijk goed bevleesd vleesbot [en hier en daar een hoen dat aan een vervetting gestorven lijkt te zijn  ;)]
Konijn.. alle onderdelen, billen zijn zoiets als kippenpoten,koppen.. lekkerrr, ruggen zijn prachtig bevleesde dingen [wel 70/20 vlees/bot], voorpootjes heb ik nog niet gehad.
Volgens mij is haasvlees veel roder/donkerder dan nijn, dat was iig met t spiervlees zo.
Door Alba
#1384784
yuki11 schreef: Hoe bepaal je dit??  :-\
Hoe ik bepaal of het hard is of niet? Dat laat ik (na bestellen in overleg met ervarener BARFers) aan de hond over... Dit is wat ik -met mijn beperkte ervaring- heb gemerkt aan wat ik van Herby krijg: konijn at Alba al vrij snel, nooit problemen mee gehad, ook de boutjes zijn niet hard want die worden gekraakt alsof het niets is. Bij de hazenruggen die ze sinds 2 maanden krijgt, heeft ze wel wat meer werk maar ze krijgt het wel netjes weg en ik zie er niets van terug in de poep. De haasbouten van Herby heeft Alba nog steeds moeite mee, ze krijgt het gewoon niet door terwijl ze -in mijn ogen dan- best een goede kraker is met andere diersoorten. Ze zal bv nooit zomaar een stukje bot doorslikken 'omdat het past' maar ze kauwt echt overal op voor ze slikt. Het is dus geen 'propper' maar de haasbout krijgt ze echt niet weg, zelfs niet als ik het vasthoudt zodat ze kracht kan zetten erop. Ze eet alleen het spiervlees eromheen weg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door